Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / Blog i aktualności / Jak zaplanować słowa kluczowe przy tworzeniu sklepu?

20-04-2022

Jak zaplanować słowa kluczowe przy tworzeniu sklepu?

Sposobów na planowanie słów kluczowych jest mniej więcej tyle, ilu specjalistów SEO. Kamil podzielił się jednak swoim, uwzględniając w tym doświadczenie swoje i całej naszej agencji. Praktycznie i skutecznie - sprawdź!

Jak zaplanować słowa kluczowe przy tworzeniu sklepu? - SEO blog

Dowiedz się, jak prowadzę planowanie słów kluczowych i wykorzystaj to u siebie! W tym artykule pokaże Ci, jak podchodzę do planowania fraz, gdy serwis jest tworzony od zera. Skupię się konkretnie na sklepie, ale wszystko, co tu przeczytasz, możesz swobodnie przełożyć na dowolne strony, np. firm usługowych.

Zacznę od tego gdzie i jak zacząć, a następnie przeprowadzę Cię przez wszystkie etapy planowania. W całym procesie wykorzystamy ukryte kategorie, o których Marcin (CEO & Head of SEO Top Online) opowiadał na webinarze Praktycy SEO. Pomyślimy też nad tym, jaka kolejność tworzenia treści przyniesie Ci efekty najszybciej.

Spis treści:

  1. Dlaczego przy tworzeniu sklepu?
  2. Od czego zaczynam planowanie słów kluczowych?
  3. Drzewo kategorii od zera
  4. Planowanie słów kluczowych do opisów kategorii
  5. Ukryte kategorie
  6. Tworzenie treści - rodzaje i kolejność
  7. Czy warto prowadzić bloga?
  8. Dlaczego tak, a nie inaczej?
  9. Krótko podsumowując

Powiązane:

Analiza słów kluczowych - błędy w doborze i ich wykorzystaniu
Słowa kluczowe - rodzaje i dobór

Dlaczego przy tworzeniu sklepu?

Dlaczego na słowa kluczowe dobrze jest mieć pomysł oraz plan już w trakcie tworzenia sklepu? Przede wszystkim po to, aby uniknąć potencjalnych kanibalizacji fraz, a właściwie, maksymalnie zminimalizować ryzyko ich powstawania.

Poprzez planowanie słów kluczowych na samym początku kładziemy sobie solidny fundament pod widoczność w Google. Zmniejszamy ryzyko popełnienia błędów i ułatwiamy sobie późniejsze pozycjonowanie.

Dobry plan na początku sprawi, że nie będziemy musieli martwić się potem o kanibalizację przy planowaniu treści blogowych. Te z kolei, pozwolą wtedy dodatkowo rozbudować widoczność i wykorzystać linkowanie wewnętrzne.

Zapamiętaj

Z SEO jest jak z procentem składanym - im szybciej zaczniesz, tym więcej zyskasz.

Od czego zaczynam planowanie słów kluczowych?

Planowanie słów kluczowych zaczynam oczywiście od produktów i kategorii. Na ich podstawie planuję drzewo kategorii, które ma być przede wszystkim użyteczne dla użytkownika. To ono jest punktem wyjścia. Dla strony firmy usługowej, analogicznie, zacząłbym od usług.

Nie skupiam się w tym momencie na potencjale słów kluczowych. Na tym etapie kompletnie mnie to nie interesuje. Tworzę zwyczajnie, jak najprostsze i możliwie jak najbardziej użyteczne drzewo kategorii.

Wyznacznikiem wielkości drzewa kategorii będzie nic innego, jak nasz asortyment. Jeżeli sklep działa na mniejszej ilości produktów, to sprawa może być banalnie prosta. Zawsze warto jednak założyć, że nawet najmniejszy sklep będzie kiedyś duży, tj., że drzewo kategorii będzie się sukcesywnie rozrastać.

Zapamiętaj

Już od początku istnienia (powstawania) sklepu warto uwzględniać “co potem”. Szczególnie jeśli chodzi o planowanie słów kluczowych.

Drzewo kategorii od zera

Załóżmy, że pracuje nad sklepem, który zaczyna sprzedaż od garnków. W ofercie mamy tylko garnki, nie posiadamy też przy tym wszystkich dostępnych na rynku rodzajów czy producentów. Od czego zacznę tworzenie drzewa kategorii? Przejrzę produkty i zastanowię się najpierw, jak mogę je podzielić.

Na pewno zastosuje podział według:

  • rodzaju garnków - aluminiowe, na indukcje, itd.
  • przeznaczenia garnków - do mleka, szparagów, czy makaronu,
  • producentów - Gerlach, Ambition, etc.
  • typu ofert - kompletów garnków, garnków pojedynczych.

Takich kategorii znajdę pewnie jeszcze co najmniej kilka, bo w sklepie znajdą się pewnie również pokrywki czy inne akcesoria do garnków. Jeśli drzewo kategorii ma być użyteczne, musi je uwzględniać.

Co więcej, poza podstawowym podziałem produktów mogę też dowolnie kombinować. Z kolorami czy kształtami garnków, a może też ze stylem odnośnie ich designu albo z rodzajami powłok nieprzywierających? W takich dodatkowych podziałach może być spory potencjał w słowach kluczowych, tylko czy warto to wszystko wyświetlać w menu? Wrócimy do tego :)

Zastanówmy się teraz: czy wszystkie wymienione kategorie powinny znaleźć się w drzewie kategorii? Można by teraz zerknąć na potencjał, ale z doświadczenia wiem, że z reguły warto iść w to w ciemno. Takie menu jest bardzo po prostu bardzo praktyczne. Mamy drzewo kategorii garnków, które w uproszczeniu wygląda tak:

Kolejnym krokiem jest rozpisanie sobie wszystkich kategorii. Forma dowolna, ale załóżmy, że pracuje z Excelem, więc rozpisuje kategorie z góry na dół, jedna pod drugą.

Garnki
Garnki aluminiowe
Garnki na indukcje
Garnki do makaronu
Garnki Gerlach

Gdy lista kategorii jest gotowa, czas dobrać do niej słowa kluczowe, które wykorzystamy w rozbudowie treści (w opisach kategorii). Zanim o tym, to jeszcze mały bonus :)

planowanie słów kluczowych

Na screenie widzisz kategorie główne (po lewej) oraz kategorie ukryte (po prawej). Obie można jeszcze rozbudować, ale ogólny zamysł już powinieneś czuć.

Planowanie słów kluczowych do opisów kategorii

Tutaj z pomocą przyjdą narzędzia SEO, a konkretnie planery słów kluczowych. Można korzystać z “darmowego” od Google Ads, ale też z innych, płatnych, jak KWFinder, czy Senuto.

Ile słów przypisać na kategorię?

Tutaj nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od tego, co pokażą nam planery słów kluczowych (ile i jakie frazy) oraz jak długie treści chcemy tworzyć. Najczęściej zakładam średnią 2500 znaków ze spacjami na opis. Przy takiej planowanej długości dobieram między 2 a 4 frazy na jedną kategorię.

Oczywiście, jedna podstrona może być widoczna na znacznie więcej fraz kluczowych (i zapewne będzie), ale przy tworzeniu treści (opisów kategorii) przyjmuję właśnie taką strategię. To taki rozsądny złoty środek pomiędzy użytecznością tekstu a jego skutecznością pod kątem SEO.

W jaki sposób dobierać frazy?

Jaką strategię przyjąłbym w planowaniu słów kluczowych do kategorii? Zacząłbym od dobierania fraz pochodnych, czyli z innym szykiem słów, z inną odmianą czy będących synonimem. Pokażę to zresztą na przykładzie (pierwsza fraza jest tutaj nazwą kategorii i jednocześnie frazą główną):

Garnki, garnek
Garnki aluminiowe, garnek aluminiowy, aluminiowe garnki, garnki z aluminium
Garnki do makaronu, garnek do gotowania makaronu, garnek na makaron

Na tej zasadzie, z pomocą narzędzi, tworzę więc taką podstawową listę fraz, które są bliskie frazie głównej, dla wszystkich zaplanowanych słów (kategorii). Z racji tego, że nie skupiamy się tutaj na frazach z długiego ogona, możemy nie zwracać uwagi na konkurencję, czy potencjał.

Ukryte kategorie

Mamy podstawową listę kategorii razem z frazami do wykorzystania w treści, lecimy dalej. Do samego tworzenia tekstów na stronę jeszcze wrócę, teraz przejdźmy do wspomnianych ukrytych kategorii.

W tym wypadku ograniczeniem jest tylko wyobraźnia i potencjał słów kluczowych. Można śmiało zahaczyć o kolory i wygląd produktów, a także tworzyć przeróżne kombinacje. Łączenie przeznaczenia z producentem; materiał garnka z producentem itd., wszystkie chwyty dozwolone (jeśli tylko jest potencjał na frazach). Przykłady? Proszę bardzo:

Garnek do makaronu Zwieger
Czarne garnki
Czerwone garnki Ambition
Garnki emaliowane czerwone

Metoda jest dość prosta. Ukryte kategorie tworzę za pomocą własnej wyobraźni lub analizy konkurencji, choć to drugie to już inny temat. Jedyne ograniczenie to to, co mam w asortymencie sklepu, choć też nie zawsze, bo kategorie można tworzyć i z myślą o wprowadzaniu nowych produktów. W każdym razie nie ma tutaj żadnego limitu, mogę więc stworzyć dosłownie nieograniczoną ilość takich połączeń.

Sam proces jest identyczny jak podstawowe planowanie słów kluczowych. Znajduje frazę główną, wpisuję na listę kategorii i szukam fraz pochodnych. W taki sposób można spokojnie znaleźć od kilkudziesięciu do kilkuset nowych kategorii “z długiego ogona”. Nie ograniczaj się :)

Gdzie podpiąć ukryte kategorie?

W tym momencie powinniśmy mieć listę kategorii głównych i ukrytych, razem z dobranymi do nich słowami kluczowymi. Można by więc przejść swobodnie do tworzenia podstron, pozostaje tylko pytanie: gdzie podpiąć ukryte kategorie, skoro nie do głównego menu? Sposobów jest kilka.

Można kombinować z web deweloperem, aby je dodać jako odpowiednie filtry / kategorie niższego rzędu, niewidoczne w menu głównym. Zakładam jednak, że jesteście SEO Samodzielni i działacie sami. W związku z tym proponuję trochę prostsze rozwiązanie, czyli stworzenie jednej kategorii głównej “Ukryte kategorie” i wyłączenie jej z widoczności. Prosto i skutecznie.

W zależności od platformy wdrożenie może się różnić. Pokażę to na przykładzie Shopera. Jeżeli menu górne nie jest połączone z listą kategorii, tworzę kategorię główną o dowolnej nazwie. Następnie podpinam ją do stopki strony, aby roboty Google mogły na nią spokojnie trafić. Z niej algorytmy przejdą już na pozostałe kategorie, ponieważ będą one niczym innym, jak podkategoriami. Roboty będą mogły więc spokojnie przechodzić od kategorii do kategorii.

Ważne: Niestety, w Shoperze, szablon szablonowi nierówny, podobnie zresztą jak w wielu innych rozwiązaniach. Niewykluczone więc, że będziecie musieli kombinować w inny sposób, ale na pewno da się to wdrożyć.

W przypadku podstron usługowych sprawa wygląda identycznie. Z racji tego, że najczęściej są one postawione na WordPressie, wystarczy stworzyć nową “Stronę” lub zrobić duplikat odpowiedniej podstrony usługowej. Tutaj również, podepniemy ją do dedykowanej podstrony (głównej ukrytej kategorii), do której z kolei podlinkujemy ze stopki.

W razie, gdybyście nie dali rady, zapraszam do naszej grupy SEO Samodzielni, gdzie ktoś na pewno pomoże Wam w tym temacie :)

Tworzenie treści - rodzaje i kolejność

No dobra, pozostaje nam kwestia treści. Jakie treści tworzyć, w jakiej kolejności i dlaczego? Tutaj znowu muszę powiedzieć, że “to zależy”, bo zwyczajnie, nie ma jednoznacznej odpowiedzi.

Będę trzymał się tego samego założenia co wyżej, że działacie sami, więc w domyśle, treści również tworzycie sami. W takiej sytuacji najlepiej zacząć od tekstów dla ukrytych kategorii, a właściwie, ich opisów. Tego, jak tworzyć opisy kategorii dowiecie się z jednego z naszych rozdziału w kursie SEO Samodzielni.

Dlaczego proponuje zacząć od “dołu”, a nie od “góry”? Tak, jak wspomniałem już wcześniej. W głównych kategoriach znajdują się najczęściej frazy najbardziej chodliwe, a co za tym idzie, z największą konkurencją. Na początku działalności raczej ciężko będzie rywalizować z największymi sklepami w branży, Allegro, Ceneo czy OLX-em.

Efekt zobaczysz szybciej (i będzie on większy), jeżeli zaczniesz rozbudowę widoczności / autorytetu w oczach Google na łatwiejszych frazach. Dodatkowo, z tych fraz możesz mieć też więcej sprzedaży, aniżeli z tych ogólnych, najpopularniejszych.

Skoro ktoś wpisuje w Google “garnek do gotowania makaronu Zwieger” to mamy bardzo wysokie prawdopodobieństwo, że chce taki garnek kupić - dokładnie wie, czego szuka. A w momencie, kiedyś ktoś wpisuje “garnek Zwieger”? Intencje mogą być różne. Może to być chęć rozeznania się, czy Zwieger robi garnki, jakie te garnki robi, jakie mają one opinie, ceny, warianty, zestawy, kolory, powłoki czy koszty wysyłki.

Zapamiętaj

Często bywa tak, że mniej kaloryczne frazy potrafią przynieść większą konwersję, aniżeli te, które mają potencjał miesięczny mierzony w tysiącach.

Jeśli masz możliwość zainwestowania w copywriting, masz duże moce przerobowe i wiesz, że szybko stworzysz opisy dla wszystkich kategorii, kolejność tworzenia treści nie ma większego znaczenia.

Czy warto prowadzić bloga?

Jeśli chodzi o planowanie słów kluczowych, pozostaje nam jeszcze jedna kwestia. Trochę wyśmiewany, ale uważam, że mimo wszystko, mocno niedoceniany: blog firmowy. Osobiście wykorzystuje bloga przede wszystkim w budowaniu widoczności strony, autorytetu w oczach Google, linkowaniu wewnętrznym i rozwiązywaniu problemów Klientów.

Zapamiętaj

Jeżeli masz w swoim sklepie zadbane drzewo kategorii i kategorie ukryte (które moim zdaniem są zdecydowanie bardziej skuteczne niż blog), to warto sięgnąć i po bloga.

Jak zacząć? Szczegółowo opisaliśmy to w rozdziale jak prowadzić bloga firmowego, ale skupiłbym się szczególnie na poradnikach. Przykładowo: “Jak wykorzystać produkt X“ czy “co daje usługa Y”. Położyłbym też nacisk na rozwiązywanie problemów Klientów, np. “Jak zadbać o garnki?”, “Jak czyścić garnki?”. No i pokusiłbym się jeszcze o wpisy opiniotwórcze, np. “Ranking garnków na indukcje”, “Opinie o garnkach Ambition”.

Dzięki takiemu miksowi treści możesz zbudować dodatkowo widoczność serwisu, ale odpowiesz też Klientowi na jego problem i znacznie poprawisz linkowanie wewnętrzne. Z blogiem jest podobnie, jak z ukrytymi kategoriami. Ogranicza Cię wyobraźnia i potencjał słów kluczowych.

Co do samego potencjału, pamiętaj jednak: to, że coś nie jest wyszukiwane w Google, to nie znaczy, że nie nadaje się na artykuł blogowy. Niewyszukiwany temat może spełnić inną rolę, jak chociażby linkowanie wewnętrzne lub może on zdobyć czytelników inaczej, choćby przez social media.

Dlaczego tak, a nie inaczej?

Przedstawiłem, jak według mnie powinno przebiegać planowanie słów kluczowych w sklepie internetowym stawianym od zera. Dlaczego sugeruję akurat taką kolejność? Na początku wspomniałem o kanibalizacji słów kluczowych. Czy zastosowanie takiej kolejności pozwoli jej uniknąć? Co do tego nigdy nie ma stuprocentowej pewności, ale w taki sposób na pewno ograniczysz ryzyko do minimum, a co za tym idzie, zwiększysz swoją szansę na wysokie pozycje w Google.

Drugi, równie ważny argument za tą kolejnością jest już bardziej prozaiczny. Otóż jeśli na początku zadbasz o porządek, to na pewno łatwiej będzie go potem po prostu utrzymywać, niż wciągać wszystko z szafy i układać na nowo :)

Aha, no i oczywiście, nie zapominaj o optymalizacji strony, czyli o dbaniu o aspekty techniczne. Bez tego będzie dużo ciężej (o ile w ogóle uda się osiągnąć sukces), nawet jeśli planowanie słów kluczowych będzie perfekcyjne. Możesz wykonać wszystko, o czym tutaj napisałem, ale i tak, bez optymalizacji ani rusz.

Krótko podsumowując:

  1. Plan na słowa kluczowe przy tworzeniu sklepu pozwoli Ci zminimalizować ryzyko powstawania kanibalizacji i ułatwi późniejsze pozycjonowanie.
  2. Planowanie słów kluczowych zaczynamy od produktów i kategorii (lub usług), na podstawie których tworzymy podstawowe drzewo kategorii.
  3. Drzewo kategorii tworzymy poprzez podział asortymentu wg. różnych cech, np. rodzaju, przeznaczenia, producentów czy typu ofert (absolutna dowolność).
  4. Wszystkie planowane kategorie rozpisujemy, w arkuszu kalkulacyjnym.
  5. Do listy kategorii dobieramy pochodne słowa kluczowe, które będziemy wykorzystywać w rozbudowanie treści (pomiędzy 2 a 4 dla opisów o długości 2500 ZZS).
  6. Następnie, szukamy fraz głównych dla ukrytych kategorii i tak samo, dobieramy do nich frazy do treści.
  7. Kategorie ukryte najłatwiej będzie podpiąć do specjalnie stworzonej w tym celu, niewidocznej w menu, kategorii głównej.
  8. Do kategorii tej będziemy linkować ze stopki strony, aby pozwolić robotom Google na znalezienie naszych niewidocznych w menu podstron.
  9. Jeśli działasz samodzielnie, tworzenie treści najkorzystniej będzie zacząć od opisów dla kategorii ukrytych (najłatwiejszych, mniej popularnych fraz).
  10. Mając w swoim sklepie zadbane drzewo kategorii i kategorie ukryte, sięgnij też po bloga, pomoże Ci on rozbudować widoczność i wspomóc SEO.

Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

Pozycjonowanie
Jeden długi artykuł czy kilka krótkich – co wybrać? - SEO blog
Pozycjonowanie
Co ChatGPT może zrobić dla copywritera?
Adam Przybyłowicz, 24-05-2023
Co ChatGPT może zrobić dla copywritera? - SEO blog
Pozycjonowanie
Text to emoji - wykorzystaj potencjał naszego narzędzia! - SEO blog

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Zacznij darmowy miesiąc próbny.

Bezpłatna oferta