Dowiedz się, jak pisać teksty SEO! Zdradzamy nie tylko jak, ale też, o czym i gdzie pisać, żeby nie tylko chcieli, ale i mogli nas czytać. To drugie nie uda się bez widoczności, a ciężko o lepszy sposób na jej budowanie niż właśnie content. SEO copywriting to fundament optymalizacji treści i zestaw umiejętności, który warto posiąść.
Ta część SEO Samodzielnych wyjaśni Ci, czym są teksty SEO. Wyjaśnimy ich rolę, zasady tworzenia, przedstawimy najlepsze miejsca do publikacji i podpowiemy co nieco w kwestii ich skutecznego planowania. Jednym zdaniem: pokażemy, jak robić content, który pozycjonuje i nakreślimy zasady, jakimi rządzi się SEO copywriting.
Spis treści:
- Czym są teksty SEO?
- Po co tworzymy teksty SEO?
- Do czego można wykorzystać teksty SEO?
- Gdzie umieszczamy teksty SEO?
- Planowanie tekstów SEO
- Które teksty SEO realizować najpierw?
- Zasady copywritingu SEO
- Podsumowanie
Czym są teksty SEO?
Mówiąc najprościej i najszerzej, teksty SEO to wszystkie treści na stronie zoptymalizowane pod kątem pozycjonowania i użytkownika. Wynika to z faktu, że praktycznie każdy wpis, artykuł czy opis da się w jakimś stopniu dostosować do zasad SEO copywritingu.
Jednak, w praktyce, teksty SEO to content tworzony specjalnie pod pozycjonowanie. Zlecany copywriterowi przez specjalistę lub planowany przez SEO-samodzielnego celem rozbudowy treści na stronie. Zazwyczaj opisujący w jakiś sposób podstronę, ale uwzględniający też przy tym kilka zasad SEO.
Zapamiętaj
Najpopularniejsze teksty SEO to wszelkie opisy zawartości podstron i ofert (w tym produktów i kategorii sklepów internetowych) oraz wpisy blogowe.
Po co tworzymy teksty SEO?
Odpowiedzią na to pytanie jest optymalizacja treści (sprawdź link pod spisem treści). Teksty SEO mają dać wyszukiwarce kontekst, dodatkowe informacje o podstronie. Dzięki nim wyszukiwarka ma zrozumieć, o czym i po co jest dany adres oraz, co za tym idzie, do jakich zapytań pasuje.
Tyle teorii. Praktyka jest jednak trudniejsza, bo nie tworzymy przecież bazy danych dla robota, a tekst, dla człowieka. Nawet jeśli absolutna większość użytkowników nie zwróci nawet najmniejszej uwagi na teksty SEO, to i tak przygotowujemy je głównie z myślą o nich. Zasada jest prosta: liczy się użyteczność treści dla użytkownika, nawet jeśli “czytają” ją tylko Googleboty.
Zapamiętaj
Tekstem SEO można nazwać każdą treść, która powstaje w ramach i na potrzeby procesu pozycjonowania.
Do czego można wykorzystać teksty SEO?
Teksty SEO służą przede wszystkim zwiększaniu wartości (autorytetu) podstron, dzięki czemu te są lepiej “rozumiane” przez roboty i chętniej oraz sprawniej indeksowane. Jednocześnie też, poprzez zręczną rozbudowę treści, pozwalają poszerzać zakres używanych słów kluczowych, a to zwiększa widoczność strony w Google.
Nowe treści tworzą również przestrzeń do linkowania wewnętrznego, co wzmacnia strukturę serwisu i usprawnia rozprowadzanie “mocy” rankingowej linków. Dobrze napisane będą mieć także aspekt funkcjonalny. Dostarczą użytkownikom informacji, zaangażują, zwiększą zainteresowanie, a nawet mogą sprzedawać.
Można powiedzieć, że stworzenie tekstu SEO dla podstrony jest w pewnym sensie naturalnym elementem (etapem) jej optymalizacji.
Gdzie umieszczamy teksty SEO?
Temat rzeka. Właściwie, teksty SEO umieszczamy na całym serwisie, wszędzie tam, gdzie mogą przynosić efekty. Kilka dość mocno różnych podejść można by wypisać i z samych strategii opracowanych dla Klientów Top Online. Za główny trend przyjmujemy jednak podział treści na czysto sprzedażowe i czysto “pod SEO”.
