Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / Blog i aktualności / Jak dobrać słowa kluczowe? Jedyny prosty poradnik, którego potrzebujesz

19-03-2024

Jak dobrać słowa kluczowe? Jedyny prosty poradnik, którego potrzebujesz

O frazach w SEO nietrudno jest napisać dużo… prawdziwa sztuka to podać konkrety!

Jak dobrać słowa kluczowe? Jedyny prosty poradnik, którego potrzebujesz - SEO blog

Jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania? Procesów, sposobów i patentów jest mnóstwo, ale ja pokażę Ci tylko jeden, z którego korzystam na co dzień. Ma wszystko, co potrzebne: jest prosty, nie wymaga płatnych narzędzi ani rozbudowanych analiz i daje świetne efekty. Oto co i jak robię.

Spis treści:

  1. O słowach kluczowych i ich analizie
  2. Dlaczego dobór jest tak ważny
  3. Skąd wziąć słowa kluczowe?
  4. Jak dobierać słowa do pozycjonowania
  5. Jak znaleźć najlepsze słowa kluczowe
  6. Czasem fraz nikt nie szuka… ale szukać będzie
  7. Lokalny biznes = lokalne frazy
  8. Gdzie umieścić słowa kluczowe na stronie
  9. Podsumowanie

Zobacz też:

Jak naprawiam spadki ruchu na stronie

O słowach kluczowych i ich analizie

O tym czym są słowa kluczowe, jakie są ich rodzaje itd. nie będę tutaj pisał, tylko od razu odeślę do kursu SEO Samodzielni. Tak samo w przypadku analizy słów kluczowych.

Jeśli spotykasz się z tymi pojęciami po raz pierwszy, albo nie masz co do nich pewności, to zajrzyj najpierw tam. Pod tymi linkami opisaliśmy już absolutnie wszystko co potrzebne od strony teorii, tutaj skupię się w 100% na praktyce.

Warto wiedzieć

W naszym kursie przeczytasz o tym „co jest czym” i o analizowaniu fraz, a tutaj pokaże Ci już bezpośrednio jak dobrać słowa kluczowe.

Dlaczego dobór jest tak ważny

Dobór fraz to w pozycjonowaniu podstawa. Od niego zależy tak naprawdę sukces i to zarówno ten „czysto SEO-wy” (chociaż składa się na nie więcej elementów), jak i ten sprzedażowy (co pokażę Ci na przykładach w tym tekście).

Wybranie fraz „ustawia” SEO – tak samo jak wybór wybór składników ustawia danie, które planujesz ugotować. Przepis (strategia SEO) i porządne wykonanie (optymalizacja strony) są bardzo ważne, ale podstawą jest dobry produkt (dobrze dobrane słowa kluczowe). Bez niego ani rusz – nie pomoże ani Thermomix, ani doświadczenie Gordona Ramseya.

Warto wiedzieć

Wybierając frazy wybieramy tak naprawdę kto i dlaczego będzie znajdował nas potem w Google.

No to jak wybrać słowa kluczowe? Na początek trzeba je mieć skąd wziąć.

Skąd wziąć słowa kluczowe?

Z narzędziami w SEO jest zwykle jak z narzędziami, które trzymamy w garażu – im prościej, tym lepiej, inaczej będziemy się w tym tylko gubić.

Co do narzędzi do doboru fraz polecę więc tylko dwa… i to darmowe. Planer słów kluczowych Top Online oraz Planer fraz Google Ads.

Planer słów kluczowych TO
Planer słów kluczowych Top Online

Opcji jest o wiele więcej, ale te dwie w zupełności wystarczą. Chyba, że korzystasz już z innego planera z jakiegoś powodu, to on też będzie dobry :)

Osobiście korzystam z KWFindera od Mangools – w Top Online pracujemy głównie na nim, ze względu na przyjazny nam interfejs.

I tak, polecam, ale mając do pozycjonowania tylko jeden, własny serwis raczej bym go nie wykupił – bo byłoby to trochę jak kupowanie wkrętarki tylko i wyłącznie do skręcenia jednej szafki z IKEI.

Jak dobierać słowa do pozycjonowania strony

Skoro wiemy już co i jak i mamy narzędzia, to czas odpowiedzieć w końcu na to jak dobrać słowa kluczowe.

Ogólna zasada, której zawsze się trzymam, to jedno słowo kluczowe na jedną podstronę, ale nie chodzi o dobranie tylko jednej frazy, ale o słowo główne, które zastosuje potem w technicznych elementach strony (title, nagłówek H1 itd.).

Do takiego głównego słowa kluczowego dobieram potem frazy „pochodne”, najczęściej jest to ta sama fraza w innym szyku.

Przykłady? Proszę bardzo:

  • Fraza główna: czerwone sukienki.
    Frazy dodatkowe: sukienki czerwone, czerwona sukienka, sukienka czerwona

  • Fraza główna: kaski motocyklowe
    Frazy dodatkowe: kaski na motocykl, kaski na motor

  • Fraza główna: garnki Gerlach
    Frazy dodatkowe: Gerlach garnki

Myślę, że już rozumiesz, o co chodzi :)

Staram się w miarę możliwości na kategorie zostawiać frazy w liczbie mnogiej, ale nie jest to „sztywna zasada”, której się trzymam.

To wszystko zapisuję sobie w Excelu / Google Sheets…

Jak dobierać słowa w praktyce (czyli lista podstron)

Zanim przejdę do tego jak wybrać słowa kluczowe „na gotowo”, pokażę Ci najprostszy sposób na uporządkowanie sobie fraz do pozycjonowania już w trakcie doboru.

Potrzebne będą dwie rzeczy: lista podstron, które chcemy pozycjonować (i ich adresów URL) oraz arkusz kalkulacyjny (Google Sheets / Excel).

Listę podstron (jeśli jej nie mam) wyciągam ze Screaming Frog SEO Spider (jest darmowy do 500 URL-i). Skanuję w nim stronę i eksportuję raport z zakładki „URL”.

Wchodzę w „URL”, po lewej w „Overview” zaznaczam „HTML” w „Crawl Data” > „Internal”, żeby odsiać adresy inne niż podstrony i klikam na „Export” nad danymi.

Screaming Frog eksport

Po wyeksportowaniu dostaję coś takiego:

Screaming Frog eksport 1

Usuwam stąd niepotrzebne kolumny i wiersze adresów, które nie będą pozycjonowane i układam sobie całość wedle uznania, tworząc kolumny na frazy główne i dodatkowe.

Lista adresów URL

Może to wyglądać dowolnie, ale ponownie – im prościej, tym lepiej.

Warto wiedzieć

Do takiego arkusza dodaję też sobie od razu kolumnę, w której zaznaczam potem, czy frazy zostały już sprawdzone (można to oznaczać też kolorem wierszy).

Pracując w takim pliku wszystko mam uporządkowane od samego początku, a po doborze będę mógł od razu przygotować sobie w nim kolejne elementy do optymalizacji, a nawet zaplanować treści.

Zwróć uwagę, że już w surowym eksporcie ze Screaming Froga mamy miejsce między innymi na title czy description.

Tutaj też ważna uwaga, bardzo często na tym etapie układam architekturę informacji serwisu!

Jak znaleźć najlepsze słowa kluczowe

No to zaczynamy z doborem.

Gdy ktoś pyta mnie jak wybrać słowa kluczowe, to poza tym, co napisałem wyżej, odpowiadam zawsze, że dla każdej frazy zawsze sprawdzam trzy kluczowe elementy: intencję, konkurencyjność i potencjał wyszukiwania.

Intencja frazy

Pierwsza sprawa to intencja fraz kluczowych – czyli to, co ma zamiar zrobić szukający, gdy wpisuje takie zapytanie w Google.

W praktyce można to podzielić na trzy kategorie: frazy z intencją poradnikową (informacyjną), nawigacyjną i sprzedażową.

I w tym momencie trzeba sobie odpowiedzieć co jest celem danej podstrony, bo:

  • w przypadku kategorii w sklepie będzie to sprzedaż, patrz: przykłady fraz wyżej,
  • w przypadku wpisu blogowego będzie to dostarczenie informacji, czyli intencja poradnikowa, np. „jak wymienić akumulator w samochodzie”, albo „jak sadzić róże w ogrodzie”,
  • w przypadku podstrony usługi stacjonarnej może to być dotarcie do punktu, np. „fryzjer Wrocław Stare Miasto”, czy „Magnolia Wrocław”.

Istotne jest tutaj „wejście” w głowę klienta – stawiam się w pozycji laika/potencjalnego klienta i myślę, co może on wpisywać w Google, chcąc znaleźć oferowany na stronie produkt czy usługę.

W ten sposób opisuję sobie frazami „z głowy” podstrony, w razie potrzeby wspierając się po prostu wpisywaniem słów w Google i patrzeniem na podpowiedzi czy sekcję „Podobne pytania” czy planerem.

Zwykle jednak dopiero później sięgam po narzędzia i sprawdzam, czy moje słowa są trafione – sprawdzam po prostu konkurencyjność i potencjał oraz powiązane frazy, które podpowiada narzędzie.

Przy okazji, mając już te słowa kluczowe wypisuję sobie także frazy dodatkowe.

Konkurencyjność frazy

Drugi istotny element to konkurencyjność fraz.

Najprostszy przykład: gdy zaczynam pozycjonować sklep w bardzo konkurencyjnej branży, to czasem odpuszczam najpopularniejsze ogólne zapytania i staram się pójść we frazy bardziej dopasowane.

Na przykład zamiast „sukienki damskie”, wybieram wtedy „bawełniane sukienki damskie” lub „ekologiczne sukienki damskie”. Staram się znaleźć główny wyróżnik produktów i idę z frazami w jego kierunku.

Gdy jednak już na początku wiem, że w strategii będę wdrażał ukryte kategorie, lub po prostu tworzył nowe klasyczne kategorie, to dobieram i frazy ogólne i te bardziej szczegółowe.

Główne kategorie optymalizuje wtedy pod „fat keywordy” – frazy ogólne, najpopularniejsze i najtrudniejsze do pozycjonowania, a słowa bardziej dopasowane zostawiam na kategorie ukryte/dodatkowe.

Szczerze mówiąc, w ten sposób (uwzględniający nowe/ukryte kategorie) działam z klientami najczęściej.

Potencjał frazy

Trzeci element na który zwracam uwagę to potencjał wyszukiwania.

Teoretycznie powinniśmy optymalizować swoje podstrony pod frazy, które są wyszukiwane oraz decydować się na te, które mają większy potencjał.

Przykładowo: jeśli „kaski motocyklowe” mają średni potencjał ok. 10 tys wyszukiwań miesięcznie, a „kaski na motocykl” 950, to w większości przypadków na główne słowo kluczowe wybiorę „kaski motocyklowe”.

Na tę drugą frazę zdecydowałbym się w sytuacji, gdy sklep byłby nowy, a na frazie byłaby mniejsza konkurencja.

Warto wiedzieć

Potencjał i konkurencyjność wskażą Ci narzędzia, które polecałem – intencje natomiast odczytasz sprawdzając, co znajduje się w wynikach pod frazą.

W praktyce bywa jednak różnie, stąd trzeba wspomnieć o jednym ważnym wyjątku:

Czasem fraz nikt nie szuka… ale szukać będzie

Zdarza się, że frazy kluczowe nie mają żadnego potencjału, a i tak warto je wykorzystać.

Pod koniec 2022 roku zajmowałem się pozycjonowaniem firmy związanej z TikTokiem, który wtedy dopiero zaczynał zyskiwać popularność w Polsce.

Narzędzia w zdecydowanej większości pokazywały potencjał 0, ale „na logikę” nie mogliśmy się zdecydować na inne frazy. Mogliśmy więc nie optymalizować nic, co byłoby bez sensu, albo robić SEO pod słowa kluczowe w teorii puste, nie wyszukiwane.

Wybraliśmy oczywiście tę drugą opcję. I mimo zer w narzędziach po paru tygodniach działań na stronie zaczął pojawiać się ruch.

Koniec końców planer zaczął pokazywać pierwsze wyszukiwania dopiero parę miesięcy później. Po tym, jak zebrał dane. Teraz na tych frazach potencjał waha się między kilkadziesiąt a kilkaset wyszukiwań.

A my, z racji tego, że byliśmy jednymi z pierwszych na te zapytania, to dość szybko zajęliśmy 1. pozycje na większość fraz przy stosunkowo niewielkim nakładzie pracy.

I mamy te 1. miejsca do dziś :)

Warto wiedzieć

Planery słów kluczowych tylko szacują potencjał fraz (nie mają danych „na żywo”) – dlatego, zwłaszcza w nowych branżach, warto czasem zamiast nimi sugerować się po prostu logiką i trendami.

Lokalny biznes = lokalne frazy

Ostatnia sprawa to lokalizacja. Gdy optymalizuję podstrony, których ostatecznym celem jest wizyta klienta w danym miejscu, to wybieram wtedy frazy mające w sobie nazwę miasta, miasta i dzielnicy, lub województwa.

Wszystko zależy od zasięgu usługi, czy jej rodzaju. Inaczej wybiorę przecież gdy będę pozycjonował 100-tnego fryzjera we Wrocławiu, a inaczej gdy do zoptymalizowania trafi mi się np. pierwszy w 100% wegański catering w Krakowie.

W tym pierwszym przypadku skupiłbym się raczej na dzielnicy, a w tym drugim – na całym mieście, a kolejno także na województwie.

Gdzie umieścić słowa kluczowe na stronie

No i to w sumie tyle :) Na koniec, bonusowo dorzucam miejsca, w których warto przy podstawowych działaniach umieścić główną frazę kluczową.

Główne słowo kluczowe warto umieścić w adresie URL, meta title, nagłówku H1 oraz opisie kategorii/tekście na stronie.

A jak to zrobić? Pokaże to na przykładzie jednej podstrony i trzech dobranych do niej fraz.

Podstrona to kategoria sklepu zawierająca czerwone sukienki:

  • Fraza główna: sukienki czerwone
  • Frazy dodatkowe: czerwone sukienki, sukienki w kolorze czerwonym

No i w elementach po kolei:

  • URL: /sukienki-czerwone
  • Title: Sukienki czerwone - NAZWA FIRMY
  • H1: Sukienki czerwone
  • Opis: fraza główna + dodatkowe naturalnie w H2 i treści

Sporadycznie w H1 zamiast frazy głównej stosowane są te dodatkowe, ja jednak zwykle trzymam się tego prostego schematu.

Co do treści z kolei… tutaj polecam kolejny mój artykuł: jak podchodzę do tworzenia treści SEO dla e-commerce. :)

Podsumowanie

  1. Frazy w SEO są jak składniki w restauracji – ich dobór to podstawa podstaw, bez tego daleko nie zajedziemy.
  2. Słowa kluczowe biorę głównie z dwóch źródeł: z głowy (opisując podstrony frazami) i z narzędzi (wystarczy darmowy planer dostępny w Narzędziach na naszej stronie lub ten Google Ads).
  3. Jak dobrać słowa kluczowe do podstron? Ogólna zasada, którą stosuję, to jeden adres = jedna główna fraza + 2-3 frazy poboczne.
  4. Przy wybieraniu słów kluczowych pracuje zwykle od razu na liście podstron (istniejących lub planowanych).
  5. A dobierając zawsze weryfikuje 3 elementy: intencje, konkurencyjność i potencjał frazy.
  6. Intencje (czyli to, co chce zrobić szukający) muszą zgadzać się z celem podstrony, do której dobieram słowo kluczowe.
  7. Z konkurencyjnością chodzi tylko o to, żeby mierzyć siły na zamiary i dobierać słowa, na które mamy szansę się przebić.
  8. A potencjał… powinien być jak najwyższy, ale wszystko zależy od konkurencji na frazach i naszych zasobów.
  9. Czasem zdarza się jednak, że opłacalne jest również pozycjonowanie na frazy bez potencjału – bo np. narzędzia go jeszcze nie widzą.
  10. No i oczywiście, przy biznesach o zasięgu lokalnym dobieram frazy lokalne, w zależności od potrzeb zawierające nazwę miasta, miasta i dzielnicy lub województwa.
  11. Główne słowo kluczowe warto umieścić w adresie URL, meta title i nagłówku H1, a wszystkie frazy stosuję w treści na stronie.

Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

Pozycjonowanie
Jak wdrożyć schemę w Wordpressie i nie tylko – podstawy - SEO blog
Pozycjonowanie
Jaka wtyczka WordPress’a do pozycjonowania i dlaczego RankMath SEO? - SEO blog
Pozycjonowanie
Jak długo czeka się na efekty SEO? Przypadki z naszej agencji - SEO blog