Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #183 – bardziej spersonalizowane wyszukiwania, AIO z linkami do wyników Google, wytyczne o AI dla testerów jakości

16-04-2025

SEO News #183 – bardziej spersonalizowane wyszukiwania, AIO z linkami do wyników Google, wytyczne o AI dla testerów jakości

Google zajrzy Ci do historii przeglądania i do maila, żeby odpowiedzieć na Twoje pytania

SEO News #183 – bardziej spersonalizowane wyszukiwania, AIO z linkami do wyników Google, wytyczne o AI dla testerów jakości - SEO blog

Google przeszuka Twoją historię przeglądania i skrzynkę mailową, żeby znaleźć odpowiedzi na Twoje pytania. W AI Overviews wyświetlają się linki do klasycznych wyników wyszukiwania. Testerzy Google muszą oceniać strony z treściami AI. Poza tym: więcej odpowiedzi AIO i testy nowego formatu wyników, zmiany w dokumentacji o karuzelach w wersji beta, a także funkcja “Ask a follow-up” w Google wspierana Gemini.

1. Nowy pomysł Google: wyszukiwanie oparte na osobistej historii przeglądania

Google złożyło patent na zupełnie nowy sposób dostarczania wyników wyszukiwania, który ma bazować na osobistej historii przeglądania oraz na danych pozyskanych z poczty e-mail i od asystentów głosowych.

Ciekawie robi się w momencie, gdy dowiadujemy się, jak ma działać ta technologia.

Otóż Google wyszło z założenia (i chyba całkiem słusznie), że użytkownicy ogólnie pamiętają, że widzieli jakąś informację – ale mają problem z przypomnieniem sobie, gdzie ją widzieli albo jak ją znaleźli.

I tutaj cała na biało wchodzi nowa funkcja o roboczej nazwie Generating Query Answers From A User’s History.

Pozwoli ona znaleźć tę informację (widzianą np. na jakiejś stronie www albo w e-mailu) z wykorzystaniem języka naturalnego.

Użytkownik po prostu zadaje pytanie – np. „Jak nazywał się ten artykuł o inwestowaniu, który czytałem w zeszłym tygodniu?”.

Funkcja rozpozna, że pytanie dotyczy wcześniej oglądanej treści i pobierze wyniki wyszukiwania z historii przeglądania lub skrzynki pocztowej – wykorzystując odpowiednie filtry takie jak temat, data czy używane urządzenie.

Nowy patent Google na wyszukiwanie oparte na osobistej historii przeglądania
Źródło

Ważną nowością w tej funkcji ma być zdolność rozumienia i analizowania niejasnych/skomplikowanych zapytań w języku naturalnym.

Google informuje, że system będzie w stanie dopasować pytanie do wcześniejszych interakcji użytkownika – np. wyświetlać mu dokładnie tę wersję strony, którą wcześniej przeglądał (zapisaną w pamięci podręcznej).

Jak dla mnie – petarda :D. Choć pewnie prędzej czy później pojawią się wątpliwości dotyczące możliwego naruszania prywatności użytkowników. Na razie nic nie wiadomo w tym temacie.

Całą dokumentację możecie sprawdzić tutaj.

2. W AIO pojawiają się linki do wyników wyszukiwania Google

Google oficjalnie wprowadza linki w AI Overviews odsyłające do ich własnych, klasycznych wyników wyszukiwania.

Opcja pojawiła się testowo jakiś miesiąc temu, a teraz jest już oficjalnie nową funkcją dostępną w AIO.

Wygląda to tak, że w Przeglądzie od AI generowana jest odpowiedź tekstowa, a w treści znajdują się podkreślone, podlinkowane słowa. Kliknięcie któregoś z nich przenosi użytkownika do nowego wyszukiwania w Google.

Linkowanie do nowych wyników wyszukiwania Google w obrębie AI Overviews
Źródło

Google podkreśla, że takie rozwiązanie pomoże użytkownikom zgłębiać badany temat – bez potrzeby rozpoczynania nowego, ręcznego wyszukiwania osobno (poza AIO), gdy zainteresuje ich jakieś zagadnienie.

Zamiast tego będzie można po prostu kliknąć widoczny link w treści AI Overviews i od razu przejść do odpowiedzi.

Podobno przeprowadzono różne testy pod tym kątem i spora część osób podkreślała, że taka opcja faktycznie by się przydała – oczywiście po to, by zapewnić „znacznie lepsze doświadczenie wyszukiwania”.

Nowa funkcja dostępna jest na razie tylko w USA w języku angielskim.

3. Testerzy Google od teraz oceniają, czy content jest generowany przez AI

O tym, że Google przymierza się do wyłapywania i analizowania treści AI pisałem już w SEO News #171.

Teraz jednak otrzymaliśmy oficjalnie potwierdzenie, że testerzy Google mają nowe wytyczne dot. oceny contentu tworzonego przez sztuczną inteligencję, stricte pod pozycjonowanie.

Jeśli trafią oni na strony, na których główna treść jest w całości stworzona w narzędziach generatywnej AI, mają je oceniać jako witryny najniższej jakości.

To słowa Johna Muellera z Google, który przemawiał ostatnio na konferencji Search Central Live w Madrycie.

Zmiany są częścią zaktualizowanych wytycznych dot. oceny jakości wyszukiwania (Search Quality Raters Guidelines), które pojawiły się w styczniu.

W dokumentacji mamy wgląd do takich zagadnień jak: nowe definicje spamu czy precyzyjne wyjaśnienie pojęć Generative AI i filler content (tzw. treści wypełniające, bez wartości dla użytkownika).

Google wyjaśnia także, jakie są różnice między witrynami słabej oraz najniższej jakości. Testerzy mają być też bardziej wyczuleni na fragmenty treści, które są przesadzone lub mogą wprowadzić użytkowników w błąd.

Sprawdz oferte

4. AI Overviews wyświetlają się coraz częściej (+ testy nowej funkcji AIO)

AI Overviews, które oficjalnie zadebiutowały w Polsce 26 marca (SEO News #180), wyświetlają się zdecydowanie częściej niż jeszcze miesiąc temu.

Co prawda te dane pochodzą z rynku amerykańskiego, ale zaryzykuję stwierdzeniem, że sytuacja pewnie wygląda podobnie u nas.

Praktycznie wszystkie narzędzia pokazują wzrosty – przykładowo w Ziptie i Similarweb widać skok wyświetleń AIO o 20%.

Wykres AIO Ziptie
Źródło
Wykres AIO Similarweb
Źródło

W zeszłym tygodniu pisałem o badaniu serwisu BrightEdge, które potwierdza wzrostową tendencję wyników AI Overviews.

A w Polsce ostatnio zaobserwowaliśmy nowy format odpowiedzi AIO.

Dla zapytania „zaufany deweloper pod Warszawą” wyświetliła nam się lista firm z bezpośrednimi linkami do ich stron.

Nowytestowy format odpowiedzi AIO

Na razie nie zauważyliśmy podobnych wyników dla innych wyszukiwań, więc podejrzewamy, że jest to testowa funkcja.

5. Aktualizacja dokumentacji dot. karuzel danych uporządkowanych (beta)

Google dodało kolejne elementy i sekcje do poradnika o nowych wynikach z elementami rozszerzonymi typu karuzela w wersji beta.

Update dotyczy wydawców z całego EEG – Europejskiego Obszaru Gospodarczego. To jedna z nowości, bo do tej pory funkcjonalności były testowane wyłącznie na terenie Niemiec, Francji, Czech i Wielkiej Brytanii.

Karuzele w wersji beta to wyniki z elementami rozszerzonymi, które mogą wyświetlać się w wynikach wyszukiwania po wpisaniu zapytania z jednej z poniższych kategorii:

  • biznesy lokalne, w tym poszczególne podtypy np. hotele, restauracje;
  • produkty;
  • eventy i wydarzenia.

Karuzele dzielą się na mniejsze kafelki (przewijane w poziomie), a każdy z nich może zawierać ważne informacje o witrynie, np. o cenie lub ocenach użytkowników (tzw. karuzela hosta).

Karuzela w wersji beta
Źródło

Dzięki takiej opcji użytkownicy otrzymują dokładniejsze wyniki wizualne – bardziej zorientowane na konkretne podmioty.

W odświeżonej dokumentacji pojawiła się m.in. zupełnie nowa sekcja o sposobach wdrożenia karuzeli beta dla zapytań związanych z podróżami (hotele, transport lądowy, wynajem wakacyjny itd.), z lotami oraz z zakupami.

Pełną dokumentacją i nowe informacje o wynikach z elementami rozszerzonymi w wersji beta znajdziecie tutaj.

6. Nowa funkcja “Ask a follow-up” w wynikach wyszukiwania

Niektórzy użytkownicy zauważyli nową opcję w SERP-ach o nazwie “Ask a follow-Up”, która wyświetla zapytania powiązane z pierwszym wyszukiwaniem.

Po jej kliknięciu jesteśmy przenoszeni do nowego zestawu wyników.

Przestałem już pisać o każdym teście nowych funkcji w wyszukiwarce, ale tutaj postanowiłem zrobić wyjątek – z jednego prostego powodu.

Wszystko wskazuje na to, że ta opcja wykorzystuje AI. Przy każdym kafelku w nowej sekcji widać ikonkę flagowego modelu AI od Google, czyli Gemini.

Testowa funkcja Ask a follow up w Google
Źródło

Naprodukowaliśmy się nie lada. A czy szczena opada? (D)oceń nas!

Aktualna ocena:

4.91 / 5

Liczba ocen: 12

Twoja ocena:

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc