Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #90 – zmiany zgłaszania Sitemap, koniec GA UA, ograniczenia „site:”

04-07-2023

SEO News #90 – zmiany zgłaszania Sitemap, koniec GA UA, ograniczenia „site:”

Po 11 latach istnienia Universal Analytics przestało w tym tygodniu zbierać dane o ruchu.

SEO News #90 – zmiany zgłaszania Sitemap, koniec GA UA, ograniczenia „site:” - SEO blog

Google wycofa opcję „pingowania” map witryn. Google Analytics Universal Analytics przestało zbierać dane. Operator „site:” nie pokazuje wszystkich zindeksowanych adresów. Poza tym: prognozowanie cen akcji w Bing Chat, rozwój Perspectives i semantyczny HTML w SEO.

1. Zmiany w zgłaszaniu map witryn

Google ogłosiło, że końcem 2023 roku wycofana zostanie opcja zgłaszania plików sitemap poprzez funkcję ping. Powodem takiej decyzji jest, jak zwykle w takich przypadkach, to, że funkcja ta przestała być użyteczna. Jest przestarzała.

Dla niewtajemniczonych, funkcja ta pozwala zgłaszać mapę witryny do wyszukiwarki poprzez wpisanie odpowiedniego adresu zawierającegu URL mapy w przeglądarce. Na przykład: https://www.google.com/ping?sitemap=https://example.com/sitemap.xml

zmiany zgłaszaniu map witryn
Źródło: developers.google.com

Google pisze, że ich wewnętrzne badania wykazały, że zgłaszanie map stron w ten sposób (bez autoryzacji) jest już niepotrzebne. Nie przynosi efektów, a w przypadku wyszukiwarki Google większość zapytań wysyłanych w ten sposób prowadzi do spamu.

Mapę strony zgłosimy więc od teraz tylko poprzez Search Console lub w pliku robots.txt.

Co ważne, Google zaznacza, że jeśli posiadamy jakąś wtyczkę lub kod korzystający z pingowania, to korzystanie z nich nie wywoła żadnych problemów po stronie wyszukiwania. Dalsze wysyłanie zapytań po prostu nie przyniesie żadnego efektu.

Przy okazji tej zmiany Google przypomniało także o tym, że znaczniki <changefreq> oraz <priority> w pliku sitemap są kompletnie ignorowane. Jedynym istotnym dla wyszukiwarki jest <lastmod> – na jego podstawie planowana jest podobno indeksacja odkrytych URL-i.

Google podkreśla jednak, że <lastmod> w mapie strony musi być umieszczany prawidłowo. Musi korzystać z odpowiedniego formatu daty (YYYY-MM-DD) i nie może być dodawany do adresów bez powodu.

We wpisie czytamy, że <lastmod> ma informować o znaczących zmianach w treści, a nie o drobiazgach, jak np. poprawienie literówki.

Ponadto spokojnie można zrezygnować z niego tam, gdzie częste aktualizacje są oczywiste. Choćby na stronach głównych agregujących ostatnio opublikowane treści czy na często aktualizowanych podstronach kategorii w sklepach.

Jeśli chcesz przeczytać oficjalny wpis firmy, to znajdziesz go na developers.google.com.

2. Koniec Universal Analytics

W sobotę 1 lipca 2023 roku stało się to, co Google zapowiadało już od półtorej roku (SEO News #23 - koniec Analytics 3). Universal Analytics przestało zbierać nowe dane o ruchu, ostatecznie zmuszając tym samym do przeniesienia się na nową wersję narzędzia, Google Analytics 4.

W związku z tym wydarzeniem Search Engine Land przeprowadził ostatnio ankietę na temat migracji do GA4 wśród swoich czytelników.

ankieta GA4
Źródło: searchengineland.com/ga4-readiness-poll-428900

Jak widać, ponad połowa ankietowanych przeszła już migrację, ale dalej uczy się platformy. 15% nie zaczęło jeszcze używać GA4, a tylko 23,1% korzysta już w pełni z nowej wersji.

A jak sytuacja z nowym Analytics u Ciebie? Jeśli jeszcze nie przeprowadziłaś/przeprowadziłeś migracji lub trudno Ci odnaleźć się w nowej wersji narzędzia, to polecam nasz kurs Google Analytics 4.

Dla wszystkich, którzy mają lata historii danych o ruchu w GA UA przypominam też: dane te zostaną w narzędziu jeszcze tylko przez rok (SEO News #81). Później znikną bezpowrotnie – zadbajcie więc najlepiej od razu o eksporty i solidny backup.

Na koniec napomnę jeszcze, że parę dni wcześniej, 27 lipca, GA4 ogłosiło wsparcie dla AMP (Accelerated Mobile Pages). Jeśli korzystasz z tej technologii, sprawdź oficjalną dokumentację.

3. Operator „site:” nie pokazuje wszystkich zindeksowanych stron

W ostatnim odcinku podcastu Google Search Off The Record (o indeksacji) pracownicy Google dyskutowali trochę na temat znanego i lubianego w SEO operatora „site:”. Pozwala on w łatwy sposób wyszukiwać tylko w jednej, wskazanej przez nas domenie.

operator site strony

Jak się okazuje, ma on swoje ograniczenia i jeśli chcemy mieć 100% pewności, to nie powinniśmy używać go do weryfikowania indeksacji. Do tego najlepiej wykorzystać Google Search Console.

Jak mówią spece z Google, rola site to wyszukiwanie w danej witrynie, a nie listowanie wszystkich zindeksowanych adresów.

Pod kątem SEO możemy więc korzystać z niego np. do sprawdzania widoczności na niechciane spamowe frazy lub do odnajdywania podstron lokalnych.

„Site:” przydaje się także do sprawdzania indeksowania grafik, bo możemy wyszukiwać w nim także w zakładce grafiki.

Jeśli chcesz zgłębić temat, to inne operatory Google i ich wykorzystanie w SEO opisaliśmy w kursie SEO Samodzielnych.

4. Bing Chat prognozuje ceny akcji

Kolejna aktualizacja Bing Chatu. Dodawana jest właśnie funkcja, która pozwala na prognozowanie cen akcji. Skąd taki pomysł? Nie mam pojęcia, ale jak napisał na Twitterze CEO Bing’a „Tego chyba nie robi jeszcze żadne darmowe narzędzie”.

bing chat prognozy cen akcji
Źródło: twitter.com/MParakhin/status/1673763848514592768

Jak widać na screenshocie wyżej, w wykresie cen akcji wygenerowanym w ramach odpowiedzi Bing Chatu dostępne są różne okresy. Po najdłuższym dodano Projekcje, czyli właśnie prognozę cen na najbliższe dni wykonaną przez AI.

Jak zaznaczył CEO Bing’a: „nie jest to żaden system przewidywania cen akcji – to obecne ceny opcji na akcje w formie graficznej”.

Jakby nie patrzeć, AI wchodzi małymi korkami w kolejne obszary życia.

Funkcja ta jest dopiero wprowadzana, więc możliwe, ze jeszcze nie będziesz mieć do niej dostępu.

5. Karuzela Perspectives

Kolejna aktualizacja w sprawie Perspektyw w wynikach wyszukiwania. Jeśli nie wiesz co to, to filtr jest już dostępny od trzech tygodni. Więcej szczegółów na jego temat znajdziesz m.in. w SEO News #87.

W każdym razie, w ostatnim tygodniu w ramach filtra Perspectives pojawiła się nazwana w ten sam sposób karuzela wyników wyszukiwania przedstawiająca wyniki z Reddita, Twittera czy forów.

Wyświetla się ona w zwykłych SERP-ach, w których dostępne jest wspomniane filtrowanie. Stanowi rodzaj „podglądu” tego, co można zobaczyć, gdy się z niego skorzysta.

Karuzela Perspectives
Źródło: twitter.com/glenngabe/status/1674386463637532673

Nie wiadomo, czy jest to dopiero test, czy wdrażana już globalnie część nowej funkcji wyników. Chce jednak zauważyć, że taka sama karuzela pojawiła się już na screenshotach poglądowych przy zapowiedzi Perspectives na tegorocznym Google I/O (SEO News #83).

6. Znaczniki HTML to nie czynnik rankingowy – ale i tak są ważne

Na YouTube Google Search Central pojawił się kolejny odcinek serii #AskGooglebot. Tym razem John Mueller odpowiada na pytanie dotyczące stosowania semantycznego HTML-a i jego użyteczności dla wyszukiwarki.

john mueller o znacznikach html

Jak wyjaśnia Mueller, semantyczny HTML (czyli stosowany tak, by opisywać właściwie strukturę elementów według ich znaczenia, a nie wyglądu) pomaga wyszukiwarkom. Nie jest jednak bezpośrednim czynnikiem rankingowym.

Po prostu: prawidłowe stosowanie znaczników i zachowanie odpowiedniego porządku w kodzie ułatwia robotom Google zrozumienie serwisu i jego treści, a to wpływa w efekcie pozytywnie i na pozycjonowanie.

Kod HTML elementy semantyczne
Kod HTML bez elementów semantycznych (po lewej) i z nimi (po prawej) (Źródło: web.dev)

Przykładowo: bot nie wie, że powiększony fragment tekstu jest nagłówiem, dopóki nie umieścimy go w znaczniku H2 czy H3. Poza nagłowkami znaczenie mają jednak też inne elementy: jak choćby obrazy osadzane obok istotnego dla nich kotekstu w treści.

Więcej o semantycznym HTML-u przeczytasz w poradniku na web.dev.

Odcinek serii jest z kolei dostępny na kanale YouTube Google Search Central.


Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc

Społeczność

SEO Samodzielni

Narzędzia tworzone są z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 01-04-2024
Eksploracja kohort w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 26-02-2024
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 29-01-2024
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO blog