Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #165 – koniec Core Update, update dot. indeksowania, CEO Google o przyszłości

11-12-2024

SEO News #165 – koniec Core Update, update dot. indeksowania, CEO Google o przyszłości

Zakończyło się pełne wdrażanie November Core Update – jedyne 2 tyg. po terminie

SEO News #165 – koniec Core Update, update dot. indeksowania, CEO Google o przyszłości - SEO blog

Dokładnie 5 grudnia zakończył się listopadowy Core Update. Nagłówki Cache-Control a roboty indeksujące – update dokumentacji. Wywiad CEO Google Sundara Pichaia. A także: sygnały używane przez Google do kanonizacji, łatwiejsze zarządzanie zgodami w Google Tag UI oraz update artykułu dot. zasad nadużywania reputacji witryny.

1. November Core Update zakończony

Dokładnie 5 grudnia zakończyło się pełne wdrażanie ostatniej, listopadowej aktualizacji algorytmu. Zajęło to dokładnie 23 dni – prawie dwa razy dłużej, niż początkowo informowało Google.

Oficjalne potwierdzenie pojawiło się w panelu Google Search Status – możesz to sprawdzić tutaj.

Potwierdzenie zakonczenia aktualizacji rdzenia

November Core Update był trzecią większą aktualizacją wprowadzoną w tym roku – po marcowej i sierpniowej. Spokojnie można założyć, że w 2024 nie uświadczymy już więcej update’ów od Google.

”Zabawa” jednak na tym się nie kończy – sporo ekspertów od pozycjonowania stron i właścicieli witryn zauważyło znaczne wahania pozycji już po zakończeniu aktualizacji. Niektórzy zwracają uwagę, że są one większe niż w trakcie jej trwania.

Z taką samą sytuacją mieliśmy do czynienia po zakończeniu sierpniowego update’u. Rankingi Google szalały wtedy przez dłuższy czas – do tego stopnia, że zaczęły pojawiać się teorie, że dostajemy jednocześnie kilka aktualizacji i nie o wszystkich wiemy.

Oto co pokazują teraz wybrane narzędzia:

Wykres Algaroo
Źródło
Wykres AWR
Źródło

2. Nowości w dokumentacji dot. indeksowania

Google wprowadziło zmiany w dokumencie o robotach i modułach pobierania, które (bez zaskoczeń) mają pomóc w lepszym zrozumieniu, jak lepiej optymalizować stronę pod crawlery.

W odświeżonej dokumentacji pojawiła się zupełnie nowa sekcja, w której czytamy o tym, w jaki sposób roboty indeksujące obsługują nagłówki Cache-Control (HTTP).

Nowy akapit o dokumentacji o indeksowaniu
„Infrastruktura indeksująca Google obsługuje heurystyczne buforowanie HTTP zgodnie z definicją standardu buforowania HTTP, w szczególności za pośrednictwem nagłówka odpowiedzi ETag - i nagłówka żądania If-None-Match oraz nagłówka odpowiedzi Last-Modified- i nagłówka żądania If-Modified-Since”.

Wniosek jest następujący: Google zaleca używanie nagłówków ETag oraz If-None-Match, a także opcjonalnie Last-Modified i If-Modified-Since, żeby poinformować, czy zmienił się content na stronie.

W ten sposób można ograniczyć niepotrzebne indeksowanie i oszczędzić zasoby serwera – co jest korzystne zarówno dla wydawców, jak i robotów indeksujących.

Więcej o tych zmianach możesz przeczytać w artykule na blogu Google, który przygotował Gary Illyes.

3. CEO Google: Wyszukiwanie zmieni się diametralnie w 2025 roku

“Wyszukiwanie nadal będzie ulegać głębokim zmianom w 2025. Myślę, że będziemy w stanie obsługiwać bardziej złożone zapytania niż kiedykolwiek wcześniej. Myślę, że nawet na początku 2025 będziecie zaskoczeni tym, jakie nowe rzeczy wyszukiwarka może zrobić w porównaniu z tym, co robi dzisiaj.”

To jedna z najciekawszych wypowiedzi Sundara Pichaia, CEO Google, który udzielił ostatnio 40-minutowego wywiadu dla New York Timesa.

Panel o dość podniosłej nazwie „Budując przyszłość” zahaczał o takie tematy jak podejście Google do AI i szeroko pojętej technologii, plany rozwoju własnych modeli AI, a także przyszłość metod i systemów wyszukiwania.

Pichai pytany m.in. o treści generowane przez sztuczną inteligencję stwierdził, że są one „wyzwaniem” i jednocześnie szansą dla tradycyjnych wyszukiwarek. Użytkownicy stawiają bowiem na wiarygodność contentu – szczególnie teraz, gdy ilość dostępnych treści bywa przytłaczająca.

Cały wywiad z Sundarem Pichaiem możesz sprawdzić tutaj.

Sprawdz oferte

4. Google używa 40 różnych sygnałów do kanonizacji

W nowym odcinku podcastu Search Off the Record poruszono temat kanonizacji w wyszukiwarce Google. Gościem Martina Splitta i Johna Muellera był Allan Scott, który w Google pracuje głównie nad duplikacją contentu i stron.

Podcast Search Off The Record

Scott wypowiedział się o sygnałach wykorzystywanych przy kanonizacji. Stwierdził, że trudno oszacować ich dokładną liczbę, jednak “jest to gdzieś w okolicach 40”.

To całkiem sporo, prawda? Okazuje się, że poza tymi dobrze znanymi jak różne rodzaje przekierowań, atrybut “rel=cannonical”, mapa witryny, linki, PageRank czy x-default jest jeszcze dużo innych sygnałów, które pozostają ważne dla Google.

Wśród nich jeszcze do niedawna był sygnał “Redirect to shorter”, który Google zlikwidowało z powodu złego współdziałania z protokołami HTTP/HTTPS.

Cały odcinek podcastu znajdziesz tutaj.

5. Prostsze zarządzanie zgodami w Google Tag UI

Google oferuje od teraz zintegrowaną konfigurację platformy zarządzania zgodami (CMP) w Google Tag UI, która pomaga dostosować prowadzone kampanie do wymogów związanych z prywatnością.

Dzięki temu zarządzanie zgodami użytkowników staje się łatwiejsze i szybsze. Łączenie i zarządzanie preferencjami z różnych narzędzi (Google Analytics, Ads, Tag Manager i Campaign Manager 360) można wykonać w interfejsie Google Tag – i to bez konieczności kodowania.

Nowa funkcja obejmuje takie CMP jak:

  • consentmanager,
  • Cookiebot by Usercentrics,
  • iubenda,
  • Usercentrics.

Wystarczy wybrać tag powiązany ze swoją kampanią, a następnie postępować zgodnie z instrukcją, żeby zarejestrować się w CMP, utworzyć baner i skonfigurować tryb uzyskiwania zgody.

Sprawdź nowe konfigurowanie trybu uzyskiwania zgody.

6. FAQ dot. zasad nadużywania reputacji witryny

Nie tak dawno temu informowałem o update’cie dokumentacji w sprawie nadużywania reputacji witryny (SEO News #163). Teraz otrzymaliśmy rozszerzony artykuł na blogu Google poruszający tę samą tematykę.

Artykuł na blogu Google

Google postanowiło uzupełnić tekst o sekcję często zadawanych pytań, w których znajdziecie informacje m.in. o treściach partnerskich, przenoszeniu contentu między stronami, treściach noindex czy aspektach związanych z freelancingiem.

Zaktualizowany artykuł znajdziesz tutaj.

Naprodukowaliśmy się nie lada. A czy szczena opada? (D)oceń nas!

Aktualna ocena:

4.87 / 5

Liczba ocen: 8

Twoja ocena:

Społeczność

SEO Samodzielni

Wszystkie treści tworzymy z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc