Jesteś tutaj: Baza wiedzy / Blog i aktualności / AI Overviews - wszystko co powinniśmy wiedzieć

03-12-2024

AI Overviews - wszystko co powinniśmy wiedzieć

AI Overviews to generowane przez Google podsumowania AI, pojawiające się na szczycie wyników wyszukiwania, by szybko odpowiadać na zapytania. Wpływają na SEO, preferując konkretne, wartościowe treści. W artykule znajdziesz wszystko to, co musisz wiedzieć na temat AI Overviews.

AI Overviews - wszystko co powinniśmy wiedzieć - SEO blog

Zobacz też:

Ignaś → Smart SEO Assistant

Czym są AI Overviews?

AI Overviews to podsumowania generowane przez sztuczną inteligencję, które pojawiają się na samej górze wyników Google.

czym są

Ich cel jest prosty: jak najlepiej odpowiedzieć na zapytanie użytkownika — tak, by nie musiał szukać informacji. Żeby miał do nich jak najłatwiejszy dostęp — czy to w samej wygenerowanej odpowiedzi, czy w jej źródłach.

W kontekście SEO mogą one zwiększać zaangażowanie użytkowników i czas, który spędzają oni w samym Google. Niestety, tym samym, mogą też zmniejszać zainteresowanie stronami, które pojawiają się w klasycznych wynikach (bo odpowiedzi mogą dostarczyć już te cytowane w AI Overviews).

Warto wiedzieć

AI Overviews są generowane na podstawie treści stron internetowych i baz danych Google.

Historia i ewolucja AI Overviews w skrócie

  1. 10 maja 2023 — Google ogłasza eksperyment Search Generative Experience (SGE) (SEO News #83)
  2. 25 maja 2023 — Google otwiera dostęp do SGE dla użytkowników zapisanych na listę oczekujących (SEO News #85)
  3. 22 marca 2024 — Google rozpoczyna testowanie AI Overviews w głównych wynikach wyszukiwania, nawet dla użytkowników, którzy nie zapisali się do SGE (SEO News #128).
  4. 14 maja 2024 — Oficjalne uruchomienie AI Overviews w Stanach Zjednoczonych. Wprowadzenie nowego filtra „Web” dla użytkowników preferujących tradycyjne wyniki tekstowe (SEO News #135).
  5. 24 maja 2024 — AI Overviews spotyka się z krytyką za niebezpieczne i błędne odpowiedzi, takie jak zalecenie dodania nietoksycznego kleju do sosu pizzowego czy spożywanie małych kamieni (SEO News #137).
  6. 30 maja 2024 — Google reaguje na krytykę, przedstawiając plany poprawy AI Overviews, w tym wprowadzenie bardziej rygorystycznych metod oceny danych wejściowych (SEO News #138).
  7. 15 sierpnia 2024 — Rozszerzenie dostępności AI Overviews na Wielką Brytanię, Indie, Japonię, Indonezję, Meksyk i Brazylię. Funkcja staje się dostępna w trybie incognito oraz dla niezalogowanych użytkowników. Wprowadzenie opcji „zapisz” dla konkretnych AI Overviews oraz testowanie dodawania linków do odpowiednich stron bezpośrednio w treści AI Overviews (SEO News #149).
  8. 23 sierpnia 2024 — John Mueller z Google potwierdza, że AI Overviews są uwzględniane w aktualizacjach głównych algorytmów wyszukiwania.
  9. 28 października 2024 — Google ogłasza największe jak dotąd rozszerzenie AI Overviews, udostępniając funkcję w ponad 100 krajach i terytoriach, co przekłada się na ponad miliard użytkowników miesięcznie (SEO News #159).

Jak wyglądają odpowiedzi generowane w AI Overviews?

AI Overviews w Google Search są zaprojektowane tak, aby wyróżniać się na tle tradycyjnych wyników wyszukiwania i szybko dostarczać użytkownikowi podsumowanie najważniejszych informacji.

Są jak „osobisty asystent”, który podaje gotowe odpowiedzi w czytelnej, wizualnie uporządkowanej formie – od tekstu po bardziej interaktywne elementy.

Umiejscowienie na stronie

  • Zwykle na samej górze wyników wyszukiwania — AI Overviews pojawiają się zwykle nad klasycznymi wynikami, często w sekcji wyróżnionej tłem o innym kolorze niż reszta wyników (np. delikatnym szarym lub jasnym odcieniem), co pozwala użytkownikowi szybko je zauważyć.

Interaktywne elementy

  • Przyciski „rozwiń” lub „dowiedz się więcej” — Umożliwiają użytkownikowi zobaczenie bardziej szczegółowej wersji odpowiedzi.
  • Linki wplecione w treść — Od niedawna Google testuje umieszczanie linków do konkretnych stron w treści AI Overview (np. „Według raportu [Forbes]…”).
  • Opcja „zapisz” — Użytkownicy mogą zapisywać wybrane AI Overviews do ponownego przejrzenia.

Kontekstowe elementy dodatkowe

  • Podobne pytania — Obok lub pod podsumowaniem pojawiają się sekcje z powiązanymi pytaniami („Ludzie pytają także o…”), które rozwijają temat.
  • Powiązane tematy — W przypadku zapytań, które dotyczą bardziej złożonych tematów pojawiają się sugestie do dalszego zgłębiania wiedzy.

Jak to wygląda?

Przykład AIO
Przykład AIO
Przykład AIO

Rodzaje odpowiedzi AIO (format prezentacji)

Google używa różnych formatów prezentacji, aby dostosować odpowiedź swojej funkcji do typu i intencji zapytania.

Najczęstsze style odpowiedzi AI Overviews to:

a) Mini-artykuły

Jak działa elektrownia AIO
  • Pojawiają się dla bardziej złożonych pytań (np. „Jak działa elektrownia wodna?”). AI Overview tworzy na takie frazy zwarte podsumowanie w formie krótkiego tekstu przypominającego wycinek z artykułu.
  • Taka odpowiedź zawiera 2–4 zdania opisowe, często z odwołaniem do źródeł.

b) Listy punktowane

Jak ugotować makaron AIO
  • Pojawiają się dla pytań typu „krok po kroku”, np. „Jak ugotować makaron?”.
  • AI generuje listę punktowaną lub numerowaną z jasnymi, konkretnymi krokami.
  • Przydatne w sytuacjach wymagających instrukcji, np. „Jak założyć konto bankowe?”.

c) Tabele

Porównanie AIO
  • Generowane głównie dla zapytań wymagających porównań i zestawień (np. „Porównanie iPhone'a 15 i Samsunga S23”).
  • W odpowiedzi pojawia się tabela z kluczowymi informacjami, np. specyfikacjami technicznymi, różnicami w cenach czy funkcjach.
d) Grafiki i wykresy
  • Google może wyświetlić prosty wykres lub obrazek pobrany z wiarygodnego źródła.
e) Cytaty i źródła
  • AI Overviews generuje je przy pytaniach wymagających odpowiedzi opartych na faktach. Odpowiedzi zawierają cytaty z artykułów lub stron, do których dodawane są linki.
  • Źródła są widoczne jako małe odnośniki pod tekstem (np. „Dane na podstawie [Wikipedia]”).
f) Szybkie odpowiedzi matematyczne i definicje
  • Przy prostych zapytaniach, takich jak „Ile to 7x8?” lub „Co to jest fotosynteza?”, AIO podaje odpowiedź bezpośrednio, często bez powoływania się na źródła.
  • Przy takiej odpowiedzi nie ma konieczności klikania w dodatkowe linki, by poznać odpowiedź.

Warto wiedzieć

Dzięki różnorodności formatów odpowiedzi AI Overviews użytkownik szybko dostaje dokładnie to, czego szuka, bez potrzeby przekopywania się przez dziesiątki linków i stron.

TIP. Dostęp do AI Overviews na żywo

Jeśli chcesz samodzielnie przetestować AI Overviews (które jeszcze nie są dostępne w Polskich wynikach wyszukiwania), to mam dla Ciebie prostą instrukcję, jak możesz to zrobić.

Potrzebny będzie Ci tylko VPN, który pozwoli na połączenie się z siecią poprzez adres IP zlokalizowany w Stanach Zjednoczonych.

Ja korzystam z płatnej wersji ProtonVPN, ale może to być absolutnie dowolna usługa — liczy się tylko możliwość połączenia z USA.

Warto wiedzieć

Z Proton VPN możesz skorzystać także w wersji darmowej — ale miej na uwadze, że łączy się ona z losową lokalizacją, więc trafienie akurat na USA może trochę potrwać.

Żeby móc przetestować AI Overviews wystarczy:

  1. Połączyć się z wybranym VPN, tak by korzystać z internetu pod adresem IP pochodzącym ze Stanów Zjednoczonych (każdy VPN ma odpowiednie instrukcje jak to zrobić na swojej stronie).
  2. Otworzyć przeglądarkę w trybie incognito lub wylogować się wcześniej ze wszystkich kont Google i wyczyścić dane przeglądania.
  3. Wejść na google.com.
  4. Zmienić język wyszukiwarki na angielski (jeśli automatycznie ustawił się polski).
  5. I gotowe - na angielskojęzyczne frazy powinny pojawiać się AI Overviews :)

Jak działają AI Overviews?

Większość materiałów i artykułów dostępnych obecnie w internecie opisuje proces działania AI Overviews bardzo ogólnie. Wszystkie pomijają one kluczowy element — przynajmniej tak wynika z mojej obserwacji.

Poniższy fragment to moja teoria na temat tego jak działa AIO, stworzona na podstawie doświadczenia, obserwacji i paru eksperymentów.

Na przestrzeni ostatnich lat stworzyłem na potrzeby Top Online kilka programów i algorytmów opartych o podobne schematy działania. Rzecz jasna nigdy na taką skalę, na jaką robi to Google, więc na 100% coś pominąłem. Myślę jednak, że mogę być dzięki temu całkiem blisko prawdy :).

Proces działania AI Overviews wygląda według mnie tak:

  1. Użytkownik wprowadza zapytanie tekstowo, głosowo lub w innej formie (np. grafiki, zdjęcia).
    1. Jeżeli inaczej niż tekstowo, to głos, obrazek czy zdjęcie zamieniane jest na tekst.
    2. Do odczytu zawartości obrazków, zdjęć, video itp. stosowane są zaawansowane, specjalnie wytrenowane do tego modele sztucznej inteligencji.
  2. Tekst zamieniany jest na frazę zgodną z intencją za pomocą specjalnie stworzonego do tej czynności modelu LLM.
    1. Jest to bardzo przydatne w szczególności w przypadku długich zapytań głosowych, dzięki czemu usuwane są wszystkie zbędne słowa. Tekst jest skracany przy jednoczesnym zachowaniu intencji zapytania.
    2. Przykład zapytania głosowego: Cześć Ignaś, chciałbym się dzisiaj dowiedzieć jakie atrakcje mogę odwiedzić podczas dzisiejszego zwiedzania Warszawy. Wspomniany prędzej mechanizm przeanalizuje intencje i dobierze frazę zwracając np. najlepsze atrakcje w warszawie.
  3. Fraza zamieniana jest na wektory (embeddings).
  4. Warto wiedzieć

    Embeddings to reprezentacje danych (np. słów, obrazów, dokumentów) w postaci wektorów w przestrzeni wielowymiarowej, które oddają ich znaczenie lub podobieństwo.

    Wektory w embeddings są z kolei ciągami liczb, które kodują cechy tych danych, umożliwiając np. porównywanie ich podobieństwa za pomocą operacji matematycznych.

    Dzięki nim można analizować znaczenie danych w sposób bardziej zrozumiały dla komputerów, np. do wyszukiwania lub klasyfikacji w tekście.

  5. Kolejno najprawdopodobniej do wektora dodawany jest szereg (możliwe, że dość długi) dodatkowych parametrów, np. intencja, lokalizacja, itp.
    1. Podejrzewam, że liczba parametrów w przyszłości będzie rosła, co umożliwi personalizację, a później hiperpersonalizację wyników.
  6. Baza wektorowa jest przeszukiwana. Dzięki wektorom oraz funkcji cosine similarity znajdywane są najbliższe elementy. Najbliższe, czyli powiedzmy najbardziej podobne do słowa kluczowego, biorąc pod uwagę jego znaczenie. W praktyce działa to tak, że jak wpiszemy jedzenie to słowo gruszka będzie bliżej niż np. jeżdżenie.
    1. Elementy w bazie wektorowej to najprawdopodobniej fragmenty treści, np. akapity. Z obserwacji (nie tylko naszych) wynika, że w wielu przypadkach generowana odpowiedź bazowała po prostu na całym akapicie danej treści. Często było to coś w rodzaju podsumowania tekstu lub jakiegoś większego jego fragmentu.
  7. Prezentowana jest odpowiedź na nasze zapytanie w formie generowanej treści. Do generowania wykorzystany jest zapewne LLM, a dokładniej jeden z modeli Gemini.

Warto wiedzieć

Przypominam, że powyższa lista kroków jest tylko moim podejrzeniem jak to działa.

Niemniej jednak, zdradzę, że prowadzimy od jakiegoś czasu testy, które wskazują, że faktycznie coś w tym jest. Niebawem podzielę się ich wynikami w innym artykule lub zaktualizuję ten :).

Dlaczego pojawienie się AIO jest tak istotne?

Dodanie AI Overviews do wyszukiwarki nie wywróci SEO do góry nogami z dnia na dzień. Będzie to jednak (już jest, zresztą — tylko jeszcze nie u nas) początek naprawdę dużych zmian.

Moim zdaniem czeka nas zmiana nie tylko w rankingach (bo wyniki AIO będą na “pierwszych” miejscach, często cytując zupełnie inne serwisy niż te w TOP10 na frazie), ale też dużej mierze w całym podejściu do tworzenia treści i pozycjonowania.

Najbardziej bezpośrednią i widoczną na pierwszy rzut oka zmianą będą zmiany w ruchu na stronach.

Póki co ciężko o jakieś dokładne liczby, ale to nie znaczy, że nikt nie próbuje tego analizować. Już we wrześniu zeszłego roku Gilad David Mayaan (CEO agencji Agile SEO) przeprowadził jedną z pierwszych tego typu analiz na grupie 23 serwisów.

Przewidywał on wtedy, że spadek ruchu organicznego po uruchomieniu AIO (a wtedy jeszcze SGE - Search Generative Experience) sięgnie od 18 do 64% (!).

Wpływ AIO na ruch
Źródło: searchengineland.com/how-google-sge-will-impact-your-traffic-and-3-sge-recovery-case-studies-431430#h-results-of-our-sge-impact-model-for-23-websites

Obecnie uznałbym to za scenariusz raczej pesymistyczny, zwłaszcza, że dane brane pod uwagę w analizie zakładały bardzo szerokie wtedy (w wersji testowej) pokrycie fraz przez wyniki generowane przez AI.

Obecnie, po publikacji funkcji w ogólnodostępnych wynikach spadło ono drastycznie — według niektórych badań o nawet 70% zapytań.

Niemniej nie uznałbym przy tym też, że AIO można zignorować.

Google, jak by nie było, nadal jest największym graczem jeżeli chodzi o wyszukiwarki i nadal dostarcza najbardziej wartościowy ruch do większości stron internetowych. Taka zmiana na pewno wpłynie na to, jak ten ruch jest kierowany.

Zwłaszcza, że AI Overviews, szczególnie przy prostszych zapytaniach, znacznie zmniejszają potrzebę przechodzenia na jakiekolwiek inne strony z wyszukiwarki.

W tym roku w USA takie wyszukiwania bez kliknięć (Zero-Click Searches) stanowiło około 60% wszystkich zapytań.

Statystyki Zero Clicks
Źródło: sparktoro.com/blog/2024-zero-click-search-study-for-every-1000-us-google-searches-only-374-clicks-go-to-the-open-web-in-the-eu-its-360/

Co ciekawe była to liczba nieco lepsza niż w 2023 (65%), ale to również może być częściowo zasługa AI Overviews. W końcu, poprzez odczytywanie intencji ograniczają one w dużej mierze sytuację, w której użytkownik wpisuje frazę i dostaje nie to, czego oczekiwał (bo np. źle opisał to, co chce znaleźć).

Tak czy inaczej, przez swoje działanie AIO wymusi na wszystkich publikujących produkowanie wartości — treści, która faktycznie przydaje się użytkownikowi, a nie kolejnych powtarzalnych opisów pod SEO.

Być może też sprawi, że zaśmiecanie internetu generowanymi tekstami oraz stronami tworzonymi tylko z myślą o linkbuildingu przestanie mieć sens — bo ruch z takich strategii będzie coraz mniejszy, albo i zerowy.

Sprawdź ofertę

Wyzwania i kontrowersje

Wokół AI Overviews było już i ciągle jest sporo wyzwań i kontrowersji.

Problemy z dokładnością

AIO, jak wszystkie rozwiązania korzystające z modeli językowych, miewa problemy z dokładnością odpowiedzi i halucynacjami.

Każdy, kto śledzi temat pamięta pewnie słynny już screenshot, na którym wynik wygenerowany przez AI podpowiadał dodanie kleju do pizzy:

nieprawdziwe wyniki AI

Padło też zdanie o tym, że “geolodzy rekomendują jedzenie co najmniej jednego małego kamienia dziennie”:

nieprawdziwe wyniki AI 2

AI Overviews wymieniało także… korzyści zdrowotne z biegania z nożyczkami:

nieprawdziwe wyniki AI 3

Te zabawne przypadki wygenerowanych odpowiedzi przeplatały się też z tymi bardzo niebezpiecznymi, jak choćby bardzo niebezpieczne, ale wyglądające wiarygodnie zalecenia co do postępowania po ugryzieniu przez grzechotnika:

nieprawdziwe wyniki AI 4

Takich nieprawdziwych odpowiedzi AIO było na pęczki. Google dość szybko zareagowało jednak oficjalnym oświadczeniem o błędach i wskazało jakie kroki podejmie by im zapobiec (SEO News #138.

Dzisiaj pomniejszych niespójności pewnie nadal jest sporo, ale wszystko wskazuje na to, że Google odrobiło lekcję.

Zresztą, ChatGPT też ciągle się myli, no i ludzie też się mylą! Nie sądzę więc, by była to w dłuższej perspektywie jakakolwiek przeszkoda.

Wpływ na wydawców treści

Jak już pisałem wyżej, Google ciągle jest największym źródłem ruchu organicznego , więc nic dziwnego, że chęć wprowadzenia AI Overview spotkała się ze sporymi obawami wszystkich tych, którzy utrzymują się z publikowania treści w sieci.

Nie chcę się już tutaj powtarzać, ale w dużym skrócie, wydawcy boją się spadków ruchu i tym samym jakiejś formy “kontroli” Google nad tym, do czego będą mieć dostęp użytkownicy. Właśnie poprzez AIO.

Nie brakuje też obaw, że tym samym AIO może wpłynąć na rzetelność dziennikarską, wiarygodność informacji w sieci i zasięgi małych, niezależnych wydawców.

Obawy o AIO
Kilka nagłówków w temacie z dużych zagranicznych portali

Ograniczenia prawne w UE

Dużym wyzwaniem dla Google są również z pewnością regulacje prawne Unii Europejskiej. Jeśli chodzi o kwestię bezpieczeństwa AI, to EU aspiruje do światowego lidera i bardzo możliwe, że to właśnie dlatego AI Overviews nie są jeszcze u nas dostępne.

Od 1 sierpnia 2024 roku w Unii obowiązuje Akt w sprawie sztucznej inteligencji (AI Act), który ustanawia ramy regulacyjne dla systemów AI.

Zgodnie z nim, systemy AI są klasyfikowane według poziomu ryzyka, który wyznacza zakres obowiązków dla ich dostawców.

AIO może być uznane za system wysokiego ryzyka, co sprawia, że Google przed wprowadzeniem go na Europejski rynek musi spełnić sporo rygorystycznych wymogów odnośnie jakości, przejrzystości i nadzoru ludzi nad systemem.

Poza tym wyzwanie stanowi także zgodność z Ogólnym Rozporządzeniem o Ochronie Danych Osobowych (RODO). W tym przypadku wymaga ono od Google zapewnienia odpowiedniej ochrony danych osobowych użytkowników w kontekście przetwarzania informacji przez AI Overviews.

Jak pojawić się w AIO?

Skoro jasne już jest, że wszyscy będziemy musieli zadbać o to, by nasze strony pojawiły się w AI Overviews, to pora zadać sobie pytanie jak to zrobić.

Poniżej zamieszczam kilka kluczowych zasad i wniosków, które udało się nam do tej pory ustalić w Top Online, a które zresztą sami już od dawna stosujemy.

Żeby przygotować się na AI Overviews:

  • Skupiamy się na tworzeniu wartości — nie nastawiamy się na ilość znaków, liczbę fraz czy liczbę nagłówków. Nastawiamy się na to, by tekst był jak najbardziej konkretny, ciekawy i przydatny.
  • Wyczerpujemy temat — nie zostawiamy niedopowiedzeń i nie rozbijamy jednego wątku na 4 artykuły tylko po to by “wykorzystać frazy”. Dajemy pełne informacje jak na tacy — tak po prostu.
  • Regularnie prowadzimy i optymalizujemy wizytówkę Google Moja Firma (dla zapytań lokalnych) — poza serwisami z indeksu AIO chętnie korzysta też ze źródeł Google, a przy zapytaniach lokalnych pierwszym takim źródłem jest właśnie wizytówka.
  • Budujemy wizerunek autorytetu w swojej dziedzinie — AIO preferuje zaufane źródła, więc trzymamy się swojej niszy i nie piszemy o wszystkim dookoła, byle “złapać ruch”. Pracujemy na maksymalną wartość, ale tylko w naszej tematyce, bo na niej się znamy.
  • Umieszczamy dane i statystyki oraz źródła informacji w treściach — ten punkt znowu, wiąże się z wartością, ale też wynika bezpośrednio z obserwacji. AI Overviews preferuje konkretne informacje, a takie, siłą rzeczy, przekazuje się razem z danymi i źródłami.
  • Tworzymy bardzo dobre, konkretne podsumowania treści (najlepiej w formie listingu) — takie konkretne podsumowania wpisują się w dwa powyższe punkty, a dodatkowo mają też sporą szansę, by w przyszłości stać się fragmentami cytowanymi przez AIO.

Przykład?

Strona, którą AI Overviews cytuje na frazie “jak dobrać słowa kluczowe” (how to choose keywords):

Przykład podsumowania

Wiem, że te zalecenia nie brzmią jak coś bardzo konkretnego, ale spokojnie, mam jeszcze obiecane gotowe rozwiązanie: proces tworzenia treści odpowiednich pod AI Overviews można sobie znacznie uprościć dzięki naszemu Smart SEO Assistant!

Wytyczne dotyczące AI Overviews w Smart SEO Assistant

Od kilku miesięcy pracujemy na Smart SEO Assistant — asystentem, który zrobi dla Ciebie (i dla nas :D) to samo, co każdy bardzo dobrze wyszkolony Specjalista SEO… tylko **10 razy taniej, 100 razy szybciej i 1000 razy dokładniej**.

Tak się składa, że już potrafi on wygenerować wytyczne do zoptymalizowania lub stworzenia treści pod kątem AI Overviews.

Na podstawie naszych danych o widoczności AIO w Stanach Zjednoczonych Smart SEO Assistant potrafi:

  • sprawdzić, czy na słowo kluczowe, które nas interesuje pojawią się w przyszłości wyniki AI Overviews,
  • przeanalizować treść i stworzyć szczegółowe wytyczne co do jej stworzenia lub poprawy,
  • stworzyć przykład fragmentu wspomnianego wyżej konkretnego podsumowania treści do umieszczenia na stronie.

Dzięki tej funkcji nasi klienci oraz przyszli użytkownicy Smart SEO Assistant zyskają między innymi:

  • świetne przygotowanie i optymalizację serwisu pod kątem AIO, które pojawi się już niedługo też w Polsce,
  • znaczne zwiększenie szansy na wzrost ruchu na stronie (zamiast spadku) po wprowadzeniu AIO,
  • realną możliwość wyprzedzenia konkurencji w Google — bo będą przygotowani na długo przed tym jak konkurencja zacznie cokolwiek wdrażać.

Jeśli prawdopodobieństwo pojawienia się AIO na frazie jest wysokie, to Smart SEO Assistant generuje obecnie taką podpowiedź:

Wynik AIO w Smart SEO Asistant

Mogę nawet zerknąć w wyniki w USA, żeby sprawdzić czy asystent się nie myli:

Przykład AIO

Jeśli z kolei prawdopodobieństwo jest niskie, to odpowiedź jest znacznie krótsza:

Brak wyniku

I znowu, szybki rzut okiem na wyniki w Stanach:

Przykład braku AIO

Faktycznie, z jakiegoś powodu na tej frazie AIO nie jest generowane. Nasz asystent wiedział co mówi :)

To dopiero pierwsza wersja, a już intensywnie pracujemy nad kolejną, o wiele bardziej zaawansowaną, więc jeśli chcesz być na bieżąco, to koniecznie śledź mnie na LinkedIn’ie :).

Smart SEO Assistant już niedługo zostanie udostępniony do testów pierwszym osobom — koniecznie zapisz się więc do waitlisty

Czy nasz asystent daje gwarancję wyników?

Oczywiście, że nie… bo czynników branych pod uwagę jest bardzo dużo. Między innymi:

  • wiarygodność i autorytet serwisu
  • optymalizacja całego serwisu pod kątem SEO
  • wiek domeny
  • jakość i aktualność treści
  • użyteczność serwisu
  • i wiele więcej…

Niemniej wykorzystanie Smart SEO Assistant zwiększa szansę na stworzenie treści bardzo dopasowanej do potrzeb oraz intencji użytkownika na daną frazę — a to przecież dokładnie to, czego Google oczekuje od stron pod kątem AIO.

Przyszłość AI Overviews

Gdy Google ogłaszało AIO na I/O 2023 (wtedy jeszcze jako Search Generative Experience), funkcje prezentowane przez firmę były o wiele bardziej zaawansowane niż te, które mamy dzisiaj w wynikach.

Zapewne złożyło się na to wiele elementów, od kosztów, przez ograniczenia techniczne, po problemy ze sprawdzaniem prawdziwości takich wyników. Jak dla mnie, to, czym firma chwaliła się wtedy na prezentacjach, pokazało nam jednak, do czego ostatecznie dąży.

W dużym skrócie: nie chodzi tylko o to, żeby podsumowywać teksty za pomocą AI. Chodzi przede wszystkim o jak najlepsze interpretowanie intencji użytkowników i spełnianie ich potrzeb.

Teraz AIO może całkiem fajnie zreferować informacje czy porównać ze sobą produkty. Na prezentacjach widzieliśmy jednak planowanie wycieczek dla rodziny z uwzględnieniem określonych potrzeb, czy dobieranie produktów na podstawie opisów tego, na czym nam zależy.

Komunikacja z AIO bardziej niż wpisywanie fraz w wyszukiwarkę przypominała tam rozmowę z ChatemGPT czy jakimś innym “doradcą” i moim zdaniem Google będzie szło właśnie w tym kierunku.

AIO będzie występowało w wyszukiwarce nie tylko wykonując research na pojedynczą frazę, ale również przeprowadzając o wiele bardziej skomplikowane operacje, np.:

  • stworzy dla nas zestawienie butów w góry z linkami do zakupu na podstawie tego, gdzie się wybieramy, jak bardzo doświadczeni jesteśmy i jakie buty lubimy,
  • znajdzie nam idealną restaurację na spotkanie jeśli opiszemy mu z kim mamy się spotkać, kiedy, gdzie i kto co lubi, a czego nie,
  • zaplanuje nam zwiedzanie miasta biorąc pod uwagę to co preferujemy robić, czas jaki na to mamy, pogodę w konkretne dni, budżet i to, co będzie otwarte w danych godzinach,
  • znajdzie i przygotuje wszystko co potrzebne, żeby załatwić jakąś sprawę urzędową (od wzoru druku, przez instrukcję jak go wypełnić, po wskazanie adresu urzędu, godzin jego otwarcia i linii autobusowej którą najszybciej do niego dotrzemy),
  • i tak dalej, i tak dalej…
SearchGPT
Właśnie w takim kierunki idzie obecnie SearchGPT, które już potrafi wykonać w parę sekund research, który ręcznie zająłby z dobrą godzinę :)
Wiele fraz na raz
Zresztą, samo AIO pozwala już na łączenie wielu fraz w jedno zapytanie, ale jest to jeszcze mocno ograniczone

Mówiąc bardziej technicznie, AIO:

  • będzie świetnie interpretować bardzo długie zapytania głosowe, rozbijając je na kilka zapytań i zestawiając odpowiednio informacje (ręcznie musielibyśmy poświęcić sporo czasu, a tak — wystarczy, że powiemy co chcemy osiągnąć),
  • na bazie zapytania głosowego wykona wyszukiwanie w odpowiednich krokach, np. najpierw wyszuka informacje, a później postępując zgodnie ze znalezioną instrukcją, wykona ją krok po kroku (np. robiąc dodatkowy research),
  • zinterpretuje nasz intencje i przewidzi czego potrzebujemy, dzięki czemu wykona więcej zapytań, a nawet odwoła się do API różnych serwisów w czasie rzeczywistym i zwróci nam błyskawicznie odpowiedź.

Gdy np. opowiemy że szukamy dobrego ultramaratonu grawelowego (rowerowego) na dobry początek, to Google nie tylko stworzy nam listę najbardziej odpowiednich ultramaratonów rowerowych w tej kategorii.

Sprawdzi też opinie z poprzednich edycji, uwzględni to gdzie się znajdujemy i jakie mamy opcje dojazdu, a nawet prognozę pogody (i zasugeruje, że np. dana impreza jest świetna, ale w danym miejscu w tym roku ma padać mocny deszcz przez kilka dni, co może być kłopotliwe dla nowicjusza).

Przynajmniej tak to sobie wyobrażam i uważam, że wszystko wskazuje właśnie na taki kierunek rozwoju.

Warto wiedzieć

Moim zdaniem już teraz musimy myśleć o Google i AI Overviews jako o potężnym asystencie, który będzie mógł pomóc w wielu codziennych sprawach.

Dalej, w perspektywie kilku lub kilkunastu lat czeka nas jeszcze hiperpersonalizacja… ale to już temat na osobny artykuł :).

Jak śledzić ruch z AI Overviews i innych źródeł AI w GA4?

Na koniec zamieszczam akapit przygotowany już nie przeze mnie, a przez Grześka Słokę (SEO Analyst w Top Online), który na moją prośbę przygotował krótką instrukcję pokazującą w paru krokach jak już teraz można śledzić ruch z różnych źródeł AI w Google Analytics 4.

W kwestii ruchu z AI Overviews czy podobnych źródeł Google Analytics 4 (jeszcze) nie daje nam gotowego raportu, ale pozwala już taki stworzyć.

Raport "Ruchu AI", bo tak lubię nazywać ruch pozyskany z wszelkich chatbotów, narzędzi wykorzystujących AI i generatywnych wyszukiwarek, konfiguruję za pomocą Eksploracji:

  1. Tworzę pustą eksplorację.
  2. Dodaję do niej wymiar "sesja - źródło/medium", a w metrykach "sesje" oraz opcjonalnie "całkowita liczba użytkowników", aby dodatkowo zweryfikować ilu użytkowników generowało te wejścia.
  3. Kolejno tworzę najważniejszy w całym tym raporcie element, czyli filtr, któremu będę widzieć sesje tylko ze wskazanych serwisów.
  4. Wykorzystuje w nim filtrowanie sesji poprzez "dopasowanie do wyrażenia regularnego", w którym wymieniam serwisy łącząc je regułą "lub".

    A tak wygląda fragment używanej przeze mnie reguły:

    .*gpt.*|.*chatgpt.*|.*openai.*|.*perplexity.*|.*gemini.google.*|

    Warto wiedzieć

    Do tej reguły możesz śmiało dodawać kolejne serwisy.

  5. I to w zasadzie tyle - podstawowy raport “Ruchu AI” jest gotowy :)

To jednak jeszcze nie wszystko. Jeśli chcę wyciągnąć jeszcze więcej informacji, kopiuję stworzony raport lub kartę w tej Eksploracji i kolejno:

  1. W skopiowanym raporcie lub karcie zmieniam wymiar "sesja - źródło/medium" na "strona docelowa", dzięki czemu dowiem się jakie podstrony serwisu generują wejścia z ruchu AI.
  2. Całość wedle uznania wzbogacam jeszcze o "współczynnik odrzuceń", "średni czas trwania sesji" czy liczbę konwersji.

Dzięki tym dwóm prostym raportom mogę śledzić nie tylko czy taki ruch się w ogóle pojawia, ale też które podstrony radzą sobie w poszczególnych źródłach najlepiej. A to warto wiedzieć już teraz.

Cały proces tworzenia takich raportów opisuję właśnie w osobnym artykule, który już niedługo opublikujemy, więc zachęcam do śledzenia naszego bloga. :)

Jak być na bieżąco z AIO?

Jeśli chcesz być na bieżąco z AI Overviews, koniecznie śledź nasz SEO Newsletter, SEO News prowadzone przez Adama, który współtworzy Smart SEO Assistant. Wpadnij też na social media Top Online, do których linki znajdziesz poniżej. No i na mojego LinkedIn’a. :)

Podsumowanie w punktach

  1. AI Overviews to generowane przez sztuczną inteligencję odpowiedzi na zapytania użytkowników.
  2. Dowiedzieliśmy się o nich po raz pierwszy w maju 2023, rok później były już dostępne w wynikach w USA, a w październiku 2024 trafiły do ponad 100 krajów i terytoriów, w których korzysta z nich obecnie ponad miliard użytkowników miesięcznie.
  3. Odpowiedzi AIO pojawiają się u samej góry wyników, wyróżniając się innym tłem i zaznaczonym tekstem.
  4. Zawierają tekst, linki do źródeł, elementy interaktywne, a czasem wykresy i grafiki.
  5. A także są generowane w różnych formach, zależnych od potrzeb użytkownika, takich jak mini-artykuły, listy punktowane, tabele, grafiki, cytaty ze źródłami czy szybkie definicje.
  6. Funkcja ta nie jest jeszcze dostępna w Polsce, ale można ją łatwo przetestować — wystarczy VPN i odpowiednia konfiguracja przeglądarki.
  7. Moim zdaniem działanie AIO obejmuję analizę zapytania, przekształcenie go na wektory, przeszukanie bazy danych pod kątem podobnych fragmentów treści oraz wygenerowanie odpowiedzi z wykorzystaniem LLM.
  8. Wprowadzenie AI Overviews stopniowo odbije się na ruchu organicznym — którego mniej będzie trafiać do stron w klasycznych wynikach, a więcej do tych cytowanych w odpowiedziach AI.
  9. Zmiana ta może znacznie zmienić sposób optymalizacji treści, wymuszając na stronach tworzenie wartości i zmniejszając tym samym “zaśmiecenie” internetu.
  10. Wprowadzenie AIO spotkało się z wieloma wyzwaniami, takimi jak dokładność odpowiedzi, obawy wydawców o spadek ruchu oraz regulacje prawne, szczególnie w UE.
  11. Żeby zwiększyć szanse na pojawienie się w AI Overviews, tworzymy wartościowe i kompletne treści, budować autorytet w swojej niszy, a także stosujemy nieco bardziej “techniczne” zabiegi, jak tworzenie zwięzłych podsumowań preferowanych przez nową funkcję.
  12. Ty możesz jednak znacznie ułatwić sobie sprawę — nasz Smart SEO Assistant analizuje szansę na pojawienie się AIO na wskazanej frazie oraz generuje wytyczne do tworzenia treści zoptymalizowanych pod ten nowy format.
  13. 13. W przyszłości AI Overviews będzie stawać się stopniowo zaawansowanym asystentem o ogromnych możliwościach.
  14. Ruch ze źródeł wykorzystujących AI możesz już teraz śledzić za pomocą prostego raportu, który stworzysz w Eksploracji.
  15. Jeśli chcesz być na bieżąco z AIO, koniecznie śledź nasz Newsletter, SEO News oraz social media (w tym mojego LinkedIn’a :D).

Naprodukowaliśmy się nie lada. A czy szczena opada? (D)oceń nas!

Aktualna ocena:

4.83 / 5

Liczba ocen: 44

Twoja ocena:

Przeczytaj również:

Pozycjonowanie
Jak śledzę ruch z AI w GA4?
Grzegorz Słoka, 20-12-2024
Jak śledzę ruch z AI w GA4? - SEO blog
Pozycjonowanie
Jak rozpoznać tekst napisany przez AI?
Brajan Pogwizd, 26-11-2024
Jak rozpoznać tekst napisany przez AI? - SEO blog

Społeczność

SEO Samodzielni

Wszystkie treści tworzymy z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni