Rekrutujemy! Zaindeksujemy nowego SEO Speca w naszej ekipie! Zobacz szczegóły i aplikuj czym prędzej .
Jesteś tutaj: Baza wiedzy / Blog i aktualności / Jak zrobić podstawowy audyt SEO? Poradnik bez płatnych narzędzi

30-11-2022

Jak zrobić podstawowy audyt SEO? Poradnik bez płatnych narzędzi

SEO zaczyna się od audytu, a audyt od… no właśnie. Jak to zrobić? Przed Tobą wyjątkowo praktyczny poradnik!

Jak zrobić podstawowy audyt SEO? Poradnik bez płatnych narzędzi - SEO blog

Pierwszy audyt SEO jest trudny z dwóch powodów: nie ma pewności co do tego, co tak właściwie sprawdzać i nie wiadomo jak to sprawdzać. Często sprawę utrudniają też spore ceny narzędzi. Brzmi znajomo? W tym tekście pokażę Ci konkretnie: co, gdzie i czym przeanalizować. Ominiemy też wszystkie płatne rozwiązania.

Spis treści:

  1. Przekierowania w obrębie całej strony
  2. Trailing slash
  3. Sitemap
  4. Plik robots.txt
  5. Przyjazne URL
  6. Stopień zaindeksowania
  7. Bany i kary ręczne
  8. Mobile Friendly
  9. Linki kanoniczne
  10. Tagi związane z indeksowaniem
  11. Zepsute linki wewnętrzne
  12. Zepsute linki zewnętrzne
  13. Obrazki
  14. Szybkość ładowania strony
  15. Podstawowe elementy optymalizacji
  16. Webinar: jak audytować bez płatnych narzędzi
  17. Check-lista audytu SEO zamiast podsumowania

Sprawdź też:

Praktyczne przykłady na prowadzenie bloga

O co chodzi z tym audytem?

Audyt SEO to badanie strony internetowej na potrzeby pozycjonowania. Prześledzenie wszystkich najważniejszych elementów, ustalenie sytuacji witryny i wyznaczenie działań. Prosta sprawa: zanim zaczniemy optymalizować, musimy przecież wiedzieć, co wymaga optymalizacji.

W tym artykule pokażę Ci, jak krok po kroku przeprowadzić taki podstawowy audyt we własnym zakresie. Bez wykorzystania żadnych płatnych narzędzi. Jedynym kosztem będzie tu Twój czas i wysiłek.

Jeśli przejdziesz przez wszystkie kroki, powinnaś/powinieneś skończyć z gotową listą czynności do zrealizowana w ramach SEO swojej strony. Jednym zdaniem: w ten sposób zaczniesz pozycjonowanie zgodnie ze sztuką :)

Tyle wstępu, czas na samodzielny audyt!

Zapamiętaj

Zwróć uwagę na linki w tekście! Prowadzą one do lekcji naszego kursu SEO Samodzielni, w których omawiamy szczegółowo opisywane tutaj elementy.

1. Przekierowania w obrębie całej strony

Gdzieś trzeba zacząć, na pierwszy ogień weźmy więc to, co dotyczy całej witryny: przekierowania prefiksu adresów oraz protokołu. Z WWW na bez WWW lub na odwrót i z HTTP na HTTPS.

Adresy każdego serwisu mogą występować w czterech wariantach, przykładowo:

  • https://www.example.com/
  • http://www.example.com/
  • https://example.com/
  • http:/example.com/

Każda podstrona w serwisie powinna mieć z kolei tylko jedną wersję adresu. Pozostałe powinny zostać przekierowane właśnie na nią. W przeciwnym z punktu widzenia Google powstanie kilka identycznych wersji strony, a to utrudni SEO.

Jak sprawdzić, czy strona nie występuje w kilku wersjach? Jest na to kilka sposobów:

1. Ręcznie - możemy po prostu wpisać w wyszukiwarce różne warianty adresu swojej strony i zobaczyć, czy są one kierowane na jedną wersję, czy nie. Najlepiej na stronie głównej, a później na innej podstronie (kategoria, wpis blogowy, strona informacyjna, itp.), dla pewności.

2. W wyszukiwarce - możemy też wpisać w Google specjalny operator “site:example.com -inurl:https” i wyszukać. Jeśli strona występuje w wariancie z HTTP, to wyszukiwarka wyświetli wyniki. Tutaj jednak uwaga: żeby sprawdzić w ten sposób, musimy mieć już w pełni zindeksowany serwis.

jak zrobić audyt seo - sprawdzanie wersji http i https

3. Poprzez crawler - ja polecam Screaming Frog SEO Spider, który w darmowej wersji pozwala prześledzić do 500 URL-i. Tutaj wystarczy uruchomić skanowanie, a po zakończeniu przejść do zakładki “Security” i odnaleźć rubrykę “HTTP URLs. Jeśli jest ona pusta - wszystko w porządku.

jak zrobić audyt seo - sprawdzanie wersji http i https w screaming frog

Jeśli występuje kilka wariantów URL-i, zanotuj które z nich nie są przekierowane na główną wersję adresu.

2. Trailing slash

Zostajemy w wątku przekierowań, ale sprawdzamy coś innego: trailing slash, czyli ukośnik na końcu adresu. Zasada taka sama jak wyżej: każda podstrona musi mieć jedną wersję adresu, dlatego nie może być dostępna jednocześnie pod URL-em z ukośnikiem na końcu i bez niego.

Sprawdzamy ręcznie na kilku podstronach, dopisując (lub usuwając) ukośnik do adresu w przeglądarce i sprawdzając, czy strona przekierowuje się na jeden:

  • https://example.com
  • https://example.com/

Przyda się też wtyczka Link Redirect Trace, która pokaże nam canonical (link kanoniczny) - jeśli ten wystąpi.

Mówiąc najprościej, w kwestii trailing slasha dopuszczalne jest działanie obu wersji (bez przekierowania). Wtedy jednak, gdy wersja ze slashem i bez slasha, jedna z nich musi mieć canonical wskazujący na drugą. Bez tego dla Google strona będzie występować w dwóch wariantach.

jak zrobić audyt seo - trailing slash
Link kanoniczny wykryty przez wtyczkę Link Redirect Trace
jak zrobić audyt seo - trailing slash
Link kanoniczny w kodzie źródłowym strony (CTRL+U w przeglądarce)

Jeśli występują obie wersje oraz nie ma ustawionych odpowiednich linków kanonicznych, to notujemy sobie ten wątek do rozwiązania.

3. Sitemap

Kolejnym krokiem w naszym podstawowym audycie SEO jest sprawdzenie, czy strona posiada plik sitemap - mapę witryny. Podstawowym adresem tego pliku jest “domena.pl/sitemap.xml”, ale nie jest to opcja domyślna i na różnych platformach zarówno ścieżka, jak i nazwa pliku może być różna.

Jeśli nie znamy adresu, najlepiej posłużyć się wtyczką SEO Meta in 1Click, która wykryje dla nas mapę witryny.

jak zrobić audyt seo - sitemap

Możemy też skorzystać ze Screaming Frog. W zakładce “Overview” odnajdujemy sekcję “Sitemaps” i w ten sposób znajdujemy adres mapy. Przy okazji, możemy też zweryfikować tutaj liczbę adresów w pliku - czyli to, czy jest on aktualny.

jak zrobić audyt seo - sitemap

Jeśli mamy adres i aktualną mapę, warto zgłosić ją w Google Search Console (Zakładka “Mapy witryny”). Jeśli mapy nie ma lub jest nieaktualna - zapisujemy, że trzeba ją stworzyć.

4. Plik robots.txt

Następny ważny plik, który powinien znajdować się na stronie, czyli plik robots.txt. Tutaj ponownie użyć możemy wtyczki SEO Meta in 1 Click lub Screaming Frog (Response Codes > Blocked by Robots.txt).

jak zrobić audyt seo - robots.txt
Robots.txt we wtyczce SEO Meta in 1 Click

Sprawdzamy nie tylko czy sam plik istnieje, ale i czy nie blokuje on żadnych istotnych zasobów. Zdarza się to co prawda bardzo rzadko, ale warto przy okazji zerknąć.

jak zrobić audyt seo - robots.txt
W Screaming Frog możemy sprawdzić blokowane adresy

Jeśli chcecie mieć absolutną pewność, poprawność pliku możecie sprawdzić też w Testerze pliku robots.txt dostępnym w Search Console. Narzędzie to znajdziesz pod adresem https://www.google.com/webmasters/tools/robots-testing-tool

Blokowanie części zasobów stosuje się czasem, by efektywniej wykorzystywać crawl budget, ale to już kwestia zaawansowana. Dotyczy wyłącznie serwisów bardzo dużych (takich, w których występują dziesiątki lub setki tysięcy podstron).

5. Przyjazne URL

Każdy adres URL w serwisie powinien być przyjazny, czyli składać się wyłącznie ze zrozumiałych i logicznych słów, np. tytułów artykułów blogowych. Nie powinien mieć w sobie z kolei identyfikatorów, dat, parametrów czy po prostu losowych znaków. Jako łącznik poszczególnych słów stosujemy tutaj dywiz: -.

Przykładowy przyjazny adres: example.com/przyjazny-adres-url
Przykładowy nieprzyjazny adres: example.com/PnWYvLYXYjVwCp6eh8

Przyjazność adresów sprawdzamy skanując serwis w Screaming Frog i przeglądając listę URL-i w sekcji “URLs”.

jak zrobić audyt SEO - przyjazne URL

Jeśli któreś są nieprzyjazne - zapisujemy sobie do zmiany. Tutaj jednak uwaga: jeśli strona jest już zindeksowana i ma widoczność w wyszukiwarce, to adresów zwykle lepiej jest nie modyfikować. Każdą taką sytuację trzeba przeanalizować indywidualnie.

6. Stopień zaindeksowania

Żeby sprawdzić stopień zaindeksowania strony, musimy znać liczbę adresów, które mają być docelowo widoczne w Google. Tę porównujemy z liczbą wyników wyświetlaną po wpisaniu w wyszukiwarce operatora “site:domena.pl” lub z liczbą wskazywaną przez raport “Strony” w zakładce “Indeksacja” w GSC.

jak zrobić audyt SEO - stopień zaindeksowania strony

jak zrobić audyt SEO - stopień zaindeksowania strony

W przypadku nieznacznych różnic wszystko jest w porządku. Jeśli z kolei liczby te mocno od siebie odstają, to może to świadczyć o jakimś problemie z indeksacją strony. Wówczas sprawie trzeba przyjrzeć się bliżej.

7. Bany i kary ręczne

Bany i kary ręczne od Google są bardzo rzadkie, ale zawsze warto to sprawdzić. Szczególnie jeśli kupiliśmy domenę, której historii nie znamy - bo kary są nakładane właśnie na domenę, a nie na właściciela.

Weryfikujemy to w Google Search Console, wchodząc w “Bezpieczeństwo i ręczne działania” > “Ręczne działania”.

jak zrobić audyt SEO - bany i kary

Jeśli nie wiemy nic o naszej domenie to zawsze dobrze jest sprawdzić ją jeszcze w Web Archive. Wystarczy zerknąć, czy coś kiedyś pod nią istniało.

Względnie niedawna obecność spamu lub innych treści niezgodnych z wytycznymi Google pod domeną może być sygnałem ostrzegawczym. Wówczas prawdopodobne jest występowanie na niej kary algorytmicznej - nie wykazywanej w konsoli.

jak zrobić audyt seo - historia domeny
Domena toponline.pl - najstarszy zapis w Web Archive pochodzi z 2010 roku, wcześniej nic pod nią nie istniało

8. Mobile Friendly

Google indeksuje strony głównie w wersji mobilnej. W praktyce znaczy to, że oceniane są one właśnie na jej podstawie. Odpowiednie dostosowanie serwisu do urządzeń mobilnych jest więc wyjątkowo ważne.

Przyjazność serwisu smartfonom i tabletom najłatwiej i najpewniej zweryfikować można w Search Console. W teście optymalizacji mobilnej (sprawdza tylko 1 URL na raz, a nie całą stronę!) lub w raporcie “Obsługa na urządzeniach mobilnych”, gdy mamy już podpiętą i indeksowaną stronę.

jak zrobić audyt seo - mobile friendly
Test optymalizacji mobilnej: https://search.google.com/test/mobile-friendly

jak zrobić audyt seo - mobile friendly

9. Linki kanoniczne

Kolejna rzecz, którą weryfikujemy w naszym podstawowym audycie to linki kanoniczne, czyli specjalne odnośniki umieszczone w kodzie, wskazujące na główną wersję danej podstrony. Tutaj sięgamy po Screaming Frog, a konkretnie kierujemy się do zakładki “Canonicals”.

jak zrobić audyt seo - linki kanoniczne

Sprawdzamy, czy linki kanoniczne w ogóle występują, a jeśli tak, to, w jaki sposób zostały ustawione.

Zgodnie ze sztuką SEO najlepiej, żeby wskazywały one “same na siebie”, czyli na swój własny adres. W Screaming Frog takie canonicale są oznaczone jako “Self Referencing”. Pozostałe należy zweryfikować - czy na pewno są ustawione poprawnie.

10. Tagi związane z indeksowaniem

Zostajemy w Screaming Frog i odnajdujemy w zakładce “Overview” sekcję “Directives”. Tutaj wszystkie adresy, które chcemy mieć widoczne w Google, powinny mieć tagi Index / Follow. Zwykle nie będą one dodane, bo ich brak jakichkolwiek tagów jest przez wyszukiwarkę odczytywany właśnie jako oznaczenia Index / Follow.

jak zrobić audyt seo - dyrektywy

Jeśli występują jakieś inne - sprawdzamy, jakich adresów dotyczą i czy nie znalazły się tam w efekcie błędu lub pomyłki.

Zapamiętaj

Pamiętajmy, że Index / Follow to tagi domyślne, równoznaczne z brakiem jakichkolwiek tagów!

11. Zepsute linki wewnętrzne

No i nadal nie wychodzimy ze Screaming Frog, bo to tutaj najłatwiej wychwycić wszelkie zepsute linki wewnętrzne. Jak? Szukamy sekcji kodów odpowiedzi, czyli “Response Codes”.

jak zrobić audyt seo - linki wewnętrzne

Interesują nas wszystkie Client Error (4xx) i Server Error (5xx) - bo te wskazują na to, że robot skanujący stronę znalazł niedziałające linki. Jeśli jakieś się pojawiły, to zapisujemy je do analizy: żeby ustalić co to za podstrony i dlaczego nie działają.

12. Zepsute linki zewnętrzne

Skoro zepsute linki wewnętrzne, to i zepsute linki zewnętrzne. Tutaj jednak idziemy już do innego narzędzia:

  • https://www.brokenlinkcheck.com/
  • https://ahrefs.com/pl/broken-link-checker (to narzędzie ma ograniczenie do 10 błędów - jeśli wystąpi ich więcej, to ich nie pokaże)

Sprawa wygląda podobnie jak wyżej, zapisujemy sobie błędy do analizy, żeby ustalić co, gdzie i dlaczego nie działa.

jak zrobić audyt seo - linki zewnętrzne

13. Obrazki

Kolejny element ważny w SEO, czyli optymalizacja grafik. W tym wypadku interesuje nas obecność tekstów alternatywnych grafik (ALT tagów) oraz waga grafik na stronie. Co do zasady obrazki nie powinny być cięższe niż 100KB, bo mogą spowalniać wtedy ładowanie serwisu.

Sprawdzamy, jakżeby inaczej, w Screaming Frog. Mając przeskanowaną stronę odnajdujemy sekcję Images:

jak zrobić audyt seo - obrazki

Odnotowujemy sobie stąd obrazki z dwóch rubryk: “Missing Alt Text” oraz “Over 100KB”. Pierwsza to grafiki bez tagów ALT, które musimy uzupełnić, a druga to grafiki ważące więcej niż 100KB. Te możemy podmienić na mniejsze, skompresowane - zwłaszcza jeśli są bardzo ciężkie - za rozsądny limit uznałbym jakieś 300KB.

14. Szybkość ładowania strony

Szybkość działania strony ma znaczenie dla skutecznego pozycjonowania - zbyt niska może skutkować problemami z indeksowaniem, ale może i frustrować użytkowników. Sprawdzamy więc, czy wszystko jest w porządku.

Tutaj polecam głównie dwa narzędzia: PageSpeed Insights od Google (https://pagespeed.web.dev/) lub GTMetrix (https://gtmetrix.com/). Oba badają PageSpeed dość kompleksowo oraz wskazują błędy.

jak zrobić audyt seo - pagespeed
Raport z PageSpeed Insights od Google
jak zrobić audyt seo - pagespeed
Raport z narzędzia GTMetrix

Alternatywnie, zerknąć można też do Google Search Console, do raportu “Podstawowe wskaźniki internetowe”.

15. Podstawowe elementy optymalizacji podstron

Na samo koniec weryfikujemy to, od czego wiele audytów się zaczyna, czyli podstawowe elementy optymalizacji:

  • Page Titles (tytuły stron)
  • Meta Description (opisy strony)
  • H1 (nagłówki pierwszego stopnia)
  • H2 (nagłówki drugiego stopnia)

Tutaj najłatwiej będzie, jeśli skierujemy się po prostu do odpowiednich zakładek w Screaming Frog. Nazywają się one tak, jak wypunktowane wyżej elementy.

Zasadniczo, interesuje nas tutaj to, czy wszystkie najważniejsze podstrony posiadają odpowiednie do dobranych słów kluczowych tytuły, opisy i nagłówki (oraz czy nie występują na nich duplikaty nagłówków H1).

Nie będę wchodził już w szczegóły, żeby się nie powtarzać, bo zarówno o meta tagach, jak i o nagłówkach pisaliśmy obszernie w naszym kursie SEO Samodzielni.

Brakujące i nieprawidłowe, naturalnie, zapisujemy do przygotowania i zmieniania lub uzupełnienia :)

Webinar: jak audytować bez płatnych narzędzi

Dla zainteresowanych lub chcących zobaczyć sprawdzanie poszczególnych kwestii w praktyce zamieszczam jeszcze nagranie webinaru, na którym pokazywałem, jak przeprowadzić taki samodzielny audyt:

To, co przedstawiłem na webinarze i w tym tekście nie jest oczywiście profesjonalnym audytem SEO (choćby ze względu na brak płatnych narzędzi). Uważam jednak, że dla osób, które chcą pozycjonować swoje strony na własną rękę, czy też uczą się SEO, będzie to idealny punkt wyjścia.

Jeśli masz jakieś pytania, czy wątpliwości, pytaj śmiało na grupie SEO Samodzielni na Facebooku - pomożemy.

Powodzenia w audytach!

Check-lista audytu SEO zamiast podsumowania

W tym miejscu zwykle podsumowujemy nasze artykuły w punktach, ale że w całym artykule przedstawiałem po prostu elementy audytu, to na koniec mam dla Was syntetyczną check-listę / ściągę. Jakby nie patrzeć, i tak będzie to podsumowanie, tylko nieco bardziej praktyczne :)

Narzędzia, których będziesz potrzebować:

  • Google Search Console (podpięte do strony)
  • Screaming Frog SEO Spider
  • Wtyczki SEO META in 1 Click (lub podobna)
  • Wtyczka Link Redirect Trace (lub podobna)

Check-lista podstawowego audytu (od numerów co sprawdzamy, a od pauz gdzie można to sprawdzić):

  1. Przekierowania HTTP / HTTPS oraz WWW i bez WWW
    • Operator “site:domena -inurl:https” w wyszukiwarce,
    • Ręcznie w przeglądarce (strona główna i kilka innych podstron).
  2. Trailing Slash (/ na końcu adresów)
    • Ręcznie w przeglądarce,
    • Wtyczka Link Redirect Trace.
  3. Plik sitemap.xml
    • wtyczka SEO META in 1 Click,
    • Screaming Frog, zakładka “Sitemaps”.
  4. Plik robots.txt
    • wtyczka SEO META in 1 Click,
    • tester pliku Robots w Search Console.
  5. Przyjazne URL
    • Screaming Frog, zakładka “URL”.
  6. Stopień zaindeksowania
    • Operator site:domena.pl w wyszukiwarce,
    • Search Console, raport “Strony”.
  7. Bany i kary ręczne
    • Search Console, raport “Ręczne Działania”.
  8. Optymalizacja do urządzeń mobilnych
    • Test optymalizacji mobilnej od Google (bada jeden konkretny URL),
    • Search Console, raport “Obsługa na urządzeniach mobilnych”.
  9. Linki kanoniczne
    • Screaming Frog, zakładka “Canonicals” > “Self referencing”.
  10. Tagi związane z indeksowaniem (Index / Follow)
    • Screaming Frog, zakładka “Directives”.
  11. Zepsute linki wewnętrzne
    • Screaming Frog, zakładka “Response Codes” > 4xx, 5xx.
  12. Zepsute linki zewnętrzne
    • https://www.brokenlinkcheck.com/
    • https://ahrefs.com/pl/broken-link-checker
  13. Optymalizacja grafik (brak ALT tagów i zbyt duży rozmiar)
    • Screaming Frog, zakładka “Images”,
    • PageSpeed Insights.
  14. Szybkość działania strony
    • Screaming Frog, zakładka “Images”,
    • GTMetrix,
    • Search Console, raport “Podstawowe wskaźniki internetowe”.
  15. Title tag, meta description, H1 i H2
    • Screaming Frog, zakładki o nazwach jak nazwy elementów wyżej.

Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

Przeczytaj również:

Pozycjonowanie
Klient nasz Pan – więc czasem trzeba mu odmówić!  - SEO blog
Pozycjonowanie
Jak wybrałbym nazwę domeny dla swojego biznesu
Sebastian Srebrny, 22-11-2023
Jak wybrałbym nazwę domeny dla swojego biznesu - SEO blog
Pozycjonowanie
Jak weryfikuję spadki widoczności?
Grzegorz Słoka, 15-11-2023
Jak weryfikuję spadki widoczności? - SEO blog

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Zacznij darmowy miesiąc próbny.

Bezpłatna oferta