Wychodzimy jednak z założenia, że lepiej jest robić jedną rzecz, ale najlepiej (co zresztą sięga głębiej, bo jako agencja oferujemy tylko SEO). Preferujemy orientację na głównym celu, czyli w przypadku treści albo na maksymalnie dobrej optymalizacji contentu pod SEO, albo na aspekcie sprzedażowym.
Sztandarowe miejsca na teksty SEO to blog, opisy kategorii lub usług oraz opisy produktów. Wynika to wprost z tego, że podstrony te są najefektywniejsze pod kątem pozyskiwania widoczności i ruchu. Dają też praktycznie nieskończone możliwości rozbudowy serwisu.
Ze względu na wspomniany podział staramy się jednak umieszczać teksty sprzedażowe w miejscach najbardziej widocznych, a teksty SEO tak, by nie zaburzały funkcjonalności serwisu. Przykładowo, w kategorii sklepu internetowego, krótki opis sprzedażowy (jeśli jest stosowany) trafia na samą górę i jest widoczny zaraz po wejściu na podstronę. Opis SEO trafia z kolei na dół, pod listę produktów.
Trzeba zaznaczyć jednak, że pomimo podziału treści, nasz SEO copywriting dalej regularnie przemyca w opisach CTA czy język korzyści. Kładziemy też nacisk na użyteczność treści. Bez tego teksty SEO stają się wręcz spamem, więc jeśli chcemy mieć efekty, to inaczej się po prostu nie da. Musimy tworzyć jakąś wartość.
Oczywiście, nic nie stoi na przeszkodzie połączeniu aspektu sprzedażowego i SEO, ale nie ma się co oszukiwać, zawsze będzie to ostatecznie jakiś mniejszy bądź większy kompromis. Na pewno będzie to też o wiele więcej pracy (więc i większy koszt utrzymania jakości).
Planowanie tekstów SEO
Opisanie losowych podstron bez żadnego konkretnego celu raczej nie przyniesie za wielkich efektów pod kątem widoczności. Tak samo jak napisanie i opublikowanie paru artykułów blogowych bez dobrania optymalnych fraz. Teksty SEO, podobnie jak praktycznie wszystko w SEO, planujemy.
Punkt wyjścia do tworzenia jakichkolwiek SEO tekstów to zawsze analiza słów kluczowych - ta podstawowa i ta dopełniająca (jeśli mamy już frazy, ale np. tylko główne). Do opisów usług czy kategorii dobieramy frazę główną i poboczne (przypisujemy zapytania do konkretnych podstron). W przypadku bloga tak samo, z tym że jeśli nie mamy tematu na tekst, to szukamy go właśnie w analizie, choćby przez przegląd narzędzia takiego jak Answer The Public.
Poza doborem fraz istotnym aspektem planowania jest też kolejność realizacji tekstów no i oczywiście ich “parametry”, jak choćby długość.
Które teksty SEO realizować najpierw?
Odgórnie, zmierzamy zawsze do zrealizowania wszystkich potencjalnie opłacalnych SEO tekstów (głównie opisów), tak by móc później już jedynie systematycznie skupiać się na blogu i contencie dla podstron tworzonych w ramach rozbudowy strony. Jeśli masz więc niewielki serwis i w analizie wyznaczyłeś/aś sobie np. 30 tekstów, to kolejność nie ma większego znaczenia, bo nawet samodzielnie, stworzysz je dość szybko. Schody zaczynają się przy serwisach większych.
Jeśli wiesz, że proces rozbudowy contentu potrwa dłużej niż kilka miesięcy, kolejność realizowania tekstów może mieć już wpływ na to kiedy zobaczysz efekty. Podejść do problemu można przyjąć mnóstwo, ale zasadniczo są dwa kierunki, dyktowane przez sytuację serwisu.
- Jeśli konkurencja jest niewielka / serwis ma dość mocną pozycję, to najpierw skupiamy się na treści dla podstron widocznych na frazy o największym potencjale.
- Jeśli konkurencja jest duża / serwis nie ma siły przebicia, to zaczynamy od treści dla podstron, która doda nam widoczność na długie ogony i frazy mniej oblegane (zbuduje autorytet).
Ogólnie, zawsze staramy się dobierać kolejność realizacji tak, by treści, w które inwestujemy (czas, wysiłek lub pieniądze), zwracały się możliwie jak najszybciej (w ruchu i widoczności).
Zapamiętaj
W doborze kolejności realizacji treści bardzo przydatnym narzędziem jest analiza pozycji serwisu na słowa kluczowe. Jeśli strona jest blisko TOP10 (lub wyżej) na jakiekolwiek frazy, to jest to dobry pierwszy cel dla rozbudowy contentu.
Zasady copywritingu SEO
Powiedzieliśmy już sporo o samych tekstach SEO, teraz wypadałoby więc skupić się na tym, jak je tworzyć. Poniżej znajdziesz opisane pokrótce wszystkie najważniejsze zasady copywritingu SEO. Jest ich sporo, ale spokojnie, to trochę jak z ortografią. W miarę praktyki raz nauczone zasady bardzo szybko “wchodzą w krew”.
Słowa kluczowe i ich odmiany
Od słów kluczowych zaczynamy planować teksty SEO. Wokół nich budujemy opisy i artykuły, one też są nomen omen kluczem do zwiększania naszej widoczności, wiadomo. A jak rozmieszczać je w tych treściach od strony technicznej?
Najszczerszą odpowiedzią byłoby po prostu: naturalnie. Nie ma jakiegoś jednego idealnego zagęszczenia dla występowania fraz w stylu “1 słowo na 250 znaków ze spacjami” (zresztą, powodzenia w pisaniu pod taką regułę…). Tworzymy teksty SEO tak, jakbyśmy nie mieli używać w nich żadnych konkretnych wyrazów (a używamy ich wtedy, gdy pasują do zdania).
Słowa dobrane do danego tekstu SEO muszą w nim po prostu występować i nie ma co tego nadmiernie komplikować. Jeśli opisujesz drewniane krzesło to raczej użyjesz parę razy frazy “drewniane krzesło”, no nie?
Tytuł
Co do zasady, tytuły tekstów SEO powinny zawierać główną dobraną do nich frazę, najlepiej w nie odmienionej formie. Sam tytuł powinien być ustawiony na stronie jako nagłówek H1, żeby robot zrozumiał jego znaczenie. Przyjmuje się też, że nie powinien być dłuższy niż 70 znaków ze spacjami - ale to już zależy od tego, czy tytuł na stronie jest taki sam jak jej meta title. Tyle od strony “technicznej”.
Czysto treściowo, dla skuteczności tytułu SEO tekstu dobrze jest zawrzeć w nim wezwanie do działania, zwrot CTA - call to action. Sam tytuł, powinien być też co do zasady zoptymalizowany pod użytkownika, czyli zwyczajnie, mówić, o czym jest dany tekst i wpadać w oko.
Zapamiętaj
W przypadku opisów SEO tytuł tekstu jest zazwyczaj jednocześnie nazwą opisywanych kategorii, usługi czy produktu. Wtedy występuje on zwykle na samej górze strony. Pod żadnym pozorem nie powielamy go w dodawanej treści (zawsze tylko jeden nagłówek H1 na podstronę!).
Lead
Lead to pierwszy fragment tekstu będący w pewnym sensie jego zajawką, a czasem wstępem. To najczęściej jeden akapit, w którym zawiera się esencja tematu, próba pozyskania uwagi użytkownika i jednocześnie zachęcenia do dalszej lektury. Jest to oczywiście świetne miejsce na CTA, ale ostrożnie.
Lead powinien być krótki i rzeczowy. Dobrą praktyką jest zaczynanie go od wezwania do działania. Nie jest to jednak żadna złota zasada. Czysto contentowo najlepiej jest umieścić w nim najważniejsze informacje, które zawiera dany tekst. Może być to bezpośrednia odpowiedź na pytanie z tytułu (jeśli takowe padło) lub opis tego, co znajduje się w akapitach poniżej. Dobrze jeśli przewinie się tu słówko kluczowe, ale leadem walczymy głównie o uwagę potencjalnego czytającego, nie o pozycję.
Co do technikaliów, wiele poradników w temacie wyznacza jakieś ramy znaków dla leadu. My trochę na przekór, ale tego nie zrobimy. Polecimy za to regułę, którą sami stosujemy, czyli zamknięcie leadu w jednym bądź dwóch akapitach (ewentualnie w tylko jednym zdaniu).
Zapamiętaj
Nie wszystkie teksty SEO muszą mieć lead. Opisy kategorii czy produktów mieć go wręcz nie powinny.
Wskazówka: jeśli chcesz nauczyć się pisać zwięzłe i rzeczowe leady, ustal sobie na nie jakiś limit zdań, np. nie więcej niż 4 zdania na lead. A, tylko nie oszukuj: żadnych zdań podrzędnie złożonych! :)
Meta tagi
SEO copywriting to dziedzina, w której występują tak właściwie tylko dwa meta tagi: title i description. Nie będziemy się tu rozpisywać o zasadach ich tworzenia, bo nasi SEO Samodzielni (kurs, którego fragment właśnie czytasz) mają już o tym calutki osobny artykuł. W tej kwestii odsyłamy więc właśnie tam.
Dodamy tylko pokrótce, że przy większych serwisach działających na platformach SaaS i innych CMS’ach meta title i description często ustawiane jest automatycznie. Można to też dowolnie konfigurować.
Nagłówki w tekście
Teksty często mają śródnagłówki, a teksty SEO śródnagłówki mają praktycznie zawsze. Tworzymy je, dzieląc treść na sekcje odpowiadające na poszczególne tematy, zamieszczamy w nich pasujące do opisywanej treści słowa kluczowe i, co szczególnie ważne, oznaczamy poprzez nagłówki Hx (szczegóły w podlinkowanej lekcji).
Nagłówkami układamy sobie strukturę tekstu SEO i zwiększamy nasycenie słów kluczowych. Wskazujemy też dokładniej temat treści robotom, a pod kątem użytkowników zwiększamy użyteczność i łatwość przyswajania tekstów.
Pogrubienia słów kluczowych
Wokół pogrubiania bądź nie pogrubiania słów kluczowych narosło trochę mitów. Wszelkie wyróżnienia tekstu, jak kursywa, podkreślenie czy właśnie bold pozwalają wyszukiwarce zrozumieć, że dana treść jest w jakiś sposób istotniejsza, ważniejsza. Nie ma się co jednak łudzić, że wystarczy pogrubić wszystkie KW, żeby nagle magicznie podbić sobie pozycję.
Gdyby ktoś pytał, pierwsza odpowiedź brzmi: pogrubienia stosujemy tam, gdzie pasują. Czasem pogrubiamy same słowa kluczowe, ale często też boldujemy je razem z najważniejszym kontekstem / znaczeniem zdania. Wyróżniamy najistotniejsze informacje, a w tym nasze dobrane do tekstu frazy.
Zapamiętaj
SEO copywriting to nie rachunek zysków i strat - tutaj nie trzeba zaznaczać absolutnie wszystkiego.
Długość tekstu
Odwieczne pytanie “jak długie powinny być teksty SEO?” właściwie nie ma odpowiedzi. Chciałoby się aż powiedzieć, że muszą być “no takie w sam raz”. Ujmując to najprościej: dobry tekst SEO wyczerpuje temat. I tyle.
Każdy, kto uprawiał kiedykolwiek SEO copywriting, wie, że nie jest żadną sztuką napisać 10 tys. znaków o absolutnie niczym. Sztuką jest powiedzieć wszystko, co najważniejsze, a zamknąć się w tysiącu, dwóch czy czterech. Teksty SEO nie muszą być kosmicznie długie (jeśli tylko oczywiście nie dotyczą bardzo rozległych tematów).
W kwestii opisów pisanych na potrzeby SEO za punkt zaczepienia przyjąć można przeciętne długości na stronach konkurencji zajmującej wysokie pozycje. Nie trzeba ich jednak za wszelką cenę przebić czy się z nimi ilościowo zrównać.
Tak jak wyżej: czasem mniej znaczy więcej. I to wbrew pozorom, nawet wtedy, gdy mniej razy wymienimy na stronie słowo kluczowe. Google coraz lepiej rozumie content, stopniowo przestaje więc też wartościować lanie wody.
Poprawność tekstu
To już trochę sztampa, ale powtórzymy w trzech zadaniach, żeby nikt nie zarzucił nam potem, że “przecież nie powiedzieliście”. Dobre teksty SEO są poprawne ortograficznie, gramatycznie i językowo. Teksty do internetu to nie praca naukowa czy pismo urzędowe, ale zachowujmy w nich minimum poprawnej polszczyzny. Żeby nie raziło po oczach i dało się bezboleśnie przeczytać.
Układ i formatowanie
Co do układu podejść jest wiele. Na pewno unikamy dużych bloków tekstu i stosujemy prawidłowo nagłówki (hierarchicznie). Dobrze jest naturalnie rozbijać content na niewielkie i lekkostrawne akapity, co pozwala wyplenić nieco lanie wody, ułatwia utrzymanie uwagi i podbija “skanowalność” tekstu.
Za oceanem SEO copywriting idzie już nawet w rozdzielanie każdego (!) zdania enterem.
Dla nas, póki co trochę przesada, ale kto wie…
… może w przyszłości wszyscy zaczniemy tak pisać?
W kwestii formatowania stosujemy oczywiście śmiało wszelkie wyróżnienia, od pogrubień fraz, przez kursywę, aż po przekreślenia (jeśli pasują). Tekst na stronach wyrównujemy do lewej lub, jeśli pasuje to do układu, justujemy. Z punktu widzenia SEO nie zaszkodzą też sporadyczne wyśrodkowania, np. dla cytatów.
Kolor tekstu dobieramy kontrastowo, tak, by dobrze się czytało. To samo z wielkością czcionki. Pozycjonowaniu nie zaszkodzą też listy wypunktowane czy numerowane.
Zapamiętaj
Teksty SEO układamy i formatujemy tak, by były maksymalnie użyteczne i wartościowe dla użytkowników.
Linkowanie wewnętrzne
Linkowanie wewnętrzne to ważny element optymalizacji, który naturalnie uwzględniać powinien też SEO copywriting. Linki śródtekstowe pozwalają wskazać robotom pokrycie tematyczne w naszym serwisie. Są też często pomocą dla użytkowników i rozprowadzają “moc rankingową”.
Po szczegóły odsyłamy do poprzedniej lekcji SEO Samodzielnych, ale pokrótce: nie ma tu żadnego złotego klucza. Linkujemy naturalnie, tam, gdzie odnośniki wewnętrzne pasują do treści i są przydatne. Ważne też, żeby nie przesadzać, czyli nie spamować linkowaniem wszędzie, gdzie tylko się da (no, chyba że jesteście Wikipedią - wtedy śmiało).
Wskazówka: na naszym blogu zawsze linkujemy pod spisem treści do artykułu o podobnej tematyce. To łatwy i skuteczny zabieg, wspiera budowanie autorytetu i podnosi użyteczność treści. Polecamy.
Spis treści
Blogowe teksty SEO i spisy treści świetnie idą w parze. Szczególnie jeśli spis znajduje się na początku artykułu i odsyła poprzez anchor do poszczególnych H2. Podobnie jak powyższy link do tekstu podobnego tematycznie, spis treści przydaje się i robotom i użytkownikom. Ułatwia nawigację, pozwala lepiej zrozumieć zawartość tekstu i odnaleźć konkretne informacje.
Z punktu pozycjonowania pozwala za to w pełni naturalnie umieścić w treści kolejne słowa kluczowe, w tym często trudne do wplecenia w tekst poza nagłówkami long taile w formie pytań.
Aktualizowanie treści
Google ocenia treści pod kątem ich użyteczności, a często najbardziej użyteczne informacje to te najbardziej aktualne. Często nie chodzi zresztą o zmianę stanu wiedzy czy przedawnienie się informacji. Nie oszukujmy się, jeśli tekst na dany temat zostaje bez żadnej zmiany czy poprawki przez kilka lat, to z dużym prawdopodobieństwem, ktoś napisał go już dużo lepiej.
Często aktualizowany content to też sprawniejsza indeksacja strony. Jeśli przy regularnych wizytach roboty wyszukiwarki zawsze odkrywają zmiany w tekście na Twojej stronie, to z czasem, zaczną skanować stronę częściej, a to przełoży się na szybsze efekty wszystkich działań SEO.
Poza tym, zwyczajnie, dobrze jest, gdy teksty SEO prezentują aktualne informacje. Jeśli piszesz więc np. na blogu, o czymś, co może ulec zmianie, np. o cenach produktu, pilnuj aktualności. Unikniesz nieporozumień i zmniejszysz współczynnik odrzuceń. Dla przykładu, my najczęściej wracamy do tekstu o aktualizacjach algorytmu Google, aby tekst zawierał najnowsze informacje w tym temacie.
Podsumowanie
Teksty SEO są nierozłączną częścią pozycjonowania, a ich znaczenie ciągle rośnie. Kiedyś służyły głównie oszukiwaniu wyszukiwarek ilością fraz, dziś to po prostu użyteczne treści, mające sens i wartość. Tak też zresztą będzie zapewne w przyszłości.
W odpowiedzi na to jak pisać teksty SEO nie ma żadnych szczególnych dróg na skróty czy sztuczek. W gruncie rzeczy to po prostu systematyczne tworzenie tematycznych tekstów połączone z dbaniem o aspekty techniczne. Tworzenie tekstów, które są użyteczne dla użytkownika i dostępne oraz łatwo zrozumiałe dla prezentujących mu je wyszukiwarek.
Z tego artykułu dowiedziałeś się:
- Czym są teksty SEO i gdzie je umieszczać
- Jak planować i jak pisać teksty SEO
- Jakie są zasady SEO copywritingu