Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / Blog i aktualności / Linki z domen gov.pl - jak je zdobyć? Czy warto?

23-03-2022

Linki z domen gov.pl - jak je zdobyć? Czy warto?

Z wielu źródeł, opinii i plotek wynika, że linki z domen gov.pl to w SEO wręcz “Święty Graal”. Prawda jest nieco mniej optymistyczna, ale odnośniki te można stosunkowo prosto pozyskać. Na ten temat pisze Zbyszek - Senior SEO Specialist w Top Online.

Linki z domen gov.pl - jak je zdobyć? Czy warto? - SEO blog

Zobacz, jak krok po kroku zdobyć wartościowe odnośniki z domen gov.pl! Wokół odnośników ze stron rządowych narosło w SEO wiele mitów, ale prawda jest prosta. Z reguły nie mają one żadnej niesamowitej mocy, Google nie traktuje ich też w żaden “specjalny” sposób. Z kilku powodów warto jednak o nie zawalczyć i co ważne, wcale nie jest to skomplikowane. Pokazuję i objaśniam!

Spis treści:

  1. Zdobywanie linków ze stron gov.pl
  2. Strona CEIDG - prod.ceidg.gov.pl
  3. Baza usług rozwojowych - uslugirozwojowe.parp.gov.pl
  4. Portal promocji eksportu - trade.gov.pl
  5. Centralna baza ofert pracy - oferty.praca.gov.pl
  6. Informacje świata e-biznesu - web.gov.pl (nieaktywna)
  7. Skąd bierze się “magia” linków zwrotnych ze stron .gov?
  8. Oferty sprzedaży linków z domen .gov
  9. Podsumowując

Inne moje artykuły na blogu Top Online:

Czym jest Black Hat SEO? - działania są niezgodne z wytycznymi Google

Zdobywanie linków ze stron gov.pl

Dość oczywiste jest, że przekonanie jakiejkolwiek organizacji rządowej do umieszczenia na swojej stronie linka, choć teoretycznie możliwe, raczej się nie powiedzie. Jak więc pozyskać taki odnośnik? Cóż, na pewno nie kupować, bo to zazwyczaj kompletnie bezcelowe (lub i szkodliwe), o czym piszę na końcu.

W tej chwili, w 2022 roku, co najmniej kilka stron rządowych daje możliwość umieszczenia backlinka do swojej strony. W niektórych przypadkach jest to całkiem proste, w innych wymaga już nieco sprytu. Poniżej przygotowałem małe zestawienie stron gov.pl, które to umożliwiają lub umożliwiały, wraz z instrukcjami jak to zrobić.

Strona CEIDG - prod.ceidg.gov.pl

Każdy przedsiębiorca, by móc stać się przedsiębiorcą, musiał wypełnić wniosek o założenie firmy i podać w nim podstawowe dane swojej działalności. Nie każdy zwrócił jednak przy tym uwagę, że jest tam również pole do podania adresu internetowej!

Tak, pierwszy sposób na pozyskanie linku ze strony rządowej to dodanie jej do swojego wpisu w CEIDG, w bazie przedsiębiorców. Co prawda jest to link nofollow, ale warto zamieścić go choćby dla rozbudowy profilu linków, która jest równie ważna jak samo pozyskiwanie “pozycjonujących” wartościowych odnośników dofollow.

Jeśli masz już założoną działalność i pozycjonujesz własną stronę, nic nie stoi na przeszkodzie, aby zaktualizować swoje dane w CEIDG - to dosłownie 5 min :)

Dodawanie linku do swojego wpisu w CEIDG

Link będzie widniał na prod.ceidg.gov.pl, ale w celu jego zamieszczenia, musisz odwiedzić biznes.gov.pl, bo to tutaj przeniesione zostały związane z CEIDG usługi dla przedsiębiorców.

zmiana danych w CEIDG

By zamieścić link, wchodzimy więc na biznes.gov.pl i klikamy “Zmień dane w CEIDG”.

logowanie w CEIDG

Logujemy się i składamy wniosek o zmianę danych we wpisie, uzupełniając go o adres strony i podpisując profilem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym. Co ważne, zmiany tej można dokonać też osobiście w odpowiednim urzędzie Gminy / Miasta.

