Najciekawsze i najważniejsze newsy ze świata SEO, o których pisałem w 2024 roku. Pozytywne reakcje po zakończeniu December Core Update. Google z pozwem od Ceneo. Poza tym: CEO Google o wyszukiwaniu w 2025 roku, mniejsze zarobki stron afiliacyjnych z winy Gemini oraz rozgrzane do czerwoności wykresy po ostatniej aktualizacji dot. spamu.
1. Podsumowanie 2024
Co wydarzyło się w świecie SEO i AI w mijającym 2024 roku? Zebrałem dla Was najważniejsze newsy z ostatnich 12 miesięcy:
Styczeń:
- OpenAI uruchamia GPT Store (W ChatGPT pojawiają się tzw. GPTs) – https://toponline.pl/blog/seo-news-118
Luty:
- Bard zmienia się w Gemini – https://toponline.pl/blog/seo-news-122,
- dowiadujemy się, że OpenAI pracuje nad własną wyszukiwarką – https://toponline.pl/blog/seo-news-123
Marzec:
- https://toponline.pl/blog/seo-news-125 – March 2024 Core Update + March 2024 Spam Update,
- zmiany w zarządzie wyszukiwarki Google – https://toponline.pl/blog/seo-news-127,
Kwiecień:
- Google wypuszcza Gemini 1.5 Pro – https://toponline.pl/blog/seo-news-131,
- Google organizuje Search Central Live Poland, w którym biorę udział razem z Danielem – https://toponline.pl/blog/search-central-live-poland-2024,
Maj:
- AI Overviews trafiają do wyników wyszukiwania w USA,
- Odbywa się Google I/O 2024,
- OpenAI wypuszcza GPT-4o – https://toponline.pl/blog/seo-news-135,
Czerwiec:
- Wyciek wewnętrznych danych o wyszukiwarce Google – https://toponline.pl/blog/seo-news-137,
- Po przeszło 6 latach od ogłoszenia zmian wyszukiwarka Google ostatecznie przechodzi w 100% na mobile-first index (strony niedziałające na smartfonach przestają pojawiać się w Google) – https://toponline.pl/blog/seo-news-138,
- June 2024 Spam Update – https://toponline.pl/blog/seo-news-141,
Lipiec:
- OpenAI ogłasza premierę swojej wyszukiwarki, SearchGPT i rozpoczyna testy – https://toponline.pl/blog/seo-news-146,
Sierpień:
- Google zostało oskarżone o nielegalny monopol na rynku wyszukiwarek i reklam online w Stanach Zjednoczonych – https://toponline.pl/blog/seo-news-147,
- AI Overviews trafiają do wyników wyszukiwania w 6 kolejnych krajach,
- August 2024 Core Update – https://toponline.pl/blog/seo-news-149,
Wrzesień:
- Yelp walczy z Google w sądzie – https://toponline.pl/blog/seo-news-151
- Trybunał Sprawiedliwości UE żąda, by Google zapłaciło 2,7 mld euro grzywny – https://toponline.pl/blog/seo-news-153
Październik:
- AI Overviews trafiają do wyników wyszukiwania w ponad 100 krajach – https://toponline.pl/blog/seo-news-159
- Google rezygnuje z operatora „cache:” w wyszukiwarce – https://toponline.pl/blog/seo-news-155
Listopad:
- GPT Search trafia do ChatGPT – https://toponline.pl/blog/seo-news-160,
- November 2024 Core Update – https://toponline.pl/blog/seo-news-161,
Grudzień:
- December 2024 Core Update,
- Premiera Gemini 2.0 – https://toponline.pl/blog/seo-news-166,
2. Jak strony reagowały na aktualizacje Google z grudnia?
December Core Update już za nami, w związku z czym warto rzucić okiem na jego rezultaty (są one całkiem pozytywne!).
Na Facebooku, X i różnych forach branżowych (m.in. Black Hat World) dominują głosy, że ostatnia aktualizacja przywróciła ruch dla większości stron, które były dotknięte poprzednimi aktualizacjami.
To ciekawe, bo do tej pory było raczej na odwrót – eksperci od pozycjonowania, webmasterzy i właściciele stron często narzekali, że po wdrożeniu core update’u (np. z marca – SEO News #125 czy aktualizacji Pingwin z 2012 roku) widzą mocne spadki pozycji.
Całkiem możliwe – ale to tylko domysły – że Google nieco złagodził algorytmy, które identyfikowały witryny tworzone tylko pod kątem wyszukiwarek. To mogło pomóc w poprawie ich wyników.
Oczywiście nie jest też tak, że czytamy wyłącznie dobre opinie.
„Nie można już ufać Google, czas przenieść się do Microsoftu”.
„Zawsze psują, nigdy nie poprawiają. Świetnie!”
„To oczywiste, że coraz więcej osób przenosi się do Binga, DuckDuckGo, Yandexa lub Yahoo”.
To tylko niektóre z bardziej dosadnych wypowiedzi użytkowników, którym grudniowa aktualizacja ewidentnie nie podpasowała.
Nie zmienia to jednak faktu, że ogólny wydźwięk jest pozytywny. Pozostaje czekać na zmiany szykowane na następny rok, które ogłaszał CEO Google.
Jeśli December Core Update jest ich zapowiedzią. być może w 2025 r. czekają nas łagodniejsze aktualizacje algorytmu.
