Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #82 – nowe funkcje Bing, plany Google i update canonicali

09-05-2023

SEO News #82 – nowe funkcje Bing, plany Google i update canonicali

Microsoft zapowiada „kolejną falę innowacji AI” i pokazuje, co czego możemy spodziewać się niebawem w Bing i Edge.

SEO News #82 – nowe funkcje Bing, plany Google i update canonicali - SEO blog

Microsoft rezygnuje z listy oczekujących Bing Chatu i zapowiada mnóstwo nowości. Wall Street Journal donosi, co możemy zobaczyć na I/O 2023. Google aktualizuje dokumentację linków kanonicznych. Dodatkowo: zmiany w Schema filmików, ikona HTTP zniknie z Chrome i 8 nowych TLD.

1. Koniec waitlisty i mnóstwo nowości w Bing Chacie

4 maja 2023 Microsoft opublikował na swoim blogu wpis o wdzięcznej nazwie „Zapowiadamy kolejną falę innowacji AI w Microsoft Bing i Edge”. Myślę, że to wystarczające wprowadzenie w temat, więc przejdźmy od razu do rzeczy :)

Microsoft ujmuje to tak: „przechodzimy do kolejnej generacji Bing i Edge wspieranych sztuczną inteligencją, by odmienić największą kategorię oprogramowania na świecie, czyli wyszukiwanie”.

W praktyce oznacza to, że:

  • Bing Chat przechodzi z wersji Limited Preview do Open Preview, czyli będzie dostępny już dla każdego zalogowanego użytkownika, bez listy oczekujących.
  • Bing Image Creator (generowanie obrazów w czacie) wspiera teraz ponad 100 języków.
  • Obecne teraz w Bing wyszukiwanie tekstowe / z czatem ma stać się „niewiarygodnie bardziej wizualne, dzięki odpowiedziom pod postacią obrazów oraz wideo”.
  • Microsoft pracuje również nad multimodalnym wyszukiwaniem grafiką, które ma pozwolić na łączenie obrazów i tekstu w ramach zapytań w czacie.
  • Pojawi się historia czatów pozwalająca na kontynuowanie raz rozpoczętych wątków.
  • W Edge pojawi się czat trwały, który będzie przenoszony do paska bocznego przeglądarki po wyjściu ze strony wyszukiwarki.
  • Będzie też funkcja eksportu czatów do pliku i udostępniania ich.

Gdyby tego wszystkiego było jeszcze mało, to Bing Chat stanie się także platformą, tj. zostanie zintegrowany z zewnętrznymi wtyczkami, by pozwalać użytkownikom wykonywać akcje z poziomu czatu (analogicznie do ChatGPT Plugins).

Dodatkowo w Edge pojawi się niebawem ulepszone analizowanie dokumentów, o którym wspominałem w zeszłym tygodniu (SEO News #81).

Jako że jest tego sporo, a nie chcę jednym newsem zająć całego wpisu, to szczegóły zostawiam Ci już do doczytania samodzielnie, na blogu Microsoftu.

Poświęć też minutę i obejrzyj filmik z prezentacją prawie wszystkich wymienionych wyżej funkcji: https://www.youtube.com/watch?v=JR9-ESKbep4

2. Co planuje Google – plotki i przecieki na temat konferencji I/O

Google I/O 2023 już za moment. Tymczasem The Wall Street Journal (WSJ) dotarł do rzekomych planów giganta w kwestii wyszukiwarki i tego, co ma pojawić się na konferencji.

Według artykułu WSJ z dokumentów wewnętrznych firmy oraz relacji „osób znających temat” wynika, że:

  • Google planuje jeszcze mocniej odejść od „10 niebieskich linków” (czyli klasycznego wyglądu wyników wyszukiwania) w kierunku bardziej „wizualnego, intuicyjnego i ludzkiego” interfejsu mającego przemawiać do młodszych pokoleń.
  • Firmie ma zależeć na stworzeniu możliwości konwersacji z wyszukiwarką, analogicznie do tego, co widzimy w Bingu (może chodzić o wspomniany w SEO News #79 Project Magi).
  • Na I/O 2023 mamy zobaczyć także część nowych funkcji AI wyszukiwarki opracowywanych w ramach tego projektu.
  • Wyszukiwarka ma również położyć większy nacisk na odpowiadanie na zapytania, którym ciężko sprostać poprzez klasyczne wyniki.
Glenn Gabe o zmianach w Google
Źródło: twitter.com/glenngabe/status/1654825112716156930

3. Aktualizacja dokumentacji linków kanonicznych

W roli głównego tematu nowinki linki kanoniczne przewinęły się ostatnio w SEO News #38, gdy Google dodało do dokumentacji przykład poprawnego wstawiania rel=canonical w JavaScript. Śmiało można więc powiedzieć, że dawno nic się w ich kwestii nie zmieniło.

informacja o zmianach w dokumentacji o linkach kanonicznych
Źródło: developers.google.com/search/updates#may-2023

Aktualizacja dotyczy dokumentacji rozwiązywania problemów z wyborem linków kanonicznych. Konkretnie zmieniło się zalecenie dotyczące tzw. syndicated content, czyli tych samych treści publikowanych w różnych domenach.

zmieniony fragment dokumentacji o linkach kanonicznych
Zmieniony fragment dokumentacji (Źródło: developers.google.com)

W przeciwieństwie do wcześniejszych rekomendacji Google odradza teraz stosowanie linków kanonicznych pomiędzy kilkoma domenami. Zamiast tego skuteczniejsze ma być po prostu blokowanie indeksowania duplikatów publikowanych na innych stronach.

