Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / Kurs SEO Samodzielni / Co to jest SEO?

22-07-2021

Co to jest SEO?

Witamy w Akademii SEO Samodzielni Top Online, w której przybliżymy Ci tajniki SEO! Na początek mamy dla Ciebie trochę niezbędnej teorii, a w kolejnych lekcjach będziemy stopniowo przechodzić do praktyki.

Co to jest SEO? - SEO blog

Czym jest SEO? Z czego się składa? No i jak to się dzieje, że dzięki niemu strony internetowe mają wyższe pozycje w Google? Witaj w pierwszej części Akademii SEO Samodzielni Top Online, w której odpowiadamy na te podstawowe pytania!

W tej części SEO Samodzielnych zaczynamy naukę, a że nie możemy zacząć inaczej, niż odpowiadając na pytanie "co to jest SEO?" – to tak też robimy. Poza tym w tym tekście pokażemy Ci też, co składa się na ten proces i jak to działa.

Spis treści:

  1. Co oznacza skrót SEO?
  2. Co to jest SEO - definicja i znaczenie
  3. Czy SEO i pozycjonowanie to to samo?
  4. Na czym polega SEO w maksymalnym skrócie
  5. Z czego składa się SEO?
  6. SEO on site, czyli działania SEO prowadzone na stronie
  7. SEO off site, działania SEO prowadzone poza stroną
  8. Działanie Google i jak to się ma do SEO
  9. Czynniki rankingowe Google
  10. Na czym polega robienie SEO w praktyce
  11. Jak powstaje strategia SEO
  12. SEO lokalne
  13. SEO semantyczne – czyli znaczenia zamiast fraz
  14. Skąd dowiem się, że SEO idzie w dobrym kierunku?
  15. SEO jako źródło ruchu w marketingu (dla kogo?)
  16. Co może pójść nie tak w SEO?
  17. Jak wykorzystać w pełni ruch uzyskany dzięki SEO?
  18. Optymalizacja to podstawa skutecznego SEO
  19. Czy SEO można robić samodzielnie?

Powiązane:

Lokalne SEO - co to jest?

Co oznacza skrót SEO?

Rozwinięcie skrótu SEO to dokładnie Search Engine Optimization. W wolnym tłumaczeniu jest to więc optymalizacja stron www pod wyszukiwarkę internetową – czyli pozycjonowanie stron.

Co to jest SEO - definicja i znaczenie

Co to jest SEO? Mówiąc najprościej jest to optymalizacja stron pod kątem wyszukiwarki, na co wskazuje zresztą dosłowne tłumaczenie tego skrótu.

SEO w ujęciu teoretycznym (definicja SEO) mówi, że jest to proces mający na celu poprawić widoczność serwisu w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania.

My dodalibyśmy jeszcze, że widoczność tę poprawia się po to, żeby zwiększyć ruch na stronie – bo wyższe miejsce zajmowane na dane zapytanie skutkuje zwykle tym, że więcej użytkowników klika w naszą stronę.

No i że SEO i SEM (Search Engine Marketing) mimo działania w tym samym miejscu i podobnej nazwy nie mają ze sobą za wiele wspólnego, bo w pozycjonowaniu nikt nie płaci wyszukiwarce za kliknięcia.

Czy pojęcia SEO i pozycjonowanie to to samo?

Tak, SEO = pozycjonowanie.

Błędny podział na rzekomo osobne „pozycjonowanie" i „SEO" wynika z różnicy językowej.

  • Po angielsku Search Engine Optimization (SEO), to po prostu pozycjonowanie stron internetowych jako całość (nie ma na nie innego słowa).
  • Po polsku z kolei mamy zapożyczone „SEO” i polskie „pozycjonowanie” – przez co pojawił się domysł, że te dwie nazwy muszą znaczyć coś innego.

Do tego domysłu szybko powstała pasująca, ale nieprawdziwa teoria, mówiąca, że optymalizacja i pozycjonowanie to dwa różne pojęcia. Zastosowana w niej logika mówi, że SEO to tylko optymalizacja strony, czyli dosłownie to, co znaczy skrót. W efekcie więc wychodzi z tego, że SEO to optymalizacja, a pozycjonowanie to całe… SEO. Razem z linkowaniem, które robi się poza serwisem.

