Rozpoczęła się piąta aktualizacja z serii Product Review Updates. Wcześniejszy September Core Update nadal jednak trwa. Pojawił się nowy Googlebot (w dokumentacji wyszukiwarki), a z Search Console zniknęło ostatecznie Kierowanie międzynarodowe. Poza tym: nowa funkcja “wyniki o Tobie”, “problemy z jakością” wg. Johna Muellera i zamykanie stron na czas urlopu.
1. September 2022 Product Review Update
20 września 2022 rozpoczęło się wdrażanie piątej już aktualizacji algorytmu dotyczącej recenzji produktów i treści o produktach. Pełna nazwa pakietu zmian to tym razem “September 2022 Product Review Update”. Dla przypomnienia: aktualizacja ta była zapowiadana już w sierpniu (SEO News #45).
Parę szybkich faktów dotyczących tej aktualizacji:
- jest to kolejne dostrojenie czynników rankingowych wprowadzonych przez wcześniejsze PRU,
- aktualizacja dotyczy wyłącznie wyników w języku angielskim,
- wdrożenie ma potrwać około 2 tygodni (standardowo),
- ogólne wytyczne dla stron związane z tą aktualizacją są dostępne tutaj.
Poniżej zamieszczamy wykres zmienności wyników w Stanach od początku wdrożenia. Jak widać, na razie zmiany związane z PRU nie są ogromne, ale bez wątpienia aktualizacja wpłynęła na ranking.
Co warto odnotować, Tweety SEO-wców zza oceanu wskazują, że nie jest to (póki co) aktualizacja wysoce rozproszona. Na ogólną średnią zmienność składać mają się głównie znaczne spadki i wzrosty indywidualnych serwisów. We wszystkich tych wahaniach brak jednak wspólnego mianownika - nic nie wskazuje na konkretne obszary zmian.
O wcześniejszym, czwartym Product Review Update przeczytacie w SEO News #42.
2. September Core Update nadal we wdrożeniu
W momencie, w którym powstaje ten tekst September Core Update nadal oficjalnie trwa. Przez niemal tydzień (od 20 września) mamy więc do czynienia z jednoczesnym wdrażaniem dwóch większych aktualizacji algorytmów wyszukiwarki. Sytuacja dość dziwna, szczególnie w obliczu ostatniej deklaracji Google mówiącej o robieniu “wszystkiego, co możliwe”, by rozdzielać między sobą update’y.
Tweety, które widzicie powyżej, to właściwie jedyne odniesienie się Google do równoległych aktualizacji. Znalazły się one w wątku ogłaszającym Product Review Update. Wg. Twittera Search Central, wrześniowy Core Update był “w większości zakończony” już w momencie ogłoszenia PRU.
Co do identyfikowania pochodzenia zmian w rankingach serwisów, Google zaleca podejście bez nadmiernego rozmyślania. “Jeśli widzisz zmianę, a publikujesz recenzje produktów, to prawdopodobnie jest to PRU. Jeśli nie, to może to być Core Update”.
Co do samego przebiegu naszego wrześniowego Core Update… Wszystko wskazuje na to, że aktualizacja ta rzeczywiście jest już od tygodnia praktycznie zakończona.
Przez ostatnie dni niemal nie było już głosów o nagłych zmianach. Koniec końców wszyscy w miarę zgodnie twierdzą także, że tym razem (w porównaniu z Core Update z maja) efekty były znacznie mniejsze. To zresztą nie tylko popularna opinia, bo stanowisko to potwierdzają też wykresy takie jak ten powyższy, porównujące zmienność obu aktualizacji.
(Aktualizacja) September Product Review i Core Update zakończone!
Gdyby zaskoczeń było mało - mamy jeszcze jedno. Dzisiaj nad ranem, czyli późnym wieczorem 26 września w Kalifornii (GMT-7) zakończyło się wdrażanie obu (!) aktualizacji. September Core update został więc zakończony po dokładnie dwóch tygodniach wdrożenia. September Product Review Update - po tygodniu.
Jedyną oficjalną informacją o zakończeniu wdrożeń są wpisy na stronie pomocy, które widzicie powyżej - można więc powiedzieć, że Google zamknęło sprawę po cichu. Ze zdziwienia zerknęliśmy jeszcze w narzędzia monitorujące wyniki wyszukiwania. Na przestrzeni 26 i 27 września wykazują one najniższą jak dotąd zmienność w tym miesiącu.
3. Nowy Googlebot?
W dokumentacji wyszukiwarki Google pojawił się w tym tygodniu nowy Googlebot: Google Site Verifier. Według ostrzeżenia obecnego na stronie pomocy bot ten ignoruje kompletnie dyrektywy określone w pliku robots.txt. Jego “User-agent” to Google-Site-Verification.
Macie wrażenie, że widzieliście już tego bota? Jeśli tak, to gratulujemy czujności, bo nie jest to wrażenie złudne. Robot ten zwiedza nasze strony od dość dawna, sprawdzają w nich tagi oraz pliki weryfikacyjne Google Search Console. Z jakiegoś bliżej nieznanego powodu dotychczas nie znajdował się jednak w dokumentacji, co zostało właśnie uzupełnione.
Więcej o Googlebocie i innych, często złośliwych internetowych “pająkach” dowiesz się z naszego kursu SEO: Roboty internetowe - rodzaje i jak je blokować.
4. Kierowanie międzynarodowe zniknęło z GSC
Google systematycznie porządkuje zakładkę “Starsze narzędzia i raporty” w Search Console. Wiosną tego roku zniknęło z niej narzędzie “Parametry w URL-ach” (SEO News #25), później przeniesiono funkcję “Wiadomości” (SEO News #36), a teraz usunięte zostało Kierowanie międzynarodowe. Zostaje więc w niej tylko Web Tools (ciekawe na jak długo…).
Wycofanie funkcji kierowania międzynarodowego zapowiadaliśmy w SEO News #46. Teraz informujemy tylko, o tym, że narzędzie zostało usunięte. Dla przypomnienia: rozwiązanie to nie jest już potrzebne: ani dla właścicieli stron, ani dla Google. Wyszukiwarka ma już doskonale i w pełni autonomicznie radzić sobie z rozpoznaniem kraju docelowego serwisu.
5. Co Google uznaje za problem z jakością strony?
To oczywiście parafraza znacznie dłuższych wypowiedzi i pytań pośrednich, ale mniej więcej właśnie o to zapytany został ostatnio na Twitterze John Mueller. Wątek zaczął się tym, czy błędy techniczne w SEO są dla Google problemami z jakością strony, czy może są to jednak pojęcia odrębne.
Odpowiedź nie jest jednoznaczna. Generalnie jednak John stara się wskazać, że problemy z jakością to rzeczy, które użytkownik uznałby za problematyczne: np. niedziałające podstrony czy funkcje. Błędy techniczne to z kolei elementy nieprawidłowe czysto technicznie, ale raczej niezauważalne przez użytkownika. Oba pojęcia mogą więc na siebie zachodzić.
Błąd techniczny może prowadzić do powstania problemu z jakością (np. wolna strona, czy niedziałająca funkcja), ale wcale nie musi (np. użytkownik nie zauważy raczej błędnego linku kanonicznego). Analogicznie: sam problem z jakością nie musi też wynikać z błędu technicznego (np. kiepska, spamowa treść na świetnie działającej i zoptymalizowanej technicznie stronie).
6. Wyniki o Tobie - nowa beta funkcja w Google
W kwietniu tego roku Google udostępniło możliwość zgłoszenia prośby o usunięcie z wyników wyszukiwania podstron zawierających dane osobowe lub inne informacje tworzące ryzyko kradzieży tożsamości, wyłudzeń czy innych zagrożeń (SEO News #29 - Google vs dane osobowe). Teraz opcje te zostały umieszczone w nowej testowej funkcji konta Google.
Nowa testowa funkcja została wbudowana w aplikację mobilną Google. Jej działanie ma być banalnie proste: przy wynikach pojawią się ikonki “menu”, z którego będzie można wybrać właśnie zgłoszenie prośby o usunięcie. Wysłane zgłoszenia i ich statusy będą z kolei wyświetlane w nowej zakładce pokazanej na screenshocie - w opcjach konta Google.
7. Jak zamknąć stronę internetową na czas urlopu?
Może wydawać się to zabawne, ale naprawdę, istnieją serwisy internetowe, które, niczym małe stacjonarne sklepiki, są “zamykane” przez właścicieli na czas urlopu czy świąt. Takie zjawisko ma być szczególnie częste w kulturze żydowskiej - wśród właścicieli stron i sklepów poważnie traktujących swoją religię. Tak czy inaczej, z potrzeby narodziło się pytanie: jak zrobić to tak, żeby nie stracić prowadząc pozycjonowanie?
Poradą w temacie służy John Mueller. Jak się okazuje, Google ma na takie sytuacje “tymczasowego zawieszenia działalności” dedykowaną stronę pomocy z wytycznymi. Sam John wskazał jednak, że serwis, który “zamykamy” na chwilę powinien zwracać kod 503 - Service Unavailable, gdyż ten sugeruje robotom wrócenie do strony po jakimś czasie.
Status ten nie powinien być jednak zwracany dłużej niż dobę, gdyż po tym czasie Google może wyrzucić serwis z indeksu. Kodu 503 nie powinien zwracać też nigdy plik robots, bo wówczas Googleboty mogą uznać, że robots.txt blokuje cały serwis.
Jak pisze John: jeśli strona chce “zamknąć się” na więcej niż jeden dzień, to zawsze będzie to się wiązać z negatywnymi efektami, najpewniej utratą widoczności na frazy. Niezależnie od tego, co zrobimy i jakie kody odpowiedzi będzie zwracać serwer.
Najlepszym rozwiązaniem zdaje się więc być niezdejmowanie wbrew wszystkiemu na chwilę całej strony z internetu, a po prostu umieszczenie stosowną notki o świętach czy urlopie.
Dla zainteresowanych zostawiamy link do wspomnianej strony pomocy: Temporarily Pause Or Disable Website