3. Ceneo pozywa Google i żąda zadośćuczynienia
Google ma ostatnio pod górkę nie tylko w USA (gdzie toczy się m.in. proces antymonopolowy), ale także na naszym rodzimym podwórku.
Ceneo, czyli jedna z największych i najbardziej znanych porównywarek cenowych w Polsce domaga się od Google wypłaty odszkodowania w wysokości skromnych 2,33 miliardów złotych.
Ma ono pokryć straty, które zostały poniesione w wyniku działań Google. Chodzi o nieuczciwe (i nielegalne) praktyki antykonkurencyjne – Google nieco zbyt nachalnie promowało własne usługi porównywania cen, spychając Ceneo niżej w wynikach wyszukiwania.
Spółka Ceneo (która jest częścią grupy Allegro) wydała oficjalny komunikat, w którym podkreśla, że pozew jest powiązany ze sprawami antymonopolowymi prowadzonymi przez organy prawne UE.
Europejski Trybunał Sprawiedliwości we wrześniu 2024 r. wydał wyrok, w którym oskarża Google o nadużywanie dominującej pozycji swojej wyszukiwarki. Firma miała celowo zmniejszać pozycje konkurencyjnych porównywarek cen i proponować wyniki z Google Shopping.
Ceneo podkreśla też, że sprawa dotyczy wyłącznie ich witryny i nie ma żadnego związku z działalnością spółki matki, czyli Allegro.
4. CEO Google: w 2025 rok nie będziemy tylko „wyszukiwać”
Sundar Pichai – CEO Google – podzielił się kilkoma przemyśleniami dotyczącymi tego, jak wg niego (i całej firmy) będzie wyglądać wyszukiwanie informacji w sieci w nadchodzącym roku.
Pichai wypowiedział się nie tylko o samym procesie wyszukiwania, ale także wpływie rozwiązań AI i zmianach w obrębie interfejsu użytkownika.
Co uważa szef jednej z najpotężniejszych firm technologicznych na świecie? W 2025 roku wyszukiwanie ma stać się bardziej interaktywne i intuicyjne. Odpowiedzi dostarczane bezpośrednio przez AI mają nam pomóc w szybszym odnajdywaniu informacji.
Ale jest też druga strona medalu. Użytkownicy zapewne rzadziej będą odwiedzać zewnętrzne strony internetowe – to, czego potrzebują, będzie dostępne w ekosystemie wyszukiwarki.
Pichai podkreślił znaczenie Gemini, który niedawno zadebiutował w wersji 2.0. Model będzie cały czas rozwijany i ulepszany, co pozwoli generować bardziej precyzyjne, kontekstowe odpowiedzi.
Wszystkie te zmiany wymuszą wprowadzenie większych i mniejszych zmian w interfejsie wyszukiwarki. Będą one dotyczyć wyglądu i działania, co ma pomóc w lepszym integrowaniu nowych funkcji AI. Doświadczenia związane z wyszukiwaniem mają być bardziej spersonalizowane i płynne.
Pichai wspomniał też o konkretnych nowych rozwiązaniach, nad którymi pracują specjaliści z Google: prototypie rozszerzenia AI do przeglądarki Chrome (Project Mariner), a także uniwersalnym asystencie AI o kodowej nazwie Project Astra.
Project Astra przygotowywany przez zespół Google Deep Mind jest promowany jako przełomowa technologia, która ma potencjał na to, by zastąpić tradycyjne pole wyszukiwania – rozumiane jako punkt styku użytkowników z danymi internetowymi.
5. Gemini Deep Research może mieć duży wpływ na strony afiliacyjne
Pojawia się coraz więcej opinii, że funkcja Deep Research dostępna w płatnej wersji Gemini (Gemini Advanced) może negatywnie wpłynąć na witryny z linkami afiliacyjnymi, zmniejszając ich przychody z reklam.
Narzędzie Deep Research analizuje zapytania użytkowników (np. z intencją zakupową), przeszukuje internet i generuje kompleksowe raporty z wynikami. W wielu przypadkach są ona tyle rozbudowane, że nie trzeba odwiedzać innych stron ani sprawdzać ofert.
Użytkownicy mogą więc podejmować decyzje zakupowe na podstawie podsumowań tworzonych przez Deep Research. Wydaje się to super rozwiązaniem…
… ale nie dla stron zawierających linki afiliacyjne. Skoro nie trzeba będzie ich odwiedzać, to oczywiście spadną ich zarobki.
Są jeszcze kwestie etyczne takich praktyk. Na papierze wygląda to tak, że Google swobodnie wykorzystuje treści dostępne na różnych stronach internetowych, ale bez przekazywania im ruchu czy wynagradzania właścicieli.
6. Potężne świąteczne spadki po December Spam Update
Za nami świąteczne szaleństwo – ale nie w takim znaczeniu, o jakim pewnie pomyśleliście.
Rozpoczęta 19 grudnia aktualizacja Google w zakresie spamu zrobiła sporo zamieszania w Wigilię i pierwszy dzień Świąt Bożego Narodzenia – choć to i tak dość lekkie określenie.
Narzędzia analityczne pokazują bardzo duże zmienności i wahania pozycji dla wielu witryn – tych małych i tych największych.
Dzień przed wprowadzeniem zmian dot. spamu zakończył się December Core Update, którego skutki również były dość znaczące. Być może takie gigantyczne zawirowania wynikają z tego, że obie aktualizacje w jakiś sposób „nałożyły” się na siebie.