Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #81 – koniec Reviews Update, dane GA UA zostają, nadchodzi I/O

02-05-2023

SEO News #81 – koniec Reviews Update, dane GA UA zostają, nadchodzi I/O

Nowość! Odsłuchaj artykuł w wersji audio. Czyta Ignaś z Top Online.

Po 13 dniach wdrożenia zakończył się Review Update – sprawdzamy, jak aktualizacja odbiła się na wynikach wyszukiwania.

SEO News #81 – koniec Reviews Update, dane GA UA zostają, nadchodzi I/O - SEO blog

April 2023 Reviews Update został zakończony. Universal Analytics przechowa dane historyczne przez rok od wyłączenia narzędzia. Google I/O 2023 odbędzie się już 10 maja. Poza tym: Page Experience to nie system rankingowy, aktualizacja dokumentacji Googlebotów, update Bing Chatu i Bard został programistą.

1. Koniec April 2023 Reviews Update

25 kwietnia April 2023 Reviews Update dobiegł końca. Wdrożenie aktualizacji trwało 13 dni, od 12 kwietnia (SEO News #79).

Dla przypomnienia: update ten rozszerzył system rankingowy Product Reviews Update (dotyczący wcześniej recenzji produktów) na wszystkie recenzje oraz opinie.

W pierwszym tygodniu wdrażania efekty aktualizacji były znikome (dlatego nie pisałem o Reviews Update w poprzednich newsach). Zmiany zaczęły pojawiać się dopiero teraz, w drugim tygodniu.

zmiany w Google po April 2023 Reviews Update
Zmienność wyników w Stanach (Źródło: semrush.com/sensor)

Największy skok zmienności miał miejsce 20 kwietnia. Aktualizacja zostawiła też trochę na sam koniec, trzęsąc wynikami 24 i 25 kwietnia. Podobnie jak na wykresie wyżej kształtowała się i ogólna zmienność w Europie.

Główne kategorie wyników, które „oberwały” najmocniej to według wskazań narzędzi zakupy (produkty i związane z nimi treści), sztuka i rozrywka oraz biznes i przemysł. Nieco większe niż zwykle wahnięcia widać także w grach komputerowych.

Obszar zmian zgadza się więc (przynajmniej w skali makro) z założeniami aktualizacji. Porównania opublikowane na Search Engine Land wskazują także, że Reviews Update wywołało globalnie zmiany większe niż ostatni Product Reviews Update z lutego.

Mniej analitycznie, a bardziej praktycznie: aktualizacja ta nie została zbyt ciepło przyjęta. Szczególnie za oceanem, gdzie SEO-wcy notorycznie narzekali na ogromne straty ruchu bez żadnych wyraźnych przyczyn.

Obrywały rzekomo nie tylko treści dotyczące recenzji, ale i landing page, a nawet strony główne sklepów.

Jeśli publikujesz treści opiniotwórcze (recenzje, opinie, zestawienia, porównania i listy), sprawdź dokumentację wyszukiwarki na temat tego jak pisać opinie w zgodzie z nowym systemem i wytycznymi Google.

Więcej o systemie rankingowym opinii (reviews system) przeczytasz także w oficjalnym wpisie na blogu Google.

O poprzedzającym tę aktualizację, a zarazem ostatnim Product Reviews Update przeczytasz w SEO News #72.

2. Dane historyczne Universal Analytics zostaną na rok

Google Analytics Universal Analytics przestanie zbierać nowe dane już za dwa miesiące – 1 lipca 2023. Wiemy o tym od ponad roku, pisałem o tym nawet w SEO News #23. Dane historyczne miały być dostępne od tego momentu przez 6 miesięcy, co uległo właśnie zmianie.

informacja o danych w GA UA
Źródło: support.google.com/analytics/answer/13510998

Od dnia wyłączenia zbierania danych Universal Analytics zachowa nasze dane przez okrągły rok, do 1 lipca 2024. Dopiero wtedy zostaną one ostatecznie usunięte.

Co ważne, przez ten rok użytkownicy będą mogli już wyłącznie przeglądać i eksportować swoje dane. Zniknie możliwość ich edycji.

Jeśli jeszcze zwlekacie się z migracją na nową wersję analityki, to koniecznie sprawdźcie nasz darmowy kurs Google Analytics 4, który współtworzę razem z Grześkiem Słoką. Przygotowaliśmy tam rozdział o przenoszeniu się do GA4 i wstępnej konfiguracji.

3. Google I/O 2023 już 10 maja!

Przed nami jedna z największych corocznych konferencji Google, czyli Google I/O 2023. Wydarzenie będzie mieć miejsce zaraz po majówce, w środę 10 maja 2023 o 19:00 naszego czasu.

Google IO 2023
Screenshot: io.google/2023/

Rejestracja na live jest otwarta – jeśli chcecie dołączyć, możecie to zrobić za pośrednictwem oficjalnej strony Google IO. Jeśli tematyka nie jest Ci obca, to przejrzyj też koniecznie wydarzenia towarzyszące konferencji.

Relację z zeszłorocznej edycji znajdziesz w SEO News #31.

4. Page Experience to nie system, a czynnik rankingowy

W zeszłym tygodniu (SEO News #80) pisałem o usuniętych z dokumentacji Google wzmiankach o aktualizacjach.

John Mueller mówił wtedy, że zmiana ta wynika z tego, że Google nie chce by ludzie nadmiernie skupiali się na tych elementach, bo są one bardziej „ideami niż czynnikami”. Teraz okazuje się jednak, że chodziło o coś więcej.

informacje o Page Experience
Źródło: twitter.com/searchliaison/status/1651869298883981312

Już sam rozmiar Tweeta wskazuje, że wkradło się tu trochę zamieszania. Sprawa jest jednak dość prosta. Usunięte wzmianki dotyczyły nie systemów rankingowych, a raczej sygnałów (czynników) rankingowych.

Page experience, Mobile-friendly ranking, Page speed oraz Secure sites nie są systemami rankingowymi, a zestawami sygnałów, których używają inne systemy. Zmiana w dokumentacji została wprowadzona po to, by pozbyć się tej nieścisłości.

Sam błąd opisania czynników rankingowych jako systemów pojawił się w dokumentacji w momencie ujednolicania nazewnictwa.

Wtedy, gdy Google zdecydowało, że zamiast o aktualizacjach, mówić będzie raczej w dokumentacji o wprowadzonych przez aktualizacje systemach rankingowych (SEO News #59).

Tl;dr – wszystkie usunięte elementy są dalej ważne i mają wpływ na pozycjonowanie, a zniknęły z podstrony pomocy dlatego, że nie są samodzielnymi algorytmami (systemami), tylko czymś, czego te używają.

5. Aktualizacja dokumentacji Googlebotów

Google zaktualizowało dokumentację dotyczącą weryfikowania Googlebotów (sprawdzania ich autentyczności).

Przede wszystkim nowa dokumentacja dzieli boty wyszukiwarki na trzy kategorie: Googleboty, crawlery funkcyjne oraz boty aktywowane przez użytkowników. Każda z kategorii dostała też swój plik .json z zakresami adresów IP.

kategorie Googlebotów
Kategorie Googlebotów (Źródło: developers.google.com/search/docs/crawling-indexing/verifying-googlebot?hl=en)

Na szczególną uwagę zasługuje trzecia kategoria botów, czyli User-triggered fetchers. Pochodzą one m.in. z usług Google News, Google Publisher Center, Google Read Aloud oraz Google Site Verifier.

Boty te, związane z adresem googleusercontent.com, były dotychczas często w SEO traktowane za podejrzane, ze względu na braki w dokumentacji. W efekcie wiele osób blokowało ich ruch.

Jeśli kiedykolwiek blokowałaś/blokowałeś ruch podszywający się pod Google, to jest to dobry moment na dodatkową weryfikację, w której pomoże pełna lista adresów IP User-triggered fetchers.

Zaktualizowana dokumentacja jest dostępna tutaj – niestety, na razie wyłącznie w języku angielskim.

6. Kolejny update Bing Chatu

Na blogu Bing pojawił się wpis o ostatnich aktualizacjach Bing Chatu.

Jak donosi zespół wyszukiwarki, od 7 kwietnia AI-czat Microsoftu zyskał przede wszystkim trzy zmiany:

  1. Dodano wsparcie technologii znaczników LaTeX (oprogramowania do zautomatyzowanego składu tekstu), które pozwala na poprawne formatowanie złożonych wyrażeń matematycznych.

    wsparcie technologii znaczników LaTeX w Bing

  2. Zredukowano „wyzwalacze” zakończenia konwersacji, czyli sygnały płynące z wiadomość wiadomości, które skłaniały czat do niepotrzebnego przedwczesnego kończenia rozmów.
  3. Usprawniono udzielanie odpowiedzi na pytania dotyczące aktualności.

Naprawiono też parę bugów dotyczących zawieszania się czatu (niezwracania odpowiedzi) oraz duplikowania wyszukiwań.

Skoro jestem już przy tym temacie, to CEO Bing wspomniał też ostatnio na Twitterze o planowanym rozwoju Chatu w Edge (pozwalającego na konwersację na temat przeglądanej strony/dokumentu).

SERP z informacją o dostawie i zwrotach
Źródło: twitter.com/MParakhin/status/1648199942421508096

Odpowiadając na pytanie użytkownika w kwestii tego jaką część długiej treści faktycznie „czyta” chatbot, zdradził on, że niebawem chat będzie w stanie przetwarzać nawet teksty wielkości książek.

7. Bard został programistą

Jak się okazuje, Google również nie próżnuje w kwestii swojego generatywnego AI. W skrócie: Bard został niedawno programistą!

twitt o aktualizacjach Bing
Źródło: bard.google.com/updates

AI-czat Google potrafi od teraz udzielić pomocy w 20 językach programowania. Przy generowaniu kodu w Pythonie firma dodała też wygodną opcję bezpośredniego eksportu kodu do Google Colab.

Podobnie jak ChatGPT, Bard jest teraz w stanie nie tylko generować kod, ale też go debugować i wyjaśniać jego działanie.Dzięki temu ma być on pomocny zarówno dla doświadczonych programistów, jak i dla osób stawiających swoje pierwsze kroki.


Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Społeczność

SEO Samodzielni

Narzędzia tworzone są z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

SEO Samodzielni
Zdarzenia i konwersje w Google Analytics 4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 22-05-2023
Zdarzenia i konwersje w Google Analytics 4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Semantyczne SEO, czyli jak osiągnąć wyższe pozycje w Google
Kamil Stasiak, Adam Przybyłowicz, 08-05-2023
Semantyczne SEO, czyli jak osiągnąć wyższe pozycje w Google - SEO blog
SEO Samodzielni
Konfiguracja Google Analytics 4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 24-04-2023
Konfiguracja Google Analytics 4 - SEO blog