March 2022 Product Review Update oficjalnie zakończony. Są też kolejne nowinki wokół aktualizacji, no i coś “innego”: spory przegląd niewielkich zmian w wyszukiwarce. Wśród innych nagłówków: pozyskiwanie rich snippets, Google na temat automatycznie generowanych treści i linki z przekierowanych domen w GSC.
1. March 2022 Product Review Update zakończony
Miniony tydzień zaczął się zakończeniem aktualizacji, o której piszemy już od prawie miesiąca. Dla przypomnienia, trzeci Product Review Update, nazwany dla odróżnienia od pozostałych “March 2022 Product Review Update”, rozpoczął się 23 marca 2022, o czym pisaliśmy w SEO News #24.
Na pierwsze bardziej globalne efekty marcowej aktualizacji przyszło nam czekać ponad tydzień, do 31 marca. Znaczne zawirowania w rankingach miały jednak miejsce także 6 dni później, 6 kwietnia (zaraz po ogłoszeniu Multisearch w Google Lens). Teraz, po dokładnie 19 dniach od ogłoszenia, aktualizacja jest oficjalnie zakończona.
Informacja na ten temat pojawiła się wieczorem 11 kwietnia 2022. Przekazał ją na Twitterze Alan Kent, Developer Advocate w Google.
2. Porównywanie i samodzielne testowanie produktów a Product Review
Dwie odłowione z Twittera informacje w jednym newsie.
Pierwsza dotyczy tego, kiedy tak właściwie Google uznaje porównanie produktów za recenzję (i tym samym ocenia ją zgodnie z Product Review Update). Pytanie to padło na Twitterze i ponownie, prezentowane tutaj informacje opublikował, odpowiadając na nie, Alan Kent.
Z jego wypowiedzi wynika, że porównania produktów podlegają aktualizacji Product Review. Do uznania przez Google za recenzje nie wystarczy jednak sam tytuł tekstu w stylu “X vs Y”. Zestawieniem dwóch przedmiotów musi po prostu wyglądać na prawdziwą recenzję i oceniać produkty. A drugi news?
Alan Kent po raz trzeci, w temacie sprostowania wytycznych, mówiących o tym, że “najlepszą praktyką” w recenzjach produktów są samodzielne testy. W skrócie: Google wie, że można stworzyć przydatną i wartościową recenzję bez samodzielnego używania produktu (np. w kwestii suplementów diety). Z drugiej strony: nic nie da dopisek w stylu “przetestowaliśmy to samodzielnie”, jeśli dokleimy go do zwyczajnego opisu. Wszystko rozbija się o jakość.
Podsumowując, nie ma co szukać dziury w całym, lepiej skupić się na intencji i dostarczaniu wartości dla użytkownika. Wytyczne Google mają jedynie pomóc osiągnąć ten cel. Nie są żadną listą warunków stawianych przez algorytm, a pojmowanie ich w ten sposób jest błędem.
3. Testy, zmiany i nowości w SERP
W tym tygodniu przewinęło się sporo przeróżnych doniesień o zmianach w SERP-ach i wyszukiwarce. Część z nich była wdrożeniem zapowiadanych zmian, część zmianami nigdzie niewspomnianymi, a część to zapewne dopiero beta testy (albo i błędy). Nie chcieliśmy tego wszystkiego pomijać, ale nie chcieliśmy też za bardzo rozwlekać SEO Newsów. Zebraliśmy je więc w jeden zwięzły przegląd.
Etykieta “Highly cited” w Google News - etykietka mająca ułatwiać odnalezienie (i wyróżniać) oryginalne źródła informacji w Google News. Wspominaliśmy o planach jej wdrożenia w SEO News #25, teraz plany weszły w życie. Przyznawana na bazie linków zwrotnych i wspomnień, na razie wyłącznie wyniki w j. angielskim.
Rozbudowanie sugestie Google - kilku użytkowników na Twitterze pochwaliło się takimi obrazkami. Google zdaje się testować sugestie powiązane z ostatnimi wyszukiwaniami użytkownika. W polu autouzupełniania pojawiają się też zapytania zyskujące na popularności - “Trending searches”.
Profile GMF wyświetlane nad mapami - po kliknięciu na znaleziony w mapach profil nie otwiera się on w miejscu wyników, a obok, nad mapą. Najprawdopodobniej jest to nowy, testowy wariant interfejsu Google Maps.
Przeglądanie produktami i sklepami - nowa funkcja w Google Shopping (wyszukiwarce “Zakupy”), pozwalająca wygodniej przeglądać wyniki związane z produktami. Kolejny powód, by działać w Merchant Center.
Możliwość odtworzenia wyniku w “People also ask” - dwa tygodnie temu pisaliśmy o tym, że pojawił się audio knowledge panel. Teraz kolejny snippet dostał testową opcję odtwarzania treści. Google chyba idzie w audio.
Dziwny układ mobilnych SERP-ów - widoczne na zdjęciu kwadraty są osobnymi, niezależnymi wynikami z Google Grafika. Czy to błąd? Tak wygląda. Możliwe jednak, że to po prostu jakaś wariacja wprowadzonego niedawno, bardziej wizualnego układu wyników mobilnych.
4. Google zmienia zdanie: można publikować automatycznie generowane treści
Jak dotąd, wskazówki dla webmasterów głosiły jasno i dosadnie: treści generowane automatycznie są złe, lepiej ich nie publikować. Teraz (nie wiemy dokładnie kiedy), do oficjalnych wytycznych dodano jednak zdanie, które zmienia wszystko.
Google wyraźnie zaznacza, że nie ma nic przeciwko contentowi napisanemu przez oprogramowanie. Jedyny warunek: nie może być to treść stworzona sztucznie pod pozycjonowanie. Musi nieść wartość, nie może być spamem (więcej w dokumentacji Google).
Sprawa jest prosta: Google będzie dopuszczać sztuczną inteligencję i inne oprogramowanie wspierające tworzenie treści. Za wcześnie jeszcze na wnioski, ale z lekkim przymrużeniem oka można podsumować to w ten sposób: copywriterzy, strzeżcie się!
5. Nie da się “pozyskać” rich snippets
Chcąc uzyskać rich snippets trzeba spełnić oczywiście kilka warunków, zaczynając choćby od prawidłowego wdrożenia danych strukturalnych. Na pojawienie się wyróżnienia pod postacią featured snippet, czyli tzw. “pozycji 0” w wynikach nie da się jednak w żaden sposób wpłynąć. Wyszukiwarka sama musi nam ją przyznać, gdy uzna, że fragment naszych treści idealnie pasuje do danego zapytania.
Nie ma żadnej metody na pozyskanie takiego wyróżnienia, czy warunków, po których spełnieniu wyszukiwarka wyświetlałaby naszą stronę jako skróconą odpowiedź na frazę. Nie mamy i nie będziemy mieć na to wpływu, więc warto się na tym skupiać. Taka informacja padła w odpowiedzi Johna Muellera na powiązane pytanie.
6. Czy GSC pokazuje linki z przekierowanych domen?
Tak, w Google Search Console zobaczymy linki zewnętrzne kierujące do adresu przekierowanego na stronę docelową. Odpowiedź na to pytanie pojawiła się w ostatnim Google SEO office-hours. Jeśli przekierujemy domenę A na domenę B, to linki przychodzące do domeny B powinny być widoczne w GSC domeny A.
Co ciekawe w raporcie widoczna powinna być też inna w tym wypadku stroną docelową linku (przekierowany adres). Prześledzenie linków kierujących do przekierowanej domeny w Search Console jest więc jak najbardziej możliwe.
Bonus: Niepotwierdzony update Google
Na sam koniec, dla wszystkich, którzy pilnie śledzą SEO News, przemycamy jeszcze coś, o czym zwykle nie piszemy, czyli doniesienia o niepotwierdzonej aktualizacji Google.
Rzekoma aktualizacja miała mieć miejsce pomiędzy wtorkiem 13 a środą 14 kwietnia. Wówczas zaobserwowano wyraźny skok zmienności wyników, co nie mogło być związane z zakończonym już wtedy Product Review Update.
Co się tak właściwie zmieniło? Tego może nie wiedzieć i sam operator wyszukiwarki, ale szumu na Twitterze było całkiem sporo. Póki co, niestety, zero konkretów, ale śledzimy sprawę. Sprawdźcie, czy nie odnotowaliście ostatnio jakichś nagłych zmian.