Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #111 – nowa baza fraz SEMSTORM, awaria GSC i wycofany crawl limter

29-11-2023

SEO News #111 – nowa baza fraz SEMSTORM, awaria GSC i wycofany crawl limter

Widziałaś(eś) ostatnio nagły wzrost widoczności swojej strony? Najprawdopodobniej jest to efekt aktualizacji bazy fraz SEMSTORM.

SEO News #111 – nowa baza fraz SEMSTORM, awaria GSC i wycofany crawl limter - SEO blog

SEMSTORM śledzi teraz aż 34 miliony słów kluczowych (wcześniej było to 26 mln). Search Console miało serię awarii. Google wycofuje limiter częstotliwości indeksacji. Poza tym: wsparcie nowych typów Schema, update wytycznych dla testerów Google, Bard rozumie filmy, nadchodzi nowe Yahoo.

1. Aktualizacja bazy danych SEMSTORM

SEMSTORM, czyli jedna z najpopularniejszych polskich platform SEO/SEM, ma nową bazę słów kluczowych. Wcześniejsze 26 milionów monitorowanych fraz zostało rozszerzone, teraz narzędzie śledzi ich aż 34 miliony.

semstorm porównanie fraz
Źródło: semstorm.com/pl/blog/news/nowosci-na-10-urodziny-semstorm-przeglad-listopadowych-zmian

Pomiędzy nową a starą bazą danych można się przełączać:

nowa i stara baza semstorm
Źródło: semstorm.com/pl/blog/news/nowosci-na-10-urodziny-semstorm-przeglad-listopadowych-zmian

Nowa baza jest jednak ustawiona domyślnie, więc jeśli korzystasz z SEMSTORMA lub jego API, to na 99% zobaczysz na swoim wykresie nagły wzrost widoczności.

widoczność po aktualizacji bazy fraz

Wzrost ten wynika tylko i wyłącznie z rozszerzenia bazy monitorowanych fraz i nie ma związku z efektami pozycjonowania. Strona była już na nie widoczna wcześniej, po prostu narzędzie tego „nie wiedziało”.

Aktualizacja 29.11.2023: na wykresach generowanych przy nowej bazie fraz SEMSTORM dodał czerwoną linię odznaczającą moment, w którym doszło do aktualizacji. Całość nie pozostawia więc już wątpliwości.

nowe oznaczenie wykresu semstorm

Więcej szczegółów i kolejne nowości w narzędziu znajdziesz w artykule na blogu SEMSTORM: Nowości na 10. urodziny SEMSTORM.

Przy okazji polecam też część SEO Samodzielnych o tym czym jest i jak działa widoczność strony w Google.

A o samych wykresach i ich nieścisłościach (we wszystkich narzędziach) przeczytasz w artykule Grześka: Dlaczego przestałem ufać wykresom widoczności?.

2. Awaria Search Console

W tym newsie miałem napisać tylko, że 27 listopada Search Console było niedostępne dla większości użytkowników pomiędzy 14 a 15 naszego czasu.

Muszę jednak napisać, że problem najwidoczniej nie został w pełni rozwiązany. W dniu powstawania tego wpisu (28.11.2023) GSC znowu nie działa. Z tego co widzę na Twitterze, głównie w Europie.

błąd GSC

Strona GSC jest dostępna, ale zwraca błąd serwera, gdy tylko wybierzemy usługę. Jeśli ufać tweetom, to błąd ten nie występuje wszędzie, ale awaria ma dużą skalę.

Aktualizacja: U nas, w Top Online, GSC nie działało w żadnej z usług od 10 do około 13:30. Teraz wygląda na to, że wszystko wróciło do normy. Na razie nie ma jednak w tej sprawie żadnego oficjalnego komunikatu.

3. Narzędzie do kontroli crawl rate zostanie wycofane

Google ogłasza na swoim blogu wycofanie crawl rate limitera. Data wyłączenia narzędzia to 8 stycznia 2024 roku.

Powód takiej decyzji? Google mówi, że rozwój procesu crawlowania rozwinął się na tyle, że narzędzie przestało być już potrzebne.

crawl rate limiter

Narzędzie to służy do ograniczania częstotliwości wizyt robotów Google na stronie – gdy ta spowalnia serwer.

Obecnie jednak w przypadku przeciążania serwera przez crawlowanie, Googlebot robi to automatycznie. Gdy tylko wykryje wzrastający czas odpowiedzi na zapytania. Zmiana ustawienia w crawl limiterze zostaje z kolei zastosowana dopiero po ponad dobie.

Razem z usunięciem narzędzia Google ma obniżyć też minimalną częstotliwość skanowania stron. Po to, by po usunięciu narzędzia Googlebot był w stanie przestrzegać ograniczeń ustawionych obecnie w crawl limiterze w niektórych usługach.

4. Nowe oznaczenia danych strukturalnych – fora i strony profilowe

Wyszukiwarka wspiera dwa nowe typy danych strukturalnych: dane strony profilu (ProfilePage) i dane forum dyskusyjnego (DiscussionForumPosting).

Znaczniki ProfilePage przeznaczone są dla podstron skupionych na jednej osobie lub organizacji powiązanej z cała witryną.

Na przykład dla stron profili na forach czy w social mediach, ale i na podstronach „O mnie”, czy na podstronach pracowników w sekcjach typu „Nasz zespół”.

Znaczniki DiscussionForumPosting mają służyć z kolei do opisywania postów użytkowników, ale tylko na stronach typu forum. Mamy je stosować tam, gdzie nie ma treści stworzonej przez jednego autora, a jest tylko dyskusja użytkowników.

wsparcie nowych danych schema
Źródło: developers.google.com/search/blog/2023/11/discussion-and-profile-markup?hl=pl

Nowo wspierane dane strukturalne będą wykorzystywane przez Google w funkcjach wyników oraz przeznaczonych im raportach w sekcji Ulepszeń w GSC.

Informacja o wsparciu dla nowych typów danych strukturalnych pojawiła się na blogu Google Search Central.

5. Aktualizacja wytycznych testerów jakości wyszukiwania

Google zaktualizowało swoje wytyczne dla testerów jakości wyszukiwania. Co się zmieniło?

Uproszczone zostały definicje dla poszczególnych poziomów skali oceniającej spełnienie potrzeb przez stronę. Zaktualizowano i rozbudowano przykłady, w tym o nowe formaty treści. Rozbudowane zostały też zalecenie do oceny for i stron dyskusji.

search quality raters update
Źródło: developers.google.com/search/blog/2023/11/search-quality-rater-guidelines-update

Google mówi, że żadna z powyższych zmian nie zawiera w sobie ważnych czy fundamentalnych zmian w zaleceniach dla deweloperów.

changelog wytycznych dla raterow
Podsumowanie zmian w najnowszej wersji wytycznych (Źródło: Quality Rater Guidelines – str. 168)

Poprzednia większa zmiana w wytycznych dla testerów miała miejsce w grudniu 2022 (SEO News #62).

Dokument, o którym mowa, w aktualnej wersji znajdziesz tutaj.

6. Bard rozumie filmy z YouTube

Bard potrafi odpowiadać na pytania o treść znalezionych przez niego filmów na YouTube. Niestety, funkcja działa w ramach Bard Extensions (SEO News #102), więc na razie nie jest dostępna w Polsce.

Na ten moment działa to tak: najpierw zadajemy pytanie Bardowi, np. dotyczące znalezienia jakiegoś przepisu w formie filmiku na YouTube. Następnie Bard zwraca kilka propozycji, a wtedy my możemy wtedy zapytać o jakieś informacje dot. wylistowanych filmów.

bard rozumie filmy na yt
Źródło: mspoweruser.com/youtube-bard-extension-understand-videos-better/

W notce na temat aktualizacji Google napisało, że są to dopiero pierwsze kroki w rozwoju umiejętności rozumienia filmów przez Barda.

7. Nowe Yahoo już początkiem 2024

W lutym tego roku zamieściłem w SEO News #69 krótką notkę na temat tego, że Yahoo zamierza najprawdopodobniej wrócić na rynek wyszukiwania. Później słuch o sprawie w zasadzie zaginął, aż do teraz.

W trakcie Q&A na SMX Next Brian Provost, wiceprezes i manager generalny wyszukiwarki Yahoo zdradził, że nowe Yahoo ujrzy światło dzienne w „bardzo wczesnych dniach 2024 roku”.

yahoo wraca
Źródło: twitter.com/YahooSearch/status/1724900337474212244

8. Kiedy koniec November Core i Reviews Update?

Jak pamiętasz (bądź nie), cały czas, już od ponad trzech tygodni, trwają dwie aktualizacje Google: November 2023 Core Update i November 2023 Reviews Update.

status dashboard
Źródło: status.search.google.com/products/rGHU1u87FJnkP6W2GwMi/history

Nie pisałem o nich w ostatnim tygodniu, bo od 15 listopada zmienność wyników jest już stabilna. Że coś się nadal dzieje widać dopiero gdy przyjrzymy się poszczególnym krajom.

zmienność semrush
Źródło: semrush.com/sensor/
zmienność rankingu advanced web
Źródło: advancedwebranking.com/free-seo-tools/google-algorithm-changes

A kiedy możemy się spodziewać zakończenia? Nie wiadomo! Nawet John Mueller pisał ostatnio na Mastodonie, że nie ma żadnej szacunkowej daty, którą mógłby się podzielić.


Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc

Społeczność

SEO Samodzielni

Narzędzia tworzone są z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 01-04-2024
Eksploracja kohort w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 26-02-2024
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 29-01-2024
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO blog