Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / Kurs SEO Samodzielni / Analiza konkurencji SEO – sprawdź, co robią inni!

13-02-2023

Analiza konkurencji SEO – sprawdź, co robią inni!

Znasz powiedzenie: „przyjaciół trzymaj blisko, wrogów jeszcze bliżej”? W tym tekście pokażemy Ci, jak zastosować je w SEO – niezależnie od tego, jakie masz relacje z konkurencją :)

Analiza konkurencji SEO – sprawdź, co robią inni! - SEO blog

W SEO jest mnóstwo dobrych praktyk i świetnych strategii, ale nigdy nie będzie jednej dobrej metody na każdą stronę. Ile tekstów czy linków będzie trzeba, żeby „przebić się” na dane frazy? No i jakie muszą one być? Analiza SEO konkurencji pomoże Ci to oszacować.

W tej części SEO Samodzielnych przedstawiamy, czym jest i na czym polega analiza konkurencji SEO. Podpowiadamy jak znaleźć serwisy rywalizujące z nami o widoczność w Google oraz co i gdzie analizować. Pokazujemy też, jak to zrobić i podsuwamy narzędzia.

Spis treści:

  1. Czym jest analiza konkurencji SEO
  2. Konkurencja SEO to nie zawsze konkurencja biznesowa
  3. Co można analizować w SEO konkurencji
  4. Kiedy warto przebadać strony rywali
  5. Gdzie i jak szukać konkurentów
  6. Jakie narzędzia będą potrzebne do analizy SEO konkurencji
  7. Analiza konkurencji SEO – jak to zrobić
  8. Analiza konkurencji SEO ma jeden cel

Powiązane:

Audyt SEO - co powinien zawierać?

Czym jest analiza konkurencji SEO

Analiza konkurencji SEO to proces, w którym wyznaczamy mocne i słabe strony konkurencji w wyszukiwarce.

To taki audyt SEO, ale dotyczący tylko niektórych, wybranych przez nas aspektów i prowadzony nie na naszej stronie, a na innych, z którymi będziemy rywalizować o widoczność.

Audytując własny serwis szukamy w nim tego, co trzeba poprawić (wewnętrznie). Analizując SEO konkurencji, sprawdzamy, jak nasza strona wypada w porównaniu z tymi, które są widoczne na interesujące nas zapytania.

Analiza SEO konkurencji może posłużyć Ci do:

  • oceny dotychczasowego pozycjonowania,
  • znalezienia słabych i mocnych stron rywali,
  • zweryfikowania opracowanej strategii SEO,
  • lub do jej przygotowania*.

*W SEO tak jak w biznesie, najczęściej nie trzeba wymyślać koła na nowo – zwykle, żeby osiągnąć sukces, wystarczy zrobić to samo, co konkurencja, ale trochę lepiej czy na większą skalę.

Konkurencja SEO to nie zawsze konkurencja biznesowa

Zdecydowanie jednym z najistotniejszych elementów, jakie obejmuje analiza konkurencji SEO, jest sam dobór stron do badania. Ten jest równie ważny, co i sam przebieg analizy.

Jeśli dobierzemy źle, to i najprecyzyjniejsze wyniki nie będą przydatne/nie dadzą efektów, bo nie będą dotyczyć naszej konkurencji.

Haczyk leży głównie w tym, że konkurencja w biznesie nie zawsze jest konkurencją w SEO (i na odwrót).

Wyobraź sobie, że prowadzisz, dajmy na to, serwis smartfonów, a na tej samej ulicy otwiera się kolejny punkt napraw. Jak nic będzie to Twoja konkurencja biznesowa, ale czy będzie to też konkurencja SEO? Niekoniecznie.

Konkurencją SEO dla Twojego serwisu mogą być też inne punkty zlokalizowane w tym samym mieście, ale i serwisy z kompletnie innych stron kraju. Wszystko zależy od tego, na jakie frazy się pozycjonujesz. I w tym leży clue sprawy.

Serwisy konkurencyjne względem pozycjonowania to te widoczne na te same słowa kluczowe co Ty lub te widoczne na frazy, które chcesz zdobywać.

Nie zawsze będą to największe molochy w branży, czasem będą to biznesy niszowe, pozycjonujące się głównie na frazy długiego ogona.

Gdy dobieramy ewentualnych konkurentów, warto zwrócić też uwagę na zakres działalności.

Ciągnąc dalej przykład: jeśli na frazę „serwis smartfonów MIASTO” będzie widoczny inny serwis elektroniki, który obsługuje jeszcze dodatkowo laptopy i drukarki, to będzie on naszym rywalem tylko na polu „smartfonowym”. Widoczność na frazy związane z tym, czego nie oferujemy, nie będzie mieć większego znaczenia.

Zapamiętaj

Do analizy konkurencji SEO dobieramy strony, które nie tylko oferują to samo co my, ale też walczą o widoczność na te same frazy (gdy zakres działania jest większy, stosujemy filtrowanie danych).

Co można analizować w SEO konkurencji

Analiza SEO konkurencji może obejmować praktycznie wszystko, co da się podpiąć pod pozycjonowanie. Optymalizację techniczną, treści, widoczność, linkowanie, realizowaną strategię, architekturę informacji – do wyboru do koloru.

Najczęściej obejmuje jednak:

  • widoczność (frazy i zajmowanie na nie pozycje, najlepiej radzące sobie adresy),
  • optymalizację techniczną (podstawy, nietypowe rozwiązania, strukturę serwisu, Core Web Vitals),
  • linkowanie (źródła i rodzaje odnośników zew. oraz profil linków),
  • treści (ich rodzaje, jakość, długość, obecność fraz oraz ogólną ilość w serwisie),
  • strategię (schematy działań podejmowanych celem budowanie widoczności).

Nie ma żadnej zasady co do tego, co należy badać, a co nie. Wszystko to kwestia tego, po co i w jakiej sytuacji przeprowadzamy analizę.

Kiedy warto przebadać strony rywali

Analiza konkurencji SEO może dostarczyć mnóstwa przydatnych informacji, ale (tak samo, jak w analityce) nie chodzi tu o zbieranie danych dla zasady. Badanie konkurencji zwykle ma jakiś cel i jest też prowadzone z myślą o jego zrealizowaniu.

Tak samo, jak audyt strony jest zwykle nakierowany na treści, czy jakiś wybrany zakres optymalizacji technicznej, tak samo też nakierowana będzie analiza SEO konkurencji.

Według nas analizę konkurentów najlepiej prowadzić w jednym z trzech wariantów:

  1. Analiza konkurencji SEO na początek pozycjonowania – podobnie jak pierwszy audyt, powinna być dość ogólna, czyli dawać ogląd na to, z kim będziemy rywalizować, co dzieje się w danej niszy oraz jakie zasoby będą potrzebne. To taki „pierwszy zwiad”.
  2. Analiza SEO konkurencji na potrzeby strategii – pogłębiona wersja analizy początkowej, najbardziej różnorodna. Gdy wiemy już, jak wygląda branża w wyszukiwarce i z kim konkurujemy, możemy wgryźć się w szczegóły stron paru bezpośrednich rywali. Na zasadzie audytu, próbujemy tutaj zrozumieć, na czym opiera się ich pozycjonowanie: jak optymalizują podstrony, jakie tworzą treści, jak i po co rozwijają serwis.
  3. Analiza SEO konkurencji na potrzeby linkowania – wtedy, gdy planujemy linkowanie; podobnie jak wyżej, tylko skupiamy się nie na optymalizacji i treściach, a na linkach. Staramy się prześledzić profil linkowania i same odnośniki. Ustalić ich ilość, jakość, źródła pochodzenia i sposoby pozyskiwania.

Taki podział pozwala oszczędzać czas i zasoby, bo często wystarczy tylko z grubsza rozeznać się w niszy, by wiedzieć, co trzeba robić. Czasem też, po dokładniejszym prześledzeniu działań nie ma potrzeby analizowania linków.

Gdzie i jak szukać konkurentów?

Pierwszym punktem do szukania konkurentów będzie wypisanie sobie wszystkich znanych nam konkurentów. Drugim: lista słów kluczowych (które też sobie wypisujemy, jeśli nie mamy ich jeszcze dobranych*).

*Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z SEO swojego serwisu, to pierwsza analiza konkurencji jest świetnym momentem na dobór słów kluczowych do pozycjonowania.

Listę stron, które znamy, rozbudowujemy potem, szukając, najpierw ręcznie w Google, na frazy, na które nas widać, a potem ewentualnie w narzędziach.

Dobrze sprawdzić może się tutaj na przykład Senuto, które pozwala szukać konkurentów na podstawie liczby wspólnych słów kluczowych.

analiza konkurencji SEO w Senuto
Senuto, zakładka Analiza widoczności > Konkurencja

W taki sposób powstać powinien dość duży zbiór stron potencjalnej konkurencji, który kolejno będziemy weryfikować. Zgodnie z tym, co pisaliśmy wyżej.

Jakie narzędzia będą potrzebne do analizy SEO konkurencji

Narzędzia SEO do analizy konkurencji to w zasadzie ten sam zestaw, którego używamy do audytowania, tyle że trzeba wyłączyć z niego Google Search Console (bo działamy poza naszą stroną).

Senuto, Ahrefs, PageSpeed Insights, Screaming Frog, Semstorm, Semrush – nie ma jednej dobrej opcji. Wszystko zależy od tego, co chcemy badać.

Z rozwiązań nieoczywistych, a bardzo przydatnych polecamy zaopatrzyć się w SEO-wtyczki do przeglądarki. Może być to choćby SEO META in 1 click, SEO Minion czy SEOQuake.

Analiza SEO konkurencji – jak to zrobić

Czas na praktykę. Poniżej przejdziemy sobie krok po kroku przez przykładową wstępną analizę konkurencji SEO.

1. Dobieramy konkurentów do właściwej analizy

Tak jak pisaliśmy już wyżej, pierwszy krok to zebranie wszystkich znanych nam konkurencyjnych stron oraz listy głównych słów kluczowych.

Listę konkurentów uzupełniamy poprzez wyszukiwanie fraz w Google lub dowolne narzędzie SEO i dopisywanie kolejnych stron widocznych na nasze docelowe frazy.

Jeśli nasz serwis jest już obecny w rankingach, to także poprzez rozwiązania porównujące widoczność (jak wspomniane już Senuto).

Gotowy zbiór potencjalnych rywali musimy następnie przefiltrować. Wszystko dlatego, że na 100% nie każdy serwis, jaki się w nim znalazł, będzie naszą faktyczną konkurencją w Google.

Sprawdzamy przede wszystkim:

  • Czy wypisane strony zajmują się tym samym, co nasza,
  • Czy pozycjonują się one na te same frazy z taką samą intencją,
  • Czy realnie jesteśmy w stanie z nimi konkurować.*

*Przykładowo: Allegro będzie widoczne na ogólnych frazach z dosłownie każdej gałęzi e-commerce, ale to nie znaczy, że będzie bezpośrednią konkurencją każdego sklepu internetowego. Na mnóstwo słów bardziej informacyjnych pojawią się też duże portale lifestylowe czy newsowe – niebędące w żaden sposób konkurencją dla specjalistycznego bloga firmowego.

Analiza konkurencji SEO powinna obejmować kilku (maksymalnie kilkunastu) najbliższych konkurentów. Pozostaje więc przyjrzeć się bliżej serwisom, które zostały na liście i wybrać te, które będziemy badać.

2. Analizujemy widoczność konkurencji

Mając serwisy wybrane do analizy, możemy zająć się już właściwie dowolnym, interesującym nas elementem. Zwykle na pierwszy ogień idzie jednak widoczność konkurencji na frazy.

W Senuto sprawdzimy ją w Analiza widoczności > Pozycje.

analiza konkurencji SEO - pobieranie fraz z Senuto

Stąd też możemy eksportować listę fraz do pliku:

analiza konkurencji SEO - arkusz Sheets z frazami z Senuto

Korzystając z magii arkusza kalkulacyjnego, taką listę możemy sobie dowolnie posortować (np. po pozycjach, widoczności czy ruchu). Następnie pozostaje tylko wyrzucić niepotrzebne słowa, a resztę dodać do naszej listy fraz (i usunąć duplikaty poprzez wbudowaną funkcję Sheets/Excela).

Gdy cały proces powtarzamy przez kolejnych konkurentów, otrzymamy rozbudowaną listę fraz, na które możemy rozwijać swój serwis. Co najważniejsze, już z grubsza przefiltrowaną i gotową do dalszych analiz! Nic tylko przebierać, wybierać i planować treści :)

Poza takim ogólnym wyłapywaniem fraz w takiej analizie możesz nastawić się na różne strategie.

Na przykład na wychwytywanie łatwych do „zdobycia” słów z długiego ogona (trzy i więcej słów frazie + niski potencjał).

3. Analizujemy on-site SEO

Gdyby nie to, że analiza konkurencji SEO jest już tematem tego tekstu, to ten punkt spokojnie wystarczyłby na cały artykuł. Tutaj przekopać możemy się w zasadzie przez wszystko – zależy, czego potrzebujemy.

Jeśli dopiero planujemy naszą stronę, to analizę on-site możemy nastawić na architekturę informacji i strukturę serwisu.

Jeśli mamy już serwis, ale dopiero co stworzony, to skupić możemy się na strukturze i treściach.

Jeśli z kolei mamy witrynę już nieźle się pozycjonującą, to możemy szukać ciekawych rozwiązań wartych wdrożenia i porównywać aspekty techniczne, jak choćby wyniki Core Web Vitals (CWV).

To tylko parę przykładów.

W praktyce najczęściej analizie poddaje się tutaj parę dobrze radzących sobie na interesujących nas frazach podstron w sobie serwisie konkurenta.

Do oceny „ogólnego” poziomu zoptymalizowania serwisów w danej branży najlepiej będzie wysłać na parę serwisów crawlera, takiego jak Screaming Frog SEO Spider.

Do ustalania „jak coś zrobić” w danej niszy lepiej będzie z kolei analizować wybrane podstrony. Wspomóc można się w tym wtyczkami.

Warto zwrócić też uwagę na to, jakie podstrony w serwisach konkurencji pozyskują najwięcej ruchu organicznego. Można to zrobić ponownie, np. w analizie widoczności Senuto (Sekcje > Adresy URL).

analiza konkurencji SEO - lista adresó URL w Senuto

Taką listę można sobie wyeksportować i posortować po liczbie słów w TOP10. Da to nam ogląd na to, gdzie nasi rywale pozyskują najwięcej ruchu.

Ta wiedza będzie bardzo wartościowa z dwóch powodów:

  • Po pierwsze: pozwoli znaleźć właściwie gotowe strategie na pozyskiwanie widoczności – Widzimy w ten sposób, co przynosi największe korzyści rywalom, nie musimy więc stosować metody prób i błędów.
  • Po drugie: pozwoli ominąć obszary, o które biją się wszyscy w branży – Jeśli okaże się np. że w naszej niszy większość konkurentów ma ruch ze średniej długości fraz (chunky middle) na podstronach kategorii, to my możemy świadomie nie skupiać się zbyt mocno na optymalizacji na nie, a przenieść nasze zasoby gdzie indziej, choćby na długi ogon.

4. Analizujemy treści

Treści to też SEO on-site, ale content jest dziś wyjątkowo ważny, więc poświęcimy mu osobny podpunkt. Poza sprawdzeniem długości tekstów tutaj analiza konkurencji SEO będzie mniej techniczna.

Ponownie, przeglądamy ręcznie strony, ale, tym razem skupiamy się na tym, o czym i jak publikuje konkurencja.

Parę kwestii, na które warto rzucić okiem, to:

  • Jakie treści są na najważniejszych stronach konkurencji? (Można sprawdzić URL-e o największym ruchu z punktu 3),
  • Czy konkurencja optymalizuje treści pod SEO? Jak to robi?
  • W jaki sposób opisywane są podstrony (o czym się pisze, do kogo, w jaki sposób)?
  • Czy w tekstach obecne jest linkowanie wewnętrzne?
  • Czy serwisy rywali mają swoje blogi? Jak są one zbudowane?
  • (Na blogach) Jak często publikuje konkurencja? O czym pisze?
  • (Na blogach) Czy wpisy mają jakieś stałe elementy (np. spis treści, schematyczne podsumowania, linkowanie)?
  • Czy treści konkurencji są obiektywnie wartościowe/wysokiej jakości?

Odpowiedzenie sobie na te pytania wraz z prześledzeniem serwisów powinno dać nam solidny ogląd na to, jak kształtuje się content w naszej niszy.

W analizie SEO konkurencji treść można analizować, podobnie jak on-site SEO zupełnie dowolnie, według potrzeb. Pamiętajmy, że nie ma tutaj „punktów” za ilość wyciągniętych danych, chodzi tylko o to, czy będą nam one do czegoś przydatne.

Jeśli na przykład planujesz obecnie opisy kategorii w sklepie internetowym, to sprawdź przede wszystkim, jak swoje kategorie opisuje konkurencja. Jeśli z kolei niedługo ruszy Twój blog firmowy, to możesz skupić analizę na blogach.

Zapamiętaj

Ogólny ogląd na temat SEO konkurencji jest ważny, ale najważniejsze zawsze będą te informacje, z których będziesz aktywnie korzystać.

5. Analizujemy linki

Na koniec zostaje nam analiza linkowania, która ma nam dostarczyć ogląd na temat tego, ile i jakich linków musimy pozyskiwać, żeby móc dogonić konkurentów.

Nie będziemy jednak rozpisywać się o tym, jak ją przeprowadzić, bo poświęciliśmy temu całą poprzednią część SEO Samodzielnych: Profil linków – co to jest i jak go analizować. Tam więc odsyłamy :)

Dobra rada: jeśli nie walczymy o widoczność z dużymi i wyraźnie pozycjonowanymi serwisami (dobrze zoptymalizowanymi i zawierającymi treści tworzone pod SEO), to ten punkt może nie być potrzebny.

Analiza konkurencji SEO ma jeden cel

Analiza SEO konkurencji powinna dostarczyć praktycznych wniosków – tak samo, jak audyt Twojej strony. Tylko po to się ją przeprowadza i z tego też powodu nie ma i nie będzie żadnej jej jednej ustrukturyzowanej formy. Pamiętaj o tym, zanim się za nią zabierzesz.

Nie traktuj też jej jako coś obowiązkowego, bo przy Samodzielnym SEO, które i tak skupia się na zadbaniu o podstawy, często nie jest ona do niczego potrzebna. Tak czy inaczej, życzymy owocnego prześwietlania konkurencji :)

W razie jakichkolwiek wątpliwości pytaj śmiało na naszej grupie na Facebooku, pomożemy! (link znajdziesz niżej).

Z tego artykułu dowiedziałeś się:

  • Czym jest analiza konkurencji SEO
  • Co analizować, jeżeli chodzi o konkurencję SEO
  • Jak wykonać analizę SEO konkurencji

Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Analiza słów kluczowych - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta

Społeczność

SEO Samodzielni

Narzędzia tworzone są z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 26-02-2024
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 29-01-2024
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Analiza słów kluczowych
Kamil Stasiak, Adam Przybyłowicz, 15-01-2024
Analiza słów kluczowych - SEO blog