Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / Blog i aktualności / Jak przygotowuję strategię SEO dla nowych stron internetowych?

26-07-2023

Jak przygotowuję strategię SEO dla nowych stron internetowych?

O optymalizację najlepiej zadbać już na etapie projektu – sprawdź, jak przygotować strategię SEO dla nowego serwisu!

Jak przygotowuję strategię SEO dla nowych stron internetowych? - SEO blog

O strategię SEO najlepiej zadbać już przy projektowaniu serwisu. Dzięki temu strona będzie zoptymalizowana od pierwszego pojawienia się w Google. Będzie więc od samego początku o wiele lepiej się pozycjonować, a Ty zaoszczędzisz mnóstwo czasu i kosztów związanych z późniejszymi poprawkami. Oto jak przygotowuję taką strategię krok po kroku.

Spis treści:

  1. Przede wszystkim wyznaczam cel
  2. Najważniejsze: słowa kluczowe
  3. Struktura strony
  4. Aspekty techniczne: podstawowa optymalizacja
  5. Linkowanie wewnętrzne
  6. Przygotowanie opisów SEO
  7. Grafiki i atrybuty ALT
  8. Rich snippets (dane strukturalne)
  9. Podpięcie narzędzi do monitorowania
  10. Opcjonalnie: przygotowanie bloga
  11. Co jeśli nie mam czasu na to wszystko?
  12. Podsumowanie w punktach

Zobacz też:

Analiza słów kluczowych

Przede wszystkim wyznaczam cel

Przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań w kierunku SEO powinniśmy określić ich cel.

Na samym początku zastanawiamy się więc (razem z Klientem), co chcemy osiągnąć poprzez pozycjonowanie. Ruch organiczny sam w sobie zwykle nie jest celem, a tylko środkiem jego realizacji. Tak samo jak celem podróży samochodem zwykle nie jest spalane paliwo, a dojechanie w jakieś miejsce.

Celem SEO może być np. pozyskanie klientów na określoną grupę towarów w sklepie czy określoną usługę w danym regionie, czy ogólnie zwiększenie konwersji. Może być nim też budowanie społeczności czy zwiększenie rozpoznawalności marki.

Czasem firma oferuje kilka usług, ale tak naprawdę zależy jej na zwiększeniu widoczności tylko jednej z nich (bo np. na resztę i tak ma stałych klientów).

Czasem też sklepy internetowe nie potrzebują od razu budowania widoczności całego asortymentu, a raczej skupienia się najpierw na jednej grupie towarów.

Choćby dlatego, że na początku działalności realnie posiadają w sprzedaży tylko tę jedną grupę, albo to ona stanowi trzon oferty, a reszta to produkty komplementarne (uzupełniające).

Warto wiedzieć

Dokładne określenie tego, co chcemy osiągnąć przez SEO jest bardzo ważne, bo przełoży się później bezpośrednio na efekty.

Najważniejsze: słowa kluczowe

Przy wyznaczaniu celu pozycjonowania pomocne mogą okazać się słowa kluczowe. Dobieranie ich to pierwszy i według mnie najważniejszy etap przygotowywania strategii SEO.

Dobrze dobrane frazy to zwykle takie, które spełniają jednocześnie trzy poniższe cechy:

  • mają niską konkurencyjność,
  • posiadają potencjał wyszukiwań,
  • są trafne (odzwierciedlają pożądane przez nas intencje szukających),

Słowa o niskiej konkurencyjności to takie, na które nie jest zoptymalizowane zbyt wiele serwisów. Prosta sprawa: im mniejsza konkurencja, tym łatwiej będzie zbudować widoczność.

Potencjał wyszukiwań mówi nam z kolei ile wyszukiwań ma średnio miesięcznie dana fraza. Im więcej, tym więcej potencjalnych klientów odwiedzi Twoją stronę, gdy znajdziesz się w TOP10. Pamiętaj jednak, że najczęściej większy potencjał = większa konkurencyjność, a więc i trudniejsze SEO na daną frazę.

Potencjał i konkurencyjność nie będą miały jednak znaczenia bez trafności, od której zależy bezpośrednio to, czy dana fraza będzie wiązała się z koniec końców konwersją na stronie. Chodzi o intencje użytkownika, czyli to, czy osoby wyszukujące dane słowo kluczowe są faktycznie zainteresowane tym, co chcemy im sprzedać.

