07-10-2018

Algorytmy Google – co warto wiedzieć?

Wyszukiwarka Google to jedno z najczęściej odwiedzanych miejsc w internecie. Poszukujemy tam informacji, wiadomości, grafiki, szukamy inspiracji i odpowiedzi na nurtujące nas pytania. A o to, by wyniki, które znajdziemy, w pełni nas satysfakcjonowały, dbają algorytmy Google. Na czym polega ów proces i jak wpływa na pozycjonowanie strony www? I jakie najważniejsze algorytmy można wyróżnić? Odpowiedź znajduje się w tym artykule.

Algorytmy Google – co warto wiedzieć? - SEO blog

Algorytm Google – co to takiego?


Jeśli wpisujemy w wyszukiwarce interesujące nas hasło, Google natychmiast podejmuje działanie. Przeszukuje sieć i wyświetla wyniki, które uważa za najbardziej dla nas przydatne. Mówiąc wprost – to program dopasowujący rezultaty wyszukiwania do zapytania, jakie wpisujemy w rubrykę Google, na podstawie 200 czynników.

Co bierze pod uwagę wyszukiwarka?

Przede wszystkim informacje zawarte na stronie docelowej oraz budowę techniczną witryny. Przyjmuje się, że pierwsze dziesięć wyników podsuniętych przez Google jest najtrafniejsze – dlatego zwykle poprzestajemy na przeglądaniu pierwszej strony wyników wyszukiwania.

Jak działają algorytmy Google?


Aby algorytmy Google pracowały precyzyjnie i podawały najbardziej dopasowane do naszych oczekiwań wyniki wyszukiwania, ciągle się je aktualizuje. Ulepszenia, zwane aktualizacjami algorytmu Google, co jakiś czas są wprowadzane do użytku. Google nigdy nie mówi o aktualizacjach bezpośrednio, a użytkownicy dowiadują się o nich dzięki badaniom internetu prowadzonym przez specjalistów SEO. Dzięki nim można na bieżąco dopasowywać wygląd, treść i zawartość witryny w taki sposób, by była zgodna z wymaganiami nowych algorytmów – a co za tym idzie, wysoko widoczna w wynikach wyszukiwania.

Typy algorytmów Google


Możemy wyróżnić cztery największe algorytmy Google: Panda, Pingwin, Koliber i Phantom. Czym dokładnie się zajmują?

Panda algorytm Google

Panda – bada content, czyli treści zawarte w witrynie.

  • Bierze pod lupę ich oryginalność, wyklucza możliwość plagiatu i duplikowania zawartości.

  • Ważna jest też ilość treści – jeśli jest jej więcej, Google rozpoznaje witrynę jako bardziej wartościową dla odwiedzającego.

  • Nie wystarczy jednak nagromadzenie znaków, ponieważ Panda bierze pod uwagę również to, czy tekst jest merytoryczny i wartościowy, a także… naturalnie zbudowany.

Pingwin algorytm Google

Pingwin - filtruje strony na podstawie linków, jakie do nich prowadzą.

  • Za spamerskie przekierowania, linki ze słabej jakości witryn grozi kara.

  • Zbyt duży wzrost liczby linków w krótkim czasie jest uznawany za próbę spamowania.

  • Dokładnie monitorowane są linki pochodzące ze stron słabej jakości – Google jednak nie definiuje, jakie to mogą być witryny. Ważny jest proces pozyskiwania linków, począwszy od źródła, czyli naszej witryny, aż po sposób ich dodawania. Dobrym ruchem jest zmiana strategii pozyskiwania linków co jakiś czas.

Koliber algorytm Google

Koliber - niewielka aktualizacja algorytmu z 2013 roku, która skupia się na serwowaniu odbiorcom poszukiwanych przez nich treści w jak najbardziej trafny sposób.

  • Dzięki niemu widzimy uporządkowane i przejrzyste wizytówki firm w wyszukiwarce Google.

  • Koliber skupia się na wyszukiwaniu lokalnym.

  • Sprawia, że możemy zobaczyć podpowiedzi wprost w wynikach wyszukiwania.

  • Im bardziej precyzyjna fraza kluczowa, tym lepiej – to dobra wiadomość dla fraz long tail, które dzięki Kolibrowi są premiowane.

Phantom - dotyczy przede wszystkim dużych serwisów internetowych.

  • Sprawdza błędy w witrynie, jej szybkość oraz inne aspekty techniczne.

  • Wychwytuje nienaturalne nagromadzenie słów kluczowych – na przykład zbyt częste powtarzanie nazwy produktu.

  • Bierze pod lupę podstrony, na których jakość i ilość tekst pozostawia wiele do życzenia. Zbyt dużo reklam to także wada – jeśli napotykamy na stronie więcej niż jedną, możemy być pewni kary.

  • Phantom dotkliwie kara także duplicate content – lepiej więc postawić na unikalne treści, niż kopiować je z innych stron internetowych.

Jak bronić się przed tymi, na pozór łagodnymi, zwierzętami Googla? Warto włożyć więcej pracy w optymalizację i pozycjonowanie witryny w Internecie. Dobrej jakości linki i treści, przejrzystość strony, witryna przyjazna dla użytkownika i wyszukiwarki – te działania sprawią, że aktualizacje algorytmu Google będą premiować nasz serwis wysokimi pozycjami w wynikach wyszukiwania.


Artykuł się spodobał? Pamiętaj, żeby:

Obserwować nasz profil na FB

SEO, marketing, ecommerce, przedsiębiorczość. Bądź na bieżąco śledząc nas na FB.

Zobacz profil
Dopisać się do newslettera

Tylko najważniejsze informacje. Zero spamu. Samo "mięso".

Dołącz
Dołączyć do naszej grupy na FB

Zadawaj pytania, dyskutuj, ucz się.

Zobacz grupę

SEO na luzie

Historia Twojego sukcesu może zacząć się dziś. Zacznij darmowy miesiąc próbny.

Wypróbuj nas za darmo przez 30 dni.