To tyle, pozostaje czekać. Po zaakceptowaniu zmiany i aktualizacji danych mamy nasz link.

link w CEIDG

https://prod.ceidg.gov.pl/ - odnośnik do strony firmowej w bazie przedsiębiorców

  • Łatwy i szybki w pozyskaniu
  • Link - nofollow

Baza usług rozwojowych - uslugirozwojowe.parp.gov.pl

Strona uslugirozwojowe.parp.gov.pl jest miejscem, w którym możesz zarówno szukać, jak i zamieszczać (jako przedsiębiorca) oferty szkoleń, doradztwa, coachingu czy mentoringu. Jeśli oferujesz więc cokolwiek z powyższych, to za darmo możesz dodać tu swoją ofertę. Przy okazji pozyskasz link dofollow ze strony rządowej.

By to zrobić, logujemy się (lub rejestrujemy, jeśli nie mamy jeszcze konta, a dopiero potem logujemy) na stronie uslugirozwojowe.parp.gov.pl.

Dodawanie usługi na uslugirozwojowe.parp.gov.pl

Wchodzimy na uslugirozwojowe.parp.gov.pl, logujemy się i przechodzimy do “Dostawca usług”. Zakładamy konto (które musi zostać zweryfikowane). Po poprawnej weryfikacji logujemy się ponownie i wchodzimy w “Dostawca usług” > “Moje usługi” > “Dodaj nową usługę”.

konto na usługach rozwojowych

Wypełniamy formularz wstępny, zaznaczamy właściwie i wybieramy, czy usługa jest dedykowana (np. konkretnemu przedsiębiorstwu) czy otwarta. Kolejno wypełniamy też informacje podstawowe, cele usługi, jej cenę, program i harmonogram, dane kontaktowe i informacje dodatkowe. Na końcu publikujemy.

Publikacja oferty w bazie usług rozwojowych jest już co prawda bardziej czasochłonna, ale nie sprawia większych problemów. Jeśli świadczysz jakiekolwiek usługi kwalifikujące się do wpisania do bazy, warto skorzystać.

W razie wątpliwości co do tego, jak to zrobić, PARP przygotowała bardzo szczegółowy wideo poradnik na swoim kanale YouTube.

uslugirozwojowe.parp.gov.pl - odnośnik do strony firmowej poprzez zamieszczenie oferty usług szkoleniowych lub mentorskich

  • Można dodać treść opisującą firmę i szkolenie
  • Można dodać dane teleadresowe
  • Link - dofollow
  • Wymaga świadczenia określonych usług

Portal promocji eksportu - trade.gov.pl

Trade.gov.pl (a dawniej eksporter.gov.pl) to Portal promocji eksportu, czyli strona oferująca dodanie informacji o własnej działalności, nastawiona do przedsiębiorców, którzy chcieliby wyjść na rynki zagraniczne. W przeciwieństwie do Bazy Usług Rozwojowych, we wpisie na tej stronie nie ma jednak nic zobowiązującego. Nic więc nie stoi na przeszkodzie, aby dodać się do bazy, nawet jeśli działacie lokalnie lub jednoosobowo. Może w przyszłości będziecie rozszerzać działalność? Kto wie :)

Co ważne, nie dość, że otrzymujemy tutaj link dofollow, to dodatkowo możemy zamieścić opis działalności i dane teleadresowe. Poza profilem firmy można też zamieścić tutaj oferty dotyczące pojedynczych produktów (przydatne dla każdego producenta).

