Dokładnie 5 grudnia zakończył się listopadowy Core Update. Nagłówki Cache-Control a roboty indeksujące – update dokumentacji. Wywiad CEO Google Sundara Pichaia. A także: sygnały używane przez Google do kanonizacji, łatwiejsze zarządzanie zgodami w Google Tag UI oraz update artykułu dot. zasad nadużywania reputacji witryny.
1. November Core Update zakończony
Dokładnie 5 grudnia zakończyło się pełne wdrażanie ostatniej, listopadowej aktualizacji algorytmu. Zajęło to dokładnie 23 dni – prawie dwa razy dłużej, niż początkowo informowało Google.
Oficjalne potwierdzenie pojawiło się w panelu Google Search Status – możesz to sprawdzić tutaj.
November Core Update był trzecią większą aktualizacją wprowadzoną w tym roku – po marcowej i sierpniowej. Spokojnie można założyć, że w 2024 nie uświadczymy już więcej update’ów od Google.
”Zabawa” jednak na tym się nie kończy – sporo ekspertów od pozycjonowania stron i właścicieli witryn zauważyło znaczne wahania pozycji już po zakończeniu aktualizacji. Niektórzy zwracają uwagę, że są one większe niż w trakcie jej trwania.
Z taką samą sytuacją mieliśmy do czynienia po zakończeniu sierpniowego update’u. Rankingi Google szalały wtedy przez dłuższy czas – do tego stopnia, że zaczęły pojawiać się teorie, że dostajemy jednocześnie kilka aktualizacji i nie o wszystkich wiemy.
Oto co pokazują teraz wybrane narzędzia:
2. Nowości w dokumentacji dot. indeksowania
Google wprowadziło zmiany w dokumencie o robotach i modułach pobierania, które (bez zaskoczeń) mają pomóc w lepszym zrozumieniu, jak lepiej optymalizować stronę pod crawlery.
W odświeżonej dokumentacji pojawiła się zupełnie nowa sekcja, w której czytamy o tym, w jaki sposób roboty indeksujące obsługują nagłówki Cache-Control (HTTP).
„Infrastruktura indeksująca Google obsługuje heurystyczne buforowanie HTTP zgodnie z definicją standardu buforowania HTTP, w szczególności za pośrednictwem nagłówka odpowiedzi ETag - i nagłówka żądania If-None-Match oraz nagłówka odpowiedzi Last-Modified- i nagłówka żądania If-Modified-Since”.
Wniosek jest następujący: Google zaleca używanie nagłówków ETag oraz If-None-Match, a także opcjonalnie Last-Modified i If-Modified-Since, żeby poinformować, czy zmienił się content na stronie.
W ten sposób można ograniczyć niepotrzebne indeksowanie i oszczędzić zasoby serwera – co jest korzystne zarówno dla wydawców, jak i robotów indeksujących.
Więcej o tych zmianach możesz przeczytać w artykule na blogu Google, który przygotował Gary Illyes.
3. CEO Google: Wyszukiwanie zmieni się diametralnie w 2025 roku
“Wyszukiwanie nadal będzie ulegać głębokim zmianom w 2025. Myślę, że będziemy w stanie obsługiwać bardziej złożone zapytania niż kiedykolwiek wcześniej. Myślę, że nawet na początku 2025 będziecie zaskoczeni tym, jakie nowe rzeczy wyszukiwarka może zrobić w porównaniu z tym, co robi dzisiaj.”
To jedna z najciekawszych wypowiedzi Sundara Pichaia, CEO Google, który udzielił ostatnio 40-minutowego wywiadu dla New York Timesa.
Panel o dość podniosłej nazwie „Budując przyszłość” zahaczał o takie tematy jak podejście Google do AI i szeroko pojętej technologii, plany rozwoju własnych modeli AI, a także przyszłość metod i systemów wyszukiwania.
Pichai pytany m.in. o treści generowane przez sztuczną inteligencję stwierdził, że są one „wyzwaniem” i jednocześnie szansą dla tradycyjnych wyszukiwarek. Użytkownicy stawiają bowiem na wiarygodność contentu – szczególnie teraz, gdy ilość dostępnych treści bywa przytłaczająca.
Cały wywiad z Sundarem Pichaiem możesz sprawdzić tutaj.
4. Google używa 40 różnych sygnałów do kanonizacji
W nowym odcinku podcastu Search Off the Record poruszono temat kanonizacji w wyszukiwarce Google. Gościem Martina Splitta i Johna Muellera był Allan Scott, który w Google pracuje głównie nad duplikacją contentu i stron.
Scott wypowiedział się o sygnałach wykorzystywanych przy kanonizacji. Stwierdził, że trudno oszacować ich dokładną liczbę, jednak “jest to gdzieś w okolicach 40”.
To całkiem sporo, prawda? Okazuje się, że poza tymi dobrze znanymi jak różne rodzaje przekierowań, atrybut “rel=cannonical”, mapa witryny, linki, PageRank czy x-default jest jeszcze dużo innych sygnałów, które pozostają ważne dla Google.
Wśród nich jeszcze do niedawna był sygnał “Redirect to shorter”, który Google zlikwidowało z powodu złego współdziałania z protokołami HTTP/HTTPS.
Cały odcinek podcastu znajdziesz tutaj.
5. Prostsze zarządzanie zgodami w Google Tag UI
Google oferuje od teraz zintegrowaną konfigurację platformy zarządzania zgodami (CMP) w Google Tag UI, która pomaga dostosować prowadzone kampanie do wymogów związanych z prywatnością.
Dzięki temu zarządzanie zgodami użytkowników staje się łatwiejsze i szybsze. Łączenie i zarządzanie preferencjami z różnych narzędzi (Google Analytics, Ads, Tag Manager i Campaign Manager 360) można wykonać w interfejsie Google Tag – i to bez konieczności kodowania.
Nowa funkcja obejmuje takie CMP jak:
- consentmanager,
- Cookiebot by Usercentrics,
- iubenda,
- Usercentrics.
Wystarczy wybrać tag powiązany ze swoją kampanią, a następnie postępować zgodnie z instrukcją, żeby zarejestrować się w CMP, utworzyć baner i skonfigurować tryb uzyskiwania zgody.
Sprawdź nowe konfigurowanie trybu uzyskiwania zgody.
6. FAQ dot. zasad nadużywania reputacji witryny
Nie tak dawno temu informowałem o update’cie dokumentacji w sprawie nadużywania reputacji witryny (SEO News #163). Teraz otrzymaliśmy rozszerzony artykuł na blogu Google poruszający tę samą tematykę.
Google postanowiło uzupełnić tekst o sekcję często zadawanych pytań, w których znajdziecie informacje m.in. o treściach partnerskich, przenoszeniu contentu między stronami, treściach noindex czy aspektach związanych z freelancingiem.
Zaktualizowany artykuł znajdziesz tutaj.