Publikowanie w taki sposób jest raczej rzadkie, ale z dyskusji wokół tej zmiany wynika, że Google od praktycznie od zawsze miało problemy z canonicalami między domenami. Możliwe więc, że tam, gdzie one występowały, z czasem zmiana ta wpłynie całkiem korzystnie na pozycjonowanie.

4. Opis wideo w danych strukturalnych nie jest już wymagany

Kolejna aktualizacja w dokumentacji, tym razem dotycząca danych strukturalnych wideo.

video description jako zalecane, a nie wymagane
Źródło: developers.google.com/search/updates#may-2023

Zmiana jest tutaj bardzo prosta: w dokumentacji danych strukturalnych filmów właściwość „description” została przeniesiona z sekcji właściwości wymaganych do sekcji właściwości zalecanych.

W praktyce oznacza to tyle, że Google nie wymaga już opisu wideo w danych Schema, by zakwalifikować film do wyświetlania go w funkcjach wyników.

fragment strony dot. anomalii danych w Search Console
Fragment strony dot. anomalii danych w GSC (Źródło: support.google.com/webmasters/answer/6211453?hl=en)

Jeśli masz na stronie trochę filmów, to w efekcie tej modyfikacji wymagań zmianie ulec mogą także dane w raportach Wideo w Google Search Console.

Wszystko dlatego, że wyszukiwarka będzie teraz uznawać wideo bez opisów w Schema za oznaczone prawidłowo.

5. Ikona HTTPS zniknie z przeglądarki Chrome

Google Chrome pozbędzie się ikonki kłódki przy adresie przeglądanej strony internetowej. Powodem takiej decyzji jest współczesna wszechobecność HTTPS i to, że symbol kłódki z biegiem lat stał się… mylący.

Ikona HTTPS nie oznacza bowiem wcale, że strona jest bezpieczna dla użytkownika, a jedynie, że używa szyfrowanego protokołu. Stąd może być wręcz szkodliwa – np. prawie wszystkie strony phishingowe używają HTTPS (więc i wyświetla się przy nich kłódka).

W 2021 Google przeprowadziło nawet badania, z których wynikło, że tylko 11% ankietowanych wie, co tak naprawdę oznacza kłódka przy pasku adresu.

W efekcie zespół Chrome zdecydował o zastąpieniu kłódki nowym symbolem ustawień (tzw. tune icon), który będzie zapobiegał nieporozumieniom.

tune icon zastępujący kłódkę HTTPS
Tune icon, czyli symbol, który zastąpi kłódkę HTTPS w Google Chrome (Źródło: blog.chromium.org)

Nowa ikonka pojawi się w Chrome 117, czyli wersji planowanej na wrzesień 2023. Co ważne, przeglądarka nadal będzie jednak (tak samo jak dotąd) ostrzegać o braku HTTPS.

Zmiana ta została przedstawiona na blogu Chromium, we wpisie An Update on the Lock Icon.

6. Google ogłosiło 8 nowych domen (TLD)!

Google Registry uruchamia 8 nowych domen (rozszerzeń domenowych) najwyższego poziomu (ang. top level domains). Wśród nich znajdują się kolejno:

  • .dad
  • .phd
  • .prof
  • .esq
  • .foo
  • .zip
  • .mov
  • .nexus

Rejestracja domen o tych rozszerzeniach jest dostępna od 3 maja w systemie turowym.

Od zawrotnego 11500 USD za rejestrację w pierwszym dniu sprzedaży (3 maja), przez 3500 USD w drugim (4 maja), 1150 w trzecim (5 maja), 350 w czwartym i piątym (6-7 maja), aż po 125 USD w dniach kolejnych.

Od 10 maja nowe rozszerzenia będą już dostępne w standardowej cenie 30 USD rocznie. Jeśli szukacie więc nietypowych domen lub „zbieracie” domeny ze swoją marką, to polecam się zainteresować.

Co prawda, bezpośredni wpływ domeny na SEO już praktycznie nie istnieje, ale dalej jest mega ważna w marketingu. Oczywiście nowe TLD są skrojone raczej na rynek amerykański, ale kto wie, a nuż znajdziecie jakieś ciekawe zastosowanie?

Więcej o nowych rozszerzeniach przeczytasz na blogu Google: 8 new top-level domains for dads, grads and techies.


Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc

Społeczność

SEO Samodzielni

Narzędzia tworzone są z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 01-04-2024
Eksploracja kohort w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 26-02-2024
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 29-01-2024
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO blog