Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #92 – Bard w Polsce, maile o INP i niepotwierdzone update’y

18-07-2023

SEO News #92 – Bard w Polsce, maile o INP i niepotwierdzone update’y

Po prawie półtora miesiąca braku jakichkolwiek aktualizacji Bard dostaje pakiet nowości – w tym dostępność w Europie!

SEO News #92 – Bard w Polsce, maile o INP i niepotwierdzone update’y - SEO blog

Bard jest już dostępny w Polsce. Narzędzia wskazują kolejny rekord zmienności wyników wyszukiwania. Search Console rozsyła maile na temat słabych ocen INP w serwisie. Poza tym: Google pozwane o kradzież danych do szkolenia AI, aktualizacja raportu indeksacji i plany dot. Sitenames.

1. Bard dostępny w Polsce!

Po długiej ciszy Bard doczekał się sporej aktualizacji, w której znalazły się między innymi język polski i praktycznie globalna już dostępność chatbota. Dla przypomnienia: poprzedni update Barda miał miejsce na początku czerwca (SEO News #87 – nowości Barda).

W najnowszej aktualizacji Bard dostał wsparcie 40 języków (w tym polskiego).

bard aktualizacja języków
Źródło: support.google.com/bard/answer/13575153?hl=en

Poza tym Bard dostał też masę nowych funkcji:

  • Odpowiedzi głosowe – po kliknięciu na ikonkę głośnika obok odpowiedzi Bard odczytuje wiadomość (działa we wszystkich 40 językach),
  • bard odczytywanie wiadomości głosowych
  • Tony i style wypowiedzi – Bard potrafi też teraz (na razie tylko po angielsku!) odpowiadać w różnych tonach i stylach, które możemy dowolnie ustawiać.
  • tony i style bard
    Tony i style wypowiedz - wiadomość Bard można skrócić, wydłużyć, uprościć itd. (Źródło: blog.google)
  • Historia chatu z opcjami modyfikacji – podobnie jak w ChatGPT, w Bardzie znajdziemy teraz po lewej stornie ekranu pasek boczny zawierający wszystkie nasze historyczne konwersacje z botem. Co więcej, możemy przypinać te istotne na górze listy i zmieniać im dowolnie nazwy.
  • historia czatu bard
    edytowanie bard
  • Eksportowanie kodu – Bard pozwala teraz eksportować wygenerowany kod nie tylko do Google Collab, ale też do Replit.
  • eksportowanie kodu bard
  • Udostępnianie za pomocą linku – wszystkie chaty z Bardem można teraz udostępniać za pomocą wygenerowanego linku, podobnie do udostępniania dokumentów Google.
  • udostępnianie za pomocą pliku bard
  • Obrazy jako prompty – w konwersacjach po angielsku Bard pozwala teraz także na wysyłanie zapytań w postaci grafik. Możemy więc wysłać obrazek i dostać jego opis lub połączyć prompt tekstowy z grafiką.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź wpis o aktualizacji na blogu Google: July Bard update: New features, languages, countries.

Barda przetestujesz na jego stronie: https://bard.google.com/.

2. Kolejny szczyt zmienności wyników

O bardzo wysokiej zmienności wyników Google pisałem jakieś trzy tygodnie temu, w SEO News #89. Tydzień później odczyty narzędzi były spokojniejsze, w zeszłym tygodniu zmienność znowu podskoczyła, a w tym pobiła kolejny rekord.

zmienność wyników w Google
Źródło: semrush.com/sensor/

Myślę, że nie ma już większego sensu w tym, żebym rozwodził się tutaj nad wykresem, bo i tak nie wniesie to niczego nowego.

Napiszę za to, że na Mastodonie, Reddicie czy forach takich jak WebmasterWorld przeczytać można wiele doniesień o nagłych zmianach widoczności. Zmiany są więc realne – a nie tylko widoczne w narzędziach. Warto więc obserwować teraz nieco pilniej sytuację swoich stron.

Google z kolei twierdzi, że w zasadzie nie ma o czym informować. Zmienność to ponoć efekt regularnych aktualizacji systemów rankingowych, takich jak Spam, Reviews, czy Helpful Content. Kolejny Core Update z kolei kiedyś będzie – ale to jeszcze nie on.

informacja od google na twitter
Źródło: twitter.com/searchliaison/status/1679890368706510848

3. Maile na temat kiepskiego wyniku INP

Raport wskaźnika INP (Interaction to next paint) pojawił się w Search Console trzy tygodnie temu. Pisałem o tym zresztą w SEO News 89 (link w newsie wyżej). Teraz konsola zaczęła jednak rozsyłać maile z ostrzeżeniami o słabych wynikach INP, budząc tym samym sporo niepokoju wśród właścicieli stron.

mail google o problemach z INP
Wspomniany mail o problemach z INP (Źródło: searchengineland.com)

Dla przypomnienia: INP to nowy wskaźnik responsywności strony w Core Web Vitals, który w marcu 2024 ma zastąpić FID (First Input Delay).

Jeśli dostaniesz takiego maila, to pamiętaj: nie ma powodu do paniki.

Po pierwsze: na razie nic się nie zmienia. Do marca 2024 INP nie będzie miał absolutnie żadnego znaczenia dla rankingu i oceny strony.

Po drugie: w związku z tym, jeśli chcesz, masz parę miesięcy, żeby „podciągnąć” swój wynik.

No i po trzecie: koniec końców INP nie wypłynie znacząco na widoczność i pozycjonowanie. Jest tylko jednym z elementów Core Web Vitals, które nawet w całości nie stanowią o być albo nie być strony. Mierzą tylko fragment doświadczeń użytkownika (UX).

Samo wprowadzenie INP wynika też z tego, że zastępowany przez niego FID przestał być już miarodajny. W związku z tym, jeśli masz słaby wynik INP, to problemy te istniały na stronie cały czas – tylko teraz jesteś w stanie je wyłapać.

4. Google pozwane o kradzież danych do szkolenia AI

Pojawił się kolejny pozew przeciwko Google. Tym razem w sprawie domniemanego nielegalnego wykorzystania treści chronionych prawem autorskim oraz kradzieży informacji osobistych milionów Amerykanów w celu szkolenia AI.

W imieniu 8 podmiotów/osób, które zdecydowały pozostać anonimowymi, pozew wniosła kancelaria Clarkson Law Firm (która pozwała też w zeszłym miesiącu OpenAI).

Zarzuty stawiane gigantowi to przede wszystkim naruszenie stanowych przepisów dot. prywatności oraz ochrony konsumenta. Głównie poprzez nielegalne wykorzystanie treści tworzonych i udostępnianych przez miliony Amerykanów do szkolenia AI (w tym Barda).

W pozwie przeczytamy o wykorzystywaniu przez Google wielu rodzajów prywatnych treści. Od zdjęć z portali randkowych czy publikowanych w social media, przez filmiki z TikToka, po playlisty na Spotify.

Jeden z anonimowych pozywających, opisany jako „bestsellerowy autor z Teksasu”, pozywa też Google o nielegalne wykorzystanie całości napisanej przez siebie książki do szkolenia Barda.

Pozew domaga się od Google stworzenia użytkownikom możliwości rezygnacji z gromadzenia ich danych oraz usunięcia całego istniejącego katalogu contentu. W przeciwnym wypadku Google powinno wypłacić właścicielom/autorom tych treści „uczciwą rekompensatę”.

Na ten moment szacuje się, że kwota takiej rekompensaty mogłaby wynosić około 5 mld USD.

Pełna treść pozwu jest dostępna na stronie kancelarii Clarkson.

5. Aktualizacja raportu indeksowania

Podobnie do zaktualizowanego niedawno raportu indeksowania wideo (SEO News #88), Google zaktualizowało też podstawowy raport indeksowania.

Od 2 lipca możesz zobaczyć w nim zwiększoną liczbę wykrytych błędów. Nie jest to jednak realny przyrost. To tylko nowe, bardziej szczegółowe prezentowanie problemów z indeksowaniem.

Dlaczego piszę o tym dopiero teraz, skoro zmiana weszła w życie 2 lipca? To proste, informacja na ten temat zginęła gdzieś po drodze i tyle, co została opublikowana.

john mueller o raporcie indeksowania
Źródło: twitter.com/JohnMu/status/1678417516807307270

6. Masz problem z sitenames? Spokojnie, będzie update.

Sitenames, czyli nazwy stron wyświetlane nad ich adresami w wynikach Google, zostały dodane w październiku 2022 (SEO News #53) w wyszukiwarce mobilnej oraz w marcu 2023 (SEO News #74) w wyszukiwarce desktopowej.

Od momentu pojawienia się ich w wielu przypadkach wyszukiwarka kompletnie nieradzi sobie jednak z prawidłowym zrozumieniem nazw serwisów. Nawet mimo spełnienia wszelkich zaleceń z oficjalnej dokumentacji tej funkcji.

Google czasem wyświetla nazwy domen mimo tego, że mają one w sobie nazwy strony, a czasem stosuje zły zapis (np. łącząc słowa, które powinny być zapisane oddzielnie). Zdarza się także, że wyszukiwarka totalnie ignoruje rozdzielność brandu i domeny pod którą opublikowano stronę.

I tutaj dobra wiadomość: jeśli walczysz z problemami tego typu, to Google ciągle pracuje nad ulepszeniami systemu Sitenames. Jak pisze w imieniu firmy Danny Sullivan, część z nich ma pomóc z tymi błędami w niedalekiej przyszłości.

sitenames
Źródło: twitter.com/searchliaison/status/1679148978896785409

Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc

Społeczność

SEO Samodzielni

Narzędzia tworzone są z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 01-04-2024
Eksploracja kohort w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 26-02-2024
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 29-01-2024
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO blog