Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / SEO News / SEO News #164 – update GMF, nowa opcja w Mapach Google, Chrome Site Engagement

04-12-2024

SEO News #164 – update GMF, nowa opcja w Mapach Google, Chrome Site Engagement

Nowe wytyczne w dokumentacji GMF dla sklepów sprzedających wyroby +18

SEO News #164 – update GMF, nowa opcja w Mapach Google, Chrome Site Engagement - SEO blog

Od teraz musisz mieć sklep stacjonarny, jeśli chcesz sprzedawać produkty dla odbiorców powyżej określonego wieku – czyli update dokumentacji GMF. Zgłaszanie podejrzanych biznesów w Google Maps. Raport najczęściej odwiedzanych stron w przeglądarce Chrome. Poza tym: drobna zmiana w dokumentacji robotów indeksujących, brak reklam w ChatGPT oraz rekomendacje w GSC.

1. Aktualizacja dokumentacji Google Moja Firma

Ostatni update wytycznych dotyczących profili Google Moja Firma może poważnie zaszkodzić biznesom, które sprzedają tzw. age-restricted products – czyli wyroby, których nabycie wymaga ukończenia określonego minimalnego wieku. O co się rozchodzi?

W dokumentacji GMF pojawił się taki oto zapis:

„Przedsiębiorstwa związane z produktami lub usługami, które wymagają od klienta osiągnięcia określonego minimalnego wieku, jak np. sprzedaż alkoholu, marihuany lub broni, nie mogą być traktowane jako przedsiębiorstwa świadczące usługi na określonym obszarze bez lokalu użytkowego.”

Takie firmy muszą zatem posiadać sklep stacjonarny, jeśli chcą być kwalifikowane jako biznesy działające lokalnie – i jeśli chcą zachować swoje wizytówki GMF.

Zmiany w dokumentacji GMF

Jeden z użytkowników platformy X zwrócił uwagę na ciekawą kwestię – w nowych wytycznych pada określenie „przedsiębiorstwa powiązane z (...)”, a nie „przedsiębiorstwa sprzedające (...)”. Każe to podejrzewać, że zakres zmian będzie mocno rozszerzony i obejmie większą liczbę firm.

Druga rzecz: co z papierosami, e-papierosami i ogólnie wyrobami tytoniowymi? W dokumentacji nie są one wyszczególnione, ale wydaje się dość oczywiste, że te produkty także będą objęte nowymi zasadami.

Zobacz też inne newsy o zmianach w profilach GMF, o których pisałem wcześniej: menu restauracyjne ze zdjęcia, automatyczne wyświetlanie postów z SM, masowe blokady kont.

2. Nowy raport w Mapach Google

Masz podejrzenia, że określona firma działa niezbyt etycznie w zakresie pozyskiwania opinii? Od teraz możesz ją zgłosić, korzystając z nowego formularza w Google Maps.

Formularz zatytułowany „Zgłoś postępowanie danej firmy” umożliwia podanie adresu strony, co do której masz podejrzenia, że:

  • zapewnia korzyści w zamian za pozostawienie opinii;
  • w jakiś sposób naciska na klientów, by ci zamieścili swoją opinię/recenzję.
Formularz zgłoś postępowanie danej firmy

Wierzę w dobrą wolę Google, które chce ukrócić takie praktyki. Z drugiej strony, widzę też potencjał na bezpodstawne atakowanie konkurentów. Jak wyjdzie w praniu? Warto poczekać na feedback ze strony użytkowników.

3. Chrome pozwala sprawdzić, jakie strony odwiedzasz najczęściej

Usługa o nazwie “Chrome site engagement” umożliwia podejrzenie listy witryn internetowych, które regularnie odwiedzasz i z którymi najczęściej wchodzisz w interakcję, np. poprzez kliknięcia, pisanie na stronie czy oglądanie multimediów.

Jak z niej skorzystać? Wystarczy zajrzeć pod ten adres: chrome://site-engagement/ (ja akurat na co dzień korzystam z przeglądarki Brave, więc na początku adresu wpisuję “brave”).

Adres pod którym można sprawdzić funkcje Site Engagement w przeglądarce Brave

Funkcja wyświetla adresy URL stron, wyniki bazowe, bonusowe i całkowite.

Podstawowym sygnałem, na podstawie którego sortowane są wyniki, jest ilość czasu spędzonego w witrynie – choć jak mówi Google, inne czynniki (jak np. to, czy strona jest dodana do ekranu tytułowego) także są brane pod uwagę.

Zrzut ekranu z narzędzia Chrome Site Engagement

Narzędzie generalnie nie jest nowe – jego pierwsza wersja pojawiła się już w 2016 roku.

Warto zaznaczyć, że nie jest jasne, czy Google wykorzystuje te dane w kontekście sygnałów rankingowych, czy jest to traktowane tylko jako ciekawostka.

Sprawdz oferte

4. Niewielkie zmiany w dokumentacji dot. crawlerów

Google wrzuciło drobny update do dokumentacji „Omówienie robotów i modułów pobierania Google” (Overview of Google crawlers and fetchers).

Pojawiła się informacja, że crawlery Google będą wybierać protokoły HTTP/1.1 oraz HTTP/2, by zapewnić najlepszą wydajność indeksowania. Możliwe będzie także przełączanie protokołów między sesjami.

Zmiany w dokumentacji o indeksowaniu

Google zaczęło indeksować strony przy użyciu protokołu HTTP/2 w 2020 r. Rok później przy jego pomocy skanowano już ok. połowę witryn w sieci. Nie daje on jednak żadnych korzyści pod kątem pozycjonowania – nie można też w żaden sposób zmusić Google, by indeksowało stronę przez HTTP/2.

Zmiana jest na tyle niewielka, że Google nie uwzględniło jej nawet w swoich najnowszych aktualizacjach dokumentacji.

5. W ChatGPT na razie nie będzie reklam

Zła wiadomość dla reklamodawców, dobra (?) dla zwykłych użytkowników – w najbliższej przyszłości w ChatGPT nie zobaczymy materiałów reklamowych ani sponsorowanych.

Takie stanowisko przedstawiła dyrektor finansowa OpenAI – Sarah Friar.

W „najbliższym czasie” nie oznacza „nigdy”, co wypada podkreślić. Firma nie odcina się całkowicie od możliwości wdrożenia reklam, ale jak na razie ich model biznesowy przynosi świetne efekty – na tyle dobre, że treści reklamowe nie są potrzebne na już.

Sam Altman, dyrektor OpenAI, w podcaście Lexa Fridmana niezbyt pochlebnie wypowiadał się o reklamach, twierdząc, że są „chwilowe”. Podkreślił też, że ceni sobie fakt, że odpowiedzi generowane przez GPT są wolne od wpływu reklamodawców.

Wywiad Sama Altmana
Źródło

W innym wywiadzie udzielonym na Uniwersytecie Harvarda Altman nazwał reklamy ostatnią deską ratunku dla jego firmy.

„Nie twierdzę, że OpenAI nigdy nie rozważyłoby reklam, ale generalnie ich nie lubię i myślę, że połączenie reklamy + AI  jest dla mnie wyjątkowo niepokojące.”

Ten wywiad możesz sprawdzić tutaj.

Zobacz też inne newsy powiązane z tym tematem: premiera ChatGPT Search, powiązania ChatGPT z Bingiem.

6. Rekomendacje w GSC w końcu działają

Funkcja “Rekomendacji” w GSC, o której pisałem w SEO News #147, jest już w pełni wdrożona. Opcja uruchomiona jako eksperymentalna w sierpniu tego roku powinna być widoczna dla wszystkich użytkowników.

Powinna – bo nadal nie wszyscy mogą z niej korzystać. Jeśli bowiem Google stwierdzi, że nie ma dla Twojej strony żadnych zaleceń, funkcja nie będzie widoczna na koncie.

Dla przypomnienia: Rekomendacje pozwalają sprawdzić, co wg Google warto poprawić w kwestii optymalizacji witryny, by ta zajmowała wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

Rekomendacje w Google Search Console
Źródło

Rekomendacje zbierane są na podstawie danych dostępnych w Search Console, ale zaprezentowanych w możliwie jak najprostszy i czytelny sposób – właśnie jako wskazówki optymalizacyjne.

Funkcja dostępna jest w sekcji Przegląd w GSC. Więcej informacji znajdziecie na oficjalnej stronie pomocy Google.

Naprodukowaliśmy się nie lada. A czy szczena opada? (D)oceń nas!

Aktualna ocena:

5 / 5

Liczba ocen: 3

Twoja ocena:

Społeczność

SEO Samodzielni

Wszystkie treści tworzymy z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc