Pozycjonowanie stron

Co to jest pozycjonowanie stron i dlaczego jest tak ważne.


Pozycjonowanie stron to szereg czynności mających na celu wzrost wartości strony internetowej w wyszukiwarce Google. Przekłada się to na wysokie pozycje w wyszukiwarce, co z kolei generuje duży ruch na stronie. Można więc założyć, że pozycjonowanie sprowadzi dużą ilość potencjalnych Klientów na naszą stronę internetową.

Warto podkreślić, że pozycjonowanie stron internetowych to proces długofalowy. Nie jest to zwykła reklama, którą można sobie wykupić na określony czas, a później o niej zapomnieć. Przy takim podejściu pozycjonowanie stron nigdy się nie uda ponieważ potrzebuje czasu. W zasadzie jest to niekończący się proces, a efekty są coraz lepsze z miesiąca na miesiąc. W praktyce oznacza to, że gdy zdecydujemy się na pozycjonowanie strony, to raczej nie będzie opłacało nam się z tego rezygnować.

Istnieje wiele wyszukiwarek, ale w Polsce liczy się jedynie Google które jest absolutnym liderem i kontroluje około 95-98% rynku (wg. różnych danych). Nie ma więc sensu pozycjonować strony w innej wyszukiwarce. Niemniej jednak działania SEO przekładają się również na wzrost pozycji w innych wyszukiwarkach.

Google i inne wyszukiwarki

Google to najbardziej popularna wyszukiwarka w Polsce. Ilość wyszukań w Google jest niewiarygodna i liczona jest w bilionach. 96% wyszukań jest wpisywanych właśnie w tej wyszukiwarce. Poniżej przedstawiamy udział najbardziej popularnych wyszukiwarek w naszym kraju.

Udział wyszukiwarek na rynku

Korzyści z pozycjonowania strony

Jakie korzyści odnoszą strony internetowe, które są już długo pozycjonowane?


Marketing internetowy to najszybciej rozwijająca się gałąź w branży reklamowej. Klienci coraz częściej decydują się na robienie zakupów w sklepach internetowych, poszukują informacji na przeróżne tematy, zamawiają usługi, wyszukują firmy... to wszystko sprawia, że nie da się prowadzić firmy bez obecności w wyszukiwarce. Mówiąc wprost: Nie stać Cię na brak obecności w wyszukiwarce ponieważ tracisz przez to dziesiątki tysięcy potencjalnych klientów. Korzysta na tym Twoja konkurencja, która z pewnością pozycjonuje swoją stronę od dawna.

Ruch na stronie internetowej według źródła

Nie da się jednoznacznie określić jak duży procent odwiedzin pochodzi z wyszukiwarki bo jest to zależne od wielu czynników jak choćby branża w której działasz, ale w przypadku zdecydowanej większości pozycjonowanie odpowiada za około 70-80% wizyt.

Pamiętaj, że potencjalni Klienci wpisują różne wyrażenia poszukując produktów lub usług które oferujesz. Potocznie wyrażenia te nazywamy frazami, słowami kluczowymi lub frazami kluczowymi. Oznacza to, że pozycjonowanie stron internetowych nie powinno skupiać się tylko i wyłącznie na 1-2 frazach, ale na kilkunastu gdyż zwiększa to szansę na dotarcie do większej ilości Klientów.

Przykładowo jeżeli prowadzisz sklep rowerowy i wypozycjonujesz stronę na frazę "sklep rowerowy" to niekoniecznie Twój sklep będzie wysoko na frazę "rowery górskie". Musisz więc odpowiednio dobrać słowa kluczowe aby pozycjonowanie stron było skuteczne i przekładało się na możliwie największą ilość sprzedaży.

Pozycjonowanie strony to obowiązek

Dlaczego muszę pozycjonować swoją stronę i co mi to da?


Teoretycznie nie musisz pozycjonować swojej strony internetowej, ale w praktyce nie masz wyjścia. Jeżeli chcesz aby Twoja strona internetowa sprowadzała nowych Klientów i miała realny wpływ na Twój biznes to musisz ją pozycjonować. Pozycjonowanie stron to pierwszy i najważniejszy krok który musisz wykonać.

Co daje pozycjonowanie strony?

  • Pozycjonowanie stron przekłada się na zwiększoną ilość wejść potencjalnych Klientów dzięki czemu docierasz do nich ze swoją ofertą
  • Im większy ruch na stronie/sklepie tym większa sprzedaż
  • Wysokie pozycje mają pozytywny wpływ na reputację i wizerunek Twojej firmy
  • Pozycjonowanie stron sprawi, że Twoja strona przestanie być bezużyteczną wizytówką, a stanie się narzędziem które pozyskuje nowych Klientów i komunikuje się z nimi
  • Koniec z nierentownymi reklamami. Pozycjonowanie stron zapewnia precyzyjne dotarcie to potencjalnych Klientów którzy są zainteresowani konkretnie tymi produktami i usługami które oferujesz

Wraz z rozwojem marketingu internetowego coraz prężniej rozwija się także analityka kampanii reklamowych. Powstały wyspecjalizowane firmy które zajmują się gromadzeniem danych i tworzeniem raportów. Niedawno powstał bardzo dokładny raport bazujący na statystykach z 1200 sklepów internetowych. Dokładnie sprawdzono kilkanaście metod pozyskiwania Klientów. Co okazało się najlepsze? Jak na tle innych form reklamy wypadło pozycjonowanie stron internetowych? Zobacz.

Metody promocji strony internetowej

Jak widać pozycjonowanie stron (a konkretniej mówiąc: ruch z naturalnych wyników wyszukiwania) to ciągle najbardziej efektywna metoda sprzedaży. Warto zaznaczyć, że synergia Pozycjonowanie Stron + kampania Google AdWords odpowiada za ponad 40% zamówień. Dla porównania kampanie w Social Media (Facebook, Twitter itp.) generują ledwie 2,1% sprzedaży.

Na koniec wyobraź sobie, że kupiłeś samochód i przez cały rok stoi on w garażu. Płacisz za niego ubezpieczenie, raty i w ogóle z niego nie korzystasz. Jeżeli nie jesteś Billem Gatesem lub Arabskim Szejkiem to raczej nie stać Cię na to, prawda? A czy stać Cię na to, żeby stworzyć stronę firmową lub założyć sklep internetowy za kilka tysięcy złotych, a następnie zostawić samemu sobie? Zainwestowałeś pieniądze w projekt i stworzenie serwisu internetowego, poświęciłeś na to swój czas... nie zmarnuj tego. Rozpocznij pozycjonowanie strony i przekonaj się, że naprawdę warto.

Dobór fraz w pozycjonowaniu

Jak dobierać frazy? Które słowa kluczowe są najważniejsze?


Tak jak wspominałem pozycjonowanie stron to proces złożony i długofalowy, aby nie popełnić błędu na początku trzeba uważnie dobrać słowa kluczowe ponieważ rzutuje to na cały proces. Źle dobrane frazy w ogóle nie przełożą się na wzrost odwiedzin strony.

Najczęściej popełniane są trzy błędy:

  • dobór zbyt ogólnych i trudnych fraz – takie słowa kluczowe bardzo długo się pozycjonuje przez co cały proces jest mało opłacalny. Dodatkowo frazy ogólne najczęściej generują małą konwersję mimo dużej ilości wyszukiwań. Przykładem złej frazy jest np.: "odzież" ponieważ nie mamy pojęcia czego szuka osoba która wpisała taką frazę. Chodzi jej o sukienki, spodnie, swetry, a może płaszcze?
  • dobór zbyt małej ilości fraz – przez to docieramy do zbyt małej ilości potencjalnych Klientów i pozycjonowanie nie jest do końca opłacalne
  • dobór fraz które nie są wpisywane do wyszukiwarki – taka sytuacja ma miejsce kiedy dobieramy frazy "na czuja". Pozycjonowanie na takie frazy nie ma sensu gdyż nawet miejsce nr 1 nie da nam żadnego Klienta bo nikt nie wyszukuje w ten sposób usług/produktów które oferujesz

Najlepiej jak skonsultujesz wybór fraz z firmą która oferuje profesjonalne pozycjonowanie stron internetowych. Takie firmy mają narzędzia analityczne dzięki którym szybko i łatwo można sprawdzić które słowa kluczowe warto pozycjonować, a które lepiej odpuścić.

Wpływ pozycjonowania na odwiedziny

Jak pozycjonowanie stron wpływa na klikalność i odwiedzalność stron?


Advanced Web Ranking opublikowała w poprzednim roku najnowsze dane pokazujące jak wygląda klikalność poszczególnych wyników w Google. Klikalność różni się nieco w zależności od tego czy użytkownicy korzystają z laptopa/komputera stacjonarnego czy też smartphona.

Pozycja Desktop Mobile
1 29.38 % 23.82 %
2 15.44 % 15.41 %
3 10.68 % 9.5 %
4 7.26 % 6.48 %
5 5.18 % 4.63 %
6 3.75 % 3.37 %
7 2.73 % 2.57 %
8 2.04 % 1.99 %
9 1.53 % 1.54 %
10 1.16 % 1.17 %

Jak widać pierwsza strona w Google tzw. Top10 zgarnia cały ruch. W zasadzie nikt nie zagląda na dalsze strony z wynikami wyszukiwania. Dlatego tak ważne, aby pozycjonować swoją stronę i wprowadzić jak najwyżej. Pierwsze 3 pozycje odpowiadają za około 53% klikalności, a pierwsza piątka za prawie 65%. Podobnie jest w przypadku klików z mobile.

Czy te dane przekonały Cię, że pozycjonowanie stron jest konieczne także w Twoim wypadku? Jeżeli nie wiesz na jakich pozycjach znajduje się obecnie Twoja strona to możesz sprawdzić to ręcznie lub za pomocą darmowej aplikacji www.deze.pl – podajesz słowa kluczowe, adres swojej strony i co kilka dni otrzymujesz raport na maila.

Jak długo trwa pozycjonowanie

Ile czasu zajmuje pozycjonowanie stron? Jak długo muszę czekać?


To jedno z najczęściej zadawanych pytań. Niestety nie ma na nie jednoznacznej odpowiedzi ponieważ... to zależy od wielu czynników. Przyjęło się (i wiele firm pozycjonerskich przekazuje takie informuje Klientom), że czas oczekiwania na pierwsze efekty to około 3 mc-e. Jest to część prawdy i jednocześnie bardzo duży skrót myślowy ponieważ na czas pozycjonowania wpływa bardzo wiele czynników takich jak: trudność branży w której działa Klient, trudność i ilość słów kluczowych które zostały wybrane, budżet na pozycjonowanie itp.

Faktycznie może to być 3 mc-e, ale jeżeli zajmujesz się pośrednictwem kredytowym w Warszawie to czas ten będzie na pewno zdecydowanie dłuższy bo konkurencja w tej branży jest ogromna. Z drugiej strony jeśli prowadzisz niszowy biznes np.: mieszalnię farb w Częstochowie to jest szansa, że pozycjonowanie potrwa krócej niż wspomniane 3 mc-e.

Pamiętaj, że żadna firma nie jest w stanie przewidzieć ile dokładnie będzie trwało pozycjonowanie strony. Może jedynie szacować to na podstawie doświadczenia dlatego dopytaj o wszystkie szczegóły współpracy przed jej rozpoczęciem, żeby się nie rozczarować!

Mity. Pozycjonowanie za efekt.

Pozycjonowanie stron z gwarancją – najbardziej popularny mit!


Do niedawna większość firm pozycjonujących oferowała pozycjonowanie stron internetowych z gwarancją, rozliczanie tylko od efektów, płatność tylko za konkretne pozycje. Dziś firmy wycofują te oferty, pozostali tylko nieliczni. Dlaczego?

Przede wszystkim musimy jasno przyjąć do wiadomości: NIKT NIE MOŻE DAĆ ŻADNEJ GWARANCJI W POZYCJONOWANIU. Firmy pozycjonujące jedynie wpływają na wyniki pozycjonowania, ale ich nie kontrolują. Żadna z firm pozycjonujących nie jest właścicielem wyszukiwarki aby móc cokolwiek gwarantować. Nawet pracownicy Google podkreślają, żeby unikać firm które "gwarantują" pozycje w wyszukiwarce.

O pozycjach w wyszukiwarce decyduje algorytm Google który jest tajny. Firmy pozycjonujące znają jedynie część informacji na jego temat. Ponadto algorytm jest aktualizowany co jakiś czas więc naprawdę nikt nie jest w stanie udzielić gwarancji. Jeżeli jakaś firma twierdzi, że może zagwarantować pozycje to powinna Ci się zapalić "czerwona lampka" ponieważ prawdopodobnie jest to oszustwo.

Pozostałe mity o pozycjonowaniu stron:

  • Pozycjonowanie stron trwa 3 mc-e. Nie do końca!
    Czas trwania procesu pozycjonowania jest uzależniony od wielu czynników, szerzej opisaliśmy to wyżej.
  • Pozycjonowanie jednorazowe. Coś takiego nie istnieje.
    Pozycjonowanie stron to proces długofalowy. Jeżeli ktoś proponuje pozycjonowanie jednorazowe to prawdopodobnie jest to próba oszustwa. Najczęściej takie oferty można spotkać na portalach typu Allegro czy też Groupon gdzie Klienci są zachęcani bardzo niską ceną.
  • Raz wypracowane pozycje są stałe. Nieprawda!
    Jeżeli strona jest pozycjonowana przez cały czas to prawdopodobieństo wystąpienia spadków pozycji jest znikome, ale nie niemożliwe. Spadki najczęściej pojawiają się kilka miesięcy po rezygnacji z usługi pozycjonowania ponieważ strona nie jest już wzmacniana, a konkurencja cały czas się pozycjonuje.
  • Google oferuje pozycjonowanie stron. Nieprawda!
    Nie wolno mylić reklamy w systemie AdWords z pozycjonowaniem. Nie można kupić od Google pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania.
  • Po osiągnięciu wysokich pozycji pozycjonowanie stron jest niepotrzebne. Nieprawda!
    To jeden z najczęściej popełnianych błędów. W takiej sytuacji konkurencja prędzej czy później prześcignie Twoją stronę i cały proces pozycjonowania trzeba będzie zaczynać od nowa. Dużo łatwiej jest utrzymać wypracowane pozycje niż je na nowo odzyskać.
  • Optymalizacja strony nie jest potrzebna. Nieprawda!
    Obecnie Google przywiązuje bardzo dużą uwagę do optymalizacji strony więc jest to nie tyle potrzebne, co wręcz konieczne. Bez optymalizacji nie da się efektywnie pozycjonować strony.
  • Liczy się tylko ilość backlinków. Nieprawda!
    Ilość linków to tylko jeden z wielu czynników off-site, który wpływa na pozycje. Wyszukiwarka bierze pod uwagę ilość linków prowadzących do stron, ale nie jest ona najważniejsza. Zdecydowanie lepsze efekty osiąga się gdy linki są wysokiej jakości. Należy więc stawiać na jakość linków, a dopiero w drugiej kolejności na ilość. Wszystko należy oczywiście poprzedzić dobrą optymalizacją strony.

Pytania dodatkowe

Ile kosztuje pozycjonowanie strony? Czy mogę wypozycjonować stronę samodzielnie?


Ile kosztuje pozycjonowanie strony?

Cena uzależniona jest głównie od ilości słów kluczowych na które pozycjonowana będzie strona. Często firmy pozycjonujące dostosowują ofertę do budżetu Klienta. Najlepiej więc skontaktować się mailowo/telefonicznie, podać adres swojej strony i poczekać na wycenę.

W naszej firmie pozycjonowanie stron rozpoczynamy od kwoty 299 zł/mc. Posiadamy jednak kilka pakietów więc każdy może dobrać go do swoich możliwości.

Pozycjonowanie stron internetowych – zróbię to samodzielnie?

Niektórzy pytają czy da się wypozycjonować stronę we własnym zakresie. Oczywiście, że tak! Niemniej wymaga to dużej wiedzy, doświadczenia i bardzo dużo czasu. Jeżeli zdecydujesz się na samodzielne pozycjonowanie strony bądź przygotowany na duże wyzwanie. Zapoznaj się też z ogólnymi informacjami w internecie. Porównaj metody i zweryfikuj porady – w internecie pełno jest błędnych informacji które mogą narazić Twoją stronę na karę od Google.

Jeżeli niewłaściwie podejdziesz do tematu Google może nałożyć tzw. filtr na Twoją stronę. W takiej sytuacji pozycje w wyszukiwarce zostają mocno obniżone. Nie ma gwarancji, że filtr kiedykolwiek zostanie zdjęty.

W skrajnych przypadkach – gdy strona pozycjonowana jest niewłaściwie i gdy filtr nie zmienił strategii właściciela – Google może nałożyć tzw. "ban". Jest to całkowite usunięcie strony z wyszukiwarki. Zdarza się to niezmiernie rzadko, ale jest to możliwe.

Czym rózni się pozycjonowania od optymalizacji strony internetowej

Bardzo często Klienci używają tych pojęć zamiennie tymczasem jedno i drugie to nie jest to samo. Optymalizacja to najprościej mówiąc przystosowanie strony internetowej do procesu pozycjonowania. Dzięki optymalizacji dostosowujemy stronę do wymogów Google co także przyspiesza osiągnięcie efektów pozycjonowania. Samo pozycjonowanie to cały proces w którego skład wchodzi optymalizacja.

Szybkie porównanie

Pozycjonowanie vs. AdWords vs. reklama w social media vs. reklama w TV


Wróćmy na chwilę do jednego z wyżej wstawionych przez nas wykresu. Pokazaliśmy tam wyniki badań, które jednoznacznie wskazują, że pozycjonowanie stron to najlepsza forma pozyskiwania Klientów. Na drugim miejscu znalazła się reklama AdWords (w jej skład wchodzi także Google Shopping i Remarketing). Prosta matematyka wskazuje więc, że Google odpowiada za lekko ponad 40% zamówień w sklepach internetowych. Reklama w social media czyli na popularnym Facebook'u czy też Twitter to jedynie śladowe ilości.

Jeżeli przełożymy to na zwykłe strony firmowe to wyniki powinny być bardzo podobne, ale trzeba uczciwie przyznać, że nie dotarliśmy to żadnych badań które by to ostatecznie potwierdziły (nie ma jeszcze technologii pozwalającej mierzyć ilość Klientów pozyskanych ze stron firmowych niebędących sklepami internetowymi).

Ostatnim medium jest reklama w TV. Jej największą zaletą jest ogromny zasięg. Tylko czy naszym celem powinno być dotarcie do wszystkich? Czy nie lepiej dotrzeć do precyzyjnej grupy osób które są zainteresowane naszymi usługami? Reklama w TV jest bardzo droga i opłaca się tylko gdy handlujemy produktami które są potrzebne każdemu np.: proszki do prania. Mało kogo stać na reklamę w TV, a co dopiero na badania rynkowe, które sprawdziłyby jej wpływ na biznes.

Pozycjonowanie jest dużo tańsze, precyzyjnie trafia do grupy Klientów zainteresowanych produktami i usługami które oferujemy i w pełni mierzalne – bez problemu możemy sprawdzić ile zamówień wygenerowało oraz na jaką kwotę. Dzięki temu dokładnie wiemy jaki jest wpływ pozycjonowania strony na biznes.

Z firmą Top Online współpracujemy już od 2013 roku. Śmiało możemy potwierdzić rzetelność firmy, dobrą organizację pracy oraz dobry kontakt. Top Online swoimi działaniami pomógł nam umocnić pozycję naszego sklepu w wyszukiwarkach.
Marcin Warzocha, Nakrywamy.pl

Zaufali nam

Top Online działa od początku 2012 roku. Od tego czasu z sukcesami wspieramy Polskie firmy. Jesteśmy jednym z pierwszych expertów Shoplo, a z naszych rozwiązań skorzystało już ponad 600 stron internetowych.

Mamy Ci tyle do powiedzenia ...

Napisz do nas lub zadzwoń. Koniecznie :) Porozmawiamy o Twojej pięknej stronie i zwiększeniu jej widoczności w wyszukiwarkach internetowych.

Proszę o kontakt i przesłanie propozycji
Chcę otrzymać ofertę  →