Reasumując, teorie mówiące, że optymalizacja to SEO a pozycjonowanie to coś innego, są błędem, wynikającym ze zbyt dosłownego tłumaczenia. SEO = pozycjonowanie.

Na czym polega SEO w maksymalnym skrócie

Odpowiadając na pytanie co to jest SEO trzeba jeszcze powiedzieć o tym, na czym ono polega.

W największym skrócie SEO polegać będzie na optymalizacji strony, czyli na dostosowywaniu jej różnych elementów. Tak, żeby wyszukiwarka chętnie wyświetlała podstrony wyżej w wynikach.

Będzie to także praca przy strategii SEO, czyli planowaniu całego procesu. Przy treściach na stronę – bo te są w SEO bardzo ważne. No i w końcu: przy linkowaniu, które kiedyś było w SEO podstawą, a dzisiaj jest dodatkiem.

podział SEO

Z czego składa się SEO??

W odpowiedzi na to, z czego składa się SEO można by napisać dużo, my postaramy się jednak streszczać i przedstawimy podstawowy podział, a potem pokrótce opiszemy poszczególne elementy.

W skrócie SEO można podzielić na działania na stronie i poza nią (on-page SEO i off-page SEO), co wygląda tak, jak na grafice poniżej:

podział teoretyczny SEO

Widoczne tutaj optymalizacja techniczna, optymalizacja i tworzenie treści oraz linkowanie zewnętrzne to tak naprawdę trzy podstawowe pojęcia SEO, trzy elementy które SEO obejmuje w praktyce.

Sam podział na on-page SEO i działania poza stroną jest raczej teoretyczny.

SEO on site, czyli działania SEO prowadzone na stronie

SEO on-site (lub on-page) to wszystkie działania SEO dotyczące zmian na stronie internetowej.

Skupiają się one na treści, optymalizacji kodu i parametrów technicznych witryny. Mówiąc inaczej, jest to już samo bezpośrednie modyfikowanie tego, co może mieć wpływ na pozycję w wyszukiwarce.

Na on-page SEO składają się:

  • Optymalizacja techniczna – czyli głównie podstawowa optymalizacja SEO, tzw. techniczne SEO, sprawdzenie i poprawienie wszystkich aspektów technicznych, które ma na celu umożliwienie wyszukiwarce poprawnego zbieranie danych na temat Twojej strony.
  • Optymalizacja treści – czyli dostosowywanie i rozbudowywanie contentu na Twojej stronie, który jest jednym z najważniejszych elementów SEO, tak pod kątem użytkownika, jak i wyszukiwarki – bo to dzięki tekstom Google wie, o czym jest dany serwis internetowy. To właśnie tutaj powstają teksty SEO.

seo onsite

SEO off site, działania SEO prowadzone poza stroną

SEO off-site (lub off page SEO) to z kolei wszelkie działania SEO poza stroną. Wszystkie prace wykraczające poza zakres on-site SEO.

W zakres tych działań wchodzi przede wszystkim link building, czyli pozyskiwanie wartościowych linków prowadzących do pozycjonowanej strony z innych witryn, które zwiększają jej autorytet i wartość w oczach Google.

Kiedyś było ono bardzo ważnym elementem SEO, wręcz podstawowym. Obecnie linkowanie ma już znacznie mniejszy wpływ na pozycjonowanie i nie jest niezbędne.

Do kategorii off-page SEO zalicza się jednak także działania w których przygotowujemy strategię SEO, czyli wszelkie planowanie niezbędne do wprowadzenia SEO w życie.

seo offsite

Działanie Google i jak to się ma do SEO

Wyszukiwarka Google nie widzi internetu „na żywo”. Zamiast tego tworzy sobie jego możliwie jak najbardziej aktualną kopię – poprzez nieustanne skanowania, analizowanie i zapisywanie serwisów w swojej bazie danych.

Baza ta to tzw. indeks, a proces skanowania, analizy i zapisywania do tej bazy to indeksacja strony w Google.

Co wynika z tego procesu? Przede wszystkim to, że bez poprawnej indeksacji serwis nigdy nie stanie się widoczny w wyszukiwarce. W SEO musimy więc szczególnie dbać o to jak przebiega ten proces.

Istotne są tutaj różne elementy, o których piszemy w podlinkowanych tutaj częściach naszego kursu, ale w skrócie:

  • chodzi o to, żeby roboty internetowe obsługujące proces indeksacji były w stanie sprawnie poruszać się po stronie,
  • no i żeby zapisywały one jej zawartość w poprawny sposób – czyli żeby nie powstawała różnica pomiędzy tym jak człowiek, a jak Google widzi stronę.

Zapamiętaj

Pod każdym linkiem, który widzisz w tekście znajduje się kolejna część kursu SEO Samodzielni poruszająca szczegółowo dane pojęcie.

Wyniki wyszukiwania, które wyświetla Google, bazują właśnie na indeksie – dlatego efekty zmian na stronie często są odnotowane przez wyszukiwarkę dopiero po dłuższym czasie.

Gdy znowu odwiedzą ją roboty, a nowa zawartość zostanie przetworzona przez systemy rankingowe.

Czynniki rankingowe Google

Od tego jak Google widzi stronę można gładko przejść do czynników rankingowych, czyli elementów, które wpływają na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania.

Czynniki rankingowe Google (zwane też czynnikami SEO) to zarówno elementy zawarte bezpośrednio na stronie, takie jak tekst, kod źródłowy, czy nagłówki, jak i elementy zewnętrzne, czyli linki odnoszące się do sprawdzanej witryny.

A ile ich jest i które są najważniejsze? Tutaj niestety musimy rozczarować: nikt nie jest w stanie przedstawić dokładnie całego zbioru czynników rankingowych SEO. Nawet osoby odpowiedzialne za tworzenie poszczególnych algorytmów/systemów Google.

Idealny przepis na pierwszą pozycję w rankingu po prostu nie istnieje, bo analiza witryn jest zbyt złożona by dało się wyznaczyć jakiś jeden "klucz". Google ciągle wprowadza do niej także kolejne ulepszenia i zmiany... a w efekcie i samo SEO to skomplikowany proces.

To dlatego zresztą możemy mówić obecnie o podziale na White Hat SEO i Black Hat SEO, czyli praktyki SEO zgodne z wytycznymi Google i w nich zakazane. Można powiedzieć, że wytyczne te to takie "zasady SEO", ale w praktyce są one proste i można je streścić do: nie próbuj manipulować wynikami.

Modyfikacje te są znane jako aktualizacje algorytmu Google. W Top Online monitorujemy je na bieżąco i odnotowujemy w naszym systematycznie aktualizowanym artykule na ten temat (który również jest częścią kursu).

Reasumując:

To, co wiemy, to że pozycja danego serwisu w Google zależy od tego, jak zostanie on oceniony i że ocena ta jest nastawiona na jak największą użyteczność strony dla użytkownika.

Mamy też doświadczenie, które pokazuje już wprost: co działa, a co nie – i w dużej mierze to na tej podstawie dobraliśmy elementy naszego kursu.

Na czym polega robienie SEO w praktyce

Jednym zdaniem można powiedzieć, że ogólnie robienie SEO w praktyce polega przede wszystkim na analizowaniu stron, planowaniu zmian i ich wprowadzaniu.

Konkretniej jednak można dodać, że SEO w praktyce to konkretne czynności. Na początek zwykle audyt SEO, czyli kompleksowa analiza serwisu pod kątem SEO. Potem przygotowanie strategii, optymalizacja, analiza efektów i kolejny, wtórny audyt. Następnie aktualizacja strategii, optymalizacja… i tak dalej.

W dużym skrócie to właśnie na tym polega ciągły proces SEO (i dlatego SEO to proces - bo nie ma końca).

Nierozłącznym elementem pracy nad pozycjonowaniem są też różne narzędzia SEO. Korzystanie z nich jest potrzebne w wielu czynnościach wchodzących w skład pozycjonowania.

Specjaliści SEO korzystają na co dzień z mnóstwa narzędzi. Od wtyczek do przeglądarki, przez crawlery skanujące serwisy, planery słów kluczowych i narzędzia od Google (np. Search Console), aż po duże rozwiązania typu „wszystko w jednym” jak SEMSTORM czy Senuto.

Jak powstaje strategia SEO

Strategia SEO to po prostu plan na pozycjonowanie.

Minimum tego planu to słowa kluczowe, czyli słowa i zapytania, które użytkownicy wpisują do wyszukiwarki, a na które ma być widoczna docelowo strona, na której robimy SEO. Żeby zaplanować strategię SEO, trzeba zaplanować słowa kluczowe.

Zwykle w każdej strategii SEO będzie też jednak jakaś kolejność wdrożeń na stronie i kolejność przygotowywania treści.

Poza tym, jak to mówią „sky is the limit” – można zaplanować czego tylko dusza zapragnie, ale z doświadczenia – lepiej trzymać się niezbędnego minimum i po prostu działać.

Za dobór fraz do SEO odpowiada analiza słów kluczowych, czyli proces w którym najpierw zbieramy pasujące do strony frazy, a potem analizujemy ich częstotliwość wyszukiwania i konkurencyjność i odrzucamy te których parametry nam nie odpowiadają.

Ostatecznie powstaje listę zapytań najbardziej opłacalnych i możliwych do wypozycjonowania. Kolejno frazy te grupujemy tematycznie i przypisujemy do podstron, zwykle po 2-4 frazy na adres (a jeśli podstrony dopiero powstają, to i tworzy przy okazji te adresy).

W samym szukaniu fraz do SEO wykorzystujemy własną kreatywność, wspomniane już narzędzia, ale też sugestie wyszukiwarki oraz operatory Google. Te ostatnie to specjalne komendy wyszukiwarki, które pozwalają modyfikować na różne sposoby wyszukiwanie.

Jeśli strategię przygotowuje doświadczona agencja SEO, to często poprzedzać ją będzie też analiza konkurencji SEO – czyli prześledzenie tego, z kim strona „walczy” o wyniki wyszukiwania. Taki rekonesans potrafi być nieoceniony.

Szczególnie wtedy, gdy w inwestycja w SEO obejmuje nie tylko czas, ale i pieniądze, przez co zależy nam na możliwie szybkim jej zwrocie.

Mówiąc wprost: analizując konkurencję możemy wytypować obszary łatwiejsze do „przebicia się”, dzięki czemu możemy zacząć SEO właśnie od nich i w efekcie szybciej zobaczyć realne efekty.

SEO lokalne

SEO może być prowadzone na cały kraj lub lokalnie – w zależności od potrzeb danego serwisu. Zwykle sklepy internetowe i biznesy działające na terenie całego kraju/zdalnie pozycjonuje się globalnie, a te mniejsze, np. lokalne firmy usługowe – lokalnie.

O pozycjonowaniu lokalnym przeczytasz więcej w kolejnej części naszego kursu (link u góry, pod spisem treści). W skrócie jednak: różni się ono głównie słowami kluczowymi, do których dodaje się nazwy miejscowości.

Duże znaczenie ma też w nim wizytówka Google Moja Firma i jej optymalizacja. Wizytówka ta to taki profil firmy powiązany z mapami Google, który można założyć za darmo.

Przy skupieniu się na obecności w lokalnych wynikach istotna jest także geolokalizacja w SEO. Jest ona podstawą działania samego lokalnego wyszukiwania, ale uwzględniamy ją również w analizie efektów i w optymalizacji serwisu.

SEO semantyczne – czyli znaczenia zamiast fraz

Najnowszym elementem, o którym powiemy w tym tekście, a właściwie całym podejściem do pozycjonowania, o którym jeszcze parę lat temu byśmy nie napisali jest semantyczne SEO.

Jest to idea skupiająca się na pozycjonowaniu prowadzonym z myślą o potrzebach użytkowników, którą bardzo chętnie analizuje i rozwija obecnie cała branża SEO z licznymi specjalizującymi się w niej ekspertami SEO na czele.

SEO semantyczne nie jest jakimś osobnym typem pozycjonowania. To raczej zbiór zaleceń i próba spojrzenia na wyszukiwarkę trochę bardziej całościowo, pod kątem tego jak zmieniła się ona w czasie.

Google od lat rozwija algorytmy i systemy pozwalające interpretować maszynowo język naturalny, bo… tego chcą od niego użytkownicy. Choćby poprzez rozwijające się wyszukiwanie głosowe, w którym pada chyba najwięcej nietypowych, długich i często niepowtarzalnych zapytań.

Bez zdolności ich zrozumienia Google nie wyświetlałby szukającym niczego wartościowego.

Chodzi o to, że w efekcie zmian Google nie działa już leksykalnie, czyli na podstawie pojedynczych pojęć i wyrażeń, tylko semantycznie – na podstawie tego, co chcą zrobić użytkownicy.

Istotne jest więc już nie tyle samo wpisane zapytanie, ile związana z nim search intent – intencja szukającego, która może nie wynikać bezpośrednio z samej frazy.

Przykładowo: jeśli ktoś wpisuje w Google „co to jest SEO”, to może mieć bardzo różne intencje takiego wyszukiwania:

  • Może chcieć po prostu uzyskać odpowiedź na pytanie,
  • Może jednak chcieć też poczytać o całym SEO,
  • A może i choćby rozważać rozpoczęcie pozycjonowania swojej strony.

A zgodnie z semantycznym SEO – kluczem do widoczności i wysokich pozycji w Google ma być prawidłowe rozpoznanie takiej intencji oraz stojącej za nią potrzeby i jej spełnienie.

I to właśnie tę intencję powinniśmy analizować przy dobieraniu fraz, tworzeniu treści i optymalizacji.

To, że takie podejście się sprawdza pokazuje rzeczywistość.

Za przykład posłużyć może choćby głośny swego czasu w społecznościach SEO przypadek portalu Medonet, którego teksty są widoczne na zapytania ani razu niepadające w tekstach na stronie. Serwis ten widać na niektóre frazy, których wcale na nim nie ma – tylko dlatego, że spełnia on ich intencje.

Skąd dowiem się, że SEO idzie w dobrym kierunku?

Żeby dowiedzieć się, czy SEO jest prowadzone prawidłowo i czy przynosi efekty, należy sprawdzić przede wszystkim trzy elementy: widoczność, ruch i pozycje.

Po pierwsze pozycjonowana strona powinna być widoczna w wyszukiwarce, czyli zaindeksowana. Można to sprawdzić szukając jej w Google lub wpisując w wyszukiwarkę nazwy domeny wraz z operatorem site:, czyli: site:twojadomena.pl. To zwykle formalność, ale jeśli nigdy tego nie robiliśmy, to warto zacząć od sprawdzenia, bo kompletny brak wykrycia przez Google może sugerować poważne błędy w SEO.

W SEO jako widoczność strony w Google rozumie się przede wszystkim liczbę fraz, na które serwis jest obecny w Google w różnych przedziałach pozycji na listach wyników. Przede wszystkim w TOP10, czyli na pierwszych dziesięciu pozycjach i w TOP50 – czyli na pozycjach 11-50.

Ten pierwszy zakres (TOP10) to miejsca, z których użytkownicy mogą już trafiać na stronę. Ten drugi (TOP50) to z kolei miejsca wymagające dalszej optymalizacji – Google widzi nas na te frazy, ale raczej na tym jeszcze nie zyskujemy.

wykres widoczności Semstorm
Wykres widoczności w SEMSTORM

Co do zasady, jeśli liczba fraz w obu przedziałach rośnie, to SEO działa.

Kolejny element analizy efektów to pozycja strony na konkretnych frazach kluczowych – czyli sprawdzenie, czy strona jest wyżej na dobrane wcześniej słowa.

Sprawdzać można to ręcznie, wpisując po prostu w wyszukiwarce frazę po frazie. Żeby nie zaburzać wyników, trzeba jednak pamiętać wtedy o wylogowaniu się ze wszelkich narzędzi Google. Konieczne jest też wyłączenie usług lokalizacyjnych.

Innym, szybszym i wygodniejszym rozwiązaniem jest użycie Google Search Console lub innych narzędzi monitorujących pozycje.

wyniki sprawdzania pozycji w Google
Wyniki z naszego narzędzia do sprawdzania pozycji (znajdziesz je w zakładce Narzędzia)

No i na koniec: sprawdzamy ruch organiczny na stronie, czyli weryfikujemy to, czy prowadzone SEO przekłada się na realne zwiększenie liczby odwiedzin.

Tutaj najlepszym wyborem jest Google Analytics 4. Podstawowe, ale zarazem najbardziej rozbudowane narzędzie do śledzenia ruchu.

To właśnie w nim dowiadujemy się, ile osób odwiedziło witrynę w danym okresie. To z jego pomocą wygenerujemy też raport o źródłach ruchu, na podstawie którego będziemy w stanie stwierdzić, czy liczba osób wchodzących na stronę z wyszukiwarki faktycznie wzrasta.

ruch organiczny w Google Analytics 4
Raport ruchu organicznego w Google Analytics 4

To, jak sprawdzić pozycjonowanie strony opisujemy bardziej szczegółowo w jednej z kolejnych części naszego kursu.

Analizując wyniki pamiętajmy jednak, że pozycjonowanie stron to proces w którym na pierwsze efekty trzeba często czekać miesiącami.

SEO jako źródło ruchu w marketingu (dla kogo?)

SEO, obok SEM (Google Ads) jest jednym ze źródeł ruchu w sieci, które najczęściej warto uwzględnić w marketingu swojego serwisu.

Na SEO skorzystać mogą przede wszystkim te serwisy, których oferty potencjalni klienci szukają w wyszukiwarce. Sklepy internetowe, strony firm usługowych i biznesy lokalne (również usługi i sklepy).

Oczywiście inwestowanie w nie dużych pieniędzy nie zawsze będzie miało sens, bo wszystko zależy od danej firmy, ale o podstawową optymalizację serwisu warto zadbać absolutnie zawsze.

W skrócie: jeśli ktoś szuka tego, co strona oferuje w Google, to warto robić SEO.

Kto szuka, ten znajdzie.

Kto ma SEO, ten będzie
znaleziony.

Jeśli trafiasz do nas z Google, to pewnie rzuciły Ci się już w oczy wywody o tym, że SEO to najlepsza forma marketingu internetowego, że SEO to podstawa marketingu, czy że SEO to konieczność. Taka narracja jest wszędzie, a zwłaszcza tam, gdzie ktoś to SEO chce komuś sprzedać.

My nie zachwalamy tutaj oferty, tylko edukujemy, więc sprostujemy te pięknie brzmiące zdania: tak, SEO ma dużo zalet (dlatego je lubimy!) i może być świetnym fundamentem dla różnych działań, ale też SEO to składowa, tylko jedną z form marketingu i nigdy nie powinno być stosowane solo.

Co do korzyści trzeba wspomnieć zwłaszcza, że:

  • SEO ma duży potencjał – większość ruchu w sieci który nie polega na wejściu od razu na jakąś konkretną stronę to dziś ruch z wyszukiwarek, a w Polsce z Google, z którego korzysta pomiędzy 96 a 98% szukających (źródło). Działać w wyszukiwarkach można więc po prostu sporo ugrać.
  • SEO nie wymaga płacenia za ruch – dzięki SEO pozyskujemy ruch organiczny, czyli zupełnie darmowy. Szukający wchodzą na stronę sami i nie trzeba płacić za każde ich kliknięcie. Kosztem jest tylko to, co w ramach SEO robimy na stronie.
  • SEO pozyskuje ruch wartościowy – dobrze dobrana strategia SEO sprawia, że na stronę wchodzą osoby zainteresowane już tym, co ma ona do zaoferowania. SEO sprawia, że zamiast szukania klienta dajemy się znaleźć tym, którzy już nas szukają.
  • SEO sprawdza się długoterminowo – w przeciwieństwie do źródeł PPC (pay per click), wypozycjonowana strona nie zniknie z Google w momencie w którym przestaniemy inwestować w działania. Utrzymanie efektów SEO wymaga ciągłości, ale są one o wieeele stabilniejsze. To inwestycja na dłużej.
  • Dodatkowe korzyści z SEO dla strony – pozycjonowanie to kompleksowa optymalizacja stron pod kątem wyszukiwarek internetowych, która poza pozyskiwaniem ruchu z Google usprawnia ich działanie, rozwija je, buduje wizerunek ich marek, zwiększa zaufanie użytkowników, a nawet poprawia konwersję sprzedażową.

Zapamiętaj

Korzyści SEO mają jednak swoją cenę: pozycjonowanie to proces, i to proces długotrwały, bo od początku działań na realne efekty (np. większą sprzedaż) trzeba tutaj poczekać średnio około roku (choć czasem wystarczy np. 6 miesięcy).

Pozycjonując nigdy nie mamy też absolutnej pewności, że SEO da efekt – bo staramy się nim wpłynąć na wyszukiwarkę, która jest i zawsze będzie poza naszą kontrolą. Stąd zawsze warto dopilnować SEO, a SEM i np. obecnością w social media je dodatkowo wspierać. Zastosowanie zarówno działań SEO jak i innych źródeł to zawsze najlepsza strategia.

Minusem jest także to, że ruch na stronie nie zawsze przekłada się proporcjonalnie na sprzedaż, bo konwersja zależy od wielu czynników (jak choćby ceny w sklepie).

Co może pójść nie tak w SEO?

Skuteczne pozycjonowanie stron znaczyć zwykle po prostu zdobywanie widoczności i ruchu. Te nie zawsze przekładają się jednak bezpośrednio na zysk.

W kwestii braku efektu biznesowego problemem często okazuje się być sama pozycjonowana strona. Z punktu widzenia SEO, żeby mieć dobrą widoczność, witryna nie musi być więc atrakcyjna wizualnie. SEO skupia się głównie na aspekcie technicznym i treściach.

Niestety widoczność to nie wszystko. Amatorska lub przestarzała szata graficzna może znacznie obniżać zaufanie potencjalnych Klientów. To samo dotyczy zdjęć produktowych, a często zawinić może i sama oferta.

Może sprzedawane przez Ciebie produkty cieszą się złą sławą? A może są po prostu za drogie?

Innym zagrożeniem może być też wiarygodność, a konkretnie jej brak. Brak opinii lub ugruntowanej pozycji rynkowej może odstraszać Klientów, szczególnie jeśli usługa lub produkt jest z natury kosztowny, lub wiąże się z jakimś ryzykiem.

Powodów braku konwersji może być znacznie więcej.

Jak wykorzystać w pełni ruch uzyskany dzięki SEO?

Oczywiście należy zadbać o wspomniane wyżej elementy. Samo poprawienie grafiki, zdjęć czy zdobycie kilku opinii nie zawsze jednak wystarczy.

Zapamiętaj

Żeby wykorzystać w pełni ruch uzyskany dzięki SEO, trzeba je łączyć z innymi formami reklamy.

Wielokanałowa promocja zawsze jest najskuteczniejsza. Samo pozycjonowanie może przynosić bardzo dobre efekty, ale najlepsze można uzyskać tylko poprzez działanie na kilku płaszczyznach.

Bardzo dobrym wsparciem, kiedy dopiero zaczynamy z SEO, jest np. kampania Google AdWords. W innych przypadkach możemy rozważyć promocję w mediach społecznościowych lub e-mail marketing.

Opcji jest mnóstwo, musimy tylko pamiętać, że najlepsze wyniki osiągniemy zawsze tylko poprzez łączenie ze sobą różnych form reklamy.

Optymalizacja to podstawa skutecznego SEO

Prace prowadzone na stronie (SEO on-site), czyli optymalizacja techniczna i optymalizacja treści pod kątem SEO mają obecnie największy wpływ na wzrost pozycji. Bez nich nie ma dzisiaj skutecznego pozycjonowania. To przede wszystkim na nich trzeba się skupić.

Ważne jest też przy tym to, że optymalizacja nie jest w SEO procesem jednorazowym. O ile poprawienie niektórych aspektów faktycznie wykonuje się tylko raz, o tyle w miarę rozbudowy serwisu i upływu czasu elementy te będą wymagać ponownego sprawdzenia.

Jeśli chcemy utrzymać wypracowane pozycje w wynikach, to optymalizację trzeba w SEO prowadzić ciągle.

O optymalizacji dobrze jest myśleć jak o uczeniu się:

  • im więcej rzetelnej pracy włożymy w naukę, tym lepsze wyniki osiągniemy, a…,
  • lepsze wyniki i wypracowane efekty otwierają nam z kolei nowe możliwości,
  • jeśli jednak zdobyta wiedza ma być użyteczna, to trzeba ją regularnie rozwijać i odświeżać.

Tak samo działa optymalizacja w SEO. Liczy się tu zarówno ilość i jakość włożonej pracy, jak i jej ciągłość. Zaprzestanie SEO skutkuje z czasem zaprzepaszczeniem większości włożonego w nie dotychczas wysiłku.

Naturalnie, żeby SEO było możliwie jak najskuteczniejsze, warto też prowadzić działania off-site. Są one jednak uzupełnieniem optymalizacji, potrzebnym, ale nie najważniejszym.

Czy SEO można robić samodzielnie?

Oczywiście, że tak! Można, powinno się, a nawet trzeba – po to powstał nasz kurs SEO Samodzielni, który właśnie czytasz. Jeśli tylko chcesz, to spokojnie dowiesz się (i nauczysz) z niego wszystkiego, co potrzebne do pozycjonowania na własną rękę.

Podstawy SEO nie są trudne, a z doświadczenia wiemy, że w zupełności Ci one wystarczą.

Samodzielne SEO sprawdzi się:

  • wszędzie tam, gdzie budżet nie pozwala na to by pozcyjonowanie prowadziła agencja SEO,
  • tam, gdzie ktoś chce sprawdzić, czy SEO jest czymś dla jego biznesu,
  • tam, gdzie ktoś chce zadbać tylko o podstawowe kwestie – bo np. skupia się głównie na social media i innych kanałach,
  • no i przede wszystkim tam, gdzie ktoś chce pozycjonować swoją stronę!

W skrócie: Przygodę z SEO możesz zacząć nawet dzisiaj – wystarczy chcieć! Usługi SEO z kolei dobrze jest rozważyć dopiero przy większej skali działalności i większych budżetach na marketing.

Tak czy inaczej: zawsze warto zainwestować w SEO strony - trzeba tylko na chłodno ocenić, czy inwestycją powinien być nasz czas (czyli seo samodzielne) czy pieniądze (współpraca z agencją SEO).

Z tego artykułu dowiedziałeś się:

  • Co to jest SEO
  • Z czego składa się SEO
  • Jakie są podstawowe elementy SEO

Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO Samodzielni
Kurs SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO Samodzielni

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Odbierz darmową analizę Twojej strony.

Bezpłatna oferta
  • Odezwiemy się w 24h
  • Otrzymasz analizę strony i porównanie z konkurencją
  • Przygotujemy strategię SEO dla Twojego biznesu
  • Pokażemy Ci na przykładach, jak wygląda współpraca i raporty miesięczne
  • Otrzymasz ofertę w formie video, współpraca od 1999 zł/mc

Społeczność

SEO Samodzielni

Narzędzia tworzone są z myślą o naszej społeczności SEO Samodzielnych. Dołączysz do nas?

Dołącz do społeczności

Kurs SEO

Przygotowaliśmy poukładane, praktyczne, wyczerpujące temat, po prostu kompleksowe artykuły o pozycjonowaniu.

SEO Samodzielni
Eksploracja kohort w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 01-04-2024
Eksploracja kohort w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Pokrywanie się segmentów w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 26-02-2024
Pokrywanie się segmentów w GA4 - SEO blog
SEO Samodzielni
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4
Grzegorz Słoka, Adam Przybyłowicz, 29-01-2024
Eksploracja sekwencji ścieżki w GA4 - SEO blog