Pozyskiwanie linku z trade.gov.pl

Wchodzimy na trade.gov.pl, rejestrujemy się i aktywujemy nasze konto. Następnie logujemy się w portalu i uzupełniamy dane firmy. Później uzupełniamy nasz profil o m.in. logo, opis firmy, profil działalności i, co najważniejsze, link do naszej strony.

rejestracja na trade.gov.pl

Po zapisaniu danych mamy już pozyskany odnośnik. Oczywiście, można tutaj dodać też mnóstwo różnych parametrów, np. takich jak rynki zainteresowania, na które chcielibyśmy eksportować.

trade.gov.pl - odnośnik do strony firmowej poprzez wpisanie jej do bazy przedsiębiorstw

  • Można dodać treść opisującą działalność
  • Można dodać dokładną lokalizację
  • Można dodać dane teleadresowe
  • Można zamieścić profil firmy lub ofertę na pojedyncze produkty
  • Link - dofollow

Centralna baza ofert pracy - oferty.praca.gov.pl

Ten portal pozwoli Ci upiec dwie pieczenie na jednym ogniu. Do centralnej bazy ofert pracy swoje ogłoszenia może dodawać każdy przedsiębiorca. Jak się już pewnie domyślasz, w ofercie można tutaj dodać pełne dane wraz z adresem strony, który stanie się naszym backlinkiem. Co ważne, też będzie to link dofollow. Trzeba tylko pamiętać, że odnośnik zniknie on razem z wygaśnięciem ogłoszenia.

W każdym razie, jeśli szukasz pracownika, możesz wykorzystać ten portal do dodania swojego adresu strony. Jak to zrobić?

Zamieszczanie ogłoszenia na oferty.praca.gov.pl

Tutaj też nie ma żadnej większej filozofii. Zakładamy konto indywidualne, uzupełniamy dane, a następnie, z jego pomocą, zakładamy konto organizacji, uzupełniając przy tym adres www.

rejestracja baz ofert pracy

Mając już uzupełnione konto, wchodzimy ponownie na stronę główną, zjeżdżamy na dół i klikamy na “Dodaj ofertę pracy / stażu / praktyk”.

dodawanie ofert pracy

wybór zgłaszanej oferty pracy

Wybieramy właściwy wniosek, wypełniamy go i wysyłamy, podpisując profilem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym. Po zatwierdzeniu i opublikowaniu mamy nasz link. Będzie on widniał na stronie do momentu wygaśnięcia oferty. Przy okazji, zamieściliśmy też ofertę w urzędzie pracy, co może pomóc nam znaleźć pracownika.

link oferty pracy
Przykład linku na oferty.praca.gov.pl - w tym wypadku w ofercie pracy dla nauczyciela skrzypiec

oferty.praca.gov.pl - link do strony firmy w ofercie pracy

  • Można dodać dane teleadresowe
  • Można dodać lokalizację
  • Link - dofollow

Informacje świata e-biznesu - web.gov.pl (nieaktywna)

Pod adresem web.gov.pl znajdowała się dawniej strona informacyjna, z wiadomościami dla przedsiębiorców zajmujących się e-biznesem. Aktualnie jest ona nieaktywna, ale dawniej umożliwiała dodawania różnych rodzajów wydarzeń i danych firmy do katalogu strony. Było to świetne miejsce do linkowania, bo przecież każdy przedsiębiorca mógł zorganizować małe spotkanie np. z Klientami i umieścić link do swojej strony w treści opisującej wydarzenie.

Wszystkie wychodzące stąd odnośniki były co prawda nofollow, ale portal i tak był często wykorzystywany w celach SEO. W ramach dywersyfikacji i możliwości zamieszczenia swoich danych teleadresowych.

portal web.gov.pl
Przykład linku na oferty.praca.gov.pl - w tym wypadku w ofercie pracy dla nauczyciela skrzypiec
katalog web.gov.pl
Jeden z katalogów, w których można było publikować wpisy (i linki)

Aktualnie strona została przekształcona w parp.gov.pl i niestety, usunięto na niej możliwość rejestracji nowych użytkowników, a co za tym idzie, także dodawanie ręcznie wydarzeń. Zamieszczam ją tutaj jednak jako kolejny przykład pokazujący, że się da. Niewykluczone, że na pozyskanie linku z domeny rządowej istnieją też inne sposoby, trzeba ich tylko poszukać :)

Skąd bierze się “magia” linków zwrotnych ze stron .gov?

Wokół pozyskiwania linków zwrotnych ze stron rządowych narosło kilka mitów. Dwie skrajne (i zarazem najpopularniejsze) w tym temacie opinie głoszą z grubsza, że:

  1. Strony rządowe są bardzo wiarygodne w oczach Google, a sama domena .gov jest “promowana” w wynikach, ze względu na zaufanie do instytucji rządowych. Warto więc pozyskiwać takie linki.
  2. Backlinki z domen .gov nie wnoszą nic pozytywnego stronie docelowej, ponieważ są traktowane identycznie jak inne strony internetowe i nie ma sensu się na nich skupiać.

Jak myślisz, które stwierdzenie jest prawdziwe? Ciężko stwierdzić? Ja uważam, że i jedno, i drugie ma w sobie ziarno prawdy. Rozłóżmy to sobie na czynniki.

Najpierw spójrzmy na autorytet domeny. Strony rządowe cieszą się najczęściej sporą widocznością w Google. Nie wynika to jednak z żadnego “specjalnego traktowania”, a z ich jakości.

Z oczywistych względów na strony rządowe wchodzi dużo ludzi, mamy więc niemały ruch, popularność. Witryny .gov.pl posiadają też często mnóstwo linków zwrotnych z różnych źródeł - od stron innych instytucji, z social media, blogów czy portali informacyjnych. Dodatkowo za ich pośrednictwem publikowane są także różnego rodzaju statystyki czy raporty - czyli coś, co algorytmy Google lubią, unikalne, rozbudowane i wartościowe treści.

Ze względu na wszystkie te elementy faktem jest więc, że taka strona może posiadać dość duży autorytet w Google, ale nie jest to związane bezpośrednio z domeną. Gdyby zamiast .gov było .pl czy .com, byłby on identyczny.

Potwierdzali to kilkukrotnie pracownicy Google, stwierdzając w wywiadach, że linki ze stron rządowych (jak i same strony) nie są traktowane inaczej. Zresztą, jeśli chcesz przekonać się na własne oczy, wyszukaj w Google frazy takie jak “prezydent”, “prezydent RP” czy “prezydent Polski”. Oficjalna strona prezydenta ma domenę .pl, nie .gov.pl, a mimo to, jest na szczycie wyników, dzięki swojej jakości, linkom i rozbudowanym treściom.

No ale, idźmy dalej. Czy w takim wypadku linki ze stron rządowych są świetne i warto pozyskiwać je za wszelką cenę? Nie do końca. Głównie dlatego, że sam autorytet to jednak nie wszystko. Linkując ze strony gov.pl, pozyskujemy link z domeny, która nie będzie w żaden sposób dopasowana do naszej działalności. Moc takiego odnośnika nie będzie więc powalająca, może być wręcz słaba.

Reasumując więc: link to link. Strony .gov nie posiadają w oczach Google żadnej specjalnej “mocy”. Ich autorytet wynika z całej reszty czynników on- i off-site. Rodzaj treści nie pozwala jednak na dopasowanie tematyki, co podkopuje “pozycjonującą” wartość linku.

To co z tymi linkami? Pozyskiwać czy odpuścić?

Moim zdaniem, mimo wszystko warto pozyskać linki z domen gov.pl. Nawet biorąc pod uwagę to, że prawdopodobnie nie wpłynie on bezpośrednio na pozycje Twojej strony. Zawsze warto przecież rozbudować profil linków, a odnośniki z domen .gov sprawdzą się w tej roli idealnie.

Poza tym, kto wie, może akurat ten jeden odnośnik z CEIDG, Bazy ofert pracy czy Portalu Promocji Eksportu przeważy o wyprzedzeniu konkurencji? A może pozwoli na to w przyszłości, dlatego, że inni nie mają takich backlinków? Nie wiadomo, ale jeśli go nie pozyskasz, to na pewno też na tym nie skorzystasz :)

Oferty sprzedaży linków z domen .gov

Na koniec opowiem Ci jeszcze o ofertach sprzedaży linków z domen .gov i .edu, które można spotkać w wielu różnych miejscach i o tym, dlaczego nie warto tracić na nie pieniędzy (i czasu).

Jeśli zdarzy Ci się spotkać taką ofertę (możesz jej nawet teraz poszukać), przyjrzyj się jej dokładniej. Jestem przekonany, że zauważysz w tych linkach coś dziwnego. Wiesz, o czym mówię? Chodzi o to, że owszem, są to linki ze stron .gov, ale nie są to strony zarejestrowane w Polsce. A czy odnośnik z zagranicznych serwisów .gov będzie dla Ciebie dobry? Moim zdaniem ani trochę.

Google łatwo uzna takie linki za pozyskane nienaturalnie, najpewniej nie weźmie więc ich w ogóle pod uwagę. Zresztą, nie oszukujmy się: link przychodzący z Argentyny czy Chile do strony oferującej wywóz śmieci na terenie Szczebrzeszyna i okolic? To nie przekona nikogo. Tym bardziej nie nabiorą się na to współczesne roboty wyszukiwarki.

No i tak na marginesie: nie zapominajmy też o braku “wyjątkowości” takich linków ze względu na domenę (o czym pisałem wyżej). To czy strona będzie .gov, .edu, .org czy .pl nie ma większego znaczenia. Rządowa domena, sama w sobie, nie jest tutaj żadną wartością, za którą warto płacić.

Zamiast zakupu szemranych, niedopasowanych linków w wierze, że .gov ma jakąś magiczną moc, dużo lepszym pomysłem będzie więc przeznaczenie budżetu na linki powiązane tematycznie ze stroną. Takie, które będą wyglądać naturalnie i logicznie, np. pochodzące ze wpisów sponsorowanych.

Podsumowując

  1. W tej chwili, w Polsce, mamy kilka rządowych portali, które na różne sposoby pozwalają zamieścić linka do swojej strony.
  2. Pierwszym z nich jest strona CEIDG, na której możemy dopisać stronę firmową do naszego wpisu w bazie przedsiębiorców.
  3. Drugim portalem jest Baza usług rozwojowych, w której każdy przedsiębiorca może zamieszczać oferty usług szkoleniowych, kursów, mentoringu czy coachingu razem z linkiem.
  4. Nr 3 to Portal promocji eksportu, na którym wpisać może się również, każda firma, która chce wejść na rynki zagraniczne (nawet czysto hipotetycznie i w dalekiej przyszłości).
  5. Jest jeszcze Centralna baza ofert pracy, w której jako przedsiębiorca, możemy zamieścić ogłoszenie o pracę, razem z tymczasowym backlinkiem.
  6. Dawniej, na łatwe zamieszczanie linków pozwalał jeszcze portal web.gov.pl - aktualnie nieaktywny. Niewykluczone jednak, że możliwości jest więcej, trzeba ich tylko poszukać.
  7. Strony rządowe mają wysoki autorytet w Google, ale wynika on wyłącznie z ich treści, linków i optymalizacji. Żadne "specjalne traktowanie" domen gov. w wyszukiwarce nie istnieje.
  8. Pomimo wysokiego autorytetu strony z domeną gov.pl nie pozwolą Ci na dopasowanie tematyczne linku, przez co nie będzie on miał zbyt dużej wartości.
  9. Mimo to warto poświecić nieco czasu na pozyskanie takich odnośników, choćby dla rozbudowy profilu linków, co może dać Ci przewagę w przyszłości.
  10. Nie warto za to interesować się ofertami zakupu linków z domen gov., gdyż z reguły są to kompletnie niedopasowane odnośniki z zagranicznych serwisów, w dalszej perspektywie bezużyteczne dla SEO Twojej strony.

Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

Pozycjonowanie
Helpful Content Update - duża zmiana z opóźnionym zapłonem - SEO blog
Pozycjonowanie
Google Indexing API - testy i własna aplikacja - SEO blog
Pozycjonowanie
Dlaczego korzystamy tylko z własnych zaplecz? - SEO blog

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Zacznij darmowy miesiąc próbny.

Wypróbuj nas za darmo przez 30 dni.