Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / Blog i aktualności / Analiza słów kluczowych - błędy w doborze i ich wykorzystaniu

07-10-2021

Analiza słów kluczowych - błędy w doborze i ich wykorzystaniu

Błędy w doborze i wykorzystaniu słów kluczowych to jednej z najczęstszych powodów, przez które SEO nie przynosi oczekiwanych efektów. Jak ich uniknąć? O tym dowiecie się z artykułu Kamila!

Analiza słów kluczowych - błędy w doborze i ich wykorzystaniu  - SEO blog

Analiza słów kluczowych to punkt wyjścia dla każdej współpracy z agencją SEO. W Top Online kwestia fraz pojawia się jednak nie tylko na początku. W miarę dokładnego zapoznania się z serwisem i jego sytuacją proponujemy też w nich zmiany. Dzięki nim możemy je lepiej dopasować.

Zarówno na tym wstępnym etapie jak i później, często pojawiają się jednak znaczne różnice w oczekiwaniach co do ostatecznych słów kluczowych i niezrozumienie. Dlaczego tak się dzieje i gdzie zazwyczaj leży przyczyna? W błędach w pierwotnym doborze i wykorzystaniu fraz. Zazwyczaj ujawniają się one dopiero w miarę procesu pozycjonowania.

Czemu służy analiza słów kluczowych?

Słowem wstępu: analiza słów kluczowych to proces, który pozwala dobrać najkorzystniejsze (najbardziej opłacalne) z punktu widzenia danej strony frazy, na które będziemy budować widoczność.

Poprzez analizę fraz, przy pracy nad stroną Klienta, poznaję dokładnie specyfikę serwisu pod kątem SEO. Weryfikuję też potencjał poszczególnych słów (sprawdzam, czy warto je wykorzystywać). Dobieram te najkorzystniejsze, porównuję je i w miarę potrzeb, sugeruję zmiany.

Dzięki niej jestem więc w stanie ostatecznie ułożyć strategię pozycjonowania tak, by mogła przynieść realne efekty. Nie tylko pod postacią wysokich pozycji, ale też rosnącego ruchu na stronie i konwersji. Koniec końców, nie chodzi przecież tylko o pozycję.

Warto wiedzieć

Odpowiednio dobrane słowa kluczowe są w SEO po prostu… kluczowe :)

O analizie słów kluczowych możesz dowiedzieć się więcej w artykule Słowa kluczowe - rodzaje i dobór. Przedstawiliśmy w nim dokładnie rodzaje słów kluczowych, sposoby ich doboru oraz przydatne w nim narzędzia. To część naszego kursu SEO Samodzielni, w którym zebraliśmy praktyczną i skondensowaną wiedzę o pozycjonowaniu.

Wiesz już, o co w tym wszystkim chodzi? Skoro tak, to czas przejść do konkretów i pokazać błędy popełniane przy analizie i wykorzystaniu słów kluczowych.

Brak analizy słów kluczowych

Na początek trochę przewrotnie, ale częstym błędem w analizie słów kluczowych jest po prostu jej brak. Zazwyczaj dotyczy on stron, które zostały stworzone bez uwzględnienia SEO lub stron, przy których słowa kluczowe zostały dobrane w ciemno. Bez odpowiedniej wiedzy czy zastosowania narzędzi. Z doświadczenia wiem, że taka sytuacja wcale nie jest ogromną rzadkością.

Wybór słów kluczowych to początek procesu, na którym będzie opierać się cała optymalizacja strony, w tym tworzenie i optymalizacja treści, niezbędne dla zwiększania widoczności. Bez właściwej analizy i wykorzystania narzędzi, które pozwolą zweryfikować potencjał fraz, nie przyniesie ona oczekiwanych efektów.

Warto wiedzieć

Dobór słów bez analizy to los na loterii, w większości przypadków z góry przegrany.

Analizując słowa kluczowe, sprawdzam m.in. liczbę ich odsłon i konkurencyjność. Biorę też pod uwagę stojące za danymi frazami intencje użytkowników, dzięki czemu jestem w stanie wziąć poprawkę na wartość kryjącego się w nich ruchu. Bez tego, całą pracę wkładaną w SEO, nasz zespół wykonywałby w ciemno.

Warto wiedzieć

Analiza słów kluczowych to fundament pod całe pozycjonowanie. Nigdy nie warto dobierać słów kluczowych bez ich analizy.

Jeśli nie masz wiedzy w tym zakresie, a zależy Ci na efektach pozycjonowania, to z całego serca polecam Ci skonsultować się z kimś doświadczonym. Naprawdę nie warto ryzykować. Całość możesz przecież też zawsze komuś zlecić.

Możesz mi wierzyć
na słowo kluczowe.

Brak strategii wykorzystania słów kluczowych

Analiza słów kluczowych nie jest procesem prowadzonym “ot tak”. Zawsze przyświeca jej jakiś cel, który określam na podstawie tego, jak w ujęciu długoterminowym planujemy pozycjonowanie danej strony. Dobierając frazy, uwzględniam nie tylko miesięczną liczbę odsłon czy inne wartości, których dostarczają narzędzia. Analizuję też konkurencję strony i biorę przy tym wszystkim pod uwagę jej wielkość, aktualną sytuację i oczekiwania Klienta.

Podejście może być bardzo różne. Jeśli pozwala na to budżet, wiek domeny oraz wielkość serwisu Klienta, to głównym celem może być zbudowanie widoczności na frazy bardzo popularne, ale przez to też trudne. Z kolei przy stronie mniejszej lub mocno ograniczonym budżecie, za cel mogę przyjąć wyjście od słów mniej popularnych oraz wykorzystanie precyzyjnych fraz długiego ogona. Mierząc w ten sposób siły na zamiary, jestem w stanie zapewnić Klientom to, czego oczekują - czyli ruch na stronie.

Dla przykładu:

Jeśli strona jest zbyt mała, aby realne było zbudowanie jej widoczności na frazę “buty zimowe”, dobieram słowa kluczowe, które są mniej popularne, ale łatwiejsze w pozycjonowaniu. Wypracowanie na nich korzystnych pozycji jest wtedy po prostu osiągalne.

  • Zimowe buty dla kobiet
    • Czarne buty zimowe dla kobiet
    • Brązowe buty zimowe dla kobiet
    • Beżowe buty zimowe dla kobiet

Jeden z przykładów drzewa kategorii z wykorzystaniem fraz z długiego ogona.

Przed rozpoczęciem analizy słów kluczowych warto określić to, jak będą one wykorzystywane, czyli zaplanować racjonalnie pozycjonowanie.

Pozostawienie wyboru słów kluczowych Klientowi

Spokojnie, w Top Online ostatnie słowo i tak ma zawsze Klient. Trafiają jednak do nas osoby posiadające pozycjonowaną już wcześniej stronę. Wówczas często okazuje się, że nikt nie zaoferował im żadnych sugestii dotyczących analizy czy doboru fraz. Wcześniejsza usługa była realizowana z listą słów kluczowych podaną wstępnie przez Klienta. Prawdopodobnie to w dużej mierze dlatego nie przyniosła oczekiwanych efektów.

Zarówno ja, jak i wszyscy specjaliści SEO w Top Online, traktujemy pierwotną listę słów kluczowych Klienta pomocniczo, jako punkt wyjścia. Analizujemy ją już podczas pierwszego audytu, a później ciągle doskonalimy.

analiza słów kluczowych - wykaz pozycji fraz kluczowych

Chcemy, żeby każdy był zadowolony. To dlatego słowa otrzymane od Klienta staramy się modyfikować (dopasowywać) tak, by móc wypracować realne efekty. Niczego przy tym oczywiście nie narzucamy, a jedynie sugerujemy, tłumacząc precyzyjnie, dlaczego taki, a nie inny wybór będzie w konkretnej sytuacji najlepszy.

Normalne jest, że ktoś, kto nie zajmuje się na co dzień SEO, może nie trafić za dobrze ze słowami kluczowymi. Nawet jeśli je w jakiś sposób analizował. Często trafiają się słowa zbyt konkurencyjne lub wręcz niewyszukiwane. Samych powodów niewłaściwego doboru czy wykorzystania fraz może być wiele. Przedstawiam je szczegółowo poniżej.

Brak uwzględnienia intencji szukającego

Brak uwzględnienia intencji szukającego to jeden z najczęstszych powodów nietrafionych słów kluczowych. Sprawa jest o tyle nieoczywista, że błąd ten można popełnić nawet wtedy gdy analiza słów kluczowych została przeprowadzona “technicznie” prawidłowo. Z właściwym zaplanowaniem pozycjonowania i poprawnym dobraniem trudności fraz do danego serwisu. O co więc chodzi? Wbrew pozorom to całkiem proste.

Bardzo obrazowo, ale załóżmy, że prowadzisz w Rzeszowie świetny lokal serwujący pierogi. Na jakie frazy będziesz pozycjonować swoją stronę? “Pierogi ruskie”, a może “Najlepsze pierogi ruskie”? Odpowiedź może Cię zaskoczyć, ale: ani jedno, ani drugie.

Takie słowa kluczowe będą pewnie niesamowicie popularne, to fakt. Wpisują je jednak w wyszukiwarkę użytkownicy z całej Polski, a większość z nich wcale nie chce znaleźć restauracji, a już na pewno nie konkretnie w Rzeszowie. Za takim zapytaniem może kryć się chęć znalezienia przepisu lub jakichś informacji, np. o historii czy pochodzeniu potrawy. To są właśnie nieuwzględnione intencje fraz kluczowych.

analiza słów kluczowych - wynik wyszukiwania Google

Idąc dalej, jeśli udałoby się jakimś cudem zdobyć wysokie pozycje na te frazy, to pozyskiwany dzięki nim ruch nie przełożyłby się na sprzedaż. Strona zyskałaby co najwyżej kosmicznie wysoki współczynnik odrzuceń, a pieniądze włożone w SEO równie dobrze można by wówczas wyrzucić w błoto.

Znacznie lepszym słowem kluczowym będzie tutaj na przykład fraza “najlepsze pierogi ruskie w Rzeszowie”. Dobierając ją mam praktycznie 100% pewności, że każda wpisująca ją w Google osoba chce znaleźć lokal z dobrymi pierogami ruskimi w tym mieście. Budując więc na nią widoczność, pozyskuję wartościowy ruch, który przekłada się bezpośrednio na zainteresowanie ofertą.

Inny przykład? Powiedzmy, że masz teraz do czynienia z doborem fraz dla strony sklepu z butami, ale sklepu wyłącznie stacjonarnego. Jakie frazy sprawdzą się najlepiej? Ja proponowałbym pewnie coś takiego:

  • sklep z butami MIASTO lub alternatywnie sklep z butami MIASTO DZIELNICA
  • buty MARKA MIASTO (opcjonalnie DZIELNICA)

Na pierwszy rzut oka mógłbym równie dobrze zastosować frazę taką jak “buty MARKA”. W końcu za nią też kryje się intencja zakupowa. Różnica między nią, a frazami podanymi powyżej polega jednak na tym, że osoby wpisujące ją w wyszukiwarce chcą dokonać zakupu online. W znacznej większości nie będą więc zainteresowane sklepem stacjonarnym.

Kolejnym przykładem może być jeden z bardziej realnych, powstały w czasie, kiedy w Top Online prowadziliśmy własny sklep internetowy ze skarpetkami:

  • skarpetki
  • kolorowe skarpetki

To właśnie na tą drugą frazę mieliśmy największą konwersję w sklepie internetowym.

Warto wiedzieć

Za każdym słowem kluczowym kryje się intencja szukających. To od niej zależy bezpośrednio to, czy ruch pozyskiwany z wyszukiwarki będzie przekładał się na oczekiwane efekty.

Zbyt wysoki potencjał wyszukiwań

Kolejny błąd w doborze fraz, przez który pozycjonowanie może nie przynieść efektów. Zdecydowanie jeden z najczęstszych, a wynikający z niewłaściwej interpretacji dużego potencjału wyszukiwań, który dla osób nieznających dogłębnie tematu może być bardzo nieoczywisty.

Z doświadczenia w pracy z naszymi Klientami wiem, że wiele osób prowadzących swoje strony jest w tej kwestii po prostu nieświadoma zagrożenia.

Wyjaśnię to, a jakżeby inaczej, na przykładzie:

Wyobraźmy sobie, że dobieram frazy dla strony Klienta, który szyje ręcznie skórzane torebki, a samą witrynę traktuje jak sklep, w którym wystawia swoje unikalne kreacje. W minimalnych ilościach, w końcu są one robione ręcznie, przez jedną osobę. Dosłownie kilka modeli i kilka odpowiadających im podstron. Jakie frazy wybieram?

analiza słów kluczowych - wynik wyszukiwania Google

Pierwsze słowa, które przyszły Ci na myśl to zapewne “skórzane torebki”, “torebki skórzane” lub coś podobnego. Okej, potencjał wyszukiwań jest tutaj ogromny, ale równie wielka jest też konkurencja. Przy tak małej stronie i walce o pozycje na te frazy z największymi gigantami modowymi w Polsce już wejście do TOP10 byłoby w SEO sukcesem na skalę światową. Nie mówiąc już o próbach podbicia TOP5 czy TOP3, gdzie “klikalność jest największa”.

W takiej sytuacji szukałbym niszy, czyli fraz o mniejszej popularności, w tym fraz długiego ogona. Wykorzystujących wyróżniki produktu, czyli choćby to, że są to torebki szyte ręcznie i unikalne, jedyne w swoim rodzaju. Przy takich słowach kluczowych osiągnięcie topowych pozycji byłoby tylko kwestią czasu. Dodatkowo, poprzez długi ogon, strona zyskałaby też ruch z lepiej dopasowaną intencją, czyli w efekcie - wyższą konwersję.

Warto wiedzieć

W doborze fraz trzeba, wedle powiedzenia, mierzyć siły na zamiary. Dzięki takiemu podejściu pozycjonowanie może przynosić świetne efekty nawet przy bardzo małym serwisie.

Brak potencjału na frazach kluczowych

Sytuacja odwrotna do poprzedniej. Zdarzają się przypadki, w których Klient chce pozycjonować się na frazy, które nie są wyszukiwane. Często jest to nieświadome i wynika ze wspomnianego już wcześniej braku analizy słów kluczowych. Zdarza się też, że wiąże się to bezpośrednio z tzw. klątwą wiedzy, o której mówię dokładniej niżej. Taka sytuacja może mieć jednak jeszcze inną przyczynę.

Druga możliwość to doradzenie przez agencję lub samodzielnego specjalistę SEO fraz bez potencjału. Tylko po to, aby sztucznie wykazać wysokie pozycje, co może zdarzyć się np. przy formie rozliczania “za efekt”.

Przy takiej “pustej”, niewyszukiwanej frazie znalezienie się na podium wyników jest banalnie proste. Wówczas Klient widzi w raportach czy panelu Klienta same jedynki, czyli piękny obrazek, sukces. Jest tylko jeden szkopuł: ruchu, a co dopiero konwersji, to z tego nie będzie.

Warto wiedzieć

Pamiętaj, że nikt nie może Ci zagwarantować wysokiej pozycji w wyszukiwarce. Na to, by unikać takich obietnic, w swoich poradnikach zwraca uwagę też sam Google.

O tym, jak sprawdzić firmę oferującą pozycjonowanie przed rozpoczęciem współpracy, by uniknąć takich sytuacji, możesz przeczytać w jednym z naszych artykułów. Dzielimy się w nim naszymi doświadczeniami i mówimy wprost, jak wybrać agencję SEO.

Pomijanie fraz z długiego ogona

Jeśli w miarę pozycjonowania strony Klienta lub po przeprowadzeniu audytu widzę, że widoczność na dobrane pierwotnie frazy nie rośnie, to zaczynam szukać przyczyn. Analiza słów kluczowych doprowadza mnie wówczas często do wniosku, że np. mam do czynienia ze zbyt dużą konkurencją i najlepszym rozwiązaniem będzie zastosowanie strategii długiego ogona. Tutaj pojawia się jednak zgrzyt, wynikający, ponownie, z niezrozumienia.

Zdarza się bowiem, że Klient, widząc niski potencjał fraz długiego ogona (np. 50-100 wyszukiwań miesięcznie), uznaje je za niekorzystne i nie chce ich wdrażać. Myśl przewodnia brzmi wtedy zazwyczaj “Po co mi fraza wyszukiwana 100 razy w miesiącu? Przecież wtedy trafi do mnie tylko kilkadziesiąt użytkowników”.

W takiej sytuacji wyjaśniam, że owszem, liczba odsłon może i będzie mniejsza, ale znacznie większa będzie szansa na topowe pozycje, a w porównaniu z frazami ogólnymi znacznie wyższy będzie też poziom konwersji. Dzięki temu strategia ta pozwoli budować autorytet całej domeny i przyniesie wymierne efekty.

Warto wiedzieć

Niski potencjał wyszukiwań fraz długiego ogona nie znaczy, że są one niekorzystne. Wręcz przeciwnie. Pochodzący z nich ruch cechuje się o wiele wyższym współczynnikiem konwersji, a budowanie widoczności jest łatwiejsze.

Klątwa wiedzy, czyli zbyt specjalistyczne określenia

Tzw. klątwa wiedzy dotyka każdego, kto staje się specjalistą w swojej dziedzinie. To jeden z najczęstszych błędów, który spotykam przy współpracy z Klientami podczas doboru słów kluczowych. Polega na tym, że, poprzez doświadczenie i ciągłe obracanie się w danej branży, często nieświadomie, używamy słów, których nigdy nie użyłby potencjalny Klient.

Dla przykładu:

  • “platforma sprzedażowa” - tak powie ktoś, kto zajmuje się na co dzień projektowaniem i tworzeniem sklepów internetowych
  • “jak otworzyć sklep internetowy” - tak zada pytanie ktoś, kto nie ma specjalistycznej wiedzy, ale chce taki sklep otworzyć

Stosowanie zbyt specjalistycznych wyrażeń może łączyć się z nieuwzględnieniem intencji szukających. Dodatkowo może skutkować też brakiem potencjału na frazach. Polecam tego pilnować, szczególnie jeśli działasz w mocno wyspecjalizowanej branży (np. IT, czy przemysł).

Przy analizie słów kluczowych zawsze warto spojrzeć na swoją stronę z nieco innej perspektywy i zadać sobie pytanie “jak mogą szukać mnie potencjalni Klienci?”.

Jedno słowo kluczowe na jedną podstronę

Kolejnym błędem przy doborze i wykorzystaniu słów kluczowych, nieco już rzadszym, ale nadal popełnianym, jest stosowanie zasady 1:1, czyli “jedna podstrona - jedno słowo kluczowe”. W przypadku tworzenia treści, niezależnie od tego, jakiego rodzaju jest to tekst, zawsze warto szukać różnych słów kluczowych, które można wykorzystać na jednej podstronie. Trzeba je co prawda wtedy grupować, aby uniknąć duplicate content, ale gra jest warta świeczki.

Żeby przedstawić takie podejście na przykładzie, załóżmy, że dobieram słowa kluczowe dla sklepu internetowego sprzedającego przyprawy. Konkretnie do jednej kategorii, która zawiera różne warianty suszonego oregano. Zamiast zastosowania tutaj tylko pojedynczej frazy “przyprawa oregano”, dodam jeszcze “oregano przyprawa”.

W taki prosty sposób uzyskam już dwa słowa kluczowe, a nic nie stoi przecież na przeszkodzie, by doprawić całość kolejnymi, np. “oregano suszone”, czy “suszone oregano”. I już zamiast jednej frazy, mam cztery. Po uwzględnieniu ich w treści strona zyska z czasem widoczność na cztery zapytania, a co za tym idzie, także o wiele więcej ruchu i wyższy autorytet.

Oczywiście przykład ten jest mocno uproszczony, a w praktyce całość poprzedza analiza, do której wykorzystuję różne narzędzia SEO, by nie dobierać słów w ciemno, ale chyba już rozumiesz :)

analiza słów kluczowych - frazy kluczowe Semstorm

Brak uwzględnienia lokalizacji

W doborze słów kluczowych trzeba też uwzględnić profil działalności. Przy świadczeniu usług na terenie jednego konkretnego miasta czy województwa, lub sprzedaży stacjonarnej pozycjonowanie na frazę ogólną może być zwyczajnie bez sensu.

Skoro jesteś, dajmy na to, mechanikiem w stolicy, to nikt nie będzie szukał Twoich usług na drugim końcu Polski. Nikt nie potrzebuje przecież mechanika, do którego ma 100, 200 czy 500 km. W takiej sytuacji prowadzi się SEO lokalne. Jedną z jego podstaw są frazy kluczowe zawierające nazwę miejscowości. To właśnie je trzeba tutaj zastosować.

Co więcej, uwzględnienie lokalizacji często jest powiązane z uwzględnieniem intencji szukającego. Idąc dalej za przykładem, jeśli ktoś wpisuje w Google frazę “mechanik samochodowy”, to wcale może nie chcieć znaleźć usługi, a jedynie np. informacje o zawodzie.

Warto wiedzieć

Przeprowadzając dobór oraz analizę słów kluczowych zawsze biorę pod uwagę lokalizację, o czym też polecam Ci pamiętać.

Brak odmiany słów kluczowych

Tym razem błąd nie tyle w doborze fraz, ile stricte w ich wykorzystaniu. Sporadycznie zdarzają się przypadki, w których trafiam na stronę Klienta, na której ktoś usilnie “upychał” słowo kluczowe w każdym możliwym miejscu. Pisał przy tym w sposób nienaturalny i w efekcie, tracił na wartości treści.

Dlaczego to robił? Zapewne dlatego, że planer słów kluczowych pokazał mu, że ta konkretna fraza ma zadowalający go potencjał wyszukiwań. Tego się trzymał, a to spory błąd. Roboty Google z każdym kolejnym algorytmem są coraz to inteligentniejsze i coraz to lepiej rozumieją treści. Naprawdę nie ma już żadnego sensu w trzymaniu się za wszelką cenę tylko jednej formy słowa kluczowego.

Przykładem takiej frazy może być “kancelaria adwokacka Wrocław”. O ile zastosowanie jej w takiej wyjściowej formie w title tagu, czy nagłówku H1 nie razi w oczy, o tyle w przypadku jakiegoś zdania w treści, może to już wyglądać mocno nienaturalnie. Wtedy lepiej jest ją odmienić.

Zdanie takie jak “nasza kancelaria adwokacka Wrocław świadczy usługi...” brzmi dość dziwnie. Warto napisać to po prostu zgodnie z zasadami języka polskiego: “nasza kancelaria adwokacka we Wrocławiu świadczy usługi …”. Wówczas zarówno robot, jak i użytkownik, odbierze podstronę po prostu lepiej.

Skupianie się na liczbie pojedynczej lub mnogiej

Czasami zdarza się, że trafiający do nas Klient posiada listę fraz kluczowych składającą się głównie ze słów w liczbie pojedynczej lub mnogiej. Trzymanie się przy doborze tylko jednej formy to błąd podobny do ich nieodmieniania. Wynika zazwyczaj z nieprawidłowej interpretacji samej analizy słów kluczowych, która wykazuje większy potencjał fraz w konkretnej formie. Nic nie stoi przecież na przeszkodzie, żeby skorzystać z obu.

Przykładowo, jeśli do danej podstrony przypisana jest fraza “kurtki zimowe”, to wraz z rozwojem treści z pewnością zastosuję też frazę “kurtka zimowa”. Zyskam w ten sposób widoczność na dwa słowa kluczowe zamiast jednego. Wniosek? Przy doborze fraz kluczowych nie warto się nadmiernie ograniczać.

Warto wiedzieć

Jeśli dobierasz słowo w liczbie pojedynczej, dodaj je też w liczbie mnogiej. W ten sposób, rozwijając treść, zyskasz dodatkową widoczność.

Zbyt wiele słów kluczowych do pozycjonowania

Tym razem przejdę od razu do przykładu. Załóżmy, że Twoja strona posiada prezentację 8 usług, których ilość się nie zmieni. Nie chcesz inwestować w dodatkowy content i te 8 podstron to wszystko, na czym Ci zależy, na tym chcesz się skupić. W takiej sytuacji błędem będzie wybranie 150 słów kluczowych do pozycjonowania, czy skorzystanie z ich nielimitowanej ilości.

Zbudowanie widoczności na taką ilość fraz przy tak niewielkiej stronie będzie praktycznie niewykonalne. Konkretna liczba fraz, które przypisuje do podstrony, zależy od branży i konkretnej witryny, ale nigdy nie powinna być przesadzona.

Warto wiedzieć

Przy zbyt wielu frazach nie ma szans na to, by rozmieścić je odpowiednio w treści.

Tekst, w którym “upakujesz” zbyt dużo fraz będzie wyglądać nienaturalnie, co będzie odrzucało użytkowników. Google nie poradzi też sobie za dobrze ze zrozumieniem tego, o czym jest treść, a Ty nie zbudujesz żadnej sensownej pozycji.

Brak analizy słów kluczowych konkurencji

Prowadzona przez nas w Top Online analiza słów kluczowych zawsze uwzględnia też analizę konkurencji. Z doświadczenia wiem jednak, że łatwo tutaj, przy korzystaniu z narzędzi, o spory błąd. A właściwie, uwzględnienie w analizie stron bez względu na to, czy faktycznie rywalizują one z pozycjonowanym serwisem. Tylko dlatego, że są widoczne na podobne frazy.

analiza słów kluczowych - zespół analizujący frazy kluczowe

Wrócę tutaj jeszcze do wcześniejszego przykładu hipotetycznej strony lokalu serwującego pierogi. Czy przy pozycjonowaniu na frazę “pierogi ruskie” rywalem takiej witryny będzie strony z historią tego dania lub przepisami? No właśnie. Te dwie strony celują w kompletnie odmienne intencje szukających. Praktycznie nie posiadają więc wspólnego potencjalnego Klienta. Siłą rzeczy używają tych samych fraz, ale tak naprawdę w niczym ze sobą nie rywalizują.

Warto wiedzieć

Przy analizie słów kluczowych zawsze warto analizować prawdziwą konkurencję, a nie strony, z którymi nie rywalizujesz, pomimo tego, że używacie podobnych słów kluczowych.

Ignorowanie konwersji

Brak odpowiedniego dopasowania słowa kluczowego może prowadzić do zaniżenia konwersji. Powiedzmy, że masz swój sklep internetowy, w którym sprzedajesz obuwie. Decydujesz się na pozycjonowanie go na frazę “damskie kozaki”. Prawdopodobnie, nawet jeśli uda Ci się jakoś osiągnąć TOP10, to pomimo znacznie większego ruchu na stronie, sprzedaż nadal będzie mocno przeciętna. Wszystko przez niedokładne dopasowanie frazy do oferowanych produktów.

Warto wiedzieć

Bardzo często mniej wyszukiwana, ale lepiej dopasowana do produktów fraza “sprzedaje lepiej” niż fraza popularniejsza, ale bardziej ogólna.

Idąc dalej za przykładem, w takim sklepie zastosowałbym np. frazę “wodoodporne kozaki damskie”. Wokół tej kategorii mógłbym też stworzyć inne podkategorie, nakierowane na frazy długiego ogona z np. określeniem koloru, materiału, marki czy stylu.

Wówczas okazałoby się zapewne, że pomimo kilkukrotnie mniejszego potencjału wyszukiwań na frazach, sprzedaż jest znacznie lepsza. A wszystko dzięki dokładniejszemu dopasowaniu, czyli bardziej precyzyjnemu określeniu intencji użytkowników.

Google będzie wierzyć Twojej stronie na słowo kluczowe.

Sprawiamy, że Twoja strona zakumpluje się z Google.

Podsumowując

Z mojego artykułu dowiedziałeś/aś się, że:

  1. Analiza słów kluczowych jest fundamentem pod całe pozycjonowanie. To od niej zależy to, czy pozyskana w procesie SEO widoczność przyniesie Ci oczekiwane efekty.
  2. Słowa kluczowe zawsze dobieramy zgodnie ze strategią, czyli tym, jak długoterminowo planujemy je wykorzystać.
  3. Wstępnie dobranych fraz nigdy nie warto traktować jako ostatecznych. Dokładne dopasowanie słów kluczowych jest możliwe zazwyczaj dopiero wtedy, gdy przejdziemy do praktyki.
  4. Za wszystkimi słowami kluczowymi stoją intencje użytkowników. Uwzględnienie ich w analizie pozwala dobrać frazy, które przełożą się nie tylko na widoczność, ale też i konwersję.
  5. Frazy z największym potencjałem wyszukiwań, ze względu na konkurencję, są bardzo trudne w pozycjonowaniu. Przy niewielkich stronach internetowych zdobycie na nich wyższych pozycji może być wręcz nieosiągalne.
  6. Zastosowanie mniej popularnych, ale lepiej dopasowanych fraz (w tym długiego ogona) pozwala łatwiej zdobywać wysokie pozycje i przekłada się na wyższą konwersję oraz budowanie autorytetu całego serwisu.
  7. Zdobycie topowych pozycji na frazy bez potencjału jest banalnie proste. Poza ładną statystyką nie przynosi jednak żadnych efektów, brak potencjału wyszukiwań to też brak ruchu.
  8. Niski potencjał wyszukiwań fraz długiego ogona nie znaczy, że nie warto ich stosować. Długi ogon jest precyzyjnie dopasowany do intencji, cechuje się więc wysoką konwersją. Jest też z reguły łatwy w pozycjonowaniu.
  9. Jako fraz kluczowych warto używać określeń prostych, takich, jakich użyłaby do opisania oferty osoba nieposiadająca specjalistycznej wiedzy. W ten sposób można uniknąć “klątwy wiedzy”.
  10. Stosowanie zasady "jedna podstrona - jedno słowo kluczowe" to strata widoczności. Zawsze warto szukać kilku różnych słów dla jednej podstrony oraz stosować przy tym grupowanie.
  11. W każdej analizie słów kluczowych trzeba uwzględnić profil działalności i lokalizację.
  12. Słowa kluczowe w treści umieszczamy w sposób naturalny, odmieniając je z zachowaniem zasad języka polskiego.
  13. Dobierając słowa kluczowe, nie skupiamy się wyłącznie na liczbie pojedynczej czy mnogiej. W rozwijaniu treści zawsze warto zastosować obie, to dodatkowa widoczność.
  14. Zbyt duża liczba słów kluczowych przypisanych do poszczególnych podstron nie pozwoli na naturalne rozmieszczenie ich w treści. Utrudni tym samym pozycjonowanie.
  15. Nie każdy serwis widoczny na podobne frazy w rankingu stanowi konkurencję. Przy analizie konkurencji w doborze fraz uwzględniamy tylko te strony, z którymi faktycznie rywalizuje pozycjonowana witryna.
  16. Lepsze dopasowanie fraz kluczowych (oraz stojących za nimi intencji) do oferty przekłada się na wyższą konwersję. Nie zawsze popularniejsze słowo kluczowe jest lepsze.

Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

Pozycjonowanie
Klient nasz Pan – więc czasem trzeba mu odmówić!  - SEO blog
Pozycjonowanie
Jak wybrałbym nazwę domeny dla swojego biznesu
Sebastian Srebrny, 22-11-2023
Jak wybrałbym nazwę domeny dla swojego biznesu - SEO blog
Pozycjonowanie
Jak weryfikuję spadki widoczności?
Grzegorz Słoka, 15-11-2023
Jak weryfikuję spadki widoczności? - SEO blog

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Zacznij darmowy miesiąc próbny.

Bezpłatna oferta