Od początku pracy nad tworzeniem nowego sklepu internetowego do ruszenia sprzedaży mija zazwyczaj dość sporo czasu. Czy warto więc myśleć o SEO i inwestować w pozycjonowanie od samego początku? No i jeśli już, to jak to zrobić i na czym się skupić?
Czy warto myśleć o SEO przy zakładaniu sklepu?
Jak najbardziej! - takie jest przynajmniej moje zdanie. Ale spokojnie, to nie jest pusta opinia. Mam na jej poparcie parę solidnych argumentów i uprzedzając obiekcje, nie piszę też tak, tylko dlatego, że Top Online zajmuje się głównie SEO, a w szczególności SEO e-commerce.
Aby zadbać o podstawowe aspekty pozycjonowania przy zakładaniu sklepu, nie potrzebujesz od razu specjalisty czy agencji SEO.
Do konkretów.
Za tym, by uwzględnić SEO w tworzeniu sklepu internetowego, przemawia między innymi rosnąca konkurencja w e-commerce. Zarówno liczba sklepów internetowych, jak i osób kupujących w sieci rośnie w niesamowitym tempie, dlatego by sprzedawać w internecie, nie wystarczy już mieć tylko towar i sklep. Trzeba też się jakoś przebić, a SEO potrafi być w tej kwestii opcją trwałą i zaskakująco opłacalną.
Co więcej, jeśli myślę o sprzedaży internetowej poważnie, to oprócz sprzedawania, muszę też aktywnie budować swoją markę. Tylko dzięki niej mój sklep będzie w stanie “wgryźć się” w świadomość odbiorców i wypracować tym samym trwałą pozycję na rynku. Dobra widoczność w Google to w tej kwestii świetna baza. Jeśli szukający Cię widzą, to i z czasem zapamiętują.
Działań marketingowych innych niż SEO praktycznie nie da się wprowadzić w życie przed startem biznesu. Kampanie nastawione na świadomość marki prowadzone wtedy, gdy sklep nie jest jeszcze nawet publiczny nie wydają się być dobrym pomysłem, prawda? Oczywiście przejaskrawiam, bo same kampanie można przygotować lub realizować pilotażowo, ale do tego potrzebne są spore budżety, aby trafić do swojej grupy odbiorców. W kwestii SEO możesz być o krok do przodu, inwestując tylko własny czas.
Wielokanałowy marketing to dzisiaj w e-commerce konieczność, warto więc już na starcie wyróżnić się dobrym SEO.
Co zyskujesz, tworząc sklep z uwzględnieniem SEO?
Uwzględnienie działań SEO na etapie tworzenia sklepu internetowego daje nam sporą przewagę. Pozwala stworzyć sklep tak, by od razu budował on swoją widoczność w Google i daje solidny punkt wyjścia do dalszego pozycjonowania. Oszczędza też mnóstwa pracy przy późniejszej optymalizacji lub ewentualnych problemów. W momencie, kiedy uruchomimy sklep, rozbudujemy go o różne kategorie i uzupełnimy trochę treścią, to naturalnie zyska on widoczność. Z tym, że może się okazać, że doprowadziliśmy do, np. kanibalizacji słów kluczowych lub jednak musimy przebudować drzewo kategorii, ponieważ stało się niepraktyczne z poziomu użytkownika.
Na “dzień dobry” jesteśmy więc dwa kroki przed konkurencją i dodatkowo oszczędzamy pieniądze. Za to, co u nas jest już na samym starcie, niemyśląca dotąd o SEO konkurencja będzie musiała dopiero zapłacić. Dobre przygotowanie sprawi też, że szybciej zobaczymy efekty.
Od czego zacząć?
Najlepiej jest zacząć od samego planu na pozycjonowanie. Mówię tutaj tylko o optymalizacji on-site serwisu, bo na tym etapie nie szedłbym od razu w link building. Tym bardziej jeśli sklep będzie na razie ukryty, wyłączony z indeksacji czy chroniony przed osobami z zewnątrz hasłem. Na linkowanie przyjdzie jeszcze czas.
Jeśli miałbym wskazać, co konkretnie zrobić na samym początku, to powiedziałbym, że checklistę zadań dotyczących SEO tworzonego sklepu. Taka prosta, rozbudowywana o szczegóły w miarę pracy, lista będzie tutaj Twoim najlepszym przyjacielem.
Przykładowa checklista SEO zawierać między innymi:
- odpowiedni wybór platformy,
- stworzenie schematu drzewa kategorii,
- analizę i dobór słów kluczowych,
- optymalizację techniczną stworzonych podstron,
- meta tagi title,
- meta tagi description,
- odpowiednie adresy URL,
- zaplanowanie i przygotowanie (przynajmniej częściowe) contentu na stronę.
W tym artykule skupiam się na przygotowaniu sklepu wyłącznie pod kątem SEO. Pomijam więc wszystkie kwestie ważne pod kątem czysto sprzedażowym, ale niewpływające na pozycjonowanie, takie jak odpowiedni wygląd sklepu, zdjęcia produktowe czy podpięcie szybkich płatności w sklepie. Natomiast przy tworzeniu sklepu internetowego, nie zapominaj o tych aspektach, ponieważ są one bardzo istotne.
Wybór platformy e-commerce pod kątem SEO
Wokół zależności pomiędzy platformą e-commerce, a SEO krąży wiele mitów i sprzecznych zdań. W praktyce wszystko rozbija się o to, że sama platforma, choć nie determinuje w żaden sposób skuteczności bądź nie SEO, to może być przygotowana pod kątem pozycjonowania lepiej lub gorzej.
Niektóre platformy e-commerce są w kwestiach optymalizacji po prostu wygodniejsze. Dają większe możliwości i przez to, pozwalają działać sprawniej.
Warto więc zacząć od wyboru platformy. Najlepiej postawić na taką, która pozwoli nam łatwo wdrożyć nasz plan SEO. Polecam przede wszystkim zwrócić uwagę na to, czy w danym rozwiązaniu możemy dodać wszystkie podstawowe elementy optymalizacyjne.
Idealnie byłoby też, gdyby na platformie były możliwości wdrażania tych bardziej zaawansowanych, takich jak np. dynamiczne nazwy produktów. Do tego warto mieć specjalistę, który pomoże nam przy wdrażaniu takich rozwiązań. Wówczas będziesz mieć do czynienia ze środowiskiem idealnym do budowania swojego e-commerce.
Drzewo kategorii - szkielet widoczności Twojego sklepu
Architektura i struktura serwisu internetowego ma ogromny wpływ na SEO. Co więcej, wpływa też na jego funkcjonowanie i rzutuje na późniejszą trudność codziennej obsługi i modyfikowania sklepu.
Szczególnie istotne jest drzewo kategorii. Jeśli chcesz stworzyć sklep, który będzie dobrze widoczny w Google, polecam Ci, aby było ono odpowiednio rozbudowane pod kątem pozycjonowania.
Osobiście, na podstawie analizy słów kluczowych dodałbym do podstawowego drzewa kategorii możliwie jak najwięcej (w granicach rozsądku) “ukrytych” kategorii, niewidocznych z poziomu menu nawigacyjnego. Będą one wpływać na poziom optymalizacji strony i poszerzać widoczność na kolejne frazy kluczowe. W skrócie - tworzysz dwa menu. Jedno użyteczne, czytelne dla odwiedzających oraz pod pozycjonowanie, a drugie już stricte pod pozycjonowanie.
O ukrytych kategoriach dowiesz się więcej z webinaru “Praktycy SEO: rozwiń swój sklep internetowy”, zrealizowanego przez nas we współpracy z Cyber Folks:
Mając takie rozbudowane drzewo, uzupełniamy wszystkie kategorie opisami i praktycznie mamy połowę sukcesu. Zakładając, że strona będzie gotowa jeszcze przed indeksacją w Google, to na starcie “naszej historii” w przeglądarce przedstawimy robotom wysokiej jakości produkt (nasz sklep). Komplementarny pod względem tematyki, dzięki podstronom na zbliżone frazy i wartościowym opisom, a dzięki temu też, warty polecenia użytkownikom wyszukiwarki.
Optymalizacja serwisu
Skoro zakładamy sklep internetowy z myślą o SEO, to nie obejdzie się też bez zadbania o kwestie techniczne. Poniżej przedstawiam pokrótce kilka najważniejszych aspektów optymalizacji technicznej, o które trzeba zadbać w pierwszej kolejności.
- Certyfikat SSL — zakup i wdrożenie certyfikatu jest ważny przede wszystkim ze względu na bezpieczeństwo serwisu, ale jego brak znacznie obniża też poziom zaufania potencjalnych Klientów.
- Mapa strony — czyli plik, który umieszczamy w naszym serwisie i zgłaszamy do Google w celu usprawnienia indeksacji sklepu w Google, zazwyczaj generowany z poziomu platformy e-commerce.
- Plik robots.txt — jeden z najbardziej podstawowych sposobów na zarządzanie indeksacją sklepu internetowego, pozwalający zadbać o to, by wyszukiwarka nie analizowała stron o relatywnie niskiej jakości rankingowej, np. regulaminów czy koszyka.
- Dostosowanie do urządzeń mobilnych — wyszukiwarka indeksuje i ocenia strony na podstawie ich wersji mobilnych (aktualizacja Mobile First Index), dostosowanie sklepu jest też ważne po to, by zapewnić użytkownikom możliwość swobodnych zakupów na urządzeniach mobilnych.
- Dane strukturalne schema.org — zestawy znaczników pozwalających odczytywać robotom internetowym poszczególne informacje, niezbędne w celu uzyskania rich snippets, czyli rozszerzonych wyników w wyszukiwarce.
W miarę tworzenia serwisu warto zadbać też o PageSpeed, czyli szybkość ładowania strony. Błędy w konfiguracji czy optymalizacji grafik mogą poskutkować tutaj zniechęceniem potencjalnych Klientów. Nikt nie lubi czekać, dlatego sklep musi działać szybko.
O wszystkich wymienionych tutaj aspektach optymalizacji, ich roli i sposobach wdrażania przeczytasz w naszym kursie SEO Samodzielni. To w pełni darmowy i nastawiony na praktykę kurs pozycjonowania oraz grupa na Facebooku. Dołącz do nas, ucz się, pytaj i dyskutuj!
Optymalizacja techniczna podstron
Poza wdrożeniem rozwiązań, o których pisałem wyżej, przy tworzeniu sklepu internetowego optymalnie byłoby też zająć się od razu dostosowaniem wszystkich podstron. Oczywiście można by tutaj rozwodzić się bez końca nad każdym szczegółem i tworzyć sklep długimi tygodniami, a nawet miesiącami, ale przecież nie o to chodzi.
Z reguły, w SEO zadbanie o 20% najważniejszych elementów pozwala osiągnąć 80% efektu.
Najważniejsze, to zadbać o to by (na podstawie analizy słów kluczowych!) każda podstrona w serwisie miała unikalny nagłówek H1, odpowiednie meta tagi i przyjazne adresy URL. Najlepiej jeszcze przed zgłoszeniem sklepu do indeksacji. Tylko tyle i aż tyle.
Większość platform e-commerce pozwala na automatyczne generowanie lub globalne ustawianie tych elementów z poziomu panelu administracyjnego.
Wypełnienie sklepu treścią i plan na content
Przy drzewie kategorii pisałem już o opisach zoptymalizowanych pod frazy kluczowe. To w kwestii optymalizacji treści sklepu internetowego podstawa, ale zdecydowanie nie wszystko. Pod kątem SEO i systematycznego rozbudowywania widoczności ogromne znaczenie ma też blog.
Pokrycie kilku powiązanych bezpośrednio z naszym asortymentem tematów blogowych pozwoli skutecznie podbić autorytet sklepu w Google. Pozwoli też ściągać dodatkowy ruch i odpowiadać na pytania Klientów, co z kolei zwiększy ich zaangażowanie i zaufanie do marki.
Już na samym starcie warto mieć listę tematów na zapas i kilka gotowych tekstów, które będziemy potem regularnie publikować. Te kilka gotowych do opublikowania artykułów pozwoli utrzymać regularność dostarczania treści dla Google. W ten sposób tworzymy sobie margines błędu. Jeśli udamy się później na urlop lub zabraknie nam mocy przerobowej na tworzenie treści, to nie przerwiemy przez to ciągłości publikacji.
O tym, jak prowadzić bloga firmowego piszemy w naszym kursie SEO Samodzielni.
Jeśli chcesz iść tutaj o krok dalej, sprawdź też, czym są silosy tematyczne bloga.
Dodatkowo, dla zapewnienia maksymalnie dobrych doświadczeń użytkownika ważne są też treści informacyjne, zamieszczane na innych podstronach, takich jak “O nas” czy “FAQ”. Nie są one bardzo istotne dla SEO per se, ale mogą rzutować na to, czy pozyskiwany ruch organiczny będzie przekładał się na konwersję.
Opisy kategorii, kategorie i blog pozwolą Ci szybciej zbudować swoją widoczność w sieci.
Podpięcie narzędzi analitycznych — zadbaj o dane
Mało kto zdaje sobie z tego sprawę na początku przygody z e-commerce, ale dane o ruchu zbierane odpowiednio od samego początku istnienia sklepu to ogromna przewaga. Toteż każdemu polecam jak najwcześniejsze podpięcie i skonfigurowanie narzędzi analitycznych. Mój osobisty zestaw wyjściowy to Google Analytics, do śledzenia ruchu i Google Search Console. Można też się pokusić o narzędzia UX, np. CUX.
O tym, jak zacząć pracę z Google Analytics pisał jakiś czas temu na naszym blogu Grzegorz Słoka, nasz naczelny “człowiek od analityki” w Top Online (oraz specjalista SEO). Jeżeli chodzi o GSC, to mamy na ten temat kompleksowy poradnik Google Search Console.
Dane zbierane przez narzędzia analityczne przydadzą się do analizy ruchu i zachowań użytkowników w sklepie, gdy ten już wystartuje. Podpinając śledzenie na stracie, zapewniamy sobie realne możliwości szybkiego wychwycenia błędów, które umknęły nam na początku, przy tworzeniu sklepu. Analiza ruchu i UX to także dodatkowe możliwości w kwestii ciągłego dopracowywania i ulepszania sklepu.
Moje podejście w praktyce
To, co przedstawiłem Ci w tym artykule to krótkie streszczenie tego, jak w Top Online podchodziliśmy jeszcze do niedawna do tworzenia sklepów internetowych. Teraz oferujemy tylko SEO, ale dawniej była to regularna część naszej oferty. Dbałość o te elementy optymalizacji jest trzonem pozycjonowania sklepów naszych Klientów.
Co więcej, metody te stosowaliśmy także w prowadzonych przez nas dawniej sklepach. To, jak startowe przygotowanie e-commerce do SEO przekłada się na wyniki, widzieliśmy więc w praktyce.
Sprzedane już: skarpetki.sklep.pl i modnedonice.pl były tworzone właśnie z takim podejściem, a o tym, jakie wyniki osiągały, możesz przeczytać w naszym podwójnym case study: Ile zarabia sklep internetowy?
Przedstawiamy w nim twarde dane, takie jak dokładne obroty sklepów w poszczególnych latach czy to, ile wydawaliśmy na marketing. Sklepy te są najlepszym przykładem przemawiającym za tym, że warto myśleć o SEO od samego początku. Koniecznie sprawdź!
Podsumowując:
- Uwzględnienie SEO przy zakładaniu sklepu internetowego pozwala na zbudowanie przewagi nad konkurencją i znaczne wyróżnienie się.
- Dbając o podstawowe aspekty optymalizacyjne sklepu przy jego zakładaniu, oszczędzasz czas i pieniądze, które trzeba by później wydać na modyfikacje serwisu.
- Działania SEO w powstającym dopiero sklepie internetowym najlepiej jest zacząć od planu na pozycjonowanie.
- Checklista SEO powinna dotyczyć: wyboru platformy e-commerce, opracowywania drzewa kategorii, analizy fraz, optymalizacji technicznej oraz planowania i tworzenia contentu.
- Przy wyborze platformy sklepowej pod kątem SEO najlepiej kierować się zakresem możliwości wdrażania elementów optymalizacyjnych.
- Odpowiednio rozbudowane drzewo kategorii sklepu internetowego (wraz z "ukrytymi" kategoriami) pozwoli Ci podnieść jakość serwisu w oczach wyszukiwarki i zwiększać widoczność.
- W tworzeniu sklepu z uwzględnieniem SEO trzeba pamiętać o podstawowej optymalizacji technicznej, m.in. o wdrożeniu certyfikatu SSL, zgłoszeniu mapy strony, zarządzaniu indeksacją czy dostosowaniu sklepu do urządzeń mobilnych.
- Warto zadbać też od razu o wdrożenie danych strukturalnych i właściwą szybkość ładowania serwisu.
- Zoptymalizować musimy także wszystkie podstrony, poprzez zadbanie o unikalne nagłówki H1, meta tagi i przyjazne URL-e.
- Bardzo istotną kwestią jest również wypełnienie serwisu wartościową treścią. Pod kątem SEO warto skupić się na opisach kategorii i blogu.
- Przy zakładaniu sklepu istotne jest też podpięcie narzędzi analitycznych, dzięki którym będziemy mogli wychwycić szybko błędy i ulepszać serwis.
- Wszystko, o czym przeczytałeś/aś w tym artykule to wnioski i wskazówki wyciągnięte z praktyki. O szczegóły możesz dopytać nas w grupie SEO Samodzielni na Facebooku!