Asystent Google straci ponad 20 funkcji i zniknie z aplikacji wyszukiwarki. GPT Store jest już dostępny. Glenn Gabe pokazuje, jak wykorzystać data-nosnippet do kontrolowania meta description. Poza tym: funkcja instrukcji znowu znika z wyników, zmiany w dokumentacji Schema, GPT-4 vs API Google Cloud i wycofane narzędzia.
1. Asystent Google straci ponad 20 funkcji
Google ogłasza na swoim blogu spore zmiany w Asystencie. Wycofane zostanie z niego ponad 20 funkcji, w tym głosowe wysyłanie maili czy głosowe zarządzanie wydarzeniami w kalendarzu. Zniknie także dostęp do Asystenta z aplikacji wyszukiwarki.
W apce Google ikonka przy mikrofonie na pasku wyszukiwania będzie teraz uruchamiać wyszukiwanie głosowe, a nie Asystenta. Niezależnie od tego, co powiemy, dostaniemy po prostu stronę wyników wyszukiwania. Wywołanie aplikacji asystenta nadal będzie możliwe jednak poprzez komendę głosową „Ok Google”.
Skąd taka decyzja? Najprawdopodobniej jest to zwrot ku integracji Asystenta z Bardem, albo i całkowitego zastąpienia nim obecnej aplikacji. W grę wchodzą też zapewne integracje z SGE – stąd odłączenie Asystenta od aplikacji wyszukiwarki.
Jak się nad tym zastanowić, SGE najlepiej sprawdziłoby się właśnie w wyszukiwaniu głosowym, które ma odczytać odpowiedź na pytanie, a nie przedstawić listę stron.
Podobno zmiana ta pociągnęła za sobą zwolnienia. Semafor.com mówi o kilkuset osobach zaangażowanych w rozwój dotychczasowego Asystenta Google i „podobnej liczbie w innych zespołach”, co miał potwierdzić rzecznik Google.
Dla zainteresowanych pełna lista funkcji usuwanych z Asystenta Google jest dostępna na Search Engine Land.
2. GPT Store już jest
Tak jak zapowiadałem w zeszłym tygodniu, GPT Store jest już dostępny. Może z niego skorzystać, każdy, kto ma wykupiony dostęp do ChatGPT Plus.
Wygląda to tak:
Jest wyszukiwarka, są kategorie, są też wyróżnieni asystenci. Jeśli masz dostęp, to polecam potestować, bo naprawdę, da się znaleźć niezłe patenty :)
Więcej o GPTs i publikowaniu swoich kreacji w GPT Store przeczytasz w artykule Brajana na naszym blogu.
Od razu ostudzę jednak zapał tych, którzy dali się złapać GPTs-ową gorączkę złota: OpenAI na razie nie pozwala zarabiać na GPT Store. Szczegóły mamy poznać jeszcze w pierwszym kwartale 2024, ale na początek zarabianie na GPTs i tak będzie dostępne tylko w Stanach.
Polecam też nowość na naszej stronie: GPTs czyli lista asystentów SEO społeczności. Zbieramy tam GPTs wspierające pozycjonowanie stron.
3. Data-nosnippet jako blokada niechcianego description w wynikach
Glenn Gabe opublikował na swoim blogu ciekawy case wykorzystania meta tagu data-nosnippet do… zmiany opisu strony wyświetlanego w wynikach.
Chodzi o sytuację, w której Google wykorzystuje w wynikach opis inny niż byśmy chcieli – a optymalizacja samego meta description nie pomaga. Wtedy rozwiązaniem (jeśli bardzo nam na tym zależy) może być właśnie zastosowanie data-nosnippet na elemencie, z którego korzysta Google.
Na potrzeby wpisu Glenn przetestował taki zabieg. Na początek znalazł w wynikach swojej strony opis wygenerowany z treści, a nie meta description:
Na wykorzystanym w wynikach akapicie ustawił wspomniany atrybut zgodnie z zaleceniami Google:
A potem podstronę zgłosił do ponownego zindeksowania w GSC.
Parę godzin później Googlebot odwiedził stronę, a wynikach (mobile i desktop) zawitał nowy opis:
Proste i skuteczne, szczególnie jeśli ma się problem z opisem czy tytułem snippetu na jakichś istotnych biznesowo podstronach.
Dużym plusem jest też to, że data-nosnippet nie wyłącza treści z rankingu, a tylko z wykorzystania jej we fragmentach wyników. Można więc stosować go bez żadnych obaw o widoczność czy pozycję.
Oczywiste, jak się już o tym pomyśli, bo nosnippet właśnie tak ma działać (blokować Google przed wykorzystaniem danego fragmentu w wynikach), ale szczerze: kto z Was tak już robił? Myślę, że dużej grupy bym nie uzbierał :D
Dokumentacja nosnippet jest dostępna tutaj: Specyfikacje tagu meta Robots, data-nosnippet i X-Robots-Tag.
Polecam też zerknąć do wpisu Glenna, bo poza samym eksperymentem wymienia on tam ważne wskazówki co do korzystania z tego atrybutu: How to use data-nosnippet to block specific content from being used in a Google search snippet [Experiment].
4. Snippet HowTo znowu znika z wyników
W zeszłym tygodniu (SEO News #117) pisałem o tym z wyników wypadła ponownie funkcja FAQ. W tym mam newsa o tym, że po raz kolejny znika też funkcja Instrukcji (HowTo).
RankRanger wskazuje, że Instrukcje zniknęły z polskich wyników 8 stycznia, dzień po wycofaniu funkcji FAQ.
O zmianach w tym rozszerzeniu pierwszy raz usłyszeliśmy w sierpniu 2023 (SEO News #96 – mniej rich snippets).
Najpierw HowTo miało zniknąć z wyników mobilnych. We wrześniu (SEO News #101) Google zmieniło zdanie i ogłosiło wycofanie go ze wszystkich urządzeń. Wtedy funkcja faktycznie została wyłączona.
Mimo to, ku zaskoczeniu SEO-wców, w grudniu (SEO News #113) wyszukiwarka znowu zaczęła ją wyświetlać. No i wyświetlała aż do teraz.
Czy tym razem to już koniec? Dobre pytanie.
5. GPT-4 vs API Google Cloud
Dla wielu pewnie będzie to oczywiste, ale dla osób, które nie miały styczności z automatyzacjami i różnymi API „przed GPT” myślę, że może zaskoczyć.
Na Search Engine Land pojawił się ciekawy wpis z porównaniem GPT-4 i API dostępnych w Google Cloud w różnych zastosowaniach dotyczących SEO. Jak widać w tabelce podsumowującej poniżej, GPT-4 wcale nie króluje w każdej kategorii.
Wyspecjalizowane modele dostępne poprzez API w ramach Google Cloud wygrywają między innymi w zadaniach dotyczących rozumienia treści i jej klasyfikacji. Pozwalają też na przetwarzanie tekstu na mowę i transkrypcję audio/wideo – której nie oferuje GPT.
GPT-4 wygrywa jednak we wszelkim przetwarzaniu tekstu na tekst i klastrowaniu tekstu (chodzi o np. grupowanie fraz), czego nie oferują rozwiązania Google Cloud. No i tak na marginesie: na pewno wygrywa progiem wejścia, bo poprzez ChatGPT czy Playground platformy skorzysta z nich każdy, kto potrafi założyć konto na stronie.
W każdym razie wniosek jest jeden: jeśli myślisz o automatyzacjach i wykorzystaniu AI w SEO, rozejrzyj się, bo GPT to tylko wierzchołek góry lodowej.
Po szczegóły testów, czyli konkretne info: co, jak i w jakim API Google Cloud było sprawdzane w poszczególnych kategoriach oraz szczegółowe wnioski odsyłam do pełnej treści testu: GPT-4 vs. Google Cloud: Performance comparison on 9 SEO tasks.
6. Pingowanie sitemap i narzędzie do kontroli crawl-rate wyłączone
Wracam do dwóch wyłączeń, które Google ogłaszało jakiś czas temu, a które właśnie doszły do skutku.
Pierwszym jest wyłączenie endpointu przyjmującego zgłoszenia map witryn poprzez polecenie ping. Google zapowiedziało wycofanie tego rozwiązania początkiem lipca (SEO News #90 – zmiany zgłaszania Sitemap).
Drugim natomiast: wyłączenie narzędzia do kontroli crawl rate, zapowiedziane w listopadzie 2023 (SEO News #111).
Adres do zgłaszania witryn zwraca teraz kod 404 i informację o wycofaniu funkcji:
Narzędzie do kontroli crawl rate zostało z kolei przekierowane na wpis blogowy mówiący o jego wyłączeniu.
7. Google rekomenduje stosowanie hasztagu dla odniesień @id w danych strukturalnych
Na koniec zostawiam newsa dla technicznych: Google zaktualizowało dokumentację danych strukturalnych i rekomenduje w niej teraz używanie hasztagów w elementach „@id”
Google zaktualizowało wszystkie przykłady zawierające odwołania @id, ale nie oznacza to, że musimy zmieniać obecne wdrożenia.
Update nie zmienia interpretacji kodu przez wyszukiwarkę – ma tylko uspójnić rekomendacje Google z dokumentacją Schema.org. Kolejne wdrożenia warto więc uzupełnić o hasztagi, ale te już obecne nadal będą działać tak samo i nie trzeba ich modyfikować.