Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #163 – Chrome na sprzedaż, czynniki rankingowe, dokumentacja w sprawie nadużyć reputacji witryny

27-11-2024

SEO News #163 – Chrome na sprzedaż, czynniki rankingowe, dokumentacja w sprawie nadużyć reputacji witryny

Chrome ma pójść pod młotek – radykalne żądania DOJ skierowane do Google

SEO News #163 – Chrome na sprzedaż, czynniki rankingowe, dokumentacja w sprawie nadużyć reputacji witryny - SEO blog

Amerykański Departament Sprawiedliwości żąda, by Google sprzedało przeglądarkę Chrome. Czynniki rankingowe równie ważne na poziomie jednej strony i całego serwisu. Nowy zapis w dokumentacji nadużyć reputacji witryny. Poza tym: nowe badania AIO, OpenAI zatrudnia eksperta od Google, rozbudowana funkcja menu ze zdjęcia w GMF, a także błąd w raporcie GSC.

1. DOJ naciska… by Google sprzedało Chrome’a

Amerykański Departament Sprawiedliwości (DOJ) nie wierzy w zapewnienia Google, że Chrome jest samodzielnym produktem i żąda od giganta sprzedania swojej flagowej przeglądarki.

Takie sugestie pojawiły się w ramach trwającego w USA procesu antymonopolowego. Już wcześniej DOJ zarzucał Google antykonkurencyjne praktyki rynkowe, co nie pozostało bez odzewu (SEO News #157).

Departament Sprawiedliwości stara się wprowadzić fundamentalne zmiany do rynku wyszukiwania, by docelowo zmniejszyć znaczenie Google – którego od początku całej tej sprawy oskarża o niezgodne z prawem działania szkodzące konkurencji.

Te i inne żądania DOJ (zakończenie partnerstwa z Apple, udostępnienie zastrzeżonych danych czy zakaz nowych inwestycji w wyszukiwarki) są szeroko komentowane w świecie marketingu online – zarówno przez specjalistów od pozycjonowania stron, jak i płatnych reklam.

Eksperci i pracownicy Google twierdzą, że sprzedaż Chrome’a będzie miała gigantyczne konsekwencje dla zwykłych użytkowników i przełoży się na:

  • gorszą jakość produktu;
  • zagrożenia dla prywatności;
  • brak nowych rozwiązań, aktualizacji itd.

Google nie zamierza tak łatwo odpuścić – tym bardziej, że chce być postrzegane jako obrońca innowacji i doświadczeń użytkowników przed interwencjami ze strony rządowych instytucji.

Zakładam, że Google prędzej czy później wniesie zażalenie lub apelację. Sprawa z pewnością nie zakończy się za tydzień ani za miesiąc.

2. Google: czynniki rankingowe na poziomie strony i całej witryny są tak samo ważne

Google dodało nowy akapit do swojego Przewodnika po systemach rankingowych wyszukiwarki, w którym czytamy kilka słów na temat czynników wpływających na pozycjonowanie witryn.

Nowy fragment w dokumentacji o systemach rankingowych
Źródło: https://developers.google.com/search/docs /appearance/ranking-systems-guide

Nie jest to w żadnym wypadku game-changer w zakresie czynników rankingowych, a raczej przypomnienie dobrych praktyk zalecanych przez Google.

Do najważniejszych informacji zaliczyłbym to, że systemy rankingowe Google oceniają treść głównie na poziomie strony – co nie zmienia faktu, że sygnały obejmujące całą witrynę także mają znaczenie.

Poza tym warto pamiętać, że dobre sygnały płynące z całej witryny nie zapewnią wysokich pozycji dla wszystkich podstron. Z drugiej strony, jeśli sygnały będą słabej jakości, nie oznacza to automatycznie, że wszystkie strony będą pogrzebane na dnie wyników wyszukiwania.

Zmiana w dokumentacji pojawiła się po tym, jak Glenn Gabe z Google opublikował dłuuugi artykuł potwierdzający, że systemy rankingowe od lat używają sygnałów na poziomie całej witryny. Tekst możecie sprawdzić tutaj.

3. Update polityki Google dot. nadużyć w zakresie reputacji witryny

Zaktualizowana dokumentacja wskazuje, że publikowanie treści/stron na innej (mocniejszej) witrynie w celu podbicia swojej widoczności i wykorzystania sygnałów rankingowych hosta jest nadużyciem reputacji strony. Takie praktyki będą od teraz karane.

Update dokumentacji w sprawie nadużyć reputacji witryny
Źródło: https://developers.google.com/search /docs/essentials/spam-policies

To dotyczy m.in. stron sponsorowanych, reklamowych czy partnerskich.

Jako przykład podano witrynę edukacyjną zawierającą podstronę z przeglądem pożyczek krótkoterminowych czy witrynę medyczną, na której znajduje się podstrona o najlepszych kasynach.

Skąd decyzja Google o wprowadzeniu zmian w dokumentacji o nadużyciach reputacji? Podobno przeanalizowano liczne przypadki „współprac” opartych na różnych umowach biznesowych między stronami –  umowach częściowej własności, umowach licencyjnych itd.

Google doszło do wniosku, że niezależnie od zaangażowania witryny publikującej treści, nie zmienia się fundamentalna natura strony hostującej – i że w każdym przypadku są to nieuczciwe próby wykorzystania sygnałów rankingowych.

Sprawdz oferte

4. AIO wyświetlają się na więcej zapytań o tematyce podróżniczej

Dobre wiadomości dla branży turystycznej, ale nie tylko – wg najnowszych danych pozyskanych przez BrightEdge wyniki AI Overviews wyświetlają się obecnie na 30% wyszukiwań w Google związanych z podróżami.

Google częściej odpowiada na szczegółowe pytania dotyczące podróży takie jak „rzeczy do zrobienia w mieście X”, „aktywności dla rodziny w mieście Y” i tak dalej. Jednocześnie coraz więcej takich zapytań generuje odpowiedzi ze strony AI Overviews.

Szczegółowe wyniki analizy zawarte są w tym raporcie.

Raport BrightEdge

Oprócz tego dowiedzieliśmy się, że:

  • obecność Google AIO wzrosła o 700% między wrześniem a październikiem;
  • YouTube nadal pozostaje kluczowym elementem wyników AIO;
  • SEO ukierunkowane na YouTube’a prawdopodobnie będzie miało duże znaczenie;
  • szczegółowe wyniki AI Overviews wyświetlają się także dla zapytań związanych z sektorem edukacyjnym.

Pozostałe obserwacje z badań BrightEdge znajdziecie m.in. w SEO News #144 oraz #155.

5. OpenAI zatrudnia byłego inżyniera Google

Darin Fisher, były inżynier przeglądarki Chrome i weteran Google przechodzi do potentata technologii opartych na sztucznej inteligencji i twórcy ChataGPT.

Jego zatrudnienie to dość jasny sygnał, że OpenAI skupia się na opracowaniu nowoczesnej przeglądarki AI, która będzie konkurować z Google Chrome – wszak Fisher ma bogate doświadczenie w tworzeniu rozwiązań dla różnych przeglądarek webowych (nie tylko Chrome, ale także Firefoxa czy Neeva).

Profil Darina Fishera na Linkedin

Fisher znany jest też z zamiłowania do minimalistycznego designu, co może zaowocować odpowiednim dopieszczeniem kwestii UX w produkcie od OpenAI. Sztuczna inteligencja ma być integralną częścią wyszukiwania – powinna pomagać, a nie przeszkadzać i „zaśmiecać” interfejs.

Podobno OpenAI stara się ściągnąć również innych byłych specjalistów Google, którzy mają pomóc w stworzeniu konkurencyjnej dla Chrome’a, ultra nowoczesnej przeglądarki internetowej.

6. Nowy feature AI dla wizytówek Google Moja Firma

W profilach GMF pojawiła się nowa funkcja AI, która jest swoistym rozwinięciem możliwości tworzenia menu ze zdjęcia, o której wspominałem w SEO News #146.

Opcja ta pozwalała dodać jedno zdjęcie. Na jego podstawie sztuczna inteligencja generowała menu w formie tekstowej dla danego lokalu gastronomicznego, które można było potem edytować.

Z funkcji nie mogły jednak korzystać restauracje i knajpy, które miały rozbudowane menu podzielone na wiele mniejszych sekcji i nagłówków.

Teraz jednak można wrzucić cały wielostronicowy plik PDF. Nie ma już żadnych ograniczeń w kwestii przesyłania zdjęć czy edycji, co na pewno pozwoli przyspieszyć cały proces i zapewni większą dokładność wyników.

Co trzeba zrobić? Po zalogowaniu się do profilu Google Moja Firma wystarczy znaleźć opcję *Menu > Zdjęcia menu* i wgrać z komputera zdjęcia lub plik PDF.

Nowa funkcja z czytaniem menu ze zdjęcia lub pliku PDF w Google Moja Firma
Źródło: http://searchengineland.com/google-business-profiles-ai-transcribed-menu-upload-just-got-better-448434

7. Raporty GSC opóźnione o 7 dni

Raporty w Google Search Console nigdy nie grzeszyły szybkością aktualizacji, ale trzeba przyznać, że 7 dni poślizgu to jednak trochę za długo.

Taki problem pojawił się w zeszłym tygodniu. Niektórzy użytkownicy przy sprawdzaniu raportu indeksowania stron 22 listopada widzieli informację, że dane były odświeżane 15 listopada – czyli równo tydzień wcześniej.

Nieaktualny raport indeksowania stron w GSC
Źródło: http://seroundtable.com/google-search-console-indexing-reports-delayed-7-days-38456.html

Nie wiadomo, jaka była tego przyczyna – prawdopodobnie był to jakiś bug techniczny po stronie Google.

Stan na dzisiaj (26 listopada): na moim koncie GSC ostatnia aktualizacja miała miejsce 23 listopada.

Google Search Console Indexing reports delayed 7 days
Źródło: https://www.seroundtable.com/google-search-console-indexing-reports-delayed-7-days-38456.html

Naprodukowaliśmy się nie lada. A czy szczena opada? (D)oceń nas!

Aktualna ocena:

4.86 / 5

Liczba ocen: 25

Twoja ocena:

Społeczność

SEO Samodzielni

Wszystkie treści tworzymy z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc