Przed nami druga już w tym roku aktualizacja Google, integracja Merchant Center z Analytics 4 i zapisy na konferencję I/O. Poza tym: ten sam bug w wielu wtyczkach SEO dla WordPress’a, zmiany w ocenie rich snippets dla wydarzeń i nowe nazwy błędów w Search Console. Na koniec ciekawostka: nowy układ SERP, w którym na pozycji TOP1 jest dwie strony!
1. March 2022 Product Review Update
Google ogłosiło nową aktualizację wyszukiwarki: Product Review Update. Brzmi znajomo? Tak, to już trzecia runda zmian pod tą samą nazwą i jednocześnie kontynuacja identycznie nazwanych, zeszłorocznych update’ów. Tym razem, poza (zapewne) zmianami w rankingach, pojawiają się też jednak zupełnie nowe wytyczne dla publikujących.
Trzecia “część” (?) aktualizacji została ogłoszona w środę 23 marca 2022. Tego samego dnia rozpoczęło się też jej wdrażanie, które ma potrwać “kilka tygodni”. Cel? Poprawki mają “budować” na wykonanej dotąd pracy (poprzednich update’ach), aby “ulepszyć umiejętność rozpoznawania wysokiej jakości recenzji” przez algorytmy.
Dla przypomnienia: pierwszy Product Review ujrzał światło dzienne w kwietniu 2021, drugi w grudniu 2021. Za cel całej tej serii aktualizacji Google podaje wprowadzenie promowania w wyszukiwarce najlepszych, wykraczających poza schemat treści opiniotwórczych dot. produktów.
Nowe wytyczne związane z March 2022 Product Review Update to trzy punkty rozwijające wcześniejsze sprawdzone metody e-commerce:
- Google zaznacza, że update ten dotyczy wszystkich form treści oceniających produkty (recenzji, list, porównań, testów itd.),
- Wskazuje na konieczność precyzyjnego argumentowania, jeśli dany produkt został w recenzji uznany za “najlepszy” (wyjaśnienia dlaczego i co dokładnie mamy na myśli),
- Podpowiada też, jak tworzyć równolegle recenzje indywidualne i pokrywające jednocześnie kilka produktów,
W oficjalnym wpisie ogłaszającym update firma wskazuje, że wprowadzana aktualizacja, tak jak wcześniejsze Product Review Updates, dotyczy tylko treści angielskojęzycznych. Kłócą się z tym jednak wcześniejsze doniesienia specjalistów SEO i wypowiedzi pracowników Google, wskazujące że od samego początku Product Review jest aktualizacją globalną.
Niezależnie czy Product Review dotknie polskich wyników wyszukiwania, czy nie, i tak polecamy przejrzeć oficjalne wytyczne. Dostosowywując się do nich teraz, zyskamy w momencie, w którym Google rozszerzy aktualizację na inne języki. Zresztą, nawet gdyby miało do tego nigdy nie dojść, poprawimy jakość treści, to zyska na tym nasze pozycjonowanie.
2. Merchant Center i GA 4 - od teraz je połączysz
Dobra wiadomość dla korzystających z Google Merchant Center i Analytics. W Google Analytics 4 pojawiła się możliwość połączenia konta z usługą. Co ważne, ma ona pozwolić na szczegółowe śledzenie konwersji produktów wyświetlanych w Google Shopping. Zarówno wyświetleń płatnych, jak i organicznych.
Połączenie usług przebiega bezproblemowo. Jedynym wartym zaznaczenia elementem jest to, że dla uzyskania pełnej funkcjonalności integracji, w Merchant Center musimy mieć włączone automatyczne tagowanie. Jeśli korzystacie z obu rozwiązań, polecamy sprawdzić.
Zobacz też: Koniec Universal Analytics, Google wyznaczyło datę.
3. Ruszyła strona Google I/O 2022!
Google uruchomiło stronę internetową kolejnej edycji corocznej konferencji Google I/O: https://io.google/2022/. To jedno z najważniejszych wydarzeń organizowanych przez firmę, na którym ogłaszane są liczne innowacje, osiągnięcia i kierunki rozwoju giganta. Wokół funkcjonują też liczne społeczności i inicjatywy rozwojowo-edukacyjne (Learning Lab).
Rejestracja na wydarzenie jest już dostępna, a całość odbędzie się w dniach 11-12 maja 2022. Podobnie jak poprzednia edycja, I/O 2022 będzie miało formę 100% online. Najprawdopodobniej, po konieczności anulowania I/O 2020, Google nie chce już ryzykować. Szczegóły dotyczące konferencji poznamy wkrótce.
4. Bug w wielu wtyczkach WordPressa: duplikacja map witryn
Początkiem zeszłego tygodnia na Twitterze pojawiły się doniesienia o błędzie wtyczki YoastSEO, który miał prowadzić do duplikacji map witryn. Występowanie tego problemu potwierdziło się bardzo szybko wśród wielu stron. Nie uchroniła się przed nim nawet oficjalna strona wydawcy narzędzia - yoast.com.
Co ciekawe, ten sam bug pojawił się także w innych popularnych wtyczkach SEO dla WordPressa. Według doniesień, występuje on zarówno w YoastSEO, jak i w RankMath, SEOPress czy AllInOneSEO. Wszystkie z nich mogą na ten moment duplikować plik sitemap. Jeśli korzystacie więc z tych rozwiązań, sprawdźcie czy błąd nie występuje i u was.
Póki co wiadomo tylko, że zespół YoastSEO jest świadomy problemu i pracuje nad rozwiązaniem. Firma poleca, jako rozwiązanie tymczasowe, ustawienie przekierowań duplikatów map na wersje pierwotne.
5. Zmiany w ocenie rich snippets wydarzeń
Ważna informacja dla osób zamieszczających na swoich stronach informacje o wydarzeniach. Szczególnie jeśli w grę wchodzi np. sprzedaż biletów. Mianowicie: Google zacznie wymagać podawania lokalizacji wydarzeń oznaczanych przez dane strukturalne. W związku z tym, możliwy jest wzrost liczby błędów i ostrzeżeń w raporcie.
Fizyczny adres musi od teraz być oznaczany wyłącznie jako “Place”, nie “PostalAdress”. Dodatkowo, wprowadzona została zmiana odnośnie wydarzeń online. Od teraz, podanie lokalizacji razem z oznaczeniem wydarzenia jako online (eventAttendanceMode = OnlineEventAttendanceMode), będzie skutkować ostrzeżeniem w konsoli i potencjalnie utratą rich snippets.
6. Zmiana nazw błędów w raportach danych strukturalnych
29 marca wchodzi w życie zmiana nazw błędów dotyczących danych strukturalnych w Google Search Console. Aktualizacja nazewnictwa ma zapewnić więcej kontekstu odnośnie natury wykrytych problemów. Nowe nazwy będą wskazywać precyzyjniej czego brakuje w oznaczeniach, co ma znacznie ułatwiać debugowanie. Poza konsolą (raportami danych strukturalnych) aktualizacja będzie obejmować też Narzędzie do sprawdzania adresów URL oraz Test wyników z elementami rozszerzonymi.
Oficjalna informacja wraz ze szczegółami jest dostępna na blogu Search Central. Najważniejsze, z praktycznego punktu widzenia, jest to, że wszystkie dotychczas widoczne błędy w raportach zostaną usunięte (zamknięte) i otwarte ponownie, pod nowymi nazwami. Warto pamiętać też, że sposób wykrywania błędów pozostaje bez zmian, dostajemy jedynie więcej szczegółów.
7. Dwa wyniki wyszukiwania na pierwszym miejscu?
Google uruchomiło nowy, bardziej wizualną wariacje SERP-ów w wyszukiwaniu mobilnym. Od teraz, na niektóre frazy, będzie można spotkać wyniki połączone z grafikami, ułożone w galerii. Nie byłoby w tym żadnej sensacji, ale układ ten wydaje się kompletnie wywracać do góry nogami definicję topowych pozycji w wyszukiwarce.
Czy w takim ułożeniu mamy do czynienia z dwoma TOP1 na frazę? A może pierwsza jest strona po lewej, a druga po prawej (bo tak naturalnie skupiamy uwagę, od czytania)? Z drugiej strony, co wtedy z wynikami w językach, w których czyta się od prawej (np. arabski)? Kolejność będzie odwrotna?
Dużo pytań, mało odpowiedzi. Póki co wiemy tylko, że układ ten jest jeszcze nieco “testowy” i będzie dostępny wyłącznie dla urządzeń mobilnych. Ma na celu wyświetlać informacje w powiązaniu z obrazem, tam gdzie to potrzebne, aby użytkownicy mogli lepiej zrozumieć, co kryje się za wynikami.