Na przykładzie:

Firma oferującą sprzątanie mieszkań w Rzeszowie nie zdobędzie klientów jeśli źle zoptymalizuje stronę i będzie widoczna na „mieszkania w Rzeszowie”.

Tak samo jak sklep internetowy z profesjonalnym sprzętem gastronomicznym nie sprzeda za wiele optymalizując się na zbyt ogólne „garnki”.

Brak potencjału nie znaczy, że fraza jest do wyrzucenia

Jeśli fraza nie potencjału w momencie sprawdzenia w narzędziach, to nie znaczy to, że nie będzie miała go za jakiś czas.

Niektóre frazy nie mają potencjału ze względu np. na nienaturalny zapis, a inne ze względu na to, że po prostu ludzie nie szukają jeszcze danej usługi czy danego produktu. Trzeba umieć to rozróżnić.

Jeśli fraza nie ma potencjału ze względu na małą popularność produktu czy usługi, które oferujemy, to bardzo możliwe, że mimo wszystko warto zoptymalizować pod nią stronę.

Wszystko dlatego, że w przyszłości potencjał oraz konkurencyjność frazy będą zapewne rosły, a wtedy Twoja strona będzie już w topce wyników.

Warto wiedzieć

Jeśli Twoje usługi są nowe na rynku, to może się okazać, że słowa kluczowe nie są wyszukiwane, bo Twoi potencjalni klienci nie wiedzą jeszcze, że coś takiego istnieje.

Zresztą, nawet niezależnie od tego czy usługa jest nowa czy nie, nie ma się co bać optymalizacji niektórych stron pod frazy z małym potencjałem.

Nawet jeśli nie przyniesie to prawie żadnego ruchu, to optymalizacja pod takie frazy zostanie zauważona przez Google – i może realnie podnieść wartość Twojego serwisu, na czym zyskają inne podstrony ;)

Jak szukać odpowiednich fraz kluczowych?

O planowaniu słów kluczowych w praktyce mamy już cały artykuł, który napisał Kamil (Head of SEO Top Online), więc nie będę go tutaj powielał. Link zostawiam pod spisem treści (u góry artykułu).

Dodam tylko, że bardzo fajną techniką, którą często stosuję w przygotowywaniu strategii dla nowych stron, jest wypisanie w Excelu wszystkich słów kluczowych związanych z ofertą strony, a kolejno pogrupowanie ich według znaczeń.

Najpierw wypisuję wszystkie frazy jakie wpadną mi do głowy, uzupełniam je o frazy z narzędzi i wyrzucam te, które nie mają potencjału, nie są trafne lub są zbyt oblegane.

lista fraz seo

A gdy wypiszę już absolutnie wszystko to przechodzę do grupowania tematycznego, czyli łączę ze sobą słowa podobnie brzmiące i mające zbliżone znaczenie.

pogrupowana lista fraz seo
Na etapie grupowania lista często jest jeszcze rozbudowywana o kolejne frazy

Kolejno frazy ponownie porządkuję, ale już z myślą o konkretnych podstronach. To już jednak zahacza o następny punkt, czyli o strukturę.

A jakich narzędzi używać do doboru słów kluczowych?

Do doboru słów kluczowych polecam przede wszystkim dwa darmowe narzędzia: Planer słów kluczowych Top Online i Google Ads Keyword Planner.

Struktura strony

Struktura strony to nic innego jak zaplanowanie, ile początkowo będzie podstron, jak będą one ułożone i pod jakie słowa kluczowe będziemy je optymalizować.

W nowym sklepie internetowym planuję zwykle kategorie główne oraz ich podkategorie, a na stronach usługowych – analogiczne do nich podstrony usług.

Warto wiedzieć

Nowe podstrony od razu po stworzeniu oznaczam jako „noindex”, żeby Google nie dodawało ich do wyników wyszukiwania przed zoptymalizowaniem. Do indeksu włączam je dopiero gdy wszystko będzie gotowe – wtedy zostaną one od razu lepiej ocenione.

Do przygotowania struktury strony potrzebne mi są dobrane wcześniej i pogrupowane słowa kluczowe. Teraz muszę je ponownie, dokładnie poukładać i przypisać do podstron.

Jak to robię? Zasada jest prosta: idziemy od ogółu do szczegółu. Ja zwykle dobieram najpierw z poszczególnych grup frazy główne – nazwy podstron.

Jeśli strona oferuje jakąś usługę np. posiadamy firmę, która w swojej ofercie ma m.in. usługę sprzątania w Rzeszowie to podstrony mogą wyglądać choćby tak:

  • Sprzątanie Rzeszów
    • Sprzątanie budynków Rzeszów
      • Sprzątanie mieszkań Rzeszów
      • Sprzątanie domów Rzeszów
      • Sprzątanie apartamentów Rzeszów
    • Sprzątanie biur Rzeszów

I jeszcze na przykładzie firmy oferującej automatyzację:

  • Automatyzacja
    • Automatyzacja procesów
      • Automatyzacja procesów biznesowych
      • Automatyzacja procesów biurowych
      • Automatyzacja procesów księgowych
    • Wdrożenia automatyzacji
      • Wdrożenia automatyzacji w firmie
      • Wdrożenia automatyzacji w e-commerce

I tak dalej, aż będę mieć na stronie wszystko, co oferujemy/co nam potrzebne/na co chcemy być widoczni.

Taką strukturę serwisu można zbudować sobie nawet na kartce papieru, choć w praktyce lepiej sprawdza się Excel/Google Sheets:

struktura adresów URL

Mając strukturę przypisuję od razu do podstron powiązane słowa kluczowe (zwykle są to po prostu pozostałe frazy z przygotowanych wcześniej grup na liście fraz).

przypisanie fraz do podstron

Do tego etapu warto się szczególnie przyłożyć. Utworzenie dwóch podstron o zbyt podobnych do siebie frazach może bowiem prowadzić do kanibalizacji słów kluczowych.

Aspekty techniczne: podstawowa optymalizacja

Mam już zaplanowane podstrony i słowa kluczowe. Teraz przygotowuję już elementy stricte do zoptymalizowania podstron, które będę tworzył.

W tym punkcie zadbamy o meta tagi title i description oraz adresy URL.

Z meta title można działać bardzo łatwym schematem. Dla każdej kategorii głównej mam już dobrane słowa kluczowe i nazwy tych kategorii. Biorę więc po kolei każdą frazę i dodaję do niej np. nazwę firmy lub krótki zwrot zachęcający do zakupu.

Przykładowo: Sprzątanie mieszkań Rzeszów | Nazwa Firmy

Meta description nie wpływa na SEO bezpośrednio, służy tylko do przedstawienia strony użytkownikowi i zachęcenia do odwiedzin. Jedynym aspektem, który należy w nim pilnować to ilość znaków. W wynikach wyszukiwania wyświetla się maksymalnie 155 znaków.

Adresy URL powinny być natomiast przyjazne – czyli naturalnie brzmiące i zgodne ze słowami kluczowymi, pod które optymalizujemy podstrony. Warto też pamiętać, aby nie były zbyt długie.

elementy optymalizacji podstron
Elementy optymalizacyjne możesz przygotować w kolejnych kolumnach arkusza z frazami przypisanymi do podstron

Więcej szczegółów na temat poszczególnych elementów, ich znaczenia i optymalizacji znajdziesz na naszym kursie SEO Samodzielni.

Linkowanie wewnętrzne

Kolejny etap strategii SEO to linkowanie wewnętrzne. Warto pomyśleć o nim jeszcze przed przystąpieniem do pisania treści. Tak, aby później wiedzieć od razu skąd i dokąd mamy linkować w tekstach.

Linkowanie wewnętrzne można robić na kilka sposobów, ale ja przedstawię tylko te najprostsze i najskuteczniejsze. Je zresztą stosujemy najczęściej.

Linkowanie wewnętrzne w opisach

Zanim zaczniesz tworzyć treści na podstrony, warto rozpisać sobie jak będzie wyglądało linkowanie wewnętrzne w Twoim serwisie.

Jak to zrobić? Jest tu kilka szkół, ale ja jestem zwolennikiem linkowania „do góry”, które polega na linkowaniu z podkategorii do kategorii, które są wyżej w strukturze.

Na przykład, jeśli struktura wygląda tak:

  • Sprzątanie Rzeszów
    • Sprzątanie budynków Rzeszów
      • Sprzątanie mieszkań Rzeszów

To linkujemy w niej (w treściach na podstronach) z najniższego poziomu do najwyższego:

Sprzątanie mieszkań Rzeszów > Sprzątanie budynków Rzeszów > Sprzątanie Rzeszów

Oczywiście to, jaką technikę wybierzesz zostawiam już do Twojej decyzji, ale jakakolwiek by nie była – warto ją po prostu z góry zaplanować.

W praktyce: planuje to dodając do swojej tabelki z podstronami kolejną kolumnę z linkami wewnętrznymi. Wypisuję w niej podstrony, do których chcę linkować z treści pod danym adresem.

Linkowanie wewnętrzne w artykułach blogowych

Jeśli przygotowuję strategię dla strony, która docelowo ma mieć bloga na stronie to artykuły, które będą pojawiać się na blogu praktycznie zawsze są dla mnie świetnym miejscem do linkowania do kategorii i innych podstron.

Na blogu linkowanie wewnętrzne prowadzi po prostu do podstron, które są najbliższe tematycznie temu, o czym akurat piszemy. Linkujemy też ze sobą nawzajem same powiązane tematycznie artykuły.

Szczegółowy plan nie jest tu potrzebny, ale przy każdym przygotowywanym tekście na bloga zawsze warto zerknąć w strukturę serwisu. Żeby wyłapać najbardziej pasujące do linkowania podstrony.

Zapamiętaj

Pro tip: jeżeli serwis ma jedną główną usługę/kategorię, na której właścicielowi strony zależy najbardziej, to w artykułach blogowych często stosuje linkowanie do niej po prostu zawsze, razem z linkowaniem bardziej szczegółowym (np. do podkategorii czy innych tekstów).

Taki zabieg pozwala Google zrozumieć, która podstrona (usługa) jest w danym serwisie najistotniejsza. Pomaga też jej się pozycjonować.

W naszym przykładowym serwisie oferującym usługi sprzątające najważniejsza może być np. fraza „sprzątanie Rzeszów” i przypisana do niej strona główna lub fraza „sprzątanie biur Rzeszów” (i właściwa jej podstrona).

My na naszej stronie z absolutnie każdego wpisu blogowego linkujemy na frazę „pozycjonowanie” lub „pozycjonowanie stron” :)

Przygotowanie opisów SEO

Kolejno każdą podstronę planuję wyposażyć w odpowiednie treści, zwykle opisy SEO. Do ich stworzenia przydają mi się przygotowane wcześniej słowa kluczowe i ich synonimy.

Przygotowywanie treści dla nowych podstron planuję wypisując po 2-4 słowa kluczowe do każdej kategorii, które docelowo będę wykorzystywać w opisie. Razem z frazami wypisuję też linkowanie wewnętrzne (adresy i frazy), zgodnie z tym co przygotowałem w punkcie wyżej.

Więcej na temat samego przygotowywania contentu znajdziesz w części SEO Samodzielnych poświęconej temu jak pisać teksty SEO.

Grafiki i atrybuty ALT

Podczas przygotowywania grafik i wrzucania ich na stronę pilnuję zawsze dwóch kwestii. .

Pierwszą z nich jest optymalizacja grafik, czyli w przede wszystkim waga zdjęcia (im mniejsza, tym lepiej). Wpływa na nią głównie rozdzielczość obrazu i format, w jakim został on zapisany.

Obecnie Google zaleca stosowanie swojego ultralekkiego formatu .webp. W praktyce sprawdzi się też .jpeg. Byle zdjęcie nie ważyło więcej niż 0,5 MB.

Drugi element to atrybuty alt obrazków, czyli ich opisy ukryte w kodzie HTML, które mogą przyczynić się do wzrostu wejść organicznych.

Co do zasady poprawny alt tag powinna mieć każda grafika na stronie. Wyjątkami są tylko elementy szablonu oraz obrazki czysto dekoracyjne.

Rich snippets (dane strukturalne)

Rich snippets nie wpływają bezpośrednio na SEO, ale pozwalają wyróżnić się spośród innych wyników w wyszukiwarce. Mogą też pomagać robotom w rozumieniu treści. Warto więc o nich pamiętać i już przy tworzeniu strony przygotować się do ich wdrożenia.

Podpięcie narzędzi do monitorowania

Od samego początku istnienia strony podpiąłbym do niej Google Search Console (GSC) i Google Analytics.

Dzięki temu będę miał później pełny historyczny wgląd w dane o widoczności i ruchu na stronie. Będziemy też od razu wiedzieć, jak przebiega indeksacja.

Jeśli chcesz dowiedzieć się jak zacząć korzystać z tych rozwiązań, to ponownie – polecam SEO Samodzielnych. Kolejno: Poradnik Google Search Console i kurs Google Analytics 4.

Jeśli działasz lokalnie, to na tym etapie warto założyć też od razu wizytówkę Google Moja Firma. To już jednak nie jest związane z samym serwisem.

Opcjonalnie: przygotowanie bloga

Jeśli planuję na stronie bloga, to zajmuję się nim po ukończeniu wszystkich powyższych czynności. Czasami jednak modyfikuję trochę cały proces – i uwzględniam bloga już przy doborze fraz.

Tutaj również będziemy potrzebować rozpisanych fraz i przygotowanej struktury strony. Potrzebne będzie więc dobranie słów (najlepiej powiązanych tematami z podstronami).

Frazy pod bloga to zwykle pytania, często zawierające w sobie frazy, które mamy już przypisane do kategorii. Można szukać ich na końcu tworzenia strategii SEO lub już w trakcie pierwszego doboru.

frazy na bloga

Najlepiej z góry przygotować sobie po kilka artykułów pasujących do konkretnej kategorii.

Na początku z góry przygotowuję sobie po kilka artykułów pasujących do konkretnej kategorii. Często też w osobnym pliku wypisuję jak najwięcej pomysłów na artykuły z krótkimi rozpiskami (tym, co ma się w nich znaleźć), słowami kluczowymi i linkowaniem.

Jeśli też przygotujesz taki plik to już nic nie powstrzyma Cię przed pisaniem :)

Co jeśli nie mam czasu na to wszystko?

Startując ze stroną i nie będąc w stanie przejść wszystkich kroków przed uruchomieniem serwisu skupiłbym się na pierwszych punktach. Starałem się ułożyć ten artykuł od rzeczy najważniejszych do tych, które można zrobić w późniejszym terminie.

Taki absolutny „must have” to pierwsze 5 elementów (dobór fraz, struktura strony, podstawowe aspekty techniczne, linkowanie wewnętrzne i opisy). Te mimo wszystko zrobiłbym, zanim strona „pójdzie w świat”.

Zwykle jeśli mam w planie bardzo dużo podstron, to na początek do optymalizacji wybieram te, które najbardziej pasują do głównej oferty. To je tworzę i optymalizuję na „pierwszy rzut” – a resztę zostawiam na później.

Podsumowanie w punktach

  1. Przygotowanie strategii SEO dla nowej strony najlepiej zacząć od wyznaczenia celu pozycjonowania.
  2. Kolejnym etapem będzie znalezienie i pogrupowanie jak największej liczby słów kluczowych.
  3. Następnie przystępujemy do zaplanowania struktury serwisu (i przypisania dobranych fraz do poszczególnych podstron).
  4. Mając strukturę i frazy planujemy podstawowe elementy optymalizacji: adresy URL i meta tagi title oraz description.
  5. A potem przygotowujemy linkowanie wewnętrzne w naszej strukturze, tak by móc je uwzględnić w przygotowaniu treści.
  6. Później zostaje już „tylko” przygotowanie opisów SEO i innych treści na nasz serwis.
  7. Oraz uzupełnienie alt tagów dla wszystkich przygotowywanych grafik (i zadbanie o ich wagę).
  8. Po tych wszystkich etapach możemy zająć się blogiem, czyli kolejno: zaplanowaniem fraz, struktury i tworzeniem contentu.
  9. Jeśli nie masz czasu na wszystkie etapy, to zadbaj o możliwie jak najwięcej z nich od początku listy – pamiętaj, że przy większej ilości podstron nie musisz też tworzyć wszystkich na raz.

Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

Pozycjonowanie
Jak wdrożyć schemę w Wordpressie i nie tylko – podstawy - SEO blog
Pozycjonowanie
Jaka wtyczka WordPress’a do pozycjonowania i dlaczego RankMath SEO